מי שמחכים לתחילתה של מלחמת העולם השלישית נרדמו בשמירה  

זוהמה על חופי האוקיינוס הפסיפי (צילום: iStock-Velvetfish)
iStock-Velvetfish
זוהמה על חופי האוקיינוס הפסיפי

הפילוסוף ז'אן בודריאר כבר כתב בעבר שמלחמת העולם השלישית החלה מזמן וכבר הספיקה להסתיים. זו היתה המלחמה לה אנחנו קוראים "המלחמה הקרה", ובסופה ניצח הקפיטליזם ושינה את פני העולם.

אנחנו רגילים לחפש תבניות מוכרות, ולכן מוכנים להגדיר את מלחמת העולם השלישית רק ככזו בה מדינות שונות יתקיפו אחת את אזרחיה של השנייה בנשקים קונבנציונאליים ולא קונבנציונאליים (והרי מה שווה הפחד ממלחמת עולם בלי הפחד מנשק גרעיני? זה היה כל כוחה של המלחמה הקרה), אבל פנים רבות למלחמה והנה – היא כבר הספיקה להסתיים הרבה לפני שטראמפ בקע בגאוותה של אירן ושלח מיליוני בני אדם לחשוב על האפשרות לפרוץ מלחמה נוספת.

אנחנו רגילים לחפש תבניות מוכרות, ולכן מוכנים להגדיר את מלחמת העולם השלישית רק ככזו בה מדינות שונות יתקיפו אחת את אזרחי השנייה בנשקים קונבנציונאליים ולא קונבנציונאליים. אבל פנים רבות למלחמה

אחת התערוכות המצוינות שהוצגו במוזיאון החשוב "על התפר" בירושלים היתה התערוכה שענתה לשם "השאלה של הירושימה". בין העבודות שהוצגו בה היתה עבודת וידאו של האמן איסאו השימוטו מיפן, ובעבודה זו היה ניתן לראות, כמו מחול רפאים מעורר חלחלה, את המיקומים והתזמונים השונים של פיצוצים גרעיניים שפוצצו ברחבי העולם על ידי המדינות השונות במרוץ ההתחמשות הגרעיני.

בין מאות הפיצוצים הגרעיניים שהתרחשו בעשרות השנים האחרונות, אולי היה אפשר למצוא את המסר האמיתי – פניה של מלחמת העולם השתנו – והיא מתקיימת עכשיו לא במגע הישיר של הנשק עם בן האדם, אלא דרך מתווך כלשהו – דרך הנזק האקולוגי הנגרם מפיצוצים אלו, דרך מיליארדי ההרוגים, רק שאינם אנושיים, שבוודאי מתו כתוצאה ממהלומות ענק אלו ודרך הפגיעה של האדם בעולם. אז הנה היא – מלחמת עולם אדירת מימדים שאינה מוגבלת רק לנשקים פרימיטיביים כמו פצצות גרעין, בה מדינות שונות גורמות לנזקים אדירים אחת לשנייה דרך האדמה, הים והאוויר.

פניה של מלחמת העולם השתנו – והיא מתקיימת עכשיו לא במגע הישיר של הנשק עם בן האדם, אלא דרך מתווך כלשהו – דרך הנזק האקולוגי הנגרם מפיצוצים אלו, דרך מיליארדי ההרוגים, רק שאינם אנושיים

כמובן שהמדינה הבולטת כרגע בין המדינות התוקפניות היא אוסטרליה, ששריפותיה חונקות את אדמותיה, בעלות של מאות מיליוני הרוגים שאינם אנושיים, כשהעשן של שריפות אדירות מימדים אלו כבר מגיע לניו זילנד וצובע את השמיים המקומיים בכתום. אוסטרליה פועלת בצורה מודעת במלחמת העולם הזו. היא מדורגת במקום האחרון בין עשרות המדינות שהתחייבו לשינוי אקלימי, ונמצאת במקום הראשון בייצוא פחם וגז.

לצד שימוש בנשקים הללו, היא גם פועלת בצורה פשוטה יותר, אבל אגרסיבית באותה המידה, וממש בימים האלו, בעודנו המומים מהשמדתם של כחצי מיליארד יצורים חיים בשטחה, היא פועלת לירי מאסיבי נגד כ-10,000 גמלים, על מנת להגן על מאגרי המים שלה.

