המועצה העליונה באיראן: "על הפושעים לצפות לנקמה מוחצת"

חיסול סולימאני במוקד כותרות היום: במשטר האיראני והעיראקי ובחיזבאללה מאשימים ומאיימים, בין השאר, על ישראל ● נתניהו קטע את ביקורו ביוון וחזר לארץ ● בארה"ב הדמוקרטים תוקפים את החיסול והרפובליקאים מברכים ● גנץ: מברך את טראמפ. בביטחון המדינה אין קואליציה ואופוזיציה

  • חיסול קסאם סולימאני, 3 בינואר 2020 (צילום: AP)
    AP
  • חיסול קסאם סולימאני, 3 בינואר 2020
  • חיסול קסאם סולימאני, 3 בינואר 2020 (צילום: AP)
    AP
  • חיסול קסאם סולימאני, 3 בינואר 2020 (צילום: AP)
    AP
  • ארוע החיסול של קסאם סולימאני בעיראק, 3 בינואר 2020 (צילום: Iraqi Prime Minister Press Office via AP)
    Iraqi Prime Minister Press Office via AP
07:34 עריכה

בוקר טוב! בזמן שהמערכת הפוליטית בישראל סוערת סביב בקשת החסינות של ראש הממשלה נתניהו, ונתניהו עצמו חוגג את ביוון את ההסכם השנוי במחלוקת לייצוא הגז, המזרח התיכון סוער סביב חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפיכה ואחד האנשים החזקים ביותר בהנהגת איראן, קסאם סולימאני, בידי ארה"ב.

לפי שעה, ישראל הרשמית מחרישה בנושא, נתניהו, השרים וגם בני גנץ טרם הגיבו לחיסול הדרמטי ולאיומים האיראניים בנקמה. גם צה"ל לא הגיב רשמית, אבל העלה את רמת הכוננות וסגר למבקרים את אתר החרמון – שכידוע, נמצא במשולש הגבולות ישראל-סוריה-לבנון והוא אחת מנקודות החיכוך הרגישות ביותר עם סוריה של אסד ועם הכוחות האיראניים הנמצאים בה. 

ראש המוסד לשעבר, דני יתום, התראיין בבוקר בגלי צה"ל על החיסול ואמר:

07:43 עריכה

תגובה ישראלית רשמית ראשונה לחיסול סולימאני: שר הביטחון בנט מכנס את המטכ"ל להתייעצות חירום בקריה – ללא ראש הממשלה נתניהו. זאת, במקביל להתייעצות חירום דומה שמבצע כרגע שר ההגנה של איראן.

07:49 עריכה

בערוצי התקשורת של המשטר האיראני וברשתות החברתיות מדברים על כך שישראל סייעה, כביכול, בחיסולו של קסאם סולימאני. ואילו המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי חמינאי, הצהיר הבוקר שהחיסול "יכפיל את המוטיבציה של איראן לפעול נגד ארה"ב ונגד ישראל".

המנהיג העליון של אירן חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP))
המנהיג העליון של אירן חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP))
07:58 עריכה

יאיר לפיד, שמיתג את עצמו כמעין "שר חוץ בממשלת צללים", הגיב לחיסולו של בכיר המשטר האיראני קסאם סולימאני עוד לפני ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון בנט ושר החוץ ישראל כץ.

ייתכן שמה שמעניין בתגובה היא מה שאין בה: מספר 2 באופוזיציה לא תוהה בתגובה הממלכתית שלו כיצד ישראל תתמודד במצב מלחמה כשראש הממשלה שלה עסוק בהתחמקות מכתב אישום.

08:06 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגבה את נשיא ארה"ב טראמפ ואת חיסולו של קסאם סולימאני. נתניהו, שנמצא עדיין ביוון, הודיע כי : "ישראל תומכת בכל פעולה של ארצות הברית ובזכותה להגן על חייליה במזרח התיכון".

