לוי-אבקסיס: במקרה של חיבור עם מרצ אהיה מספר 2

עמיר פרץ קרא לפתוח במו"מ עם מרצ: "אין ברירה אלא ללכת לאיחוד" ● אדלשטיין: "חולק על עמדת יועמ"ש הכנסת - זו טעות בעת הזאת" ● הדברים מגיעים בעקבות החלטת יועמ"ש הכנסת כי אדלשטיין לא יכול למנוע דיון בחסינות נתניהו

עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס (צילום: Flash90)
Flash90
עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס
07:03 עריכה

השבוע יוגשו רשימות המועמדים לכנסת ה-23. בימים שלישי ורביעי תקבל ועדת הבחירות המרכזית רשימות של מועמדים, המעוניינים להתמודד בבחירות הקרובות. עד אז יידרשו המועמדים והמפלגות השונות לקבל החלטה בשאלת המתכונת שבה יתמודדו בבחירות.

ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-23 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
ועדת הבחירות המרכזית בישיבה בכנסת בחודש שעבר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
07:09 עריכה

היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, ימסור היום את חוות דעתו בשאלת סמכויותיו של יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, לעניין כינוסה של הוועדה המסדרת. לפי דיווח של אמנון אברמוביץ' בחדשות 12 שלשום, ינון יקבע שאין בכוחו של אדלשטיין למנוע את הקמתה של ועדת הכנסת.

אחרי פרסום עמדתו של היועץ, צפוי להודיע אדלשטיין כיצד בכוונתו לנהוג בסוגיה. ההערכה היא שיקבל את חוות הדעת, גם אם בחירוק שיניים, ולא ימנע את כינונה של ועדת הכנסת.

07:15 עריכה

יושב ראש העבודה-גשר, עמיר פרץ, ייפגש היום עם יושב ראש המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ. השניים ידונו בריצה משותפת לכנסת של סיעותיהם.

עד היום הביע פרץ הסתייגות ממהלך זה, אולם שניים מחברי מפלגתו, איציק שמולי ועמר בר-לב, הביעו תמיכה בצעד זה. גם רויטל סויד אמרה אתמול דברים, שהתפרשו כצידוד במהלך. אורלי לוי-אבקסיס, מס' 2 ברשימה, הביעה התנגדות לריצה של שתי הסיעות ברשימה אחת. במרצ ישנה תמיכה גורפת בצעד זה.

07:59 עריכה

נמשכת המחאה נגד דברי שר החינוך רפי פרץ בנושא להט"ב. בשורה של בתי ספר ברחבי הארץ ייערכו היום שיעורים בנושאי סובלנות וקבלת האחר.

בראיון שפורסם שלשום ב"ידיעות אחרונות" אמר בין היתר יושב ראש הבית היהודי המאוחד, כשנשאל איך היה מגיב לוּ היה אחד מילדיו יוצא מהארון – "ברוך השם, הילדים שלי גדלו בצורה טבעית ובריאה".

ברמת גן, הוד השרון, ראשון לציון, כפר סבא, תל אביב, מודיעין, קריית אונו והרצליה ייערכו היום שיעורים בנושא דמוקרטיה ושוויון זכויות. ארגוני להט"ב גינו את דברי פרץ וכך גם שורה של פוליטיקאים.

08:21 עריכה

משה כחלון צפוי להודיע מחר על פרישתו מהחיים הפוליטייםכך דווח הבוקר ב-ynet. שר האוצר עתיד להודיע שלא ייכלל ברשימת הליכוד בבחירות הקרובות. ראש הממשלה נתניהו ניסה להניא את כחלון מהחלטתו, אך ללא הועיל.

הפגת תמיכה בכחלון (צילום: פלאש 90)
פעילים פוליטיים קוראים לכחלון שלא לפרוש, בהפגנה ליד ביתו בחיפה, בחודש שעבר (צילום: פלאש 90)

לפני בחירות 2013 פרש כחלון, שכיהן אז כשר התקשורת, מהזירה הפוליטית. ב-2014 הודיע על חזרתו, והקים את מפלגת כולנו, שבראשה עמד. בבחירות 2015 השיגה רשימתו עשרה מנדטים. בבחירות הבאות קיבלה המפלגה ארבעה מושבים בכנסת. לאחר מכן שב אל הליכוד והתמודד ברשימת התנועה לכנסת.

