כשיש בכותרות סיפור של פגיעה מינית, גברים ממהרים להתגונן

הצעירה הבריטית שהתלוננה על האונס מובלת לאולם הדיונים בלרנקה, קפריסין (צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
AP Photo/Petros Karadjias
הצעירה הבריטית שהתלוננה על האונס מובלת לאולם הדיונים בלרנקה, קפריסין

העולם שלנו מתקיים, באופן די ברור, בקשר סיבתי – כשיורד גשם צומחות פטריות ויש פקקים, כשיש ערב חג יש מלא חניה בתל אביב וכשיש עוד סיפור אונס או הטרדה מינית בכותרות, גברים ממהרים להתגונן.

השבוע הזה לא היה קל למי שרגיש/ה לשיח על פגיעות מיניות – במקביל, נגזר דינה של הצעירה הבריטית שהואשמה בעדות שקר בנוגע לעדות האונס שלה על ידי חבורת נערים ישראלים בקפריסין, וגם נגזר דינו של משה איבגי, שהורשע במעשה מגונה באישה שעבדה עמו על סט של סרט, אך זוכה מחמת הספק משני אישומים דומים נוספים.

העולם שלנו מתקיים, באופן די ברור, בקשר סיבתי – כשיורד גשם צומחות פטריות ויש פקקים, כשיש ערב חג יש מלא חניה בתל אביב וכשיש עוד סיפור אונס או הטרדה מינית בכותרות, גברים ממהרים להתגונן

אני לא כאן כדי להתווכח האם הצעירה הבריטית שיקרה או לא שיקרה או האם איבגי אשם או לא אשם, אלא על התגובה הפבלובית של הרבה מאוד גברים כאשר מתפרסמת עוד פרשה שבה גבר ניצל את מעמדו או כוחו המטאפורית או הפיזי כדי לפגוע באישה – ש"כבר אי אפשר לדעת מי תחליט להתלונן עליך יום אחד".

כן כן. בעולמנו מסתובבים גברים שמרגישים נרדפים על ידי נשים "מנוולות" (המילה במקור, נשבע בקבר של סבא שלי) שיכול להיות שהמזג הנשי ההפכפך שלהן יתהפך יום אחד עליך והיא תאשים אותך בהטרדה מינית על לא עוול בכפך.

אתה הולך לך ברחוב, ובום! אישה משוגעת (היא בטח לפני מחזור, יאמר סטנדאפיסט עילג בערב במה פתוחה) תתחיל לצעוק עליך שאתה מטריד אותה, ואתה רק רצית לחזור הביתה בשלום.

בעולמנו מסתובבים גברים שמרגישים נרדפים על ידי נשים "מנוולות" (המילה במקור, נשבע בקבר של סבא שלי), שהמזג הנשי ההפכפך שלהן אולי יתהפך עליהם יום אחד, והיא תאשים אותם בהטרדה מינית על לא עוול בכפם

תראו, אני לא תמים במיוחד, והשלמתי איזה 37 וקצת סיבובים מסביב לשמש בתור גבר. אני אפילו מתבייש לספר שאני עצמי, בתקופת ההתבגרות שלי, הייתי גבר דוש שמטריד מינית את הסובבות אותו – בין אם בהערות מיניות מגעילות ובין אם ב"משובת נעורים" כמו למשוך למישהי ברצועה של החזיה. כן, גם אני גדלתי בחברה פטריארכלית שמאפשרת, או אפילו דורשת, מגברים להתנהג ככה. זה לא תירוץ, אבל עד שלא תהיה לי מכונת זמן, אני יכול רק להכות על חטא.

אבל מאז שעמדתי על דעתי, לא מעט בזכות נשים שהכרתי שהייתה להן הסבלנות להסביר לי את הבעיתיות בהתנהגות שלי, אני מאמין שהצלחתי להתנהל בעולם מבלי להטריד אדם, מכל מגדר שהוא. אני מאמין בלב שלם שאני לא צריך לפחד מתלונת שווא כי אני לא מאמין בתיאורית "האישה המשוגעת שרק רוצה להפיל גברים".

