פרץ: "כחול לבן, מרצ והעבודה צריכות לרוץ תחת פתק אחד"

איחוד ראשון בשמאל: יאיר גולן שוריין במקום ה-3 ברשימת המחנה הדמוקרטי ● סמוטריץ' סירב להגיע לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין המגעים בימין ● ישראל ביתנו פנתה ליועמ"ש בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד הרב יוסף

עמיר פרץ (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
עמיר פרץ
07:49 עריכה

בוקר טוב! היום נפתח בפרסום של ynet שעשוי להיות הסערה הפוליטית הבאה, ולספק תחמושת רבה לתעמולת הבחירות של ישראל ביתנו, ואולי גם ש"ס ויהדות התורה, כחול לבן, מרצ והמפלגות שמימין לליכוד: הראשון לציון (הרב הספרדי הראשי), יצחק יוסף,  יצא במתקפה חסרת תקדים, ארסית וגזענית נגד העולים מחבר המדינות וכן נגד "ישראל ביתנו" נגד בג"צ ונגד רבנים שמגיירים עולים.

לפי הפרסום ב-ynet, הרב יוסף, שנאם בשבוע שעבר בירושלים בכינוס של רבנים לקראת יציאתם לשליחויות בקהילות יהודיות בחו"ל: "מאות-אלפים או עשרות-אלפים של גויים באו לארץ בגלל חוק מיהו יהודי. יש כאן הרבה-הרבה גויים, חלק מהם קומוניסטים, עוינים את הדת, שונאי דת. אחר כך מצביעים למפלגות שמסיתים נגד החרדים ונגד הדת".

"העלו אותם פה לארץ שיהיה משקל נגד החרדים", הוסיף הרב הראשי. "שאם יהיו בחירות לא יהיה הרבה לחרדים. לצערנו הרב, אנחנו רואים את פרי ההסתה שהם עושים. יש כאלה שהולכים לכנסייה כל יום ראשון, הולכים למנזר".

הרב תקף רבנים ודיינים ספציפיים שעוסקים בגיור מטעם המדינה, ביניהם הדיין הרב דוד בס העוסק בגיור כעובד מדינה, שהרב יוסף אמר עליו כי "יש אחד שהוא מגייר, היה מרצה באוניברסיטה החילונית והיה עוזר משפטי של אליקים רובינשטיין, היה מנסח לו את כל החוקים. הרי מה זה הבג"ץ? בג"ץ זה נגד הדת".

"הגיורים שלו (של בס) צריכים בדיקה מי שגייר אצלו צריך לבדוק אותו, כי הדיינים צריכים להיות יראי שמים. אם אין להם יראת שמים, אנשים לא דתיים, אנשים שיש להם דעות אפיקורסים – איך הגיור שלהם יכול לתפוס?"

על הרב חיים אמסלם, לשעבר ח"כ מש"ס, המגייר עולים באופן פרטי, אמר הרב יוסף: "יש איזה רב אחד פה בארץ, השם ירחם, הוא היה פעם ח"כ, הוא נסע לברזיל וגייר שמה 400 גיורים. כמו סרט נע הוא גייר. שלחתי מכתב מיד שכל הגיורים שעשה האדם הזה לא כשרים. בעיקר הוא גייר ילדים, אבל הבעיה עם המשפחה. נניח שהאמא גויה ולא רוצה להתגייר – איך אפשר לגייר את הילד?"

הרב חיים אמסלם הגיב אמר בתגובה: "זו טרגדיה שבראש פירמידת הרבנות בארץ יושב רב ראשי שאינו יודע את מקומו, כוחו בפיו להשמיץ ולפגוע בכל מי שעולה על דעתו, והכל בחסות הגלימה והתרבוש. בדבריו הוא מגלה פעם אחר פעם את חוסר הבנתו בהלכות גיור, ולא עוד – אלא מגלה שאת פסקי אביו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שהוא מתיימר לדעת ולפרסם, גם בהם אינו בקיא".

"הגיע זמן לומר לו: היכבד ושב בביתך ושתוק! אל תדבר סרה בגרים ובגיורים, פן מן השמים יקפידו עליך ויבולע לך. כבר רב ראשי אחד הלך בסופו לכלא על פותחו פיו לדבר סרה בגיורים, ואחר כמעט היה כמוהו לולא זכות עמדה לו. בקרוב תסתיים הקדנציה של האיש האלים הזה, ונזכה לברך 'ברוך שפטרנו' ממנו ומגסות ורמות רוחו".

הרב דוד סתיו, רבה של שהם ויו"ר ארגון רבני צהר, מסר: "בלתי נתפס שמי שעומד בראש מערכת בתי הדין והרבנים מפיץ שקרים על רבני ערים ומפקפק באמינות דיינים של הרבנות הראשית, רק בשל עמדות אחרות משלו. הרבנים הראשיים אחראים לפתרון בעיית ההתבוללות בישראל שנגרמת, בין היתר, בשל מחדליהם בתחום הגיור. צהר תמשיך לסייע לעולים להוכיח את יהדותם במסגרת מיזם שורשים, בשיתוף בתי הדין הרבניים".

