בכחול לבן החליטו להדיח את אדלשטיין מתפקיד יו"ר הכנסת אם יסכל את הדיון בחסינות

בסביבת נתניהו נערכים לעתור לבג"ץ בניסיון לטרפד את הדיון בנושא ● היועץ המשפטי לכנסת: לא פעלתי בניגוד עניינים ● בגלל חקירתו במשטרה, נדחה מינוי דוד ביטן לשר בממשלה ● בנט בוחן אפשרות שהמפלגות שמימין לליכוד ירוצו בבחירות יחד ● גנץ דחה את ההצעה שכחול לבן, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי יתמודדו ברשימה אחת ● שידור תעמולת הבחירות יחל ב-17 בפברואר

  • בני גנץ בישיבת סיעה של כחול לבן בתל אביב, היום (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
    מרים אלסטר, פלאש 90
  • ראש הממשלה נתניהו בפורום קהלת בירושלים, היום (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
    אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
  • מימין: גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן, מאיר כהן וצבי האוזר בישיבת סיעה של כחול לבן בתל אביב, היום (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
    מרים אלסטר, פלאש 90
  • נפתלי בנט בפורום קהלת בירושלים, היום (צילום: פלאש 90)
    פלאש 90
  • משה (בוגי) יעלון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
    מרים אלסטר, פלאש 90
07:08 עריכה

בוקר טוב! לאחר שאמש התייצב יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ באולפן חדשות 12 וקרא לאיחוד במפלגות מרז-שמאל, הוא צפוי להיפגש עם ראשיהן, בנפרד. פרץ ייפגש היום עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ועם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ.

07:22 עריכה

ח"כ יאיר גולן, שאתמול שוריין עבורו המקום ה-3 במחנה הדמוקרטי, התייחס ליוזמה של יו"ר העבודה עמיר פרץ לאחד את מפלגות השמאל-מרכז. 

"אני חושב שפרץ הוא איש עתיר זכויות וודאי מבין מהי מנהיגות, מנהיג לא מוביל מהלכים מאחור", אמר גולן בכאן רשת ב'. "פרץ צריך להתאחד עם המחנה הדמוקרטי, להוביל את מחנה השמאל, ואם תהיה חבירה עם כחול לבן – מה טוב".

גולן הוסיף כי נראה שפרץ מנסה להדוף את האחריות ממנו "ולהעביר את האחריות לגנץ. זה פתטי משהו. אני לא חושב שזה צעד רציני. מי שרוצה להוביל, צריך להוביל בעצמו ולא לשים את האחריות על אחרים. היגיון ההקמה של כחול לבן היא להיות מפלגת מרכז, משמאלה נמצאת מפלגת העבודה והמחנה הדמוקרטי, והדבר ההגיוני הוא לאחד ביניהן, ולייצר גוש שמאל חזק".

07:33 עריכה

הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס ב-14:00 על רקע המתיחות במפרץ. הדיון נקבע עוד טרם המתקפה האיראנית על בסיסי ארצות הברית הלילה.

07:45 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן התייחס לסוגייה האיראנית ולאירועים הבטחוניים האחרונים: "אם האיראנים מתכוונים לרוץ בכל הכוח על פיתוח הגרעין, הם יכולים להגיע לפצצת גרעין ראשונה בטווח של שנה"

עוד הוסיף ליברמן בראיון לגל"צ: "נאום נסראללה מוכיח שהוא לא מעוניין להצטרף לסבב. הסיכוי שישראל תיכנס לעימות נמוך".

ליברמן, החודש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ליברמן, החודש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
07:50 עריכה

כחול לבן הציבה אולטימטום ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בעניין הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינותו של ראש הממשלה.

לפי הדיווח בכאן רשת ב', כחול לבן הציבה דד ליין עד לשבוע הבא, לפיו צריך לקרות אחד משני דברים – או שתוקם ועדת כנסת או שיתחיל החלפתו של יו"ר הכנסת. 

