המפלגה תדאג לאושר של האזרחים. זהו, שלא

 (צילום: iStock-marchmeena29)
iStock-marchmeena29

"המפלגה מאמינה כי הזכות להיות מאושר היא זכות בסיסית של כל אזרח ואזרחית בישראל בכל גיל ובכל מגזר, וכי תפקידה של המדינה לנהל את האושר הלאומי כפי שקורה במדינות שונות בעולם.

"המפלגה רואה בשמירה ובהגברת האושר הלאומי יעד חשוב ומשמעותי המסייע להפחתת אי השוויון וליצירת חברה טובה ובריאה יותר.

"אנו מאמינים כי הגברת האושר הלאומי תסייע להפחתת התחלואה, להגדלת פריון העבודה, להגברת האמון ההדדי בחברה הישראלית וליצירת חיים טובים יותר.

"נפעל לחקיקת חוק האושר הלאומי שמטרתו לקבוע כי האושר הלאומי הוא יעד ממשלתי ומחייב את הממשלה לנהל אותו, למדוד אותו ולהתחשב בו בקבלת ההחלטות. הממשלה תקים גוף (מועצת אושר לאומי) שתפקידו לנהל את האושר הלאומי ולייעץ לממשלה בנושא.

"…נפעל לחקיקת חוק האושר הלאומי שיקבע כי מדובר ביעד ממשלתי, המחייב את הממשלה למדוד אותו ולהתחשב בו בקבלת ההחלטות. הממשלה תקים גוף (מועצת אושר לאומי) שתפקידו לנהל את האושר הלאומי ולייעץ לממשלה בנושא…"

"אנו נפעל בשיתוף ובשיח עם המגזר העסקי על מנת להגביר את האושר של העובדים במקומות העבודה השונים ולסייע בכך להפחתת המתח בעבודה ולהגדלת פריון העבודה.

"אנחנו נטפל באושר בכל מגזר או קבוצה בחברה הישראלית על פי צרכיה ונדאג כי נושא האושר האישי יוטמע במערכת החינוך מגיל צעיר".

*  *  *

את הפסקה הזו לא תמצאו באף מצע, אתר או פרסום של אחת המפלגות המתמודדות לבחירות (לפחות אלו עם סיכויים ריאליים לעבור את אחוז החסימה). אפילו את המילה "אושר" לא תמצאו אצל אף אחת מהמפלגות. הם ידברו על בטחון, חינוך, בריאות וכלכלה אבל האושר הלאומי שלנו והאושר הפרטי של כל אזרח לא מספיק חשובים או לא מספיק מוכרים.

את הפסקה הזו לא תמצאו באף מצע, אתר או פרסום של אחת המפלגות המתמודדות לבחירות (לפחות אלו עם סיכויים ריאליים לעבור את אחוז החסימה). אפילו את המילה "אושר" לא תמצאו אצל אף אחת מהמפלגות

העולם כבר התקדם וניהול האושר הלאומי הופך להיות חלק מהמדיניות הציבורית במדינות רבות. חוק "האושר הלאומי" מחייב ממשלות לקחת בחשבון את האושר הלאומי בשיקולים שלהן. מועצות אושר וממונים מטעם הממשל (כולל שרת אושר) פועלים להגברת האושר הלאומי במדינות שונות.

ניהול האושר הפרטי נכנס למערכות החינוך, לטיפול בקשישים ולמיפוי הקבוצות השונות באוכלוסייה על פי אושרן. מחוקקים במדינות שונות מתערבים בשוק העבודה על מנת ליצור איזון טוב יותר בין עבודה לחיים פרטיים, וחברות ממנות מנהל אושר ארגוני שיסייע בהגברת האושר בעבודה.

העולם מתקדם ואנחנו נשארים עם מצעי מפלגות מיושנים שאינם מתאימים יותר לתקופה בה אנו חיים.

מחוקקים במדינות שונות מתערבים בשוק העבודה כדי ליצור איזון טוב יותר בין עבודה לחיים פרטיים, וחברות ממנות מנהל אושר ארגוני שיסייע בהגברת האושר בעבודה. העולם מתקדם, ואנחנו נשארים עם מצעי מפלגות מיושנים

יגידו הציניקנים כי אנו מדינה עם הוצאות רבות על בטחון ולא נשאר כסף להשקיע באושר הלאומי, ושעדיף להשקיע את המשאבים המעטים שיש לנו בביטחון, חינוך ובריאות.

אבל לאושר יש ערכים כלכליים גם ברמה האישית וגם ברמה לאומית. אנשים מאושרים יותר בריאים יותר ועלויות התחלואה יורדות. אזרחים מאושרים יותר מייצרים יותר ותורמים יותר לצמיחת הכלכלה. ולנו לא יזיק לשפר את פריון העבודה היחסית נמוך שלנו.

במדינה עם מערכת בריאות קורסת ושוק עבודה בעייתי הסיסמאות של פעם אינן עובדות כבר. ההבטחות נשארות על הנייר ואזרחי המדינה חשים כי טובתם האישית ורווחתם אינן עומדות בראש מעייניהם של נבחרי הציבור.

אבל לאושר יש ערכים כלכליים גם ברמה האישית וגם ברמה לאומית. אנשים מאושרים יותר בריאים יותר ועלויות התחלואה יורדות. אזרחים מאושרים יותר מייצרים יותר ותורמים יותר לצמיחת הכלכלה

ההתחייבות לדאוג לאושרו של הציבור לא רק תשפר את הכלכלה שלנו ואת רווחתנו, היא יכולה לייצר אמון מחודש בין הציבור ובין המפלגות, ולתת לציבור את התחושה כי למישהו באמת אכפת מאושרו.

חשוב לציין כי המפלגות, לפחות באופן חלקי, מבטיחות לשפר את הרווחה, את מערכות החינוך והבריאות, ולהביא לשינוי בשוק העבודה. כל ההבטחות האלו (אם יתקיימו) אכן יכולות להגביר את האושר של האזרחים. אבל זה לא מספיק!

רק ניהול כולל של האושר הלאומי עם כל הנגזרות שלו יכול להביא לשינוי אמיתי בחברה הישראלית ולקדם את מדינת ישראל למאה ה–21. זה דורש פוליטיקאים עם חזון, ראייה עתידית והבנה של המציאות החדשה בה אנו חיים. וכנראה עד שיגיעו כאלו פוליטיקאים נצטרך להישאר עם פוליטיקה ישנה ופוליטיקאים מיושנים.

פרופ' טל שביט הוא מומחה לכלכלה התנהגותית ולכלכלת אושר. חבר סגל וחוקר במכללה למנהל. פרופ' שביט שואף לקדם את נושא האושר הלאומי בישראל. נשוי באושר ואבא ל-3 ילדים (צילום: קובי אשכנזי)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 626 מילים
סגירה