מאז שעמדתי על דעתי, לא מעט בזכות נשים שהכרתי, שהייתה להן הסבלנות להסביר לי את הבעיתיות בהתנהגות שלי, אני מאמין שהצלחתי להתנהל בעולם מבלי להטריד אדם, מכל מגדר שהוא

אתם יודעים למה אני לא מאמין בה? כי אני יודע מה עובר על מי שמתלוננת על פגיעה מינית במשטרה – אם היה לה מזל והיא הצליחה להגיע ל"חדר אקוטי" (השם לחדר בבית החולים בו נאספות דגימות גופניות אחרי תלונה על אונס כדי להוות ראייה בתביעה), אף אחד לא מבטיח שהצוות שם הוכשר לטפל בה בצורה הרגישה, לה ראויה אישה שכרגע עברה אונס.

לאחר מכן, במשטרה, אין לדעת אם היא תיפול על חוקר/ת רגיש/ה מספיק בשביל שיאפשר לה לספר את הסיפור, ואחר כך, אם כבר תוגש תביעה פלילית נגד התוקף, היא תצטרך לעבור חקירות על גבי חקירות שבה יעלו על המוקד את חיי המין שלה מהיום שבו היא התחילה לאונן, ינסו להאשים אותה בתלונת שווא ובמזימה חובקת עולם נגד גברים, והיא תצטרך לשמוע כמה התוקף שלה הוא אדם טוב שעוזר לזקנות לחצות את הכביש.

אם יש לה מזל, הערכה של הדגימות שנלקחו ממנה בחדר האקוטי מתחילת הפסקה עדיין קיימת, אבל גם על זה אנחנו לא תמיד נוכל לסמוך.

במשטרה, אין לדעת אם תיפול על חוקר/ת רגיש/ה שיאפשר לה לספר את הסיפור, ואחר כך, אם כבר תוגש תביעה פלילית נגד התוקף, היא תצטרך לעבור חקירות על גבי חקירות שבה יעלו על המוקד את חיי המין שלה

אתם מבינים, גברים? האישה המשוגעת הזאת כנראה קיימת באותו יקום של סינדרלה, שלגיה והסטודנטית לרפואה שמשלימה הכנסה באמצעות זנות כי היא "ממש מתה על סקס", כי מי לעזאזל תרצה לעבור את כל זה ואחרי זה לגלות שהתיק שלה נסגר מחוסר ראיות? אני לא מאשים אף אחת שבוחרת לא להתלונן ומנסה לקבור את הסיפור בתהומות השכחה. אני נוטה לחשוב שאם אתם חוששים מאותה מתלוננת עלומה, אתם כנראה מהסוג שגם יגיד ש"כבר אי אפשר לתת לאף אחת מחמאה היום" או ש"הפמיניסטיות הרסו את הרומנטיקה".

אז זה לא נכון. אני מכיר הרבה זוגות שהרומנטיקה ביניהם חיה ונושמת, הרבה גברים שמחזרים אחרי נשים (וגברים) בלי שהצד השני ירגיש שהוא זקוק למקלחת בחומצה, ואני נוטה ואף נהנה להחמיא מדי פעם לא.נשים, אפילו על מראם החיצוני, ואני לא חושש שיום אחד בהיר אני אמצא את עצמי מואשם בהטרדה מינית. אתם יודעים למה? כי אני אדם מבוגר שמסוגל להבין את ההבדל בין הטרדה למחמאה, ומתי זה בסדר או לא בסדר לגעת בגוף של אדם אחר.

מי לעזאזל תרצה לעבור את כל זה ואחרי זה לגלות שהתיק שלה נסגר מחוסר ראיות? אני לא מאשים אף אחת שבוחרת לא להתלונן ומנסה לקבור את הסיפור בתהומות השכחה

אבל אני לא אסיים בלי לתת לכם, אחיי הגברים, עצה חכמה – המדריך המקוצר לאיך להבדיל בין מחמאה להטרדה: תחשבו שאת המחמאה הזאת נותן לכם גבר בגובה 1.90 מטר במשקל 110 קילו, בסמטה חשוכה ומבודדת. מלחיץ? הבנתם את הפואנטה.

עמית לב-ברינקר, יליד 1982 ותל אביבי, נשוי ללוק ואב לראובן (השחור) ונחמה (הטריקולורית), הייטקיסט ביום ואקטיביסט בלילה, אבל לא אחרי 21:30

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 837 מילים ו-1 תגובות
סגירה