ח"כ צבי האוזר מכחול לבן הגיב: "אנחנו בוחנים את תפקודו של אדלשטיין כיו"ר כנסת ישראל, בהינתן העובדה הנדירה בשנה האחרונה, ש-65 חברי כנסת, קרי רוב ברור, מבקש לקיים את החובה הקיימת בחוק, ולממש את האינטרס הציבורי, לברר במהרה את השאלה האם נתניהו זוכה מההפקר וכעת יש לו חסינות בגלל עניינים פרוצודורליים".

האוזר התייחס גם ליוזמת פרץ: "אני מבין שיש קשיים של הרגע האחרון בין מפלגות השמאל מרצ והעבודה, ועמיר פרץ החליט לשרבב לעניין את כחול לבן. אני אגיד בצורה ברורה – יש הבדל ברור בין כחול לבן שהיא מפלגת שלטון לבין מפלגות השמאל".

08:45 עריכה

מחלוקת בשידור בגל"צ על רקע ניסיונות להביא לאיחוד בשמאל – התקיימה או לא פגישה בין ניצן הורוביץ וסתיו שפיר?

09:38 עריכה

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ, קורא ליו"ר העבודה, עמיר פרץ, להביא לחיבור בשמאל. כמו כן, אמר הורוביץ כי בימים הקרובים תציג המפלגה מועמדים נוספים ברשימה.

09:43 עריכה

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, התייחסה להצעת יו"ר מפלגתם, עמיר פרץ, לאיחוד בגוש השמאל-מרכז.

בראיון לגל"צ הבהירה: "אם המטרה היא להציל את מרצ – זה באחריות גנץ. המתווה מציל את אותו גוש שבני רוצה להנהיג, אם מדובר בכך שיש סכנה למרצ לא לעבור את אחוז החסימה, ואני לא מאמינה בזה – אז שיתחילו להתנהג כמי שמאמינים במסר שלהם".

על ההצעה לשריין לה מקום בכחול לבן, אמרה: "לעשות את משחק היכסאות הזה זה לא רציני. אני לא מוכנה לקחת בזה חלק. החיבור שלי ושל עמיר הוא במקום שמישהו צריך לקחת את הנושאים החברתיים. למה אתם לא שואלים אותי על מערכת הבריאות הקורסת? אותי זה מעניין".

09:50 עריכה

סיעת כחול לבן הודיעה כי היא מצפה לתשובה מיו"ר הכנסת בנוגע להקמת ועדת הכנסת עד למחר.

11:06 עריכה

הסתיימה פגישתם של בני גנץ עם עמיר פרץ, והחלה פגישתו עם ניצן הורוביץ. פרץ מסר אחרי הפגישה: "הנחתי בפני גנץ את המתווה להקמת ממשלה שלא תסתפק בהחלפת נתניהו, אלא תחליף גם את המדיניות שלו".

11:30 עריכה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במסר לאיראן: מי שיתקוף אותנו יזכה לתגובה מוחצת יותר

במהלך כנס פורום "קהלת" בנושא הצהרת מזכיר המדינה האמריקני בדבר חוקיות ההתיישבות ביו"ש, התייחס ראש הממשלה לחיסולו של קסאם סולימאני: "הוא היה אחראי למותם של אינספור חפים מפשע. הוא ערער את היציבות במדינות רבות. הוא גרם לסבל ותכנן לגרום לדברים גרועים יותר בהמשך".

11:47 עריכה

שר הביטחון בנט: "אני מכריז באופן רשמי – מדיניות ממשלת ישראל היא ששטחי C שייכים לה". ח"כ אסף זמיר מכחול לבן בתגובה: "אני מכריז באופן רשמי, ממשלת ישראל זו פיקציה. אין ממשלה ואין מדיניות. יש אסופה של פוליטיקאים שמתקשטים בתארים בשררה ובארשת חשיבות".

11:48 עריכה

השר רפי פרץ, ברך את שר החוץ האמריקני מייק פומפאו על הצהרתו בכנס של פורום קהלת, כי ההתנחלויות לא מפרות את הדין הבינלאומי: "יישוב הארץ ובניינה הוא התגשמות חזון נביאי ישראל והצהרת פומפאו נותנת לכך חיזוק נוסף".

12:34 עריכה

ח"כ עפר שלח ספד לעורך הדין אלי זהר שהלך לעולמו: "איש תרבות לעילא וחבר שאין שני לו, איננו".

