פרשת Megxit סערה בכוס תה יקרה במיוחד

התגובות להודעת הפרישה של הארי ומייגן מבית המלוכה יצאו מכל פרופורציה ● אפשר להבין את הבריטים - למוסד המלוכה יש משקל חוקתי מסוים והוא סמל חשוב, כרגע לפחות ● לא ברור, לעומת זאת, מה התירוץ של שאר תושבי העולם הגדול ● מדוע הפרשה מעוררת עניין שכזה בתקופה שבה אוסטרליה בוערת, ארה״ב ואיראן על סף מלחמה, ברקזיט בשער וישראל טובעת? ● פרשנות

  • מייגן והנסיך הארי השבוע בלונדון. 7 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
    AP Photo/Frank Augstein
  • מוזיאון השעווה מאדאם טוסו הזיז את בובות מייגן והארי משאר משפחת המלוכה והודיע כי ימקם אותם באזור אחר של המוזיאון (צילום: Victoria Jones/PA via AP)
    Victoria Jones/PA via AP
  • איש מוזר קורא את הסאן ביום ההודעה על מגזיט, על רקע ארמון באקינגהאם (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
    AP Photo/Kirsty Wigglesworth
  • שערי העיתונים בבריטניה ביום שאחרי הודעת הנסיך הארי ומייגן כי ברצונם לפרוש מבית המלוכה (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
    AP Photo/Kirsty Wigglesworth
  • מייגן והנסיך הארי בטירת וינדזור, אחרי הולדת בנם ארצ'י. 8 במאי 2019 (צילום: Dominic Lipinski/Pool via AP)
    Dominic Lipinski/Pool via AP
  • מלכת בריטניה, אליזבת השנייה (צילום: AP Photo/Matt Dunham, Pool)
    AP Photo/Matt Dunham, Pool
  • מייגן והנסיך הארי בפרמיירה של מלך האריות בלונדון, 14 ביולי 2019 (צילום: Photo by Joel C Ryan/Invision/AP)
    Photo by Joel C Ryan/Invision/AP

אחת השורות המשעשעות ביותר בעת האחרונה נכתבה במאמר פרשנות מעניין ושקול של הגארדיאן לפרשת מגסיט (Megxit), אותה אפיזודה שבה הנסיך הארי ומייגן מרקל, זוג ממשפחת המלוכה האנגלית, ביקשו לצמצם את פעילותם הציבורית ולעבור לשוק הפרטי. אחרי סקירה של מספר פעולות שגררו ביקורת ציבורית נכתב כי "היו כאלו שטענו כי מעשיהם טשטשו את הקו בין בני מלוכה וסלברטיז".

ובכן, כיצד מטשטשים קו מטושטש? או במילים אחרות, מה ההבדל בין משפחת קארדשיאן והארי, וויליאם, נשותיהם וילדיהם?

איש מוזר קורא את הסאן ביום ההודעה על מגזיט, על רקע ארמון באקינגהאם (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
איש מוזר קורא את הסאן ביום ההודעה על מגסיט, על רקע ארמון באקינגהאם (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

יש כמה קודי התנהגות וחוקי טעם טוב שאמורים להבדיל בין שתי המשפחות אבל לא זכור לי שאחת מבנות הקארדשיאנז הצטלמה במדים נאצים, להבדיל מהארי, כך שלפחות צד אחד שמר על כבודו. הנסיך גם הצטלם בעירום בלאס וגאס (לא שיש בעיה עם זה), כך שלא ברור מה הופך אותו לתו תקן של מהוגנות לעומת קים.

ועדיין לא הזכרנו את הדוד אנדרו, ידיד הנפש של הפדופיל ג'פרי אפשטיין, שטשטש את הקו בין היותו נסיך לניצול מעמדו באופן חשוד. בני משפחת וינדזור חיים על חשבון הציבור ונהנים מנכסי עתק שהגיעו לידיהם במשך מאות שנים של ניצול זכויות יתר; הסלברטיז הזוטרים לפחות מממנים את עצמם.

האמת העגומה היא שבני משפחת המלוכה הם סלברטיז לכל דבר, אבל בעל כורחם. הם הסלבריטאים הגדולים בעולם וכל מה שהם עשו היה להוולד להורה מסוים. מלבד המלכה אליזבת' השנייה, שמוערכת ואהובה על רוב נתיניה, ההשפעה שלהם על החיים בבריטניה היא אפסית.