09:04 עריכה

כמדי מערכת בחירות גם במערכת הבחירות הנוכחית יהיו מי שימצאו את עצמם בסיום הקמפיין מחוץ לזירה הפוליטית. חבר הכנסת לשעבר אורן חזן היה בין אלה שנפלטו מהחיים הפוליטיים, אחרי שלא קיבל די קולות ונשאר מחוץ לכנסת.

אז ייתכן שבמערכת הפוליטית יהיה מי שיתעודד מהמידע הבא: תמורת השתתפותו במשך שבוע בתוכנית המציאות "האח הגדול" קיבל חזן יותר מ-150 אלף שקלים. קצת יותר מכמה שהרוויח כשהיה חבר בבית המחוקקים. כך חשף הבוקר ערן סויסה ב"ישראל היום".

תוכנית פתיחת העונה של האח הגדול (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מנחי "האח הגדול" גיא זו-ארץ ולירון ויצמן, החודש (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"האח הגדול" איננה תוכנית המציאות הראשונה שבה השתתף חזן. בטרם נבחר לחבר כנסת, לקח חזן חלק בריאליטי "בואו לאכול איתי". היום ומחר בערב ישודרו בכאן 11 פרקי התוכנית, שבהם יתחרו הוריו של חזן, חבר הכנסת לשעבר יחיאל חזן ואשתו, פעילת הליכוד אביבה חזן. מי שעוד יופיע הוא בנם של השניים, אורן.

09:24 עריכה

יושב ראש הבית היהודי המאוחד, רפי פרץ, ויושב ראש האיחוד הלאומי – תקומה, בצלאל סמוטריץ', שוחחו אתמול וקבעו להמשיך לשוחח היום, במסגרת פגישתם בישיבת הממשלה השבועית.

מחר בערב יתכנסו הבית היהודי בנחלים והאיחוד הלאומי בירושלים כדי לאשר את מתכונת ריצתן בבחירות.

10:15 עריכה

ראש הממשלה נתניהו הנחה את שרי הממשלה שלא לנסוע לחו"ל עד שתיערך במליאת הכנסת הצבעה על הקמת ועדת הכנסת.

10:17 עריכה

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין יודיע במסיבת עיתונאים בשעה 13:15 על החלטתו לגבי הקמתה של ועדת הכנסת.

10:18 עריכה

הליכוד ויושב ראש הסיעה, חבר הכנסת מיקי זוהר, הגישו עתירה לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, כי, לטענתם, הוא מצוי בניגוד עניינים חמור. את עתירת התנועה הגישו עורכי הדין מיכאל ראבילו, אבי הלוי ורועי שכטר.

12:13 עריכה

תנועת הליכוד פועלת לשריין את חבר הכנסת לשעבר אברהם נגוסה ומועמד נוסף מיהדות אתיופיה ברשימת המפלגה לכנסת – כך דיווחה שירית אביטן כהן מ"מקור ראשון".

אברהם נגוסה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
נגוסה בכנסת (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
12:29 עריכה

בינתיים בטוויטר: ראש הממשלה נתניהו על ההפגנות באיראן, מרב מיכאלי על פרישת יעקב אחימאיר, אביגדור ליברמן על מפלגתו, אלעזר שטרן על רפי פרץ, ועוד.

12:39 עריכה

נדחתה במספר שעות מסירת חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, לגבי סמכויותיו של יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, בשאלת כינוסה של הוועדה המסדרת. זאת בעקבות העתירה של הליכוד לבג"ץ נגד ינון. כך דיווחה דפנה ליאל מחדשות 12.

12:48 עריכה

ערוץ 20: שמעון ריקלין במשא ומתן מתקדם עם הבית היהודי המאוחד. לפי הדיווח, ריקלין ישובץ במקום השני ברשימה לכנסת.

