חוק החסינות נגנז, ונתניהו מתמקד כעת במלחמה על הסרת חסינותו

ראש הממשלה החליט לגנוז את רעיון חוק החסינות המורחב בעקבות הלחץ הציבורי ● במקום זה, אנשי נתניהו בוחנים את העילות הקיימות בחוק שיאפשרו לכנסת למנוע הסרת חסינותו ● בינתיים, בליכוד הפור נפל: גדעון סער לא יהיה שר. גם לא דיכטר

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו ב-2015 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו ב-2015

הלחץ הציבורי עובד: ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לרדת מחוק החסינות המורחב שמעניק לו חסינות אוטומטית, ויסתפק בחוק החסינות המתוקן מ-2005.

נתניהו ומקורביו מקיימים בימים האחרונים שיחות עם גורמים משפטיים בעניין חוק החסינות הקיים. לפי המשפטנים הללו, יש בחוק החסינות הזה כדי להגן על ראש הממשלה מפני העמדה לדין במהלך הקדנציה.

"אם תוסר החסינות, זה ישבש את רצון הבוחר ויפגע באינטרס הציבורי. לכן, אי אפשר להסיר את החסינות שלו גם אם תבוא דרישה כזו", מקורב לנתניהו אמר לזמן ישראל.

לפי סעיף ד' בחוק הקיים, קיימת עילה לאי הסרת חסינות "אם צפוי להיגרם נזק ממשי לתפקוד הכנסת או לייצוג ציבור הבוחרים".

נתניהו עשוי לעשות שימוש גם בסעיף ב' בחוק, לפיו קיימת עילה לאי-הסרת חסינות "אם כתב האישום הוגש שלא בתום לב או מתוך הפלייה". נתניהו טוען כי היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט הפלה אותו לרעה, משום שאיש לא קיבל עד היום כתב אישום בגלל סיקור אוהד.

"שי ניצן מודה שזה תקדים שנקבע לראש הממשלה", אומר המקורב. "זה גם התיק היחידי שיש בו חשד לשוחד. שני התיקים האחרים עוסקים במרמה והפרת אמונים".

נתניהו עושה הכל כדי לעצור את התהליך המשפטי. בשיחות פרטיות הוא טוען ש"אין שום סיכוי בעולם שינהלו נגדי תהליך הוגן". ועוד מדברי נתניהו: "המערכת סימנה אותי. פרקליט המדינה שי ניצן עומד בראש הקנוניה, וגם היועץ המשפטי מנדלבליט הצטרף. הם החליטו להוציא אותי מהמשחק ויהי מה".

נתניהו: "המערכת סימנה אותי. פרקליט המדינה שי ניצן עומד בראש הקנוניה, וגם היועץ המשפטי מנדלבליט הצטרף. הם החליטו להוציא אותי מהמשחק ויהי מה"

נתניהו נתקל בינתיים בקשיים גדולים בהרכבת הממשלה. הטענה שלו היא כי המפלגות הקטנות סוחטות אותו, והליכוד צריך לשלם במשרות נחשקות בממשלה. למעשה, אין לליכוד תיק בכיר אחד, חוץ מתיק החוץ, שנתניהו החליט להעניק לישראל כ"ץ.

"אנשים השתגעו", אומרים בסביבת נתניהו. "הם הולכים לנו על הראש. הם למדו מנפתלי בנט ואיילת שקד לפני ארבע שנים. הם ימסמסו את המשא ומתן עד לרגע החרון ואז יתבעו תיקים כבדים, ולא תהיה לנו ברירה אלא לתת להם. אביגדור ליברמן נהנה גם להתעלל בנתניהו", הוסיפו בלשכת ראש הממשלה.

אביגדור ליברמן ואבי דיכטר (צילום: פלאש90)
אחד יהיה שר והשני לא. תתייגו אותם ואל תספרו להם מי זה מי (צילום: פלאש90)

מה שברור, גדעון סער לא יהיה חבר בממשלה הבאה. נתניהו החליט לנקום בסער על מה שהוא רואה כחתירה מתמדת תחתיו ולא יתחשב במיקום הגבוה של סער בפריימריז. "לסער לא מגיע כלום", התבטא נתניהו.

השרים האחרים בליכוד יישארו בממשלה, ויצטרפו אליהם חמישה שרים חדשים: יואב גלנט, ניר ברקת (שיקבל תיק שולי), דוד אמסלם, ציפי חוטובלי ואמיר אוחנה. אבי דיכטר לא ימונה כנראה לשר, ויישאר יו"ר ועדת החוץ והביטחון. לפי המקורבים, דיכטר אינו נחשב איש אמונו של נתניהו.

הערב (שני) עשויה לעבור בכנסת הצעת החוק לביטול המגבלה על מספר השרים בקריאה ראשונה, מה שיאפשר לנתניהו להמשיך במו"מ הקואליציוני ללא חסמים.

עוד 406 מילים
סגירה