left bloc updated (צילום: פלאש90)
פלאש90

איציק שמולי שבר את עמיר פרץ

לאורך כל הקריירה שלו, עמיר פרץ ברח מכל חיבור עם מרצ ● גם עכשיו, אחרי שהסכים לאיחוד, הוא מאמין כי מדובר במהלך שגוי ● מי שכפה את המהלך הנוכחי על פרץ היה איציק שמולי, שגייס את כל מי שאפשר כדי לכפות את האיחוד על ראשי העבודה-גשר ● עכשיו פרץ ינסה לדחוק את שמולי ברשימה המאוחדת ● פרשנות

עמיר פרץ שונא את המהלך שהוא מוביל. הוא לא אוהב את מרצ, לא את הפרופיל האשכנזי שלה ולא את האקלים המדיני שלה. לאורך כל הקריירה שלו הוא ברח מכל חיבור עם מרצ. אפילו ברגע זה הוא מאמין שהוא הולך על מהלך שגוי.

בעיני רוחו פרץ עדיין רואה את עצמו מוביל את מפלגת העבודה-גשר עם אורלי לוי אבקסיס, יחד עם עוד שני משוריינים כבדים שהוא מביא מבחוץ (גדי אייזנקוט, למשל) והארבעה מסתערים על עיירות הפיתוח והשכונות ומפרקים שם את הליכוד. ואם זה לא קרה בבחירות ב-17 בספטמבר, אין סיבה שזה לא יקרה ב-2 במרץ 2020. היד עוד נטויה, מאמין פרץ.

פרץ הלך אמש לפגישה עם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ ברגליים כושלות, כדי לדון איתו על חלוקת המקומות ברשימה בין המפלגה שייסדה את המדינה והנהיגה אותה עשרות שנים, ובין תנועת שמאל שנעה בשנים האחרונות סביב אחוז החסימה.

זו המכה השנייה שפרץ סופג בשבוע האחרון. ביום שלישי שעבר העלה פרץ את ההצעה המצחיקה שלו לאחד את שלושת המפלגות – כחול-לבן, העבודה ומרצ, כדי שירוצו תחת פתק אחד. בני גנץ, יאיר לפיד וגם הורוביץ גלגלו אותו מכל המדרגות.

מי שכפה את המהלך הנוכחי על פרץ היה ח"כ איציק שמולי, אולי אחד הפוליטיקאים הטובים בשמאל. שמולי הסתכסך עם פרץ לפני שלושה שבועות כאשר יו"ר העבודה ביקש לשריין שני מועמדים, ובעצם להשתלט על 70 אחוזים מהרשימה המצטמצמת של המפלגה לכנסת.

שמולי ניתק קשר עם פרץ. הוא הבין כי הוא לא יוכל להתמודד מולו מכאן ואילך במוסדות המפלגה, ולכן הרים עליו גל עצום מבחוץ.

שמולי הסתכסך עם פרץ כשריו"ר העבודה ביקש לשריין שני מועמדים, ובעצם להשתלט על 70 אחוזים מהרשימה המצטמצמת של המפלגה לכנסת. שמולי ניתק קשר עם פרץ. ולכן הרים עליו גל עצום מבחוץ

במהלך השבוע האחרון גייס שמולי את כל מי שאפשר כדי לכפות על פרץ איחוד עם מרצ. אנשי עסקים מהשמאל פרסמו מודעות ענק ושלטי חוצות, חברי כנסת לשעבר כתבו מאמרים קשים, ופעילים מרכזיים צייצו והפעילו לחץ על יו"ר המפלגה.

לקראת כינוס ישיבת הסיעה אתמול, שדנה בנושא, הצליח שמולי להשיג רוב מוחלט נגד פרץ. בישיבה במטה בתל אביב השתתפו חמישה חברי כנסת, וארבעה היו נגד העמדה של פרץ ובעד האיחוד (שמולי, עמר בר-לב, רויטל סוויד ומירב מיכאלי).

סוויד, שהייתה נגד האיחוד, שינתה את דעתה בימים האחרונים. "אני יודעת שאשלם את המחיר ברשימה המשותפת, אבל אין לך ברירה. זה הדבר הנכון לעשות", היא אמרה לפרץ.

אגב, לוי אבקסיס לא השתתפה אתמול בישיבה המכרעת. "איפה אורלי?" שאל עמר בר-לב את פרץ. "אני צריך עוד לעבוד עליה", ענה פרץ. בהמשך הערב תמכה אבקסיס בחיבור עם מרצ, אחרי שהטילה עליו עד כה וטו מוחלט.

"איפה אורלי?" שאל עמר בר-לב את פרץ. "אני צריך עוד לעבוד עליה", ענה פרץ. בהמשך הערב תמכה אבקסיס בחיבור עם מרצ, אחרי שהטילה עליו עד כה וטו מוחלט

תחושת ההפסד הצורב של פרץ חלחלה לתוך הישיבה הטעונה במטה. "קשה לי לעמוד בטרנד", פרץ הודה. פרץ חשב שכולם התיישרו על פי העמדה שלו, אבל שמולי שבר לו את המנהיגות. ההתנצחות בין השניים לא איחרה לבוא. "יש חברי כנסת שיצאו לתקשורת, ביטאו את העמדה שלהם. זה החליש אותנו", זעם פרץ.

"עצור, עצור", ענה לו שמולי. "לא באתי לריב איתך כאן. לעצם ההערה שלך: כל אחד יגיד את העמדה שלו בלי פחד. זו מפלגה דמוקרטית, אז תתנהג כמו דמוקרט".

פרץ התעמת עם שמולי גם על ההצעה לאיחוד המשולש עם כחול-לבן. "אתה היחידי שלא שיתפת", העיר פרץ.

"אני שמח שאתה עוקב אחרי הטוויטר שלי", ענה שמולי. "גם גנץ וגם ניצן (הורוביץ) הרגו את היוזמה הזו. אתה ידעת שזה לא אמיתי".

פרץ יצא מישיבת הסיעה, כאמור, לפגישה עם ניצן הורוביץ. הוא מינה את מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני לעמוד בראש הצוות שינהל את המו"מ עם מרצ. השאלה היא האם יהיה כאן ריצ'רץ' בין שתי המפלגות ששוות בגודלן, אחרי שפרץ נאלץ להתייצב בראש הרשימה המשותפת. פרץ, אפשר לנחש, ינסה לדחוק את שמולי ברשימה, כנקמה על מה שעשה לו.

השאלה היא האם יהיה כאן ריצ'רץ' בין שתי המפלגות ששוות בגודלן, אחרי שפרץ נאלץ להתייצב בראש הרשימה המשותפת. פרץ, אפשר לנחש, ינסה לדחוק את שמולי ברשימה, כנקמה על מה שעשה לו

דבר אחד בטוח: הג'ינגל של העבודה-גשר ילך לפח. "זה הזמן לשינוי הגדול, מהפכה חברתית – עמיר ואורלי", שרים בזמריר. זה כבר לא עמיר ואורלי, אלא עמיר שמקבל שותפים חדשים, את הורוביץ ותמי זנדברג, וזו גם לא מהפכה חברתית, כי באופקים ובנתיבות, השמאל החדש והמאוחד לא יקבל קולות, אבל מובטח לו לפחות שהוא לא יימחק.

עוד 674 מילים
סגירה