12:58 עריכה

היועץ המשפטי לכנסת יפרסם את חוות דעתו בעניין סמכויותיו של יושב ראש הכנסת בשעה 16:00. כעבור שעה, ב-17:00, יקיים יולי אדלשטיין מסיבת עיתונאים, שבה יתייחס לחוות הדעת.

13:41 עריכה

ראש הממשלה נתניהו פועל למנות מנהל, בעלות של מאות אלפי שקלים בשנה, למטוס ראשי המדינהכך פרסם צבי זרחיה ב"כלכליסט". המטוס, שעתיד להיכנס לשירות באפריל הקרוב, ישרת את נשיא המדינה ואת ראש הממשלה.

מטוס ראשי המדינה (צילום: יואב וייס, באדיבות התעשייה האווירית)
מטוס ראשי המדינה (צילום: יואב וייס, באדיבות התעשייה האווירית)
14:00 עריכה

היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, נדרשים להשיב לעתירה של הליכוד ושל חבר הכנסת מיקי זוהר עד יום רביעי בשעה 14:00. בעתירה נטען שינון מצוי ב"ניגוד עניינים חמור", כי אשתו, עמית מררי, היא חלק מהצוות שגיבש את כתבי האישום נגד נתניהו.

החלטת השופט יצחק עמית.

14:08 עריכה

שמעון ריקלין הגיב, במרומז, על הדיווחים על כך שהחליט להתמודד לכנסת ברשימת הבית היהודי המאוחד.

14:13 עריכה

הסופר חיים באר על הציונות הדתית: "כמו גידול שפירי שהפך לגידול סרטני".

14:33 עריכה

סיעת העבודה תקיים ישיבה הערב – על רקע התביעה של חלק מחבריה לרוץ ברשימה אחת עם מרצ.

14:34 עריכה

חבר הכנסת ישראל אייכלר מיהדות התורה פונה לחדר מיון. מלשכתו נמסר ש"חבר הכנסת מרגיש טוב, בבדיקות שגרתיות במרפאה עלה חשש קל לתקינות הבדיקות. רופא הכנסת המליץ לעבור לבית החולים הדסה לבדיקה מקיפה". במרכז הרפואי אמרו שמצבו טוב ויציב.

ישראל אייכלר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אייכלר בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
15:34 עריכה

חצי שעה לפני עת הפרסום: הליכוד ביקש צו מניעה שיאסור על היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון לפרסם היום חוות דעת על חסינות נתניהו, עד לבירור העתירה בנושא.

"חוסר האיפוק מגדיל את החשש לניגוד עניינים, ופוגע קשות באמון הציבור בכנסת ובהליכים המעין שיפוטיים המתקיימים בה", לשון הבקשה.

15:43 עריכה

העיתונאי שמעון ריקלין מגיב לדיווח לפיו הוא מנהל משא ומתן לגביי הצטרפות למפלגת הבית היהודי: "תודה רבה לכל המברכים והמתעניינים. זה מוקדם מדי. עדיין לא הולך לשום מקום למרות ההצעה הנדינה. אם יהיה משהו חדש בעניין אעדכן".

16:15 עריכה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקר בבית משפחתו של מוטי בן שבת ז"ל, שנהרג בעת שהציל משפחה בשטפונות בנהריה. "מוטי היה גיבור", אמר נתניהו.

16:15 עריכה

יועמ"ש הכנסת, עו"ד אייל ינון, פרסם את החלטתו, לפיה יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אינו יכול למנוע את הקמת ועדת הכנסת שתדון בשאלת החסינות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

לעניין כינוס המליאה – עמדת היועץ המשפטי לכנסת היא כי ככל שהוועדה המסדרת תגבש הצעה בדבר הרכב הוועדות הקבועות, יוכלו הממשלה או 25 חברי כנסת לבקש את כינוס המליאה ויהיה על יו"ר הכנסת להיענות לדרישה זו.