התקפות דומות נעשו, כזכור, בדרום אמריקה לפני זמן לא רב, ולמרות שמדובר בנזק נקודתי ביערות הגשם של ברזיל ובוליביה, הרי אנו מבינים כיום כיצד נזק זה הופך להיות גלובלי. כריתת היערות ושריפתם משפיעות על העולם כולו.

אוסטרליה פועלת בצורה מודעת במלחמת העולם הזו. מדורגת במקום האחרון בין המדינות שהתחייבו לשינוי אקלימי, ובמקום הראשון בייצוא פחם וגז. לצד נשקים אלה יש ירי מאסיבי ב-10,000 גמלים, כדי להגן על מאגרי המים שלה

ואנחנו יכולים לראות כיצד בזירה עולים גם שמות של גופים חיצוניים למדינות דרום אמריקה, כמו רשת בורגר קינג וגם הרשת הישראלית שופרסל, שתי רשתות שמואשמות בכך שיש להן חלק בהרס יערות הגשם. אם כבר אנחנו מדברים על ישראל, אז נראה שמדינתנו לא יושבת בשקט במלחמה הכוללת הזו, ומשתמשת גם היא בנשק חדש אך עוצמתי. על פי עמוד הפייסבוק של שומרי הסף, תהליך הנישוב של אסדת הגז פולט מאות טונות של גז מתאן – גז חממה מסוכן שתורם גם הוא להתחממות הגלובלית.

ישנן, כמובן, גם התקפות קשות שנעשות דרך הים והופכות שטחים נרחבים ממנו לאזורים מתים. הדבר נעשה על ידי דיג ועל ידי שפיכת חומרים מזהמים. למעשה – האזור המת הגדול ביותר נמצא מול מפרץ מקסיקו, והאחראית עליו היא חברת בשר אמריקאית. אגב מים – ניתן לקרוא סיפורים על התקפות הרבה יותר נקודתיות, אך חמורות ביותר, כמו הטענות לפיהן חברת קוקה קולה האמריקאית, שהעבירה את מפעליה להודו, מייבשת כפרים שלמים ממים.

ישנן, כמובן, גם התקפות קשות שנעשות דרך הים והופכות שטחים נרחבים ממנו לאזורים מתים. הדבר נעשה על ידי דיג ועל ידי שפיכת חומרים מזהמים. למעשה – האזור המת הגדול ביותר נמצא מול מפרץ מקסיקו

הרשימה ארוכה ומפותלת, וזו אינה מלחמה שפשוט פרצה יום אחד, אלא כזו שנמשכת שנים רבות של הרס וחורבן מהירים וחסרי רחמים. נפט מציף את האדמה ואת הים, גזים רעילים מתפשטים דרך האוויר והאדמה נשרפת או מורעלת.

יש, כמובן, מי שלא יראו במקרים אלו התקפות ישירות בתוך מלחמה עולמית כוללת, שאחראית למותם של מיליארדי יצורים חיים, ביניהם גם בני אדם (וכמה בני אדם עתידים למות בהמשך בגלל אוויר ומים מזוהמים?). להם אספר שמקרים כאלו, שהופכים את הקיום לקשה יותר ויותר, מולידים אחריהם דיכוי ומלחמות, ולא חיבוקים ושלום. אם אתם עדיין מסרבים לראות במילים אלו עדות למלחמה עולמית כוללת שמתקיימת ממש עכשיו, ממש בינינו, אז דעו שאני לא יודע על מה ילחמו במלחמת העולם שאתם מדמיינים לכם, אבל בזו שאחריה ילחמו על מים נקיים ועל אוויר לנשימה.

פעיל למען בעלי חיים, ספרו הראשון - "ראו את החיה" יצא בהוצאת דרור וספרו השני - "חיה ללא תכלית" יצא בהוצאת רסלינג. מורה לאמנות שחי עם זוגתו אורי שביט ושני הכלבים בלה ולארי

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 771 מילים
סגירה