נתניהו נפגש היום עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס (צילום: חיים צח / לע"מ)
נתניהו נפגש היום עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס (צילום: חיים צח / לע"מ)
08:12 עריכה

ראשי המפלגה הדמוקרטית האמריקאית, שנמצאים כעת בשיא מירוץ הפריימריז ביניהם, לא חיכו זמן רב כדי לתקוף את נשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ, על חיסולו של בכיר המשטר האיראני קסאם סולימאני.

הסנאטור ג'ו ביידן אמר הבוקר ש"טראמפ השליך מקל דינאמיט לתוך חבית אבק שריפה". אליזבת' וורן אמרה כי "סולימאני היה רוצח", אבל "הפעולה הייתה פעולה חסרת אחריות שתסלים את המצב".

סנאטורים ומתמודדים דמוקרטים נוספים, כמו אנדרו יאנג, למשל, אף העירו כי טראמפ לא קיבל את רשות הקונגרס לביצוע החיסול ולכן, לטענתם, מדובר בחיסול "לא חוקי".

גם שגריר ארה"ב לשעבר, דן שפירו, שהיה שליחו של הממשל הדמוקרטי של אובמה, ביקר את החיסול במלים יותר זהירות ומנומסות. בראיון בגל"צ הבוקר אמר שפירו:

במפלגה הרפובליקאית, לעומת זאת, הביעו תמיכה בחיסול, גם בקרב סנאטורים שידועים בהתנגדותם לטראמפ.

אליזבת' וורן (צילום: AP Photo/Ringo H.W. Chiu)
אליזבת' וורן (צילום: AP Photo/Ringo H.W. Chiu)
10:53 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יקדים את שובו מיוון עקב חיסולו של בכיר המשטר האיראני קסאם סולימאני.

11:06 עריכה

יריביהן ואויביהן של ארה"ב וישראל מגנים את חיסולו של קסאם סולימאני. ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי גינה אמר כי "התקיפה האווירית בשדה התעופה היא מעשה תוקפנות כלפי עיראק, הפרת הריבונות של עיראק וצעד עלול להוביל למלחמה בעיראק, באזור ובעולם כולו. הפרלמנט צריך לקבל החלטות חוקיות שיגנו על הכבוד הלאומי, הבטיחות והריבונות של עיראק".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הגיב בערוץ הטלוויזיה שלו, אל-מנאר, בשפה חריפה יותר: "נמשיך את דרכו של הגנרל סולימאני ונשיג את מטרותיו. אני מקנא בסולימאני על המוות ועל הגמול העצומים הללו. ארצות הברית לא תוכל להשיג את יעדיה ב'פשע הגדול' הזה, והעונש עליו יהיה נגד כל הלוחמים האמריקנים. נקמת הדם מול הפושעים שהרגו אותו היא באחריות כל 'המתנגדים והלוחמים' ברחבי העולם".

רוסיה הביעה חשש כי החיסול של סולימאני יגביר את המתיחות באזור.
יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט הרוסי, קונסטנטין קוסצ'וב, אמר כי "רצח סולימאני הוא חדשות קשות. התסריט הרע ביותר להתפתחות הדברים. זה מבשר על התנגשויות קרובות בין אמריקנים לכוחות שיעיים".

גם ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי גינו את חיסולו של סולימאני. חמאס מסרו ניחומים להנהגה ולעם האיראני על מותו של סולימאני "שהיה לו תפקיד בולט בתמיכה בהתנגדות הפלסטינית. ארה"ב נושאת באחריות לדם שנשפך באזור הערבי, התנהגותה התוקפנית יוצרת סכסוכים מבלי לקחת בחשבון את האינטרסים של העמים, חירותם ויציבותם".

מנגד, ברחובות בגדד נצפו מפגינים סונים חוגגים את החיסול.

חסן נסראללה (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
חסן נסראללה (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
11:15 עריכה

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, אמר הבוקר בתגובה לחיסולו של קסאם סולימאני: "היעלמותו של סולימאני היא חיובית. מי שהיה גורם ראשי בהתססת האזור, אדריכל של מאחזים עויינים על גבולנו הצפוני ומממן ראשי של חמאס וחזבאללה, היה בן מוות. אני מודה לארה"ב ולנשיא טראמפ על פעולתם.