16:24 עריכה

בכחול לבן הודיעו היום כי הם צפויים לפנות ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כדי לבקש ממנו לכנס את הוועדה המסדרת מחר, על מנת להתחיל בדיון להקמת ועדת כנסת. בקשתם מגיעה על רקע החלטתו של יועמ"ש הכנסת, איל ינון, כי אדלשטיין לא יכול למנוע את הקמת הוועדה המסדרת שתדון בחסינות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

16:28 עריכה

יו"ר העבודה-גשר, ח"כ עמיר פרץ, הודיע בישיבת הנהלת המפלגה על הקמת צוות משא ומתן שינהל מגעים עם מרצ, לקראת אפשרות של איחוד טכני בין המפלגות.

16:31 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת: "מפלגתי תצביע בעד הסרת חסינותו של נתניהו. הגיע הזמן להתקדם ולעבוד על הנושאים הבוערים לציבור שלנו".

16:44 עריכה

ח"כ אבי ניסנקורן בעקבות החלטת היועמ"ש: "על יו"ר הכנסת להתנהל כעת בצורה הממלכתית המתחייבת. אפעל להקמת ועדת הכנסת החל ממחר ונקיים את דיוני החסינות בצורה הוגנת, עניינית ויעילה".

16:52 עריכה

מפלגת העבודה-גשר הגיבה לחוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת בעניין הקמת ועדה שתדון בחסינות ראש הממשלה: "יש גבול גם לתעלולים של נתניהו, והיום הוא סומן. כל הספינים וכל האיומים וכל השקרים לא עזרו – ועדת הכנסת תתכנס בהקדם, כפי שהחוק דורש, דיון החסינות יתקיים, ואזרחי ישראל יזכו לדבר הבסיסי המגיע להם לפני הבחירות – לדעת האם המועמד-נאשם נתניהו יעמוד לדין או שלא. רצית דיון חסינות, קיבלת", לשון ההודעה.

17:14 עריכה

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התייחס לחוות דעתו של היועץ המשפטי לכנסת איל ינון: "מתנהל נגדי משא קמפיין שלילי. הכל פוליטיזציה, מאשימים אותי בהעדר ממלכתיות. אני לא נוהג להיכנס לקרבות בוץ עם מבקריי, אני נותן תשובה למתקיפים אותי במעשים ולא בדיבורים, בממלכתיות ולא בפלגנות, בהתנהלות ממלכתית ולא מתוך פוזיציה. אני חייב לומר בצער שאני חולק על עמדת יועמ"ש הכנסת. לא אתן יד להפיכת הכנסת לזירת תעמולה זולה".

‫הצטרפו אלי לתגובה ראשונה בעניין הקמת וועדת הכנסת לדיון בבקשת החסינות של ראש הממשלה – בשידור חי מהכנסת‬

פורסם על ידי ‏Yuli Edelstein – יולי אדלשטיין‏ ב- יום ראשון, 12 בינואר 2020

17:28 עריכה

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן החליט כי בעקבות הערמת קשיים משפטיים וסירוב ועדת גולדברג לבדוק מספר מועמדים, יש להקפיא את הליך מינוי המפכ"ל ונציב שב"ס ולהמשיך בו לאחר הבחירות.

17:32 עריכה

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) מגיב לחוות דעתו של היועץ המשפטי לכנסת: "הדבר סותר את כל מה שטען בנושא לפני כן". עוד הוסיף בראיון ב-103FM: "הוא טוען שצריך להקדים ולדון בנושא החסינות של נתניהו – הוא לא טען את זה על החסינות של חיים כץ. אולי הם יצליחו להקים את הוועדה, נילחם שהדיון בחסינות יתקיים בכנסת באה".

מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
17:44 עריכה

מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, על חוות דעת של היועץ המשפטי לכנסת: "לא אנחנו הגשנו את בקשת החסינות לכנסת הנוכחית, אלא ביבי".

17:58 עריכה

ח"כ עמר בר-לב (העבודה) מעריך כי לקראת סגירת הרשימות השבוע, יהיה איחוד בין מפלגתו למרצ.

בר-לב אמר בראיון ל-103FM כי "האיחוד עם מרצ הולך להתרחש. אנחנו בתחילת המו"מ וזה תלוי גם ברצון של מרצ".