12:58 עריכה

הסתיימה פגישתם של יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ. 

"אפשר לסכם על הליכה משותפת של המחנה הדמוקרטי והעבודה בתוך זמן קצר. שמחתי שגנץ מסכים איתי לחלוטין בענין זה", אמר הורוביץ. כמו כן, הורוביץ וגנץ סיכמו כי יפעלו לכינון ועדת הכנסת כדי למנוע חסינות מראש הממשלה בנימין נתניהו.

13:40 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ: "נפגשתי עם פרץ והורוביץ והבהרתי לשניהם שכחול לבן לא תחבור למפלגות אחרות. אני מצפה מהם לנהוג באחריות הנדרשת ולעשות את המעשה הנכון". 

כמו כן התייחס גנץ בפתח ישיבת סיעתו לסוגייה האיראנית: "ההתקפה האיראנית על בסיסי הצבא האמריקאים מוכיחה שוב כי איראן היא סכנה לשלום ולביטחון באזור. צה"ל הוא הצבא החזק באזור, ואני לא מציע לאף אחד לבחון אותנו. אם חלילה יגררו אותנו, אני מבטיח שהתגובה תהיה קשה, כואבת וחד משמעית".

"הכנסת אינה עיר מקלט לעבריינים", אמר גנץ בהתייחסו לכינון ועדת כנסת שתדון בחסינותו של ראש הממשלה. "נתניהו – המשתק הלאומי – החליט לגרור אותנו לבחירות נוספות אך ורק עבור חסינותו. אני מעריך את אדלשטיין, ויודע שהוא מבין מה הדבר שנכון לעשותו. נתניהו הוא זה שביקש חסינות ואני לא מתאר לעצמי שהוא עשה זאת בשביל שלא נדון בה. החלטות בנושא הזה יצטרכו להתקבל עד מחר. לא ניתן לאף אחד למשוך זמן".

14:30 עריכה

ח"כ עמיר פרץ משיב לבני גנץ: "בכחול לבן מעדיפים להגרר אחרי האג'נדה של יועז הנדל וצבי אוזר במקום ללכת למהלך פורץ דרך להקמת ממשלה של תקוה ושינוי. אנו עלולים להתעורר לממשלה שבה בנט, סמוטריץ ושקד מכתיבים את המדיניות".

עוד אמר פרץ: "נמשיך לבחון מה היא האופציה הטובה ביותר למהפך הדרוש בישראל, ובוחרי המרכז שמאל ידעו כי רק עבודה גשר גדולה תבטיח את החלפת ממשלת הימין הקיצוני".

15:01 עריכה

רעיון טוב ורעיון רע, והפעם – קמפיין העבודה-גשר.
רעיון טוב: להעלות מסע פרסום בנושא העוני בקרב קשישים.
רעיון רע: שהפרזנטור של הקמפיין יהיה מיליונר.

15:21 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יערוך היום התייעצות פנימית עם בכירי משרדו לקראת דיון עתידי בוועדת הכנסת בבקשת החסינות, שהגיש ראש הממשלה נתניהו. גורמים בפרקליטות אומרים שבדיון יבחנו כיצד ניתן לקדם דיון ענייני בוועדה ללא סחבת מיותרת. כך דיווח מרדכי (מוטי) גילת בתאגיד השידור כאן.

15:36 עריכה

במכתבי תשובה ששלח היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, לשר המשפטים אמיר אוחנה וליושב ראש סיעת הליכוד מיקי זוהר הוא דחה "מכל וכל" את הטענה שהוא מצוי בניגוד עניינים בגלל תפקידה של בת זוגו במשרד המשפטים. את מכתבו לשר המשפטים הוא חתם בהבעת "תקווה כי עובדי ציבור יזכו ליחס מכבד וענייני מהדרגים הפוליטיים הבכירים, גם אם חוות דעתם המקצועית אינה לשביעות רצונם".

16:57 עריכה

ראש הממשלה נתניהו בוחן בימים האחרונים אפשרות שכל הימין, למעט המפלגות החרדיות, ירוצו בבחירות יחדיוכך דיווח יקי אדמקר ב"וואלה! ניוז". אופציה נבדקה באמצעות סקרי דעת קהל שערך הליכוד.