משמאל: חוסיין ג'באר עם הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו והרב האשכנזי הראשי דוד לאו בירושלים, במהלך טקס למכירת החמץ של מדינת ישראל לפני חג הפסח באפריל 2015 (צילום: חיים זק/לע"מ)
משמאל: חוסיין ג'באר עם הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו והרב האשכנזי הראשי דוד לאו בירושלים, במהלך טקס למכירת החמץ של מדינת ישראל לפני חג הפסח באפריל 2015 (צילום: חיים זק/לע"מ)
08:04 עריכה

אתר כלכליסט מספק הבוקר הצצה עסיקית לשיחות בין ראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נווה עם שרת המפשטים איילת שקד שנלקחו מהטלפונים הניידים הישנים של נוה, שבהם הם "ביזו והשמיצו את שופטי העליון ובהם נשיאה".

הציטוטים נלקחו מהעדות שמסרה כתבת גלי צה"ל הדס שטייף לחוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה) לאחר ששטייף מסרה לחוקרים בביתה את הטלפונים שקיבלו מפרודתו של נוה, חני, ושנפרצו על ידי יולי רוזנברג, אז ממובילי מאבק המתמחים והיום עו"ד.

עוד טענה שטייף בעדותה כי החומרים שנחשפה אליהם כאשר "חיטטה", לדבריה, בתכתובת הווטסאפ שנמצאו ב־2 מתוך 4 מכשירים שהעבירה לה הגברת נוה, כללו גם מידע על "קבלנות קולות – גיוס קולות בבית היהודי; תיאום עמדות והדלפות בין נוה לשקד; ומידע על כנסי לשכת עורכי הדין באילת".

לאחר שגוללה שטייף את המידע שנחשפה אליו, שאת חלקו לא ניתן לפרט בשל צנעת הפרט, היא סיפרה על החיפושים שערכה בהתכתבויות של נוה עם עיתונאים. "מערכת הקשרים שנוה ניהל עם עיתונאים בכירים, וכעיתונאית – התביישתי. בעצם הבנתי מערכת 'תן' ו'קח' בין נוה לעיתונאים שהיא נוגדת את חוקי האתיקה העיתונאית (סוויטות, מסעדות וכיוצ"ב)".

מאיילת שקד נמסר בתגובה לפרסום כי "פריצה לטלפון סלולרי וחיטוט בחייו האישיים של אדם היא עברה חמורה עליה יש שנות מאסר רבות. 5 שנות מאסר עברה על חוק המחשבים ועוד 5 שנים על החוק להגנת הפרטיות. אם הפרקליטות תתן חסינות למעשה פשע כזה, המשמעות שהיא מעודדת אנרכיה. אני מציעה שרשויות אכיפת החוק יטפלו בזה".

אפי נוה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אפי נוה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
08:10 עריכה

חברי מפלגת העבודה צפויים להתכנס היום לדון באפשרות של מיזוג עם מרצ, בניגוד לעמדתו של יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ.

עיתון הארץ, שהכריז כבר כי הוא קורא לאיחוד בין מרצ ומפלגת העבודה, מדווח הבוקר כי יו"ר מרצ והמחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ וח"כ איציק שמולי מהעבודה-גשר התומך באיחוד נפגשו אתמול בבית קפה בתל-אביב לדון באיחוד.

ואילו הכתב והפרשן הפוליטי של "זמן ישראל", נתי יפת, שהקדיש הבוקר טור למגעים בין העבודה ומרצ על איחוד, כתב: "בהיעדר עמדה חד משמעית, בעבודה מעדיפים שפרץ יחליט".

פרץ הורוביץ (צילום: פלאש 90)
פרץ הורוביץ (צילום: פלאש 90)

 

08:17 עריכה

גלי צה"ל מדווחים הבוקר כי הדיווחים על ניגוד אינטרסים של היועץ המשפטי של הכנסת, אייל יינון, בניסוח חוות הדעת שממליצה על דיון בחסינותו של ראש הממשלה נתניהו, היו שקריים. זאת, לא רק בגלל שחוות הדעת לא עוסקת בחסינות אלא רק בפרוצדורה של הדיון בחסינות, אלא ממאחר ויינון ממילא פסל את עצמו מהדיונים העתידיים על חסינות נתניהו עצמה בשל ניגוד האינטרסים שלו, והטיל אותה על עו"ד אחר, ורק הציג אותה כשכבר הייתה מוכנה.

לפי גל"צ, יינון אף לא השתתף גם בדיונים על הסרת חסינותו של חיים כץ, בשל ההשלכות התקדימיות שלה על חסינותו של נתניהו.

08:20 עריכה

חבר הכנסת אלי אבידר מישראל ביתנו השתלח הבוקר בגלי צה"ל בראש הממשלה נתניהו, על העובדה שהגיש בקשה לחסינות ועכשיו מונע מהכנסת לדון בה, וביו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וח"כ מיקי זוהר המסייעים לו בכך:

08:26 עריכה

שר הביטחון הזמני, נפתלי בנט, ממשיך לנהל את משרד הביטחון בתל-אביב את קמפיין הבחירות שלו, סליחה, את קמפיין המערכה מול משטר חמאס בעזה.

