עיסאוויה: סרט מלחמה

יותר מ-600 תושבי שכונת עיסאוויה במזרח ירושלים נעצרו בחצי השנה האחרונה - רק נגד עשרים מהם הוגשו כתבי אישום ● התושבים טוענים כי הפעילות המוגברת של המשטרה במקום נועדה להרתיע אותם ולהנציח את הכיבוש ● המשטרה טוענת כי הכוחות מגיבים למציאות האלימה בשטח ● סרטוני וידאו מראים כי שני הצדדים טועים וצודקים בו-זמנית

עימות בין צעירים פלסטינים למשטרה בעיסאוויה, יוני 2019 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
AP Photo/Mahmoud Illean
עימות בין צעירים פלסטינים למשטרה בעיסאוויה, יוני 2019

מאז תחילת שנת הלימודים בספטמבר, חאדר עובייד, מנהל חטיבת הביניים היחידה בשכונת עיסאוויה במזרח ירושלים, מקדיש הרבה מזמנו לפיקוח על הסעת התלמידים שלו אל ומבית הספר.

עובייד, המנהל את בית הספר ב-16 השנים האחרונות, מספר שהוא עומד יותר מארבע שעות ביום בכניסה לבית הספר על מנת למנוע ממשטרת ישראל ליצור מגע עם 430 תלמידיו.

בשורה של ראיונות עם זמן ישראל, עובייד, יחד עם מנהיגי וחברי קהילה, טענו כי המשטרה הגבירה באופן לא הגיוני את הפעילות שלה בעיסאוויה תוך שימוש בכוח מוגזם מול התושבים, מה שפגע ביציבות והגביר את המתחים בשכונה, במקביל להפיכת הנסיעה של התלמידים למסובכת יותר.

המשטרה הודפת את ההאשמות וטוענת לאלימות גוברת המגיעה מהשכונה.

"אני כבר לא מרגיש שאני המנהל של בית הספר אלא השומר שלו", מציין עובייד. "המשטרה השתמשה בכוח נגד רבים מהתלמידים שלי, מה שהקשה עליהם מאוד להתרכז בכיתה".

עובייד אומר כי חלק מהעימותים אכן נבעו מכך שתלמידים זרקו אבנים על המשטרה, אבל טוען שהמשטרה מאשימה לעתים קרובות את התלמידים בהאשמות שגויות.

קטע של גדר ההפרדה ליד עיסאוויה (צילום: AP Photo/Kevin Frayer)
קטע של גדר ההפרדה ליד עיסאוויה (צילום: AP Photo/Kevin Frayer)

עיסאוויה, אחת מהשכונות של מזרח ירושלים, ממוקמת בין האוניברסיטה העברית, בית החולים הדסה הר הצופים, הגבעה הצרפתית וכביש 1 היוצא מירושלים לבקעת הירדן. יותר מ-18,000 פלסטינים חיים בשכונה הצפופה.

אמי כהן, דוברת עיר עמים, ארגון אזרחי ישראלי, אומרת שהשכונה סובלת ממחסור משמעותי בתכנון עירוני והיתרי בנייה, שירותי סניטציה לא הולמים, היעדר שטחים ציבוריים לפנאי וכמות לא מספיקה של כיתות, בין שאר הבעיות.

למרות שהפלסטינים של מזרח ירושלים מהווים עד 38% מ-900,000 התושבים של העיר, עיריית ירושלים משקיעה רק 10%-12% מהתקציב שלה בשכונות שלהם, אומר דניאל סיידמן, מומחה לירושלים.

מאז שישראל כבשה את מזרח ירושלים במלחמת ששת הימים והכריזה עליה ריבונות לאחר מכן, היא הציעה באופן רשמי לתושבים של האזור את האפשרות להגיש בקשה לאזרחות ישראלית. עד כה, רק מעטים בחרו לעשות זאת.

בשנים האחרונות נרשמה עלייה במספר תושבי מזרח ירושלים המבקשים אזרחות ישראלית, אבל רבות מאותן בקשות עדיין לא טופלו.

המראה כוחות משטרה עוצרים פלסטינים במהלך עימותים בעיסאוויה, 28 ביוני, 2019
המראה כוחות משטרה עוצרים פלסטינים במהלך עימותים בעיסאוויה, 28 ביוני, 2019

חודשים של חיכוך

מוחמד אבו חומוס, חבר ועד ההורים של עיסאוויה, בן 53, אמר כי המשטרה החלה להגביר את הפעילות בשכונה במאי 2019.

