הפנים המכוערות של תעשיית המשלוחים החיים

העגלים שניצלו מהשרפה באוסטרליה גססו בישראל

פעיל למען זכויות בעלי חיים תיעד עגלים גוססים ומתים במשלוח מאוסטרליה שהובא לארץ לפיטום ושחיטה ● התנאים שבהם מוחזקים העגלים עומדים בניגוד להבטחות משרד החקלאות ● ניסיונות חקיקה להפסקת המשלוחים החיים נתקעו בשל הבחירות ● ב-2019 הובאו מאוסטרליה 134 אלף עגלים וטלאים

משלוח של עגלים חיים שהגיעו לישראל מאוסטרליה (צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
ישראל נגד משלוחים חיים
משלוח של עגלים חיים שהגיעו לישראל מאוסטרליה

כחצי מיליארד בעלי חיים נספו בשרפות שהשתוללו באוסטרליה בשבועות האחרונים. חלק מהם, לאחר שנלכדו במכלאות של תעשיית משק החי.

11 אלף עגלים דווקא הצליחו להינצל מהשרפות, ועברו מסע שנמשך כשבועיים וחצי באוניה שהגיעה מהיבשת החרוכה לנמל אילת, בשבת האחרונה של שנת 2019.

האוניה הכילה בסך הכל 32 דונם של מכלאות, והעגלים נפרקו באילת.

משם הם הועברו במשאיות להסגר באילות, במרחק של כ-20 דקות נסיעה צפונה משם. כמה אלפי עגלים נוספים נפרקו מהאוניה בנמל עקבה הסמוך.

ירון לפידות הגיע לאילת כדי לתעד את תהליך הפריקה. הוא מייסד ומנהל ארגון בשם ישראל נגד משלוחים חיים, שפועל נגד האוניות האלה ב-6 השנים האחרונות. לפידות, בן 46 ואב לשניים מהוד השרון, תיעד במשך השנים בערך 600 אוניות שהגיעו לנמלי אילת, אשדוד ומספנות ישראל בחיפה.

משאית ובה עגלים שהגיעו מאוסטרליה לאילת (צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
משאית ובה עגלים שהגיעו מאוסטרליה לאילת (צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)

נהגי המשאיות כבר מכירים אותו ורגילים לראות אותו מצלם אותם.

באותה שבת אחרונה של השנה, התמקם לפידות כהרגלו באחת הכיכרות של העיר הדרומית, ותיעד את העגלים. בכל משאית הוא הצליח לצפות למשך שניות ספורות עד חצי דקה, אם יש תנועה אטית בכביש.

"ראינו עגלים עם עיניים פגומות, מלאות בהפרשות, המעידות על עיוורון, קרוב לוודאי", הוא אומר. "ההפרשות והעיוורון נגרמים לבעלי החיים בעקבות הצפיפות והפרשות האמוניה שהם סופגים במהלך המסע באוניה, שבה יש לכל אחד מהם כמטר מרובע אחד, והם מתבוססים בצרכים שמציפים את המכלאות בהפלגה".

בנוסף, הוא ראה עגלים שנפלו על רצפת המשאית, ככל הנראה מתשישות, מה שאומר שמאות הקילוגרמים של העגלים האחרים דרכו עליהם גם בנסיעה הזו.

בהמשך נפרקו העגלים מהמשאיות להסגר, שאמור להימשך שמונה ימים, ומשם יועברו לפיטום, שיימשך בין 4-8 חודשים עד השחיטה, בהתאם לגיל שבו הגיעו לארץ.

"ראינו עגלים עם עיניים פגומות, מלאות בהפרשות, המעידות על עיוורון, קרוב לוודאי. ההפרשות והעיוורון נגרמים לבעלי החיים בעקבות הצפיפות והפרשות האמוניה שהם סופגים במהלך המסע באוניה"

מתיעוד שהגיע ללפידות מפריקת המשאיות להסגר, עולה כי עגל אחד נמשך מהמשאית כשהוא כבר מת. לדבריו, ביומיים הבאים בהסגר תועדו בסך הכל 15 עגלים מתים. על חלק מהגופות נראו סימני נשיכת תנים, ותועד תן אחד שהגיע לאכול מהגופות בהסגר.