עיתון "הארץ" מדווח הבוקר כי "בנט מתכנן להחזיק במעצר בלתי מוגבל מסתננים מעזה לזמן בלתי מוגבל כקלפי מיקוח למשא ומתן עתידי על החזרת האזרחים הישראלים וגופות חללי צה"ל המוחזקים ברצועה".

הארץ מדווח כי "שר הביטחון מתכוון להגדיר פלסטינים החוצים את הגדר כ'לוחמים בלתי חוקיים', מתוקף חוק שישראל נמנעה עד כה מלהפעיל מחשש לביקורת בינלאומית. עם זאת, ב"הארץ" אומרים כי "במערכת הביטחון מטילים ספק אם החזקתם תסייע במו"מ להשבת האזרחים וגופות החיילים מעזה".

נפתלי בנט (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
נפתלי בנט (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

 

08:40 עריכה

הליכוד מסר הבוקר בתגובה להודעת הכנסת לפיה איל יינון אינו מנוע מלדון בדיון הפרלמנטרי על חסינות נתניהו (אלא רק בחסינות עצמה) ולפרסומים לפיהם יועמ"ש הכנסת איל ינון כלל לא השתתף בדיונים אודות חסינות כץ בגלל השלכותיה על חסינות נתניהו.

מהליכוד נמסר: "אייל ינון נמצא בניגוד עניינים חמור שעולה כדי חשד לפלילים. ינון התחייב שלא יעסוק בענייניו של ראש הממשלה נתניהו במישרין או בעקיפין, והוא עסק ועוסק בהם בפועל. לא יתכן שביד אחת זוגתו תחליט על כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו, וביד השנייה הוא יסכל באופן תקדימי את בקשת החסינות שלו. עליו להשעות עצמו מתפקידו לאלתר".

חיים כץ (צילום: Miriam Alster/FLASh90)
חיים כץ (צילום: Miriam Alster/FLASh90)
08:49 עריכה

כצפוי, פוליטיקאים ממפלגות המרכז החילוניות מגיבים בחריפות לדברי ההסתה הגזענית של הראשון לציון, יצחק יוסף, נגד העולים מחבר המדינות. יאיר לפיד צייץ הבוקר:

09:24 עריכה

אין הפתעות: יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, קורא להשעות את הרב יוסף מתפקידו

09:31 עריכה

רשת ב' מדווחת כי "היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר ליועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, שלדעתו אינו צריך לפסול את עצמו מלדון בסמכויותיו של יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין".

הכוונה מאחורי המשפט המשפטי המנומס הזה היא שמנדלבליט מעודד את ינון לדון בשאלת סמכותו של אדלשטיין למנוע דיון בחסינות נתניהו ולהעניק לנתניהו חסינות טכנית בפועל מפני משפט לחצי שנה לפחות – וזאת, למרות ניגוד האינטרסים שמונע מיינון לדון בחסינות עצמה. 

"גורמים בכירים במשכן" אמרו לכאן חדשות כי "מנדלבליט ויינון השניים שוחחו אתמול בטלפון" וכי "לאחר השיחה הודיע ינון כי הוא אינו פוסל עצמו מלדון בסמכויות של אדלשטיין". עם זאת, כאן חדשות ציטטו תגובה של משרד המשפטים שלכאורה מכחישה את הידיעה כולה, בטענה ש"מנדלבליט לא ביקש מינון שלא יפסול את עצמו מטיפול בהקמתה של ועדת הכנסת".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, השבוע (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, השבוע (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
09:33 עריכה

יו"ר ראש סיעת הליכוד מיקי זוהר אמר הבוקר ב"כאן ב'" כי אין טעם שהכנסת הנוכחית תדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כיוון ש"כמה מהסיעות כבר החליטו לדחות אותה". מעניין היה לשאול את זוהר מדוע, אם כך, נתניהו הגיש בכלל את הבקשה.

10:37 עריכה

נמשך מבול התגובות הלא-מפתיע להתבטאות הרב יוסף נגד העולים. בני גנץ:

10:43 עריכה

אתר ynet שחשף הבוקר את ההתבטאות הגזענית של הרב יצחק יוסף נגד העולים פרסם אחר כך לקט ענק של תגובות חריפות נגד דברי הראשון לציון.

יואל רזבוזוב, אף הוא מסיעת כחול לבן: "במשך שנים משפחות שלמות של יהודים סבלו מאנטישמיות. ככה גדלנו וככה למדנו לשמור על חיינו בארצות המוצא. שם תמיד היינו 'היהודים האלה'. והנה הרב הראשי לישראל קורא לנו 'הגויים האלה'".

"הרב מסית נגד מיליון אזרחים שבמסים שלהם משלמים לו את המשכורת. היהדות לא שמורה רק לו. עצוב לראות עובד מדינה שמחזיר אותנו לתקופות חשוכות רק בגלל שחיים לצידו אזרחים שלא נולדו בארץ. כבוד הרב, לא טוב לך? תתפטר".