18:11 עריכה

יו"ר העבודה-גשר חבר הכנסת עמיר פרץ הציג בפני הנהלת מפלגת העבודה את הצעתו לפתוח במשא ומתן עם מרצ בנוגע לאיחוד. על פי מקורבים לפרץ מפלגת העבודה-גשר תדרוש את שבעת המקומות הראשונים בעשירייה הראשונה.

כמו כן, פרץ צפוי להיפגש הערב עם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, על מנת לפתוח במשא ומתן של שתי הרשימות.

18:28 עריכה

ח"כ דודי אמסלם: "איל ינון מצפצף על נהלי הכנסת ובג"ץ וזה כל כך צפוי עד שגם אני יכול לכתוב את החלטותיו מראש".

19:06 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה מתייחס לחוות דעתו של היועץ המשפטי לכנסת: "אנחנו רוצים שיתקיים דיון בחסינות, אבל הוועדה פועלת כמו בית משפט ואמורה לנהל הליך תקין"

עוד הוסיף בראיון לכאן רשת ב': "לא הגיוני שרוב המתדיינים כבר חרצו את הדין, ובתקופת בחירות הדיון יהפוך לקרקס".

19:19 עריכה

ח"כ איציק שמולי (העבודה) שתמך מלכתחילה באיחוד בין מפלגתו לבין מרצ, הגיב להחלטת היו"ר עמיר פרץ לפתוח במשא ומתן: "מדובר בהחלטה מפוכחת ואחראית, ואני גאה שעלה בידי לשכנע ולהוביל לאימוץ הצעתי במלואה".

עוד הוסיף שמולי: "במצב בו שתי המפלגות קטנות ופריכות, הליכה לבד היא הימור מיותר על גורל המפלגה ועל הסיכוי לנצח וטוב שהדבר נמנע. על צוותי המו"מ להגיע בענייניות ותום לב כדי להשיג הסכמה מהירה. בידינו הדבר".

20:17 עריכה

הפרישה של כחלון. ההערכה היא כי שר האוצר משה כחלון לא צפוי להודיע באופן רשמי על עזיבתו את החיים הפוליטיים. בעת הגשת הרשימות הסופיות לכנסת, שמו לא ייכלל ברשימת הליכוד. 

לפי הדיווח בחדשות 12, בסביבתו של כחלון טוענים כי הוא אומר: "מעבר לתחושת המיצוי, קשה יותר יותר להיות שר אוצר כשאין כוח פליטי משמעותי שעומד מאחוריך. התאכזבתי מהתוצאה של ארבעה מנדטים. ציפיתי ליותר ציפיתי לקבל לפחות 6-5 מנדטים. היו חסרים לי בסך הכל 3,000 קולות למנדט החמישי סדר היום הכלכלי לא תפס. דיברו בקמפיינים על דברים אחרים".

20:31 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט מנסה לפשר בין הרב רפי פרץ לבצלאל סמוטריץ' כדי שירוצו יחד במסגרת מפלגת בית היהודי והוא ירוץ בנפרד עם הימין החדש, כך דווח בחדשות 13.

20:47 עריכה

אורלי לוי-אבקסיס לאחר שיו"ר מפלגת העבודה-גשר עמיר פרץ הודיע כי יפתח במשא ומתן מול מרצ בדרך לאיחוד: "החיבור ביני לבין עמיר הוא חיבור אידאולוגי וערכי. חיבורים אחרים יכולים להוות חיבור טכני. אהיה מספר 2 במקרה של חיבור עם מרצ". 

עוד אמרה לוי-אבקסיס בראיון לחדשות 12: "הסמכתי את ידו של עמיר לנהל מגעים עם מפלגות נוספות. אנחנו צריכים לתפקד כמבוגר האחראי של המפה הפוליטית, כדי שיהיה אפשר להחליף את ממשלת נתניהו האנטי-חברתית"

22:05 עריכה

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן תתכנס מחר בשעה 11:00. נמסר כי הדיון יעסוק בסדרי הדיון בתקופת הפגרה.

סגירה