האמת העגומה היא שבני משפחת המלוכה הם סלברטיז לכל דבר, אבל בעל כורחם. מלבד המלכה אליזבת' השנייה, שמוערכת ואהובה על רוב נתיניה, ההשפעה שלהם על החיים בבריטניה היא אפסית

חיי פועל בקובנטרי או משפחה באדינבורו או אפילו כל תושבי סאסקס – האזור שהנסיך בחר לתואר שלו – לא ישתנו כלל אם הארי ומייגן יהפכו לקבלני מלוכה עצמאים או יישארו כלואים בכלוב הזהב שלהם. אפילו כסלבס הם חסרי חשיבות, מישהו אחר יצוץ במקומם בוואקום שהותיר אחריו דיוויד בקהאם, מלך מלכי הסלב לעולם ועד.

ובכל זאת, אנשים רצינים עוסקים בפרשה הזו. תחילתה בהודעה ביום רביעי בערב שיצאה מטעם מייגן והארי, נכדה של המלכה אליזבת', בנו של הנסיך צ'רלס והשישי בתור לכתר, שהם מבקשים לעזוב את תפקידם כחברים בכירים של בית המלוכה, לצמצם את הופעותיהם הרשמיות, להפוך לעצמאים כלכלית וחלוק את חייהם בין בריטניה וצפון אמריקה, כלומר קנדה.

ההודעה נחתה על ראשי בית המלוכה – המלכה, יורש העצר צ'רלס והנסיך וויליאם, אחיו של הארי – במפתיע ועוררה כעס רב. מארמון באקינגהאם יצא מסר קר כשלג לפיו השיחות עם בני הזוג הם בשלב מוקדם וכי "אנו מבינים את הרצון שלהם לבחור בגישה חדשה אבל אלו הם נושאים מורכבים שייקח זמן לעבד". למחרת היום כבר יצאו מהארמון הדלפות שהמלכה רוצה לפתור את "המשבר" תוך ימים ולא שבועות, לצד הדגשים על הזעם הנורא בארמון.

שערי העיתונים בבריטניה ביום שאחרי הודעת הנסיך הארי ומייגן כי ברצונם לפרוש מבית המלוכה (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
שערי העיתונים בבריטניה ביום שאחרי הודעת הנסיך הארי ומייגן (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

הכל מוגזם, אבל לתושבי בריטניה יש לפחות תירוץ להתעניין במשפחה. היא אמורה לייצג אותם, למלכה ולמלך העתידי יש גם משקל חוקתי מסוים והם סמל חשוב, כרגע לפחות, לרוב הנתינים. לעומת זאת, לא ברור מה התירוץ של שאר תושבי העולם הגדול. מדוע פרשת מגסיט מעוררת ענין שכזה בתקופה שבה אוסטרליה בוערת, ארצות הברית ואיראן נמצאות על סף מלחמה, ברקזיט בשער וישראל טובעת? במחשבה שנייה, אולי הרשימה הזו היא חלק מהתשובה.

אפשר לנתח את הפרשה ברזולוציה כזו או אחרת – להתעסק בתמונת חג המולד שכללה את המלכה ויורשי העצר צ'רלס, ויליאם וג'ורג' והבהירה את מעמדו של הארי כחלק חילוף, רכב חלופי במקרה של תאונה, אי-כשירות נפשית או חיבת-יתר למשטרים אפלים של יורשים לפניו בתור המלכותי.

מדוע פרשת מגסיט מעוררת ענין שכזה בתקופה שבה אוסטרליה בוערת, ארצות הברית ואיראן נמצאות על סף מלחמה, ברקזיט בשער וישראל טובעת? במחשבה שנייה, אולי הרשימה הזו היא חלק מהתשובה

אפשר לבחון מדוע על שולחן המלכה אין תמונה של הארי, מייגן וארצ'י – ובימים האחרונים מומחים רבים אכן התעסקו בשאלות הגורליות האלו ברצינות תהומית באולפני הטלוויזיה.

אבל בסופו של דבר, בלב הסיפור יש התנגשות בלתי ניתנת ליישוב בין מוסד מיושן שמבוסס על ערכי ימי הביניים וזוג שמנסה לחיות באופן מודרני. מעבר ליורש העצר, אין לשאר בני המשפחה משקל או תפקיד שהם יכולים לעשות מלבד נפנוף ולחיצת ידים באירועים ציבורים. הם יכולים ליצוק תוכן מסויים על ידי התגייסות לצבא, ארגון פעולות צדקה, ניהול עמותות או ארגון משחקים ללוחמים נכים – כפי שעשה הארי – אבל הם עדיין אסירים לכל החיים של הפרוטוקול והתקשורת.