מהעבודה-גשר נמסר: "דבריו של הרב יוסף פוגעים ברקמת החיים העדינה בחברה הישראלית. תפקידו של מנהיג דתי במעמדו לקרב ולא להרחיק. עליו להתנצל". לטענת המפלגה, "גזענות היא לא תוכנית עבודה – לא כשליברמן פוסל חרדים וערבים, ולא כשהרב הראשי פוסל עולים מברית המועצות לשעבר".

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ח"כ ניצן הורוביץ: זהו "נאום שנאה שמוכיח פעם נוספת כמה מהותי וחשוב המאבק שלנו לביטול המונופול של הרבנות הראשית. זו עוד אמירה גזענית של רב ראשי, שוב הסתה נגד מי שלא מספיק יהודי בעיניהם".

"הבעיה היא לא ברב כזה או אחר – אחד מסית נגד עולים, השני נגד נשים והשלישי נגד להט"ב. העובדה שגם ב-2020 למוסד הארכאי הזה יש השפעה כל כך מכרעת על החיים האישיים שלנו, היא בושה למדינת ישראל. כפי שהצלחנו במאבקים עיקשים אחרים נגד הכפייה הדתית, נצליח גם כאן. בממשלה הבאה נדרוש – ביטול מונופול הרבנות על כשרות, על נישואים ועל גיור ופירוק משרד הדתות".

יו"ר סיעת המחנה הדמוקרטי, ח"כ תמר זנדברג, פנתה ליועמ"ש בדרישה לפתוח בחקירה נגד הרב הראשי על הסתה לגזענות. במכתב ששלחה, כתבה זנדברג: "יוצאי ברית המועצות עלו לישראל מתוקף חוק, והינם אזרחים שווים שעל המדינה להגן עליהם מפני גילויים של שנאה ודברי שטנה שעלולים לגרור לאלימות. על כן, לא ייתכן שאדם שנמצא במשרה ציבורית בכירה יתבטא באופן כזה כלפי קבוצה כזו או אחרת של אזרחים".

"לאור הדברים הללו, אני רואה לנכון לפנות אליך על מנת שתפתח בהקדם בחקירה נגד ההתבטאויות המסיתות של הרב הראשי, יצחק יוסף, והאם ראוי שאדם שמתבטא כך כנגד אזרחי ישראל יכהן בתפקיד ציבורי".

מהתנועה הרפורמית בישראל נמסר: "פעם אחר פעם מתגלה הרב יוסף כדמות חדורת שנאה ודעות קדומות", אמר הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה. "במקום לטפל בשחיתות המאפיינת את הממסד הרבני, עסוק הרב יוסף בשיסוי ובפילוג – וממשיך להפוך את הרבנות הראשית למוצב קדמי של המפלגות החרדיות.

"המחשבה כי הרב יוסף יעמוד בעוד כמה חודשים ויקרא ביום הזיכרון פרק תהילים לזכר חללי צה"ל בני משפחות העולים, בשעה שאין לו כל בעיה להסית נגד הוריהם – מלמדת על עומק הצביעות של הרב הראשי, ועל הסלחנות הבלתי מתקבלת על הדעת שבה נוהגת החברה הישראלית בהסתה".

בתנועה הדתית "נאמני תורה ועבודה" אמרו: "אנו חשים בושה גדולה על דבריו של הרב הראשי, אשר גם אינם מדויקים, בלשון המעטה. גישתו הבדלנית והמדירה מוציאה מחוץ למחנה מאות-אלפי בני זרע ישראל, ששבו לכאן כחלק מן המדינה היהודית, ומשרתים בצבא".

מנכ"ל חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אומר כי: " יש לסיים מיד את כהונתו של יוסף בתפקידו ולבטל את הממסד האנכרוניסטי של הרבנות הראשית מטעם מדינת ישראל כאילו היא כביכול מבטאת את קולה של היהדות. הרב יוסף הוא פוליטיקאי, כפי שהוכיח כבר בבחירות הקודמות עת שימש כשחקן במערכת הבחירות של ש"ס, ומחבל ביהדות ובעם היהודי".

בארגון "גשר" הגיבו: "אמירתו של הרב הראשי פוגעת קשות בציבור העולים מחבר העמים, אולם לא פחות, בציבור הדתי אשר דוגל בעקרונות של אחדות ודרך ארץ כעקרונות יסוד של העם היהודי. עצוב שהרב הראשי, שתפקידו לחבר את כל חלקי העם לדת ולמסורת, פועל בצורה חסרת רגישות ודרך ארץ, ולמעשה מנציח סטיגמות שגויות ודעות קדומות". הם קראו לרבנות "לפעול לקרב את העולים מחבר העמים ומכל מקום אחר בעולם, ולעשות כל מאמץ שגם הם ירצו להינשא בחופה יהודית ולהרגיש שייכים לעם היהודי".

