ישראל שייכת למזרח התיכון

a_ignore_q_80_w_1000_c_limit_001 (צילום: בני ישראל במדבר, אמן לא ידוע)
בני ישראל במדבר, אמן לא ידוע
בני ישראל במדבר, אמן לא ידוע

שבעה עשורים לאחר ייסוד מדינתנו החיינו את שפתנו, הפרחנו את השממה וקיבצנו את גלויות עמנו. משימתנו הבאה חייבת להיות השתלבות מוחלטת לתוך המזרח התיכון כולו.

כי לישראל, כמו לכל אומה, מגיעה הזכות לחיות בשלום ובשגשוג הדדי עם שכניה.

למרות שמטרה זו נראית בלתי אפשרית, ושנאת העם היהודי נראית כחלק בלתי נפרד מהעולם הערבי, מבט מהיר אל ספרי ההיסטוריה מוכיח אחרת. בארצות הפזורה שלנו, יהודים הצליחו הרבה יותר תחת ח'ליפים ערביים מאשר תחת מלכים נוצריים. בתקופת העות'מאנים, ארץ ישראל הייתה מחוברת דרך תשתית רחבה למזרח התיכון כולו. יהודים טיילו בקהיר ובביירות, ולסטימצקי היו סניפים בבגדד ובדמשק, ביירות, קהיר ואלכסנדריה.

בארצות הפזורה שלנו, יהודים הצליחו הרבה יותר תחת ח'ליפים ערביים מאשר תחת מלכים נוצריים. בתקופת העות'מאנים, ארץ ישראל הייתה מחוברת דרך תשתית רחבה למזרח התיכון כולו

כשדוד בן גוריון הכריז על עצמאותנו, הוא הצהיר בפני העולם כולו כי ישראל "מושיטה יד שלום ושכנות טובה לכל המדינות השכנות ועמיהן, וקוראת להם לשיתוף פעולה ועזרה הדדית עם העם העברי העצמאי בארצו. מדינת ישראל מוכנה לתרום חלקה במאמץ משותף לקידמת המזרח התיכון כולו".

האסון הגדול של 1948 לא היה, כפי שנחשב בחברות הערביות, תחיית מדינת ישראל. אדרבה, האסון הוא שבהחרמת הארץ ובלחימה המתמשכת נגדה, שכניה הרסו את התקווה לקדמה אזורית הדדית.

נקודת המפנה הייתה כאשר מנחם בגין ואנואר סאדאת חתמו על הסכם השלום לפני ארבעים שנה. מאז, ישראל לא רק חתמה גם על הסכם שלום עם ירדן, היא פיתחה תיאום הדוק עם כוחות הביטחון הפלסטיניים, והפשרה הדרגתית התחילה ביחסינו עם מדינות הערביות הסוניות.

עם התחדשות התקווה לקדמה אזורית, יש הרבה שישראל יכולה וגם חייבת לעשות. כפי שגולדה מאיר שלחה אלפי אגרונומים ישראליים למדינות האפריקניות הצעירות, ממשלתנו הנוכחית צריכה לשלוח מומחים ישראליים לשכנינו. דמיינו פאנלים סולאריים בסעודיה והשקייה בטפטוף במדבר סהרה.

עם התחדשות התקווה לקדמה אזורית, יש הרבה שישראל יכולה וחייבת לעשות. כפי שגולדה מאיר שלחה אלפי אגרונומים ישראליים למדינות האפריקניות הצעירות, ממשלתנו הנוכחית צריכה לשלוח מומחים ישראליים לשכנינו

עלינו לעבוד עם שכנינו כדי לשחזר ולשפר את מערכת הרכבת העות'מאנית כדי לעודד קשרים אישיים וכלכליים בכל האזור. הרכבות הללו יוכלו להביא תלמידים מקהיר לתל אביב ותיירים מחיפה לביירות.

לצערנו, למען רוב המיזמים האלו נדרש תיאום גדול עם שכנינו, בעוד שרובם לא יסכימו להשתתף עד שהסכמי שלום ייחתמו עם לבנון, סוריה, ועם הפלסטינים.