אורי אריאל
אורי אריאל

"התנים והעורבים נכנסים לשם חופשי. אם העגלים המתים נשאו מחלות, הם הועברו על ידי התנים אל מחוץ למכלאה, אף שההסגר אמור לבודד את העגלים מהסביבה, כדי לוודא שהגיעו לכאן כשאינם חולים", הוא הוסיף. "מבין האלפים שכן נותרו בחיים, היו כאלה שנראו עיוורים או עם עיניים עכורות, אחרים נראו צולעים, ורובם מכוסים בצואה".

לדבריו, המראות היו רחוקים מהתנאים הנאותים שתיאר בזמנו שר החקלאות לשעבר, אורי אריאל, שביקר באחת מאוניות המשלוחים.

משרד החקלאות הוא הגוף שאמון על אכיפת צער בעלי חיים, אך למרות המודעות הגוברת לנושא, יבוא המשלוחים החיים באוניות מחו"ל עלה גם בשנה החולפת. פורטוגל מובילה ביצוא לישראל עם כ-390 אלף עגלים וטלאים, ומאוסטרליה הגיעו 134 אלף, שמהווים חמישית מסך המשלוחים.

נמל אילת (צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
נמל אילת (צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)

למרבה האירוניה, השרפות שכילו את היבשת האוסטרלית, משקפות את זעזועי האקלים, שנובעים במידה רבה מאוד מאותה תעשיית בשר, שאותה האוסטרלים מייצאים לרחבי העולם, וגם לישראל.

פריקת האוניות האלה הוא עניין מדכדך למדי שיכול להימשך כמה יממות, בטח כשמדובר בעונות החמות. מה גם, שלפעמים יש עיכובים מיותרים בשערי הנמל, כפי שהיה לפני כמה שבועות, כשאוניה עם אלפי עגלים נאלצה להמתין יומיים וחצי מחוץ למספנות ישראל בחיפה, עד שהחלה להיפרק סוף סוף.

מבירור שערך אז משרד החקלאות ומתפרסם רק עתה, עלה כי העיכוב של אותה אוניה נבע מחוסר מקום ברציפי המספנה. לטענת היבואן, חברת עגלי תל, הוא הציע תשלום למספנה עבור פריקה מוקדמת, אך סורב.

במשרד החקלאות הוסיפו כי השירותים הווטרינרים שבאחריותם, "עמדו בקשר" עם היבואן כדי לוודא אספקת מזון ושתייה על האוניה עד לירידת העגלים. אבל כל זה לא משנה את העובדה שהעגלים נאלצו להיתקע שם עוד 50 ומשהו שעות, בתנאים שמראש מהווים צער בעלי חיים.

האוניות מצהירות מראש על זמן ההגעה, וכשליש מהן מגיעות לפני או במהלך השבת, כפי שהיה במקרה שתואר כאן בנמל אילת בסוף דצמבר. העגלים אכן נפרקו מהאוניה עם הגעתם, למזלם, אך בניגוד לחוקי העבודה.

לעומת זאת, בנמלי אשדוד או במספנת חיפה אף לא שערה אחת תזוז במהלך השבתון, כך שהעגלים ייאלצו להמתין עד סיומו, כדי לצאת מבטן האוניה.

עגלים מאוסטרליה מובלים במשאית להסגר (צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
עגלים מאוסטרליה מובלים במשאית להסגר (צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)

אוניות המשלוחים החיים החלו להגיע לארץ רק לקראת מפנה המילניום. עד אז הסתפקו הישראלים בבשר טרי של מגדלים מקומיים, שכוללים את תעשיית החלב.

כיום, היבואנים הגדולים של אוניות המשלוחים הם דבאח ותנובה, שאוחזים בכ-80% מהשוק ומוגדרים כדואופול על ידי הממונה על ההגבלים. דבאח מחזיקה את כל שרשרת הייצור, החל מאוניות הובלה, פיטום, שחיטה ושיווק. לצדם פועלים עוד כמה יבואנים, כגון דה-לוי, עגלי תל, וכן יבואנים מהשטחים.

חלק גדול מהעגלים שמגיעים מאירופה הם למעשה עודפים של תעשיית החלב, שאין להם דרישה, כך שהם מגיעים לכאן במחירים אפסיים של כמה עשרות שקלים לראש.