הרב יצחק יוסף (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
הרב יצחק יוסף (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
11:01 עריכה

ראש הממשלה נתניהו מגנה את דברי הרב הראשי הספרדי לישראל נגד העולים:

11:04 עריכה

לקראת כינוס מפלגת העבודה, ראש הממשלה לשעבר וחבר המחנה הדמוקרטי בהווה, אהוד ברק, מגביר את הלחץ על עמיר פרץ להפסיק להתנגד לאיחוד המפלגה עם מרצ:

11:17 עריכה

מתנועת ש"ס מסרו בתגובה לקריאות להדחת הרב יוסף:

האחראי הראשי להסתה ולשיסוי בעם הוא אביגדור ליברמן. כל רצונו של ליברמן הוא להביא לסיום כהונתו של נתניהו כראש ממשלה מתוך שנאה אישית ונקמה שמעבירה אותו על דעתו ולכן הוא מנסה לקושש קולות ולהיבנות מיצירת פילוג וקרע בעם ישראל.

ליברמן מסלף ביודעין את דבריו של הראשון לציון הרב יצחק יוסף, שהתייחס לקבוצה של העולים הלא יהודים שלצערנו הולכת וגדלה בגלל הפרצה של "סעיף הנכד" בחוק השבות. הרב יצחק יוסף לא אמר חלילה מילה אחת כנגד אחינו ואחיותנו היהודים, עולי רוסיה, שהביאו ברכה עצומה למדינת ישראל ושמרו על יהדותם ודתם למרות הקשיים הגדולים במשך עשרות שנים.

תנועת ש"ס לא תתן את ידה למסע השיסוי ולרדיפת הראשון לציון הרב הראשי לישראל יצחק יוסף, בשל אמונתנו והבעת דעתו שמחוייבת מתוקף תפקידו כמנהיג רוחני בעם ישראל.

אביגדור ליברמן ואריה דרעי (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)
אביגדור ליברמן ואריה דרעי (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)
11:35 עריכה

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מגיב גם הוא למתקפה של הראשון לציון נגד העולים: "העולים מברית המועצות הם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. הגשמנו בגופנו את חלום שיבת ציון, ואי אפשר לדמיין את ישראל בלי תרומתה העצומה של העלייה מבריה"מ. גם בתקופת בחירות אין מקום לשיח פסול של שנאה ופילוג. צום עשרה בטבת, יום הקדיש הכללי, הוא תזכורת עבורנו: כוחנו באחדותנו".

יולי אדלשטיין (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יולי אדלשטיין (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
12:10 עריכה

למרות הקמפיין האגרסיבי של הממשלה והעומד בראשה נגד מערכת המשפט – הציבור ממשיך לתת אמון בבתי המשפט יותר מאשר במערכת הפוליטית. כך אולה ממדד הדמוקרטיה ל-2019 שהמכון הישראלי לדמוקרטיה הגיש היום לנשיא המדינה ראובן ריבלין.

לפי המדד, צה"ל היה ונשאר בראש רשימת המוסדות שהציבור נותן בו אמון, וזוכה ל-90% אמון מהציבור היהודי. אחריו נשיא המדינה (71%) ובית המשפט העליון (55%). פחות ממחצית מהציבור היהודי סומך על המשטרה (44%) והתקשורת (36%). סוגרות את הרשימה: הממשלה והכנסת עם 30%, והמפלגות עם 14% אמון ציבורי בלבד.

58% מהציבור הישראלי מאשימים את הנהגת המדינה בשחיתות, מתוכם 59% מהיהודים ו-52% מהערבים.

נציגי הפרקליטות והמשטרה מגיעים לדיון בבית משפט השלום בראשון לציון על העיון בטלפונים הניידים של יועצי ראש הממשלה (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
נציגי הפרקליטות והמשטרה מגיעים לדיון בבית משפט השלום בראשון לציון על העיון בטלפונים הניידים של יועצי ראש הממשלה (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
12:55 עריכה

סגנית שר החוץ והמיועדת לתפקיד שרת התפוצות, ציפי חוטובלי, יצאה גם היא נגד ההתבטאות הגזענית של הראשון לציון:

13:00 עריכה

אחמד טיבי פיתח פרשנות מעניינת לתעמולה של נתניהו, לפיה היועמ"ש מנדלבליט, היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון, המפכ"ל לשעבר אלשיך ופרקליט המדינה לשעבר שי ניצן "סופחו למחנה אחמד טיבי". לא בטוח שהם עצמם שמחים לדעת על כך:

13:20 עריכה

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין – לשעבר שופט בביהמ"ש העליון, המשנה לראשות העליון והיועץ המשפטי לממשלה, הגיב בראיון ברשת "כאן ב"' לטענות נגד היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון: "הטענות על ניגוד עניינים של ינון היו ידועות לכל מי שמנופף בהן כעת ועולות רק עכשיו כאשר הוא המליץ לדון בבקשת החסינות של נתניהו".

לדברי רובינשטיין: אנחנו בעידן של עוועים. זה מחזיר אותנו למצב הכללי שבו מי שאומר משהו משפטי שלא מוצא חן בעיני חלק מהמערכת הפוליטית, מיד הוא מוקצה מחמת מיאוס. המפכ"ל, פרקליט המדינה, היועמ"ש, כולם חברו להפוך שלטון? זו עלילה. זו תקופה לא טובה".

