עמיר פרץ (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

בהעדר עמדה חד משמעית, בעבודה מעדיפים שפרץ יחליט

בעבודה מתקשים להכריע אם עדיף להתאחד עם מרצ ולהסתכן באבדן מושבים ברשימה, או לרוץ לבד ולהסתכן בירידה מתחת לאחוז החסימה ● ודווקא כשהסיכון כל כך גבוה, עמיר פרץ זוכה לתמיכה רחבה מפעילים וחברי הכנסת של מפלגת העבודה ● למעשה, מעולם לא ניתנו למנהיג העבודה כל כך הרבה שקט ומרחב פעולה כמו בימים אלה ● פרשנות

הלחץ המופעל על עמיר פרץ מתוך מפלגת העבודה, להגיע להסכם עם מרצ על ריצה משותפת בבחירות, הרבה פחות חזק מהלחץ החיצוני. רוב הפעילים וחברי הכנסת של המפלגה אינם אוחזים בעמדה חד משמעית בעד או נגד המהלך. יש מהם כאלה שנוטים לצד זה או אחר, אך לדברי גורם במפלגה, מעולם לא ניתנו למנהיג העבודה כל כך הרבה שקט ומרחב פעולה כמו בימים אלה.

בימים הקרובים ינהלו פרץ ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ מגעים לבדיקת האיחוד. מאחר שהגשת הרשימות המתמודדות לכנסת תסתיים ביום רביעי הבא, לוח הזמנים קצר. כל הסכם שאליו יגיעו השניים דורש את אישור מרכזי המפלגות, ובעבודה נדרשת הודעה של שלושה ימים מראש לכינוס המרכז.

הטיעונים בעד ריצה משותפת ברורים וידועים. הראשון והדוחק ביותר הוא ההכרח לוודא שאף אחת משתי המפלגות אינה נופלת מתחת לאחוז החסימה ובכך מוסיפה שני מנדטים לגוש הימין. הטיעון השני נוגע לצורך בהקרבה, כלומר בתרומת מנדטים לכחול-לבן.

החוכמה המקובלת אומרת שריצה משותפת תניב פחות מ-11 המנדטים שבהם זכו העבודה ומרצ בבחירות האחרונות, משום שמצביעים רבים ירגישו משוחררים יותר לתמוך בטוענת לכתר. התוצאה אמורה להיות 7-8 מנדטים למפלגת השמאל המאוחדת, ופער של כחמישה מנדטים לכחול-לבן על הליכוד, מה שלא יאפשר לבנימין נתניהו לטעון לניצחון, ויעודד עריקה של מפלגות מבלוק הימין.

העניין הוא שמפלגות פוליטיות לא נוטות לאלטרואיזם. "במפלגת העבודה יש לא מעט עסקנים, פעילים ומצביעים שלא מתים על הרעיון", אומר גורם המכיר את ההתרחשויות. "בהתחלה היה לחץ פנימי בשני הכיוונים, אבל כרגע הלחץ נרגע ויש לעמיר חופש פעולה מלא.

"יש חשש אמיתי של הרבה מאנשי מפלגת העבודה לגמור כמרצ לכל דבר ועניין, כלומר מפלגת שמאל עמוק. אלקטורלית, לטווח הארוך, יש בעיה להילכד מתחת לתקרת מנדטים של 7-8. יש פה סיכון וסיכוי מאוד חזקים ולכן הרבה אנשים נמצאים על הגדר. אבל התחושה במפלגה היא שאנחנו די רחוקים מעל אחוז החסימה, כך שאין היסטריה".

"בעבודה יש לא מעט עסקנים, פעילים ומצביעים שלא מתים על הרעיון. בהתחלה היה לחץ פנימי בשני הכיוונים, אבל כרגע הלחץ נרגע ויש לעמיר חופש פעולה מלא. יש פה סיכון וסיכוי ולכן הרבה נמצאים על הגדר"

למרות הרצון הברור שכחול-לבן תנצח, בעבודה לא מבטלים שיקולים כמו בניית תנועה סוציאל-דמוקרטית לטווח ארוך, והאפשרות לייצוג של שלושה חברי כנסת בלבד, אם רצים ביחד עם מרצ והתוצאות לא מרשימות. ממפלה כזאת, חוששים במפלגה, כבר לא ניתן יהיה להתרומם שוב.

אתמול פורסמה ב"משרוקית", מיזם בדיקת העובדות של גלובס, בדיקה שממנה עלה כי דברי עמיר פרץ על הבאת מצביעים חדשים בערים בשליטת הליכוד כמו אשקלון, אשדוד ובאר שבע, אינם מדויקים. בעבודה מתרעמים על כך שהבדיקה ספרה את מצביעי גשר מבחירות אפריל ככאלה ששייכים בכל מקרה לגוש המרכז שמאל. השוואה של מצביעי עבודה בלבד בין בחירות אפריל לספטמבר אכן הייתה מגלה עלייה קלה בערים השמרניות יותר.

ביקורת נוספת על הבדיקה היא היעדר בחינה של קלפיות לפי שכונות ובלוקים. הטענה היא שבתוך ערים גדולות דוגמת אלה שהזכיר פרץ, יש שונות בין אזורים שונים וייתכן שבקלפיות שבהן העבודה היתה חזקה באפריל היא נחלשה בספטמבר לטובת המחנה הדמוקרטי וכחול-לבן, בעוד שהעבודה התחזקה בקלפיות שהיו ימניות יותר.

בעבודה מעריכים כי כמנדט וחצי ממצביעי המפלגה בספטמבר האחרון הגיעו מגשר ומכולנו של משה כחלון, וזיהו את עצמם בעבר כאנשי מרכז-ימין. החשש הוא שהציבור הזה, יחד עם מצביעי עבודה ותיקים שגישתם ביטחונית יותר מזו של מרצ, יעזבו במקרה של חיבור למרצ וחלקם אולי אף יצביעו לאביגדור ליברמן.

"אנחנו מכירים את מצביעי העבודה בבאר שבע או את המצביעים בשדרות", אומר גורם במפלגה. "חלקם הגדול לא יאהבו את העניין הזה. אלה מצביעים שמבדילים ביננו לבין מרצ ואוהבים את עמיר באמת. כשעמיר מארגן אירוע בדרום, עדיין מגיעים רבים שרואים בו דמות מיוחדת.

"אלה לא מיליונים, אבל יש לעבודה מצביעים ימניים. יחד עם מצביעי המרכז של גשר וכולנו, מדובר במנדט או שניים. אלה אנשים שלא בטוח שיצביעו לבני גנץ אם נרוץ עם מרצ. הם עשויים להישאר בבית ואולי אפילו לדלג ימינה"

"אלה לא מיליונים, אבל יש לעבודה מצביעים ימניים. יחד עם מצביעי המרכז של גשר וכולנו, מדובר במנדט או שניים. אלה אנשים שלא בטוח שיצביעו לבני גנץ אם נרוץ עם מרצ. הם עשויים להישאר בבית ואולי אפילו לדלג ימינה".

ייתכן שחיבור בין העבודה ומרצ אכן יגרום לאובדן של כמנדט לגוש המרכז-שמאל, אך קשה להניח שמצביעי העבודה, ואפילו אם הצביעו למפלגה רק פעם אחת, יחזרו להיות תומכי נתניהו אחרי התרחשויות החודשים והשבועות האחרונים. מערכת הבחירות הקצרה מבטיחה שנקבל מהר יחסית את התשובות לשאלות הללו.

עוד 665 מילים
סגירה