חיימוביץ׳: "בפעם האחרונה זו הייתה ספינה שהתעכבה זמן מיותר מחוץ לנמל, ועכשיו שוב מוות בלתי מוסבר ומחלות. לו הממשלה הייתה רוצה לשים לזה קץ היא יכלה לקדם חקיקה שכבר החלה, אך נתקעה באשמתה"

מי שניזוקים מהמצב הזה הם המגדלים המקומיים, וכן תעשיית החלב, שאת העגלים הזכרים שלה נאלצת למכור במחירי הפסד בגלל הייבוא הזול. הפסדי הרפתנים מתגלגלים ככל הנראה אל צרכני החלב.

כך קורה שמצד אחד צרכני הבשר הטרי מקבלים אותו בזול, אך צרכני החלב נאלצים לספוג את הפסדי התעשייה.

ארגון מגדלי העגלים המקומיים חבר לעתירה לבג"צ שהגישו ארגוני בעלי חיים נגד המשלוחים החיים לפני שנתיים.

גם בכנסת יש רוח גבית להפסקת המשלוחים. כך למשל, הצעה להפחתה הדרגתית של המשלוחים ברבע כל שנה, עד להפסקתם, עברה בקריאה טרומית פה אחד בכנסת בסוף 2018, בהובלת ח"כ מיקי זוהר, ובתמיכת הצעות דומות של תמר זנדברג, מרב מיכאלי ויעל גרמן.

הליך החקיקה נפסק בשל הקדמת הבחירות, וזוכה כיום לתמיכה מחודשת מצד מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) ואלי אבידר (ישראל ביתנו).

מיקי חיימוביץ׳ (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
חיימוביץ׳ (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

בתגובה לממצאים מהמשלוח האחרון של השנה לאילת, חיימוביץ' אומרת כך: "מדובר בעוד מקרה מזעזע בשרשרת של אירועים שבכל פעם מוכיחים כי מדובר בפרקטיקה אכזרית שגורמת לסבל רב. בפעם האחרונה זו הייתה ספינה שהתעכבה זמן מיותר מחוץ לנמל, ועכשיו שוב מוות בלתי מוסבר ומחלות. לו הממשלה הייתה רוצה לשים לזה קץ היא יכלה לקדם חקיקה שכבר החלה אך נתקעה באשמתה.

"החוק הראשון שהגשתי הוא החוק להפסקת המשלוחים החיים, ואמשיך לקדמו משתכונן ממשלה חדשה. בנוסף, יש להעביר את סמכויות צער בעלי חיים ממשרד החקלאות למשרד הגנת הסביבה, ולהדק משמעותית את האכיפה בנושא".

כדי להדוף את החקיקה המסתמנת, שמאיימת על פעילותם, שכרו היבואנים דבאח ודה לוי את שירותיהם של שני משרדי לוביסטים בכנסת, לפי פרסום מהחודש שעבר במקום הכי חם בגיהנום.

מנגד, לפידות והארגון שבראשו הוא עומד, כבר הצליחו לגייס שני שלישים מהיעד הכספי שקבעו לעצמם בגיוס המונים שיימשך עוד 5 ימים, כדי לממן לוביסט בשכר וצוות משפטי שילווה את המאבק שלהם "לעקור מהשורש את המשלוחים, כמו שהיה לפני 1998".

תגובת משרד החקלאות

למשרד החקלאות הפנינו את השאלות הבאות: מדוע הם מרשים לאוניות להגיע בשבת? מדוע היקפי המשלוחים החיים ממשיכים לעלות? ומדוע ההסגרים פתוחים לחיות בר ובעלי כנף שמגיעים מבחוץ? זו תגובתם:

"מדובר בתמונת מצב שחוטאת לאמת. ההפך הוא הנכון. בשנת 2019 חלה ירידה של למעלה מ- 22,200 בעלי חיים בהיקפי היבוא הנכנסים לתחומי ישראל – הכוללים הן את יבוא הבקר והן את יבוא הצאן. למעשה מדובר בהוכחה נוספת ליישומן ולהצלחתן של הרפורמות שהמשרד מקדם בשנים האחרונות לטובת הגדלת היקפי היבוא של בשר טרי לישראל כתחליף לייבוא עגלים מחו"ל.

"כחלק מפעולות המשרד לצמצום יבוא המקנה באוניות, המשרד הכין טיוטת תזכיר חוק, שמטרתו להקטין בהדרגה את