על הדיון העתידי בחסינות רה"מ אמר רובינשטיין: "כל ההתעסקות בעניין הזה היא פוליטית והדיון לא ענייני אלא פוליטי. לא מסתכלים אם יש עילות לחסינות. אם אתה בצד מסויים אתה יודע מה הדעה שלך. אני לא מקנא ביו"ר הכנסת".

על מינויו של דוד ביטן לשר אמר רובינשטיין "לא כל דבר צריך להיות כתוב. יש דברים שלא נעשים גם אם החוק מאפשר. אתה מסתכל ואומר: 'חסרים אנשים?' אני לא רוצה לפגוע בחזקת החפות של ביטן אלא לדבר אל השכל הישר" .

אליקים רובינשטיין (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אליקים רובינשטיין (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
13:26 עריכה

שר הבריאות יעקב ליצמן מיהדות התורה יוצאים להגנתו של הרב הראשי הספרדי מול המתקפות על דבריו נגד העולים:

13:56 עריכה

ח"כ משה יעלון מכחול לבן מצטרף לאיומי מפלגתו על יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, על רקע נסיונו של אדלשטיין למנוע דיון בבקשת החסינות של ראש הממשלה נתניהו וכך להעניק לו חסינות טכנית לזמן ארוך.

בראיון לאולפן ynet אמר יעלון: "אני מצפה שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יהיה ממלכתי ולא יהיה יו"ר המטה של נתניהו הכנסת, ואם לא, אני מאמין שיהיה לנו רוב להחלפתו. ראש הממשלה מבקש חסינות מצד אחד ומצד שני הוא לא רוצה שהדיון יתקיים".

לדברי יעלון: "מפלגתי תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להביא לכך שהוועדה תקום. לדעתי יש רוב להחלפתו של אדלשטיין, אבל אני מצפה מיו"ר הכנסת שיהיה ממלכתי ולא יו"ר המטה של בנימין נתניהו בכנסת. יש פה רוב בציבור שרוצה למצות את העניין ולצערי נתניהו גורר אותנו מיום ליום, העיקר להרוויח זמן".

בהתייחסו לדרישת הליכוד מהיועץ המשפטי של הכנסת איל ינון, לפסול את עצמו מהדיונים בבקשת החסינות של נתניהו, בשל ניגוד עניינים אמר יעלון: "על מה ניגוד העניינים? אם הוא היה פוסק שלא ראוי כרגע לדון בחסינות, נתניהו היה קופץ על ניגוד עניינים? העניין עם אשתו היה ידוע מראש. עד עכשיו זה לא הפריע לליכוד".

.

14:19 עריכה

העיתון גלובס מדווח כי בבית משפט השלום בתל-אביב הוגשה השבוע תביעה בסך 2.5 מיליון שקל נגד הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר שאול מופז ונגד אחיו, אל"מ (במיל') שלמה מופז, בגין הונאת יזמים והתעשרות במיליונים על חשבונם בפרוייקט שהאחים מופז ביצעו עבור ממשלת ג'מייקה.

התובעים הם פקודיו לשעבר של מופז: שמואל ששון, ששירת כראש חטיבה בשב"כ, ואל"מ (במיל') רון בן משה, שעובדים כיום כיועצי אבטחה.

על-פי הנטען בתביעה, מופז מסר להם כי אם יסייעו לערוך סקרים ותוכניות בתחומי מומחיות, ככל שתתקבלנה הצעות המחיר שממשלת ג'מייקה ביקשה ממנו להגיש, הוא ישלב אותם בביצוע הפרויקט; וכי כתוצאה מכך הם צפויים להרוויח סכומי עתק שיצדיקו את ההשקעה האדירה שנדרשה מהם.

אלא שעל-פי התביעה, האחים מופז הציגו בפני התובעים מצג-שווא, שלפיו הסיכויים לקבלת הצעות המחיר הם גבוהים ביותר, ולכן משתלם להם לעבוד בחינם; וכי גם שאול ושלמה מופז עובדים ללא קבלת שכר".

אלא שבדיעבד התברר, לאחר שנמסרה ההודעה המצערת לפיה המיזם המשותף לא זכה בפרויקט, כי ממשלת ג'מייקה מעולם לא הבטיחה או הציגה מצג כלשהו לשאול מופז לפיו הוא יבצע את הפרויקט. גרוע מכך: "בדיעבד התברר שתוצרי אותה עבודה שביצעו התובעים ללא תמורה, נמכרו לממשלת ג'מייקה תוך ששאול מופז גורף לכיסו מיליוני שקלים בתמורה, אותם הסתיר מהתובעים". 

לטענת עורכי דינם של האחים מופז "התובעים מנסים לקושש בדיעבד תגמול כספי, תוך סחיטה של ממש, כשהם מהלכים אימים על שאול מופז ומאיימים לפגוע בשמו הטוב".

שאול מופז (צילום: פלאש 90)
שאול מופז (צילום: פלאש 90)
14:42 עריכה

נמשכת הסערה סביב דברי הרב יוסף נגד העולים.

