השתקפות שלט בחירות של נתניהו, בו הוא מופיע לצד טראמפ (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty

פרשנות טראמפ תומך בהתנחלויות, אבל לא נלחם למענן באו"ם

לפני שלוש שנים, בזכות ההימנעות של ממשל אובמה, קיבלה מועצת הביטחון של האו"ם החלטה דרמטית המגנה את ההתנחלויות ● אז למה הממשל הפרו-מתנחלי של טראמפ לא נוקף אצבע כדי לשנות את ההחלטה? ● א. הוא לא יכול, ב. הוא לא רוצה, ג. כל התשובות נכונות

לפני שלוש שנים, מועצת הביטחון של האו"ם אישרה החלטה דרמטית המגנה את מפעל ההתנחלויות של ישראל. החלטה 2334 עברה בעזרתו של נשיא ארצות הברית דאז, ברק אובמה, שהחליט להימנע במקום להצביע נגד.

הממשל הנוכחי בארצות הברית גינה באופן עקבי את ההחלטה מעוררת המחלוקת, אבל לא ערער עליה ולא הצליח לבטל אותה. הנשיא דונלד טראמפ והצוות שלו נקטו בצעדים חסרי תקדים להביע את תמיכתם בהתנחלויות, לרבות הצהרה על כך שהן לא בהכרח בלתי חוקיות במסגרת החוק הבינלאומי.

אך הממשל לא פעל למחוק את החלטה 2334 מהספרים, ככל הנראה משום שהוא מודע לאי היכולת של ביטול ההחלטה של מועצת הביטחון – שלא לדבר על הקונצנזוס הבינלאומי הרחב נגד ההתנחלויות.

אין מנגנון פורמלי לערעור על החלטה של מועצת הביטחון. הדרך היחידה להיפטר מהחלטה 2334 תהיה על ידי אישור של החלטה חדשה. אבל בהינתן כי כמעט כל העולם מתנגד בתוקף לקיום ההתנחלויות, הסיכוי לכך שזה יקרה שואף לאפס.

הדרך היחידה להיפטר מהחלטה 2334 תהיה על ידי אישור של החלטה חדשה. אבל בהינתן כי כמעט כל העולם מתנגד בתוקף לקיום ההתנחלויות, הסיכוי שזה יקרה שואף לאפס

"לממשל טראמפ היה ברור כי ההימנעות של הממשל הקודם בהצבעה על החלטה 2334 – אשר אפשרה את אישור ההחלטה – הייתה טעות חמורה מאוד. אני גאה בכך שהממשל הפך את המדיניות השגויה שסייעה להחלטה המוטעית וחסרת התועלת הזו", אמר השבוע לזמן ישראל שגריר ארצות הברית דייויד פרידמן.

"אנחנו עדיין מחויבים למאבק בכל הצורות של הנטיות האנטי-ישראליות, וכל הניסיונות לבודד ולבצע דה-לגיטימציה של ישראל, באו"ם ובגופים אחרים".

ההתנחלות אריאל (צילום: The Yomiuri Shimbun via AP, File)
ההתנחלות אריאל (צילום: The Yomiuri Shimbun via AP, File)

ההחלטה נגד הציונות החזיקה 16 שנה

הבוס של פרידמן, מזכיר המדינה מייק פומפאו, שהודיע בנובמבר על השינוי החד במדיניות של הממשל בנוגע לשאלת החוקיות של ההתנחלויות, המשיך והצהיר על תמיכה יציבה בישראל, לרבות מאבק בסנטימנט האנטי-ישראלי באו"ם.

"השבוע לפני 28 שנים, ארצות הברית הובילה את המאמצים להפוך את החלטת האו"ם שהכפישה באופן שגוי את הציונות – התנועה למדינה יהודית במולדת העם היהודי", הוא צייץ ב-17 בדצמבר. "אנחנו נותרים מחויבים לתמיכה בבעלת הברית שלנו, ישראל, ונאבקים בעוינות אשר היא עומדת בפניה באו"ם".

