בצלאל סמוטריץ' (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
Sraya Diamant/Flash90

טובעים השניים מן האחד

בצלאל סמוטריץ' עשה אתמול צעד גדול קדימה, אבל הציונות הדתית עשתה צעד ענק ברוורס ● מונע בנקמה ברפי פרץ ואיתמר בן-גביר, שר התחבורה הצטרף לימין החדש והפך לאורלי לוי אבקסיס של הימין - נטע זר במפלגה שדוגלת במצע רחוק משלו ● בימין החדש מקווים שסמוטריץ' יביא יותר קולות משהוא יבריח ● ובבית היהודי, בינתיים, אף אחד לא מאמין שהמפלגה תעבור את אחוז החסימה ● פרשנות

בצלאל סמוטריץ' עשה צעד גדול קדימה, אבל הציונות הדתית עשתה צעד ענק ברוורס. עד אתמול (שלישי), סמוטריץ' נע בין הבית היהודי והימין החדש. הוא רצה למצוא לעצמו מקום טוב באמצע, שיבטיח לו את תפקיד המיניסטר. יש לו את הכישרון הפוליטי והמיומנות לשחק היטב על שני המגרשים, שאותם הוא מכיר היטב.

מה שהניע את סמוטריץ' היה הנקמה ברב רפי פרץ ובאיתמר בן-גביר שעשו הסכם בלעדיו, בלי ידיעתו. פרץ קרא לו בסוף ונתן לו את כל מה שהוא רצה. מה סמוטריץ' עשה עם הסחורה החמה הזו? הלך לימין החדש, כדי להוציא מנפתלי בנט הרבה יותר.

מה שהניע את סמוטריץ' היה הנקמה ברב רפי פרץ ובאיתמר בן-גביר. פרץ קרא לו בסוף ונתן לו את כל מה שהוא רצה. מה סמוטריץ' עשה עם הסחורה החמה הזו? הלך לימין החדש, כדי להוציא מנפתלי בנט הרבה יותר.

אין טעם לתאר שוב את כל התרגילים של סמוטריץ' ביומיים האחרונים. בשורה התחתונה, אם לא יחול שינוי עד היום בחצות ומפלגות הימין יתאחדו לרשימה אחת, סמוטריץ' בימין החדש.

זה לא המקום הכי טבעי שלו. נפתלי בנט לא הולך לאיחוד כולל בין המפלגות כי הוא לא רוצה את בן-גביר, התלמיד של מאיר כהנא. סמוטריץ' לא שונה בהרבה מבן-גביר; צריך רק לקרוא את התכנית המדינית ואת המשנה האידיאולוגית שלו.

בנט ושקד התחבטו בעניין סמוטריץ'. הם יודעים שהוא מביא להם את הקולות של המתנחלים בקדומים וקרני שומרון, אבל מבריח את הקולות של אנשי ימין לייט, מצביעי פייגלין לשעבר, ודתיים ציוניים מתונים וליברלים כמו בנט עצמו.

נפתלי בנט לא הולך לאיחוד כולל בין המפלגות כי הוא לא רוצה את בן-גביר, התלמיד של מאיר כהנא. סמוטריץ' לא שונה בהרבה מבן-גביר; צריך רק לקרוא את התכנית המדינית ואת המשנה האידיאולוגית שלו

סמוטריץ' הוא כמו אורלי לוי אבקסיס במרצ. יש פער. בנט ושקד מקבלים את אמנת גביזון-מידן, שמייצגת פשרות בסוגיות היסוד של דת ומדינה. סמוטריץ' ממש לא. העמדות שלו חרדיות.

בכל נושא הוא שונה מהם: מתווה הכותל, גיוס נשים ושילוב נשים, נישואים אזרחיים, תחבורה ציבורית בשבת. סמוטריץ' לא גינה את הדברים של הרב יצחק יוסף על העולים מחבר העמים. הוא חושב בדיוק כמוהו.

בנט ושקד עשו כנראה את השקלול והגיעו למסקנה שסמוטריץ' מביא לימין החדש יותר קולות משהוא גורע. זהו הימור מסוכן שייבחן בקלפי.

צריך תמיד לזכור כי בנט הוא שר ביטחון על תנאי, ואם ראש הממשלה נתניהו יתעצבן על הבלגן בציונות הדתית, שמסכן את הגוש כולו, הוא עלול לפטר את בנט. במקרה כזה, בנט לא יוכל לעשות קמפיין עם מעיל רוח פתוח ברמת הגולן, מוקף באלוף הפיקוד ומפקדי החטיבות.

בכל נושא סמוטריץ' שונה מבנט ושקד: מתווה הכותל, גיוס נשים ושילוב נשים, נישואים אזרחיים, תחבורה ציבורית בשבת. סמוטריץ' לא גינה את הדברים של הרב יצחק יוסף על העולים מחבר העמים. הוא חושב בדיוק כמוהו

נתניהו רוצה איחוד כוחות בימין, כמו בשמאל. הוא יודע שכל מפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה משגרת שני מנדטים לשמאל-מרכז (בדיוק כמו הימין החדש שלא עברה את אחוז החסימה בבחירות באפריל). הבית היהודי נשאר בינתיים עם פרץ ובן-גביר, פלוס שרה ב"ק, שחקנית חיזוק מהתקשורת. זה לא מבשר טובות.

גם התחושה קשה. במפלגות הציונות הדתית אין התרוממות רוח, רק ייאוש. אתמול דיברתי עם בכירים בבית היהודי, שמרגישים, לדבריהם, כמו אנשים שהשקיעו במניית טבע, והכל קורס לנגד עיניהם.

אף אחד לא מאמין שהמפלגה תעבור את אחוז החסימה. הם הזכירו את החגיגות של הרב יובל צור וניר אורבך, אנשי פרץ שעמדו מאחורי ההסכם עם בן-גביר. "הם זרקו אותו, עכשיו הם רודפים אחריו", אמרו הפעילים בזעם.

החגיגות המוקדמות האלה עלולות להיות גם מסיבת הגמר של הציונות הדתית. "טובעים השניים מן האחד", שרה להקת כוורת. זה יכול להיות אקורד סיום מתאים במסיבה הזו, אם שתי המפלגות לא יתאחדו ולא יעברו את אחוז החסימה.

עוד 561 מילים
סגירה