15:10 עריכה

גם השר יואב גלנט מצטרף לגינוי אמרתו של הרב נגד יוצאי ברית המועצות: "אין מקום לאמירות מפלגות – כולנו אחים, חיים יחד ונלחמים יחד. תפקידנו כחברה לחבק את העולם ולקרבם אל האוכלוסייה הוותיקה".

15:23 עריכה

הרב הראשי יצחק יוסף הגיב לסערה שעוררו דבריו: "דבריי סולפו באופן בוטה על ידיי גורמים פוליטיים".

"אמרתי ברורות ואני שב ואומר – לצד מרבית העלייה המבורכת של מאות אלפי היהודית מברה"מ, ישנם מיעוט עולים שאינם יהודים על ידי ההלכה, שהגיעו מכוח 'סעיף הנכד' בחוק השבות", דברי הרב יוסף.

עוד הוסיף: "מי שמעלה המוני גויים לארץ דרך הסעיף הזה משיקולים זרים, נוהג בחוסר הגינות בראש ובראשונה כלפי אותם עולים ומעמיד אותם בכל שלב בחייהם בפני מציאות בלתי אפשרית עבורם במדינה יהודית. תיקון חוק השבות הוא בראש ובראשונה אינטרס של העולים".

הרב התייחס גם לתגובות בזירה הפוליטית שעוררו דבריו: "מצער מאוד, כי יש מי שחשים עצמם נפגעים מאופן הצגת הדברים תוך סילוף בוטה, על ידי גורמים פוליטיים אינטרסנטיים המסיתים כבר חודשים ארוכים כנגד מסורת היהדות וההלכה, וחשוב להעמיד דברים על דיוקם והאמת תורה דרכה".

16:06 עריכה

ח"כ מוטי יוגב שלח היום לחברי מפלגת הבית היהודי בה הדגיש את חשיבות המאמצים לפעול לאיחוד כל גווני הציונות הדתית לקראת הבחירות.

"עלינו לעשות הכל בכדי לאחד כל מה שאפשר ולרוץ יחדיו ברשימה ציונית-דתית מגוונת ומאוחדת. היא תחסוך מאיתנו אנרגיות מפלגות שליליות שיופנו למאבק פנימי", כתב יוגב.

16:49 עריכה

שר החוץ ישראל כץ ברך את החלטת ממשלת הונדורס להכריז על חיזבאללה כארגון טרור.

"אני מברך את ממשלת הונדורס על החלטתה החשובה להכריז על ארגון חיזבאללה כעל ארגון טרור ולנקוט נגדו את הסנקציות המתבקשות. מדובר בצעד חשוב במלחמה העולמית בטרור, שבא בהמשך למדינות כמו ארה"ב, בריטניה, ארגנטינה, פרגוואי ומדינות נוספות באזור ובעולם, עמן קיימנו ואנחנו מקיימים שיח בנושא כמו גרמניה, אוסטרליה וברזיל, אשר ינהגו בצורה דומה ויצטרפו למאמץ כנגד הטרור שמובילות איראן וגרורותיה במזרח התיכון ובעולם כולו".

16:51 עריכה

ישראל ביתנו פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, בחשד להסתה לגזענות.

זאת על רקע הפרסום ב-ynet, בוא נשמע הרב מכנה חלק מעולי ברית המועצות לשעבר "גויים" ו"שונאי דת". בין היתר צוין במכתב שנשלח למנדלבליט כי "יש לראות בחומרה דברים אלו היוצאים מפיו של היושב בראש מוסד הרבנות הראשית במדינת ישראל. לאור דבריו האמורים ספק רב אם ביכולתו להמשיך ולכהן במשרה ציבורית זו".

17:55 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' סירב להגיע לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בטענה "שלא יתערב בציונות הדתית", כך דווח בוואלה!NEWS.

מוקדם יותר הערב, נתניהו ניסה להתערב במשבר הפוליטי במפלגות הדתיות מימין לליכוד וזימן אליו לפגישה את הרב חיים דרוקמן, מהרבנים הבולטים בציונות הדתית יחד עם יו"ר הבית היהודי רפי פרץ וסמוטריץ'.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
18:38 עריכה

נשיא פולין הודיע כי לא יגיע לאירועי 75 שנה לשחרור אושוויץ משום שלא יתאפשר לו לנאום ביד ושם.

19:42 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' מגיב לסירובו של לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "מכבד מאוד את ראש הממשלה…אבל את המהלכים הפוליטיים בתוך הציונות הדתית אנחנו מנהלים באחריות בעצמנו".

19:44 עריכה

איחוד ראשון בשמאל. מפלגת ישראל דמוקרטית ומפלגת מרצ חתמו הערב על הסכם להמשך שיתוף הפעולה הפוליטי במסגרת רשימת המחנה הדמוקרטי.

לפי ההסכם, ישובץ ח"כ יאיר גולן (ישראל דמוקרטית) במקום השלישי במפלגה המשותפת. הורוביץ: "זהו מעמד משמח וחשוב מאוד. הייתי הראשון בבחירות הקודמות שהוביל מהלך משמעותי לאיחוד השמאל, ועכשיו אנחנו עושים צעד נוסף. בבחירות האלו אנחנו מחדשים את הברית של המחנה הדמוקרטי. יחד עם חברי, חבר הכנסת יאיר גולן, סגן הרמטכ"ל לשעבר, אדם משכמו ומעלה, לוחם אמיתי לשלום ולצדק".