"באותו זמן, הם החלו ליצור הרבה בעיות. אז ערכנו מחאה ב-27 ביוני והם הגיעו כמה שעות לאחר מכן וירו למוות במישהו שלא היווה איום עליהם", הוא אומר. "מאז הם יצאו משליטה, ומעוררים עימותים שלא לצורך וגורמים למתחים".

ב-27 ביוני, המשטרה ירתה למוות במוחמד עובייד, תושב עיסאוויה בן 20 שנציגי כוחות הביטחון אמרו כי ירה זיקוקים לעבר שוטרים וסיכן את חייהם.

אבו חומוס מספר כי מאז מאי, המשטרה פשטה על יותר מ-500 בתים בעיסאוויה ועצרה יותר מ-600 תושבים – רק 20 מהם הואשמו. הוא אומר גם שהשוטרים מקימים לעתים קרובות מחסומים בשכונה, ועוצרים נהגים לתשאול.

"ההבדל בין המעצרים לאישומים מראה על כך שהמשטרה חרגה מהגבולות שלה", הוא אומר, ומוסיף כי לדעתו המשטרה הגבירה את הפעילות בעיסאוויה כדי "להכפיף את הכיבוש שלה עלינו".

"הם יודעים שאנחנו דוחים את הכיבוש כאן. אז הם מנסים עכשיו לגרום לנו לקבל אותו בהדרגה בתור סטטוס קוו, אבל זה אף פעם לא יקרה", הוא אמר.

מוחמד אבו חומוס מוועד ההורים: "הם יודעים שאנחנו דוחים את הכיבוש כאן. אז הם מנסים עכשיו לגרום לנו לקבל אותו בהדרגה בתור סטטוס קוו, אבל זה אף פעם לא יקרה"

דובר המשטרה מיקי רוזנפלד דוחה הרבה מהביקורת, וטוען כי היה שימוש בכוח רק בתגובה לפעולות אלימות שבוצעו על ידי תושבי עיסאוויה.

"התמודדנו לאחרונה עם תקריות חמורות רבות בעיסאוויה, לרבות תושבים מקומיים הזורקים בקבוקי תבערה על כביש 1 ותקיפת שוטרים עם זיקוקים, בקבוקי תבערה ואבנים", הוא אומר, ומציין כי שתי ניידות משטרה מסיירות באופן קבוע בשכונה, כאשר היס"מ של משמר הגבול משמש כגיבוי במהלך עימותים.

"הפעילויות שלנו הן תגובה ישירה לעלייה משמעותית באלימות שראינו באזור", מציין רוזנפלד ומוסיף שהתושבים גם תקפו לאחרונה אמבולנס.

כשהוא נשאל על הצהרותיו של רוזנפלד, אבו חומוס מאשים את הרשויות בגרימת פרובוקציות בקרב תושבים כדי להוביל לעימות. "כשאתה בא לכאן ויוצר מהומה, ברור שתהיה תגובה", הוא אומר.

מוחמד אבו חומוס, חבר ועד ההורים של עיסאוויה, בן 53, יושב בסלון ביתו בסוף 2019 (צילום: אדם רזגון)
מוחמד אבו חומוס, חבר ועד ההורים של עיסאוויה, בן 53, יושב בסלון ביתו בסוף 2019 (צילום: אדם רזגון)

עימותים אלימים

קטעי וידאו שהופצו ברשתות החברתיות בחודשים אחרונים מראים תושבים ושוטרים בעימותים אלימים, כאשר התושבים יורים זיקוקים ומשליכים אבנים, בקבוקי תבערה וחפצים אחרים אל אנשי אכיפת החוק.

אבל קטעי וידאו אחרים הראו את המשטרה כשהיא משתמשת בכוח נגד מקומיים. לדוגמה, בצילום מה-9 בנובמבר, נראה שוטר מכה באחמד אל-מצרי בן ה-38 בפנים בזמן שהוא עוצר אותו, לפני שהשליך אותו אל האדמה.

מאוחר יותר באותו וידאו, שני שוטרים מרימים את מצרי ואחד מהם נותן לו אגרוף בפנים. הם דחפו אותו לקרקע שוב ושוטר שני המשיך להכות בו.

כשהוא מתראיין בפיצרייה, מצרי אמר כי השוטרים גם השתמשו בגז פלפל נגדו והוסיף כי הוא איבד הכרה במהלך התקרית. הוא טוען כי ניגש במקור לשוטרים  כדי לבקש מהם שלא להחנות את הוואן שלהם על מה שהוא תיאר כשטח פרטי שלו.