אתמול הציע עמיר פרץ שכחול לבן, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי יתמודדו בבחירות ברשימה אחת, אולם היום דחה בני גנץ אופציה זו.

17:25 עריכה

ראש הממשלה נתניהו טוען שהעיתונאי יעקב אחימאיר פוטר מתאגיד השידור כאן כי ביטא את עמדותיו. לא הוצגו סימוכין לקביעה. אחימאיר, אגב, נחשב לאיש ימין.

17:49 עריכה

אורלי בן-ארי גינזברג, שהייתה המועמדת של שר המשפטים אמיר אוחנה לממלאת מקום פרקליט המדינה, העלתה את האפשרות שלהיותה אישה יש חלק באי מינויה לתפקיד. "בקומה 3 בסלאח א-דין (כתובתו של משרד המשפטים) יש רק גברים. עדיין לא הייתה יועצת משפטית לממשלה, והיו כמה פרקליטות מדינה בודדות", אמרה.

"מקבלי ההחלטות הם גברים. אנשים לא אוהבים את השונה", אמרה המשנה לפרקליטת מחוז מרכז בכנס "דרכה של אישה בעולם המשפט", שנערך באוניברסיטת תל אביב. "באתי עם עולם תוכן שונה מהמקובל, וזה שאני אישה זה חלק מהעניין הזה", הסבירה בן-ארי גינזברג.

17:55 עריכה

חברת הכנסת מרב מיכאלי מגבה את היוזמה של עמיר פרץ – ריצה של העבודה-גשר, כחול לבן והמחנה הדמוקרטי ברשימה אחת.

18:04 עריכה

היחידה למאבק בגזענות במשרד המשפטים פנתה לרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, בבקשה שיבהיר את דבריו לגבי עולים מברית המועצות לשעבר. ביחידה פנו ליוסף אחרי שקיבלו עשרות פניות בנושא, ובחלקן נטען שיש בדברי הרב הראשי גזענות והסתה לגזענות.

18:09 עריכה

תעמולת הבחירות תחל ב-17 בפברואר ותסתיים ב-1 במרץ – כך נקבע בוועדת הבחירות המרכזית. תשדירי התעמולה של הרשימות ישודרו ברדיו ובטלוויזיה.

18:13 עריכה

בערוץ 7 פורסמה הכחשה לדיווח שראש הממשלה נתניהו בחן התמודדות של כל מפלגות הימין – להוציא הסיעות החרדיות – ברשימה אחת. לפי ערוץ 7, בליכוד טוענים שהפרסום אינו נכון.

18:37 עריכה

במערכת הפוליטית מתייחסים למזג האוויר הסוער שפוקד את ישראל, וגבה היום את חייו של מוטי בן שבת בנהריה.

18:44 עריכה

בתום כחמש שעות הסתיימה ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני.

18:56 עריכה

אחרי שהיחידה למאבק בגזענות פנתה לרב הראשי יצחק יוסף בבקשת הבהרה לדבריו על העולים מברית המועצות לשעבר, קורא חבר הכנסת שלמה קרעי לשלוח ליחידה תלונות על סרטון שפרסם אלכס קושניר מישראל ביתנו.

19:32 עריכה

שבוע לפני החיפוש שנעשה בטלפונים של עוזרי ראש הממשלה יונתן אוריך ועופר גולן, פנתה חוקרת המשטרה רינת סבן לממונה עליה, שלומית לנדס, בבקשה להוציא אישור לעיון בטלפונים, אולם האישור לא ניתן. כך פרסם הערב אלי סניור ב-ynet.

19:38 עריכה

יושב ראש האיחוד הלאומי סמוטריץ' ויושב ראש הימין החדש בנט נועדים בשעה זו.

20:01 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים על ההודעה של משרד הביטחון על פיתוחה של מערכת לייזר שבכוחה לייקט רקטות.

20:07 עריכה

בעקבות חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הוחלט לדחות את מינוי דוד ביטן לשר בממשלה. בשל מצבו המשפטי של חבר הכנסת סבר מנדלבליט שאין להסתפק במשאל טלפוני של שרי הממשלה, ויש לקיים דיון בישיבת הממשלה בנושא, לאור חקירת המשטרה בעניינו של ביטן. חבר הכנסת עתיד להתמנות לשר החקלאות. כך דיווחו הערב טל שלו ודניאל דולב ב"וואלה! ניוז".