מוזיאון השעווה מאדאם טוסו הזיז את בובות מייגן והארי משאר משפחת המלוכה והודיע כי ימקם אותם באזור אחר של המוזיאון (צילום: Victoria Jones/PA via AP)
מוזיאון השעווה מאדאם טוסו הזיז את בובות מייגן והארי משאר משפחת המלוכה והודיע כי ימקם אותם באזור אחר של המוזיאון (צילום: Victoria Jones/PA via AP)ג

כמו הנסיך אדוארד, דודו של הארי, ואשתו סופי, אשר ניסו לעבוד בתחום הטלוויזיה ויחסי הציבור ונאלצו לפרוש בשל ביקורת על שימוש בשמם ומעמדם, הארי לא יוכל להיות עצמאי כל עוד הוא קשור לבית המלוכה, ולא ברור איך הוא רוצה להנות מהפריווילגיות ועשרות המיליונים שבצידן מבלי להיות כפוף לחובות.

ספק אפילו אם הארי ומייגן יצליחו להתנתק בצורה חלקה, כפי שניתן ללמוד מהודעת הארמון שהיתה מופת של תופת קפואה שהבהירה להם שהדרך לחירות ארוכה. אבל נראה שהזוג הצעיר לא יוותר הפעם.

במהלך כלכלי מבריק, הארי ומייגן רשמו את הזכויות לשם המסחרי Sussex Royal כבר לפני חצי שנה, בצד זכויות לעשרות מוצרים שישאו את המותג הזה,  ואולי הם יהיו הזוג הראשון שיצליח לחמוק לחופשי ולחולל מהפכה בבית המלוכה. כלומר לחולל סערה של ממש בכוס תה יקרה במיוחד. זה לא באמת חשוב גם אם זה יקרה.

אפילו אם מוסד המלוכה כולו יעלם אחרי המלכה אליזבת, מה כבר ישתנה? אוליביה קולמן, המגלמת את המלכה בסדרת נטפליקס המצליחה "הכתר", תמשיך להיות שחקנית נפלאה גם בתפקידים אחרים, והבעיות של בריטניה המודרנית יישארו כפי שהן. אולי יצא מכל הסיפור הזה שיעור חשוב בקורס על מיתוג ומומחי שיווק ידברו בהערכה על חברת "סאסקס רויאל" וקו מוצרי התינוקות שלה, או חטיפים טבעוניים. לפחות זה לא יפתח את מהדורת החדשות.

במהלך כלכלי מבריק, הארי ומייגן רשמו את הזכויות לשם המסחרי Sussex Royal כבר לפני חצי שנה, בצד זכויות לעשרות מוצרים שישאו את המותג הזה, ואולי הם יהיו הזוג הראשון שיצליח לחמוק לחופשי ולחולל מהפכה בבית המלוכה

לעומת זאת, התגובות למגסיט ראויות לבדיקה והתייחסות. קודם כל, השם שיצרו בעיתון הסאן, מעיד על העתיד לבוא, ומי תחטוף את האשמה של הבגידה בערכים.

מייגן היא מטרה קלה כאישה, אמריקאית גרושה, מבוגרת מבן זוגה וממוצא מעורב, להבדיל מגבר, בעל דם כחול וממוצא אירופאי. הדיילי מייל אף תקף אותה על כך שהיא מממנת ארגוני פשע בכך שהיא אוכלת אבוקדו. כן, אבוקדו! היא הואשמה ביצירת הקרע במשפחה עוד לפני ההכרזה, ועכשיו היא הופכת למטרה לגיטימית. חייה צפויים להיות אומללים במיוחד.

מייגן והנסיך הארי השבוע בלונדון. 7 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
מייגן והנסיך הארי השבוע בלונדון (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

הנה מה שקייטי הופקינס, נסיכת האופל של זרמי העומק המטונפים ביותר בבריטניה, עם יותר ממיליון עוקבים בטוויטר, אמרה:

"הנסיך הארי היה הטוב ביותר שלנו. הוא היה עירום כל הזמן, הוא היה בווגאס עם נשים יפות, הוא שירת בצבא, היה אחלה. הנסיך הכי מגניב. מאז שהוא פגש את מייגן הוא הפך להיות הטבעוני בחתונה. האיש שאף אחד לא רוצה לשבת לידו יותר ועכשיו הסירוס שלו הושלם. האישה הזו ראתה בו את הכרטיס המוזהב שלה והרחיקה אותו ממשפחתו. אני מקווה שהמלכה תיטול מהם את התארים המלכותיים ושהם יזרקו מהמשפחה המלכותית".

פסיכולוגים ואנתרופולגים טוענים שסלברטיז עונים על צורך חברתי, יש כאלו שטוענים שבעולם המודרני הם משמשים כנושאי שיחה לחברים, שכנים ועמיתים בעבודה בעולם מנוכר ומקרבים ביניהם. אולי.

הרומאים דיברו על לחם ושעשועים, אגדות נכתבו על אחיות חורגות רעות ומכשפות מסוכנות. היום ישנה מעשיה חדשה על נסיך ואשתו פשוטת העם המרשעת.

הבל הבלים, הכל הבל – ואין כל חדש תחת השמש.

עוד 1,103 מילים
סגירה