• מפגינים פרו-איראניים בדרכם חזרה מהמחאה ליד שגרירות ארה"ב בעיראק (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
    AP Photo/Nasser Nasser
  • בעזה מציינים 32 שנה להקמת חמאס, דצמבר 2019 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
    AP Photo/Khalil Hamra
  • מחמוד עבאס (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed, File))
    AP Photo/Majdi Mohammed, File)
  • גרפיטי נגד הטרדות מיניות ברחובות קהיר, ארכיון, 2013 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar, File)
    AP Photo/Hassan Ammar, File

פאודה, מאחוריך: הכוכבת של מצרים מגיעה לנטפליקס

החיסול המפתיע בעיראק עלול להביא לתגובה איראנית דרמטית ● חמאס מקבל עשרות מיליוני דולרים מנתניהו, אז למה לאבו-מאזן לא נשאר? ● תקיפה מינית המונית בחגיגות השנה החדשה ● והכוכבת הכי גדולה של מצרים מגיעה לנטפליקס, והיא אפילו לא אנושית ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע סוער במיוחד במזרח התיכון

1

חיסול קאסם סולימאני: בעל הבית השתגע

השנה החדשה החלה בחיסול הגנרל האיראני קאסם סולימאני, המוח מאחורי הקמת מערכי הכוח הפרו-איראניים בעיראק, לבנון וסוריה; המפקד של כוח קודס במשמרות המהפכה; האיש החזק של הרפובליקה האיראנית במזרח התיכון.

יש הבדל דרמטי בין החיסול של סולימאני לזה של בן-לאדן או אבו-בכר אל-בגדדי. בן-לאדן כבר היה שנים רבות לאחר השיא שלו כמנהיג ארגון טרור אימתני שהפיל את מגדלי התאומים וזרע פחד ואימה ברחבי העולם. גם אל-בגדדי חוסל לאחר שהפסאודו-חליפות שהקים ספגה מפלה צורבת.

אך קאסם סולימאני חוסל כאשר הוא נמצא בשיא כוחו, ומאחוריו עומדת מדינה גדולה, שפועלת בדרכים רבות כדי להגביר את ההגמוניה שלה במזרח התיכון.

האם ההחלטה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לחסל את סולימאני היא חלק מאסטרטגיה כוללת ביחס לטהרן? האם בהמשך לחיסול זה ארה"ב תנקוט בצעדים נוספים שיצרו על פעילות איראן בעיראק, המפרץ הפרסי, סוריה ולבנון? או שמדובר בצעד נועז אך נטול אסטרטגיה של נשיא חסר מגבלות וקווים אדומים?

קסאם סולימאני בספטמבר 2016 (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
קסאם סולימאני בספטמבר 2016 (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)

האם בעל הבית בוושינגטון השתגע והחליט לטרוף את הקלפים באזור, לאחר שראה כיצד מאות המפגינים שנשלחו מטעמה של איראן צבאו על הגדרות של שגרירות ארה"ב בעיראק? השבועות הקרובות יגידו אם כך העניין. בינתיים, בעלות הברית של ארה"ב באזור ימתינו לתגובה הקשה שהבטיחו האיראנים.

השאלה הקריטית מכל היא האם האסטרטגיה האיראנית ביחס למלחמה הגדולה עם ארה"ב תשתנה עכשיו. אם עד לפני יממה טהרן הסתפקה בהתגרויות ופרובוקציות, אך עשתה הכל כדי להימנע מהתנגשות רבתי עם ארה"ב, מותו של סולימאני עלול להיות הגיים-צ'יינג'ר מבחינתה.

מה שבטוח זה, שבאופן מיידי החיסול של מפקד כוחות אל-קודס יפגע במתנגדי איראן בעיראק, שהפגינו חודשים ארוכים נגד הממשל המושחת ונגד ההגמוניה האיראנית הגדלה באזור.

המערב התעלם מהם, למרות שהם היו היחידים שאמרו את האמת: ההתערבות האיראנית בעיראק מסכנת את העיראקים ומסוכנת לעתיד המדינה שלהם.

2

דמי חנוכה לחמאס, לאבו-מאזן לא נשאר

לעולם לא היה כדבר הזה, והנה שוב: ישראל מקזזת 149 מיליון שקלים מכספי המסים של הרשות הפלסטינית, ובמקביל מקלה עם חמאס בעזה, איתו היא נמצאת בדרך ל"הסדרה". בשפה מקיאוולית קוראים לזה "הפרד ומשול", בעגה הצבאית מכנים את הטקטיקה הזאת "מדיניות הבידול".

ישראל מודעת לרתיעתו של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו-מאזן) משימוש באלימות. היא יודעת שהוא, שהסתייג מאלימות מאז שעלה לשלטון בפברואר 2005, לא יעודד התקוממות וטרור כל עוד הוא חי.

אז אפשר להמשיך לפגוע ברשות הפלסטינית חסרת השיניים, שמסייעת לישראל לסכל את הטרור נגדה, אך עדיין מואשמת בסיוע לטרור על ידה.

עם חמאס הטריק הזה לא יעבוד. חמאס יכולה להבעיר את השטח בתוך שנייה, וכבר עשתה את זה – תרתי משמע – פעמים אין-ספור.

אלפי טילים ישוגרו לכיוון הבתים בישראל ברגע שבכירי חמאס יחליטו שישראל לא מבינה שפה אחרת מלבד כוח. הבעיה היא ש"מדיניות הבידול" נשענת כולה על כרעי תרנגולת.

בעזה מציינים 32 שנה להקמת חמאס, דצמבר 2019 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
בעזה מציינים 32 שנה להקמת חמאס, דצמבר 2019 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושריו מקווים שחמאס תבין ששלום עדיף ממלחמה, ותשלים עם המצב בו ישראל לא מאפשרת הקמת מדינה פלסטינית, ושולטת על מעברי הגבול ועל חייהם של מיליוני פלסטינים אותם היא אינה רוצה כאזרחים.

בחמאס רואים את ההשפלות היומיות שעוברים ראשי הרשות מידי ישראל, ומבינים שהדבר האחרון שהם זקוקים לו זה פירוז מנשק והפסקה של אלימות.

הרשות ממשיכה לאבד מיוקרתה והשפעתה עם כל צעד דרקוני של מדינת ישראל כלפיה, בעוד שחמאס מנפחת את החזה ומצחצחת את נוצותיה ואת טיליה, שכרגע הם הערובה לכך שלא יקרה לה מה שקורה לאבו-מאזן ולתנועתו.

מחמוד עבאס (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed, File)
מחמוד עבאס (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed, File)

כשמגדל הקלפים הזה יקרוס, נגלה שבעזה אין הסדרה ולא תהיה, בעוד שהיציבות בגדה תהיה בסימן שאלה גדול, וכל מחליף של אבו-מאזן יהיה תוקפני הרבה יותר.

נראה שגם בשנת 2020 ישראל והפלסטינים ימשיכו לדהור בכביש ללא מוצא. רק שבמקום קיר ברזל, בקצה הכביש הזה תחכה לשני הצדדים תהום פעורה.

3

מצרים: מי יגן על הנשים מפני הטרדות המיניות?

גם במצרים ציינו את כניסת השנה החדשה, והמוני אדם חגגו במסיבות וברחובות.

סרטון שצולם בעיר מנסורה, והפך לוויראלי שוב, מדגים את היקף העצום של ההטרדות המיניות בארץ הנילוס. בסרטון רואים אישה צעירה שמתגוננת מפני עשרות גברים שדוחפים, נוגעים וצובטים אותה בכל חלקי גופה.

האישה בוכה כשהיא כמעט מופשטת מבגדיה, ורק לאחר ההתערבות של מספר גברים לטובתה היא מצליחה להיכנס לרכבה ומתחילה להימלט מהזירה.

סקרים שונים שנעשו במצרים על תופעת ההטרדות המיניות מצביעים על כך שכ-99% מהנשים נתקלו בתופעה המחרידה.

לאחרונה, בתי המשפט במדינה פסקו על עונשים חמורים לאנסים ומטרידים מינית, כשהמשפטים עצמם היו מהירים מאוד להבדיל ממה שהיה נהוג בעבר.

הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי קרא לא פעם לשים סוף לתופעות כאלה והבטיח להעניש את התוקפים. כעת, משטרת מנסורה מנסה לאתר את התוקפים ולזהות אותם בסיוע מצלמות אבטחה, וגם את הקרבן – כדי שתגיש תלונה במשטרה.

גרפיטי נגד הטרדות מיניות ברחובות קהיר, ארכיון, 2013 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar, File)
גרפיטי נגד הטרדות מיניות ברחובות קהיר, ארכיון, 2013 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar, File)

4

אבלה פהיטה מגיעה לנטפליקס

בשנת 2010, כאשר דמותה של הבובה אבלה פהיטה – אלמנה מצרית דברנית וסרקסטית – הגיעה לרשתות החברתיות במצרים, היא מיד הפכה לכוכבת על.

במהלך השנים אבלה פהיטה התארחה באולפני הטלוויזיה, בין היתר גם בתכנית הסטירית "אל-ברנמג" של באסם יוסוף, הקליטה שיר פופולרי שהפך ללהיט ענק ואף הואשמה בקנוניה לטובת "האחים המוסלמים", כשאחד המחוקקים דרש לכלוא את הדמות של אבלה פהיטה בבית הסוהר.

כעת, הדמות האהודה – שיש המכנים אותה הפמיניסטית הכי גדולה במצרים –  תככב בסיטקום, כאשר עד עכשיו היא עסקה בעיקר בסטנד-אפ.

יוצרי הסדרה אומרים שהגיעה העת לשווק החוצה את ההומור המצרי, "המוצר המשובח ביותר לאחר הכותנה המצרית". הסדרה תושק ב-20 שפות וכ-160 מיליון צופים בכל העולם יוכלו לצפות בה, ולהתחבר למציאות המצרית, לסגנון המיוחד של אבלה פהיטה ולחוש הומור העוקצני שלה, שאינו מרחם על איש.

מעניין כיצד יצליחו היוצרים לתרגם את הבדיחות המאוד מצריות של אבלה פהיטה מערבית-מצרית עממית לשפות העולם מבלי לאבד מהפלפל והעוקץ.

עוד 823 מילים
סגירה