20:32 עריכה

יושב ראש הימין החדש נפתלי בנט בוחן ברצינות ריצה משותפת של כל המפלגות שמימין לליכוד. ראש הממשלה נתניהו, שתומך במהלך זה, נפגש ושוחח על כך היום עם בנט. יושב ראש האיחוד הלאומי שוחח על כך היום בנפרד עם נתניהו ועם בנט. כך דיווח הערב מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן.

20:48 עריכה

בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו נערכים לעתור לבג"ץ נגד החלטותיו של היועץ המשפטי לכנסת איל ינון. בליכוד מתכוננים לאפשרות שינון ישוב ויאשר שניתן לדון בחסינות נתניהו, אז הם עשויים לפנות לכלים משפטיים. כך פרסם הערב ספי עובדיה בחדשות 13.

יתרון מסוים שעשוי להיות לפנייה שכזו הוא שהתנגחות עם בית המשפט העליון עשויה לסייע לקמפיין הפוליטי. מנגד – החלטה של בג"ץ עלולה לחזק את קביעותיו של היועץ המשפטי.

21:12 עריכה

כחול לבן החליטה להדיח את יושב הכנסת אדלשטיין, אם ימנע את הדיונים בבקשת החסינות שהגיש ראש הממשלה נתניהו. כך דיווחה הערב דפנה ליאל בחדשות 12. אם אכן הדברים יגיעו לידי כך, בסיעה יפעלו ככל הנראה למנות מאיר כהן לתפקיד.

21:51 עריכה

סתיו שפיר רומזת שהובטח לניצן הורוביץ שיישאר יושב ראש מרצ אם יפנה את אחד המקומות בצמרת רשימת המחנה הדמוקרטי – כך דיווחה הערב דפנה ליאל בחדשות 12. לדברי חברת הכנסת, הוצע לה להישאר בצמרת הרשימה, אך יאיר גולן מישראל דמוקרטית יידחק לאחור, בהסכמתה – והיא, לטענתה, דחתה את ההצעה.

לדברי שפיר, הורוביץ הוא זה שקרא לה לעזוב את מפלגת העבודה ולהצטרף למחנה הדמוקרטי בבחירות האחרונות. חברת הכנסת טוענת ש"דילים מלוכלכים" הם שהביאו לדחיקתה. "כשפתאום את מקבלת כזאת סכין, דווקא מהשותפים שלך – אז זה מאוד-מאוד מאכזב", אמרה.

למרות זאת אמרה שפיר בראיון, ששודר הערב בחדשות 12, שהיא מקווה שהדברים יסתייעו והיא תשוב למחנה הדמוקרטי.

22:11 עריכה

בלשכת היועץ המשפטי לממשלה התקיימה הבוקר ישיבה ראשונה בשאלת חסינותו של ראש הממשלה נתניהו, זאת על רקע ההערכה שוועדת הכנסת תדון בנושא. בדיון נערכו להתמודד עם טענותיו של ראש הממשלה, בהן טענה לחוסר תום לב ולאפליה בעצם הגשת כתב האישום נגד נתניהו. כך דיווחה הערב תמר אלמוג בתאגיד השידור כאן.

22:29 עריכה

נמשכים חילופי הדברים הקשים בין שר המשפטים אמיר אוחנה ליועץ המשפטי לכנסת איל ינון. "איני מקבל את הנזיפה שלך", כתב אוחנה לינון, אחרי שזה מתח ביקורת על התנהלותו. כך דיווחה הערב טובה צימוקי ב-ynet.

במכתב ליועץ המשפטי קבע אוחנה שלא הייתה הצדקה ל"נזיפה שהפנית כלפי הדרג הנבחר על ידי הציבור". בדבריו הציע שר המשפטים ניתוח פסיכולוגי להתנהלותו של ינון: "אני מבין שבשל המעורבות הזוגית הנושא טעון אצלך במטען רגשי, וזה מובן וטבעי".

סגירה