"מה שהם עשו לי היה ברברי ולא אנושי", אומר מצרי, ומוסיף כי המשטרה שמה אותו במעצר בית לחמישה ימים מספר שעות לאחר שבילה יום בקבלת טיפול בבית החולים הדסה עין כרם.

כשהוא נשאל על הווידאו, רוזנפלד העביר הצהרה על כך שהמשטרה עמדה בפני "הפרעה משמעותית שכללה תקיפה והשלכת בקבוקי תבערה ואבנים" ב-9 בנובמבר, וציין כי שני חשודים נעצרו ושוטר אחר אושפז לאחר שנפגע בראשו מאבן.

הצהרה זו, עם זאת, לא ציינה את מצרי בתור חשוד או התייחסה אליו או לשימוש של המשטרה בכוח נגדו.

סיידמן אומר כי הוא "מבולבל לחלוטין" מהפעילות הנוכחית של המשטרה בעיסאוויה. "מעולם לא ראיתי משהו כזה בהיקף, משך ואינטנסיביות שכזו בירושלים מאז 1967", הוא אומר.

אחמד אל-מצרי, תושב עיסאוויה בן 38, עומד בפיצריה בשכונה בסוף חודש דצמבר 2019 (צילום: אדם רזגון)
אחמד אל-מצרי, תושב עיסאוויה בן 38, עומד בפיצריה בשכונה בסוף חודש דצמבר 2019 (צילום: אדם רזגון)

מאמצים כושלים להפחתת מתחים

במקביל, המנהל עובייד אומר כי המשטרה, ראש עיריית ירושלים משה ליאון ומנהיגים מקומיים, הסכימו בסוף אוגוסט על נוסחה בה התלמידים יוכלו להגיע אל בית הספר וממנו מבלי לראות שוטרים.

"יש הסכם על כך שהמשטרה לא תיכנס לאזור במהלך השעות בהן תלמידים באים ויוצאים מבית הספר", הוא אומר. "הבעיה היחידה הייתה שהמשטרה הפסיקה לעמוד בהסכם יומיים לאחר שהגענו אליו".

בן אברהמי, יועץ לנושאי מזרח ירושלים של ראש העיר ליאון, אישר כי הגיעו ל"הבנות משותפות" כדי "להפחית חיכוך" בין תלמידים והמשטרה, אך אמר כי  מספר תקריות אלימות פגעו בהסכמים.

"מה שקרה הוא שתלמידים זרקו אבנים על המשטרה במקומות שלא היו ליד בית הספר", הוא אומר. "אז המשטרה הגיעה לשכונה כדי להתמודד עם הסיטואציות האלו, שם הם עמדו בפני עוינות נוספת".

עובייד מוסיף כי כחודש לאחר ההסכם הראשוני, המשטרה, הרשות המקומית ומנהיגים מקומיים הגיעו להסכם חדש, ויצרו קבוצת ווטסאפ עם נציגים מכל שלושת הצדדים.

"הרעיון היה שאם יש בעיה כלשהי, אפשר לפתור אותה באופן מיידי דרך הקבוצה, אך המשטרה עזבה אותה מספר ימים לאחר שנפתחה", הוא אומר.

רוזנפלד אומר כי הוא לא מכיר את קבוצת הווטסאפ.

כוחות משטרה בעיסאוויה, נובמבר 2010 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
כוחות משטרה בעיסאוויה, נובמבר 2010 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)

אברהמי סירב לציין האם חשב כי גורמי אכיפת החוק השתמשו בכוח מוגזם בעיסאוויה, אך הדגיש כי הרשות המקומית נקטה בצעדים לשיפור המצב במקום.

"ליאון לוקח תפקיד פעיל בניסיון להיות גשר בין הצדדים", הוא אמר, וציין כי ראש העיר באופן אישי יזם פגישה בין המשטרה והמנהיגים המקומיים בסוף אוגוסט.

אברהמי גם אמר כי ליאון הורה לאחרונה על בניית גן משחקים בשכונה, אשר הושלם לפני שבועיים, ונקט בצעדים לקידום תכנית לבניית מרכז קהילתי חדש בשכונה, בנוסף.

מוחמד, תושב בן 13, אמר כי הוא היה רוצה לראות שיפור במצב. "מפחיד להיות כאן", אמר מוחמד, שסירב למסור את שם המשפחה שלו מחשש לחשיפה. "אני רק מקווה שהמצב ישתפר".

עוד 1,080 מילים
סגירה