19:53 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי הוא יעמוד בראש קמפיין הליכוד, כאשר בראש מטה השטח והסיורים יעמדו השרים ישראל כ"ץ ומירי רגב. מנהל המטה יהיה ראש עיריית לוד, יאיר רביבו.

19:59 עריכה

במפלגת מרצ הציעו לח"כ סתיו שפיר, יו"ר מפלגת התנועה הירוקה, את המקום החמישי ברשימת המחנה הדמוקרטי.

20:14 עריכה

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, הציע הערב יוזמה חדשה: איחוד של כחול לבן, העבודה-גשר ומרצ. 

בראיון לחדשות 12 אמר פרץ: "ניצור מהלך שלא היה במדינת ישראל. הליכה משותפת. פתק אחד להחלפת נתניהו והממשלה. צריך לייצר ממשלה שתביא חיים אחרים לאזרחי מדינת ישראל".

עוד הוסיף: "אני חושב שכאשר כולם מתאחדים ואין מלחמה בין המפלגות, לא נשקיע כסף בלנסות לקחת מנדטים אחת מהשנייה, נצליח, כל אנשי המרכז-שמאל".

"מעולם לא עשיתי לביתי, לא קיבלתי הצעה להתמנות לנשיא המדינה. מחר אני אפגוש את בני גנץ ונדון בעניין המתווה להחלפת הממשלה, אני מאוד מקווה שיהיה לכחול לבן את האומץ הראוי לעשות את המהלך הנכון בימים אלה", דברי פרץ.

20:18 עריכה

אוחנה במכתב ליועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון: פסול את עצמך – אתה בניגוד עניינים

שר המשפטים אמיר אוחנה תקף בחריפות את יועמ"ש הכנסת עו"ד אייל ינון, ובמכתב ששיגר אליו דרש ממנו להדיר את עצמו מכל עיסוק בסוגיית החסינות של ראש הממשלה בהיבט הרחב.

במכתבו טוען אוחנה כי התעסקותו של אוחנה בנושא מהווה ניגוד עניינים הגובל בעבירה פלילית של הפרת אמונים.

20:46 עריכה

גורמים בכחול לבן מגיבים ליוזמתו של יו"ר העבודה עמיר פרץ לאיחוד של שלוש מפלגות המרכז-שמאל, ואומרים כי אין סיכוי שהדבר יתבצע.

20:47 עריכה

ח"כ סתיו שפיר על יוזמתו של יו"ר העבודה עמיר פרץ: "פרץ צודק, אך צריך גם לעשות. זו היתה המטרה לשי כשהובלתי להקמת המחנה הדמוקרטי…וכן, לאיחוד יש מחירים. תאמינו לי אני יודעת. אבל זה מה שנדרש ממנהיגים".

21:14 עריכה

התנועה לאיכות השלטון תקפה בחריפות את שר המשפטים אמיר אוחנה, בעקבות המכתב ששלח הערב ליועץ המשפטי לכנסת עו"ד אייל ינון. 

"שר המשפטים מתנהג כמו מאפיונר", אמרו הערב בתנועה, "בושה. לאחר שתקפו את מפכ"ל המשטרה הקודם, את הפרקליטות, את היועץ המשפטי לממשלה – כעת מגיע תורו של שומר סף נוסף".

"אנחנו מחזקים את ידו של היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, וקוראים לו לא להירתע ממופע הבריונות המבחיל של השר אוחנה ולהמשיך ליצג את שלטון החוק בגאון", מתוך הודעת התנועה.

21:59 עריכה

יו"ר מפלגת גשר, אורלי לוי-אבקסיס, על יוזמתו של חברה למפלגה, עמיר פרץ: "אם חשוב לכחול לבן לא לאבד קולות בדרך להרכבת הממשלה – אזי המתווה לריצה משותפת של שלוש המפלגות בגוש צריך להיות האינטרס של בני גנץ".

22:12 עריכה

בכירים ישראלים טוענים כי ארצות הברית שוקלת לפרסם את עסקת המאה עוד טרם הבחירות, כך פרסם הערב ברק רביד בחדשות 13.

22:21 עריכה

ח"כ צבי האוזר ברדיו קול חי התייחס ליוזמתו של יו"ר העבודה עמיר פרץ: "נדמה לי שזה בעיקר עניינן של העבודה ומרצ ופחות עניינה של כחול לבן. יש שוני מהותי בין כחול לבן לבין המפלגות שהן שמאל. הנושא הזה לא נראה לי רלוונטי בהינתן עמדותיהן של המפלגות והאנשים המרכיבים אותם".

22:23 עריכה

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, ייפגש מחר עם יו"ר העבודה-גשר, ח"כ עמיר פרץ, ועם יו"ר המחנה הדמוקרטי, ח"כ ניצן הורוביץ.

סגירה