ובכל זאת, ישנם צעדים ממשיים שישראל יכולה לנקוט באופן חד-צדדי כדי לנסות להגיע לאותה מטרה.

ישראל יכולה, למשל, להשקיע הרבה בלימודי ערבית, אשר כרגע נמצאים, אך לא נכללים כלימודי חובה לבחינות הבגרות. ערים ערביות בצפון, שכונות פלסטיניות בירושלים, וכפרים בדואים בדרום, חייבים לקבל את העזרה הכספית והשירותים שמגיעים להם.

ישראל יכולה, למשל, להשקיע בלימודי ערבית, שלא נכללים כעת כלימודי חובה לבחינות הבגרות. ערים ערביות בצפון, שכונות פלסטיניות בירושלים, וכפרים בדואים בדרום, חייבים לקבל את העזרה הכספית והשירותים שמגיעים להם

הממשלה חייבת למלא את ההתחייבות הנמצאת במגילת העצמאות "לשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות". אף על פי שישראל שומרת היטב על זכותם של אזרחיה להתפלל ולהאמין כפי שהם בוחרים, יש עוד הרבה מה לעשות. המשרדים המתאימים חייבים לקבל את הכספים בכדי לשמר אתרי מורשת ערבית, לשחזר מסגדים ובתי עלמין מוסלמיים נטושים, ולהנציח כארבע מאות כפרים פלסטיניים אשר ננטשו או נחרבו במלחמת השחרור.

מדיניות זו תהווה צעד משמעותי למען התיאום האזורי והשכנות הטובה אשר כולנו כישראלים מחויבים להם. ובכל זאת, מדיניות זו חייבת להגיע יד ביד עם שינוי בסיסי בנרטיב הישראלי. כל עוד אנו מחשיבים את ישראל כ"אי המערב במזרח" שכנינו לעולם לא באמת יקבלו אותנו.

מדיניות זו חייבת להגיע יד ביד עם שינוי בסיסי בנרטיב הישראלי. כל עוד אנו מחשיבים את ישראל כ"אי המערב במזרח" שכנינו לעולם לא באמת יקבלו אותנו

למרות שאנו אמורים להתגאות בכך שמייסדי מדינתנו אשר חונכו באירופה הביאו את הדמוקרטיה המערבית ללבנט, זה לא משנה את העובדה כי המדינה היהודית והעם היהודי הם מזרחיים במקור.

אוצר המילים של שפתנו העברית התגבש על הגדה המזרחית של הים התיכון, המוזיקה שלנו לקחה השראה מהרוחות הסוערות של הנגב, ותפיסת עולם שלנו – הבנתנו של הקדוש ברוך הוא והמשימה אשר הוא העניק לנו – נוצרה בהרי יהודה. כל היהודים, האשכנזים והמזרחים, יותר קרובים בגנים לערבים מאשר לכל קבוצה אתנית אחרת.

כאשר ישראלים יפסיקו להגדיר את עצמם כזרים, כשסוף סוף נכיר במורשתנו כילידת הארץ הזאת, תיאום אזורי לא רק יעודד שלום ותלות הדדית כלכלית, אלא גם יאפשר לנו לבטא את זהותנו הלאומית האמיתית.

למרות שאנו אמורים להתגאות בכך שמייסדי מדינתנו אשר חונכו באירופה הביאו את הדמוקרטיה המערבית ללבנט, זה לא משנה את העובדה כי המדינה היהודית והעם היהודי הם מזרחיים במקור

עם כל בעיותיה, זאת פינת העולם הקטנטונת אשר ניתנה לנו למולדת. כאשר נביא אזור זה אל תוך ליבנו, בעזרת ה' המדינות סביבנו לא יראו אותנו כאויבים אלא כשכנים המחויבים למטרה משותפת.

מתן הוא עולה חדש מטקסס ומשרת כחייל בודד. הוא ציוני, מסורתי, ואוהב קרמבו בכל ליבו

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 716 מילים ו-1 תגובות
סגירה