פומפאו התייחס להחלטה 3379 של העצרת הכללית של האו"ם, אשר בנובמבר 1975 "קבעה כי ציונות היא סוג של גזענות ואפליה על בסיס גזע".

ההחלטה עברה עם 72 הצבעות בעד – רובן ממדינות ערביות ומוסלמיות, הגוש הסובייטי ומספר מדינות מאפריקה- ו-35 הצבעות נגד, עם 32 מדינות שנמנעו.

הסעיף שהשווה ציונות לגזענות נמחק ב-16 בדצמבר, 1991, באמצעות החלטה נוספת של העצרת הכללית. יותר מ-110 מדינות הצביעו לטובת החלטה 46/86, עם 25 מתנגדות, 13 נמנעות ו-15 שלא נכחו בהצבעה.

"הפיכת ההחלטה הייתה סיום של מאבק ארוך", ציין בזמנו משרד החוץ, והוסיף כי זה היה התנאי של ישראל להשתתפותה בוועידת מדריד לשלום באותה שנה.

במאי 2017 – פחות מחצי שנה לאחר אישור החלטת 2334 – שגריר ישראל לאו"ם דני דנון דיבר על מאמץ להפוך את ההחלטה, על אף שמדובר במאבק סיזיפי.

"זה לא קל משום שמדינות כמו רוסיה וסין ככל הנראה יטילו על כך וטו, אבל אנחנו יכולים לעשות שינוי הדרגתי", אמר דנון בכנס הג'רוזלם פוסט בניו יורק.

"ב-1975 האו"ם אימץ החלטה שהשוותה ציונות לגזענות, ולקח לנו 16 שנים להפוך אותה. לדעתי אנחנו יכולים לעשות מהלך דומה עם ההחלטה הזו".

דיפלומטים אמריקאים מגנים את 2334, אבל לא מדברים על הפיכתה

ב-18 בדצמבר, שגרירת ארצות הברית לאו"ם קלי קראפט, אשר אמרה שוב ושוב כי לישראל לא תהיה חברה טובה יותר, הקדישה את כל הנאום שלה להחלטה 2334.

"זה חד-צדדי. זה ביקורתי באופן לא הוגן כלפי ישראל. ואם אני הייתי שגרירה בזמן ההצבעה על ההחלטה, הייתי מטילה עליה וטו", אמרה קראפט למועצת הביטחון במהלך תדריך שגרתי על המצב במזרח התיכון.

"אנחנו לא נכבד כמו במצב רגיל את ההחלטה עם דיונים נוספים על התוכן שלה. עם זאת, בהינתן התגובות ששמענו הבוקר על תקיפות טילים המאיימות על חפים מפשע, יהיה כדאי לבדוק היבט אחד של ההחלטה".

בתחילת אותו יום, ארגוני טרור מעזה ירו טילים על שדרות. בתגובה, צה"ל תקף מתקן ייצור נשק של החמאס ברצועה.

"החלטה 2334 היא עמומה בהיבט אחד: היא מגנה את כל פעילות האלימות – לרבות מעשי טרור, פרובוקציה והסתה. אך אם אנחנו מבטלים תקיפות טילים בתור משהו שהוא לא מעשה אלימות, עלינו להיזכר כי מיליוני ישראלים חיים תחת איום של מתקפה בכל יום", כך אמרה קארפט.

האיום התמידי של הטילים מנע את האפשרות לשלום, היא אמרה. "יתרה מכך, פעולות אלימות אלו מגונות בבירור על ידי החלטה 2334. אז עליי לשאול: האם המועצה תגנה אותן? האם המועצה הזו לוקחת אותן ברצינות?"

הנטייה נגד ישראל באו"ם הפכה לחסרת חשיבות, היא אמרה, והוסיפה כי "מה שבאמת ראוי לציון הוא העמידות של העם בישראל". ישראלים חיים תחת צל של מתקפת טילים תמידית אבל מגנים על החופש וזוכים בפרסי נובל, היא המשיכה, "ישראל היא אור בוהק עבור העולם. האם יש לגנות אותה? לא. יש לחקות אותה".

פתרון של שלום לעימות הישראלי הפלסטיני יכול להופיע רק כאשר שני הצדדים יחזרו למגעים, היא ציינה. "וכדי שזה יקרה, המועצה והצדדים חייבים לקחת יותר ברצינות את האיום של אלימות מעזה, במיוחד מחמאס והג'יהאד האסלאמי".

היא לא ציינה אף מאמץ להפוך את החלטה 2334.

חיילים ישראלים מסיירים ליד רמאללה, ארכיון (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
חיילים ישראלים מסיירים ליד רמאללה, ארכיון (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)

ההצהרה של פומפאו

ב-18 בנובמבר, פומפאו הצהיר כי הממשל הגיע למסקנה, לאחר ניתוח משפטי קפדני, כי "הקמת יישובים ישראלים בגדה אינה הפרה של החוק הבינלאומי".

במקביל, הדגיש כי הוא "לא התייחס או שפט מראש את הסטטוס הסופי של הגדה", אשר, הוא הוסיף, הייתה נושא לדיון בין הצדדים. "החוק הבינ"ל לא מכפיף תוצאה מסוימת, ולא יוצר מכשול משפטי כלשהו לפתרון הנובע ממגעים", אמר.

החלטה 2334, שאושר בדצמבר 2016, מציינת כי הקמת יישובים בגדה ובמזרח ירושלים לאחר מלחמת ששת הימים "לא תקפה משפטית וכוללת הפרה בוטה תחת החוק הבינ"ל ומכשול משמעותי להשגת פתרון של שתי מדינות ושלום".

ההחלטה מפצירה בישראל "להפסיק באופן מיידי ומוחלט בכל פעילות ההתיישבות", וקוראת ל"נקיטת צעדים משמעותיים באופן מיידי להפיכת המגמות השליליות בשטח אשר מסכנות את פתרון שתי המדינות".

ההחלטה מפצירה בישראל "להפסיק באופן מיידי בכל פעילות ההתיישבות", וקוראת ל"נקיטת צעדים להפיכת המגמות השליליות בשטח אשר מסכנות את פתרון שתי המדינות"

ההחלטה גם מבקשת מהמדינות להבחין, בהתנהלות שלה עם ישראל, בין השטח המוכר באופן כללי תחת הריבונות הישראלית, לבין השטחים שנכבשו ב-1967.

החלטה 2334 צוטטה בנובמבר על ידי בית הדין האירופי לצדק בהחלטה שלו על הצורך בתוויות מיוחדות למוצרים מההתנחלויות; כמו גם על ידי התובעת הראשית של בית הדין הבינ"ל בהאג, פאטו בנסודה, אשר בדצמבר הודיעה על כוונתה לחקור פשעי מלחמה שבוצעו לכאורה בשטחים הפלסטיניים.

"אני לעולם לא אשכח את התצוגה החולנית לפני שלוש שנים כששגרירים באו"ם מחאו כפיים באופן ספונטני כאשר מועצת הביטחון הצהירה כי לב המולדת ההיסטורית, לרבות הכותל המערבי, הוא שטח פלסטיני כבוש", כך אמר שגריר ישראל באו"ם לשעבר רון דרמר, בטקס לכבוד חנוכה מוקדם יותר החודש.

"בחנוכה הזה, אני רוצה להודות במיוחד למזכיר המדינה מייק פומפאו, על דחייה נועזת של השקר הזה, ועל הבהרה כי ארצות הברית לא רואה ביהודים המיישבים את המולדת שלהם בתור הפרה של החוק הבינלאומי".

גם הוא לא ציין מאמץ כלשהו לבטל את הגזירה של ההחלטה המשמיצה.

עוד 1,048 מילים
סגירה