"עם זאת, עלינו להיערך לכך שהאיראנים ושלוחיהם יראו בישראל כתובת קרובה וזמינה לנקמה. יש להאיץ את תכנית מגן הצפון שכבר תוקצבה לפני כשנתיים אך טרם יצאה אל הפועל, ולצד ההגנה האקטיבית של כיפת ברזל והמערכות השונות, להשלים את ההגנה הפאסיבית של מרחבי המיגון בבתי המגורים ומבני הציבור לפני שיהיה מאוחר מידי."

עמיר פרץ (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עמיר פרץ (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

ואילו חברו של פרץ למפלגה, עומר בר-לב, צייץ ציוץ תמיכה בחיסול בלא להתייחס להשלכותיו האפשריות:

11:17 עריכה

בניגוד לתגובתם של יאיר לפיד ועמיר פרץ, ברשימה המשותפת מגנים את חיסולו של קסאם סולימאני. ח"כ עופר כסיף צייץ הבוקר:

וכך גם עאידה תומא סולימאן:

11:36 עריכה

ראש הממשלה נתניהו הורה לשרי הממשלה שלא להתבטא על חיסולו של מפקד גדודי אל-קודס, קסאם סולימאני. 

יריבו של נתניהו בתוך הליכוד, גדעון סער, לא התבטא ישירות בנוגע לחיסול עצמו אבל צייץ בטוויטר:

12:25 עריכה

הסתיימה ישיבת העדכון שכינס שר הביטחון בנט בהשתתפות הרמטכ"ל ובכירי מערכת הביטחון בשל חיסולו של קסאם סולימאני.

12:39 עריכה

משרד החוץ וגורמי הביטחון הכריזו על כוננות גבוהה בנציגויות ישראליות בעולם מחשש לנקמה איראנית. נודע כי הוחלט גם לתגבר אבטחה בחלק מהנציגויות במקומות רגישים.

ישראל כץ (צילום: נועם רבקין פנטון/Flash90)
ישראל כץ (צילום: נועם רבקין פנטון/Flash90)
12:52 עריכה

סוריה מצטרפת באיחור לגינויים נגד חיסולו של קסאם סולימאני. ממשרד החוץ הסורי נמסר כי: "סוריה מגנה בצורה החריפה ביותר את התוקפנות האמריקנית הבוגדנית הנפשעת שהביאה למות הקדושים של סלימאני".

באשר אל אסד (צילום: SANA via AP)
באשר אל אסד (צילום: SANA via AP)
12:57 עריכה

מאמרי המערכת של העיתונים הגדולים באירופה מזהירים הבוקר מהשלכות חיסולו של הגנרל האיראני קסאם סולימאני.

העיתון הגרמני ""פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" כינה את ההתנקשות "הכרזת מלחמה" וטען כי ההחלטה לבצע אותו הייתה "חשובה הרבה יותר מכל המבצעיים הצבאיים עליהם הורה מאז שנכנס לבית הלבן לפני שלוש שנים". ה"שפיגל" ציין כי ההתנקשות בסולימאני "מביאה לשיא חדש את העימות בין ארה"ב לאיראן".

ב"לה מונד" הצרפתי נכתב כי "על ידי מתן ההוראה לחסל את סולימאני, טראמפ בוחר בהסלמת המצב נגד איראן". ואילו ב"גארדיאן" הבריטי נכתב: "מותו של הגנרל מאיים לפתוח עידן עגום חדש במזרח התיכון" במהלך הקריירה הצבאית הארוכה שלו, סולימאני השאיר גופות ברחבי המזרח התיכון. כעת הוא סוף סוף הצטרף אליהם… אף אחד לא יכול לחזות איך המצב יתפתח".

13:17 עריכה

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מינה את אסמאעיל גאאני, שהיה סגנו של קסאם סולימאני, למפקד החדש של כוח קודס במשמרות המהפכה במקום סולימאני. גאאני שימש כסגנו של סולימאני מאז מינוי של סולימאני ב-1997.

איסמעיל גאני (צילום: סוכנות הידיעות האיראנית תנזיניוז)
איסמעיל גאני (צילום: סוכנות הידיעות האיראנית תנזיניוז)
13:39 עריכה

צה"ל ומשרד הביטחון מודיעים, בתום ישיבתם של שר הביטחון נפתלי בנט וראשי המטכ"ל בעקבות חיסולו של קסאם סולימאני, כי "לאחר הערכת מצב, במערכת הביטחון בישראל הוחלט להמשיך בשגרה".

שר הביטחון נפתלי בנט בישיבה עם המטכ"ל בעקבות חיסול קסאם סולימאני (צילום: תקשורת שר הביטחון)
שר הביטחון נפתלי בנט בישיבה עם המטכ"ל בעקבות חיסול קסאם סולימאני (צילום: תקשורת שר הביטחון)
13:59 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לחיסולו של קסאם סולימאני בראיון לרשת ב' לקראת עלייתו לטיסה מיוון לישראל: "סולימאני היה אחראי למותם של אמריקנים רבים ושל אינספור אנשים חפים מפשע. הוא עמד לארגן פעולות נוספות. אני מביע את מלוא התמיכה וההערכה להחלטה של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ ומאבקו למען השלום והביטחון בעולם".

מסיבת מאבטחים, נתניהו מודיע על בקשת החסינות (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מסיבת מאבטחים, נתניהו מודיע על בקשת החסינות (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
15:20 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו קטע, כמדווח, את ביקורו באתונה בעקבות האירועים הביטחוניים. במהלך השעות האחרונות נעשה מרוץ מטורף כדי לחזור לארץ לפני כניסת שבת. רעייתו שרה ובנו אבנר נשארו באתונה.

15:24 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ מגיב לחיסול של קסאם סולימאני: "מסר לראשי הטרור העולמי – דמכם בראשכם". גנץ ברך את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ "על ההחלטה המנהיגותית והאמיצה. בביטחון המדינה אין קואליציה ואופוזיציה ובעת הזו, אני מצפה מכל ראשי המדינה להימנע מרמיזות הפוגעות בביטחון הלאומי".

15:41 עריכה

נשיא ארצות הברית בציוץ ראשון בטוויטר לאחר חיסול סולימאני: "איראן מעולם לא ניצחה במלחמה, אבל גם מעולם לא הפסידה במשא ומתן".

15:42 עריכה

משרד החוץ של לבנון גינה את חיסולו של קאסם סולימאני, ומסר כי מדובר בהפרה של ריבונות לבנון והסלמה מסוכנת נגד איראן. בנוסף, הובע חשש מפני השלכות אפשריות של התקיפה.

15:47 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן מגיב לחיסול סולימאני: "החלטת נשיא ארה"ב ראויה לכל שבח והערכה. קאסם סולימאני נושא באחריות אישית לרצח אלפים חפים מפשע. הוא האדריכל הראשי של הטרור השיעי בלבנון, עירק וסוריה, האחראי לפעילות מליציות החות'ים בתימן, על שורה של פעולות טרור ברחבי תבל והספונסר הראשי של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. העולם בלעדיו, ובפרט המזרח התיכון, יהיו הרבה יותר טובים".

עוד הוסיף ליברמן: "יחד עם זאת אני רוצה להזכיר לרה"מ ולחברי הקבינט, ההחלטה על מיגון הצפון, שהתקבלה לפני כשנתיים, עדיין מוקפאת. אין לזה מילה אחרת, זו פשוט הפקרות".

החלטת נשיא ארה"ב לחסל את רב המחבלים קאסם סולימאני, שעמד בראש ארגון הטרור המסוכן והמתוחכם ביותר בעולם, כוח קודס, ראויה…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום שישי, 3 בינואר 2020

15:48 עריכה

משרד החוץ הטורקי פרסם הכרזה לפיה טורקיה "מודאגת מהמתיחות בין איראן וארצות הברית".

15:56 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת כעת בישראל, עם קטיעת ביקורו ביוון בעקבות האירועים הבטחוניים.

16:33 עריכה

גורם מדיני בכיר גילה כי הסכם הגז EastMed כולל סעיף הקובע כי שלושת המדינות – ישראל, קפריסין ויוון – מחוייבות להגן על צינור הגז. הדבר הזה מחייב תיאום מרבי בין המדינות כיצד להגן עליו. כך מדווח הפרשן הפוליטי של זמן ישראל, שלום ירושלמי.

כזכור, טורקיה הודיעה שלא תאפשר לצדדים להניח את הצינור מכיוון שהוא מיועד לעבור במים הכלכליים שלה.

עוד אמר הגורם הבכיר כי שלושת המדינות הסכימו לחזק את הברית ביניהן ולהעמיק שיתופי הפעולה בתחומים רבים אחרים, כגון שימוש משותף במטוסי כיבוי. "הברית הולכת ומתחזקת", אמר.

16:40 עריכה

למרות חזרתו המוקדמת של ראש הממשלה בנימין נתניהו לישראל היום, רעייתו שרה ובנו אבנר נשאר באתונה בהזמנת ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס, כך נודע לזמן ישראל.

אמש ערך מיצוטקיס ארוחת ערב לכבוד נתניהו, ארוע שהפך לארוחה משפחתית, בהשתתפות רעיות שני המנהיגים לצד בניהם. הבוקר, נתניהו ומיצוטקיס ביקרו יחד במוזיאון האקרופוליס באתונה, לכשהוחלט על חזרתו המוקדמת של נתניהו לארץ בעקבות חיסול מנהיג כוח קודס האיראני, קסאם סולימאני.

מיצוטקיס הציע לשרה ולאבנר להמשיך את ביקורם ביוון כאורחיו וכאמור, השניים נשארו באתונה.

17:16 עריכה

הקרמלין פרסם הודעה לפיה נשיא המדינה ולדימיר פוטין שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ושניהם הביעו דאגה מחיסולו של קסאם סולימאני. השניים הדגישו כי החיסול עלול להביא להסלמה במזרח התיכון.

17:18 עריכה

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטראש אמר היום על רקע חיסולו של קאסם סולימאני כי העולם לא יכול להרשות לעצמו מלחמה נוספת במזרח התיכון. "מודאג מאוד מההסלמה האחרונה. זה רגע שבו על מנהיגים לנקוט איפוק מרבי".

17:35 עריכה

המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן דנה בחיסול מפקד כוח קואס קאסם סולימאני ומסרה כי מדובר ב"טעות אסטרטגית של ארצות הברית. על הפושעים לצפות לנקמה מוחצת בזמן ובמקום המתאימים".

17:42 עריכה

אתר החרמון יהיה סגור לבקרים גם מחר, יום שבת, על רקע המצב הבטחוני. מהנהלת האתר נמסר כי במוצאי שבת תתקבל החלטה לגבי פתיחת האתר ביום ראשון.

18:08 עריכה

ישראל העבירה אזהרות באמצעות מצרים לחמאס ולג'יהאד האסלאמי והבהירה שלא ינסו להגיב משטחי רצועת עזה לסיכול הממוקד של קאסם סולימאני.

18:22 עריכה

הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס ביום ראשון לדון במתיחות באזור לאור חיסול סולימאני

19:38 עריכה

צה"ל החליט לאפשר את פתיחת אתר החרמון מחר למבקרים, לאחר שהיום האתר נסגר עקב החשש מתגובה איראנית לחיסול סולימאני.

19:40 עריכה

על רקע האירועים הבטחוניים, ארצות הברית תשלח עוד 3,500 חיילים למזרח התיכון, כך על פי גורמים במשרד ההגנה האמריקני ובצבא ארצות הברית.

20:24 עריכה

מפקד כוח קודס החדש, אסמאעיל קאני, שנכנס לתפקיד לאחר חיסול קאסם סולימאני אמר כי "הוא מבקש מכולם להתאזר בסבלנות וכי הם יראו גופות של אמריקנים בכל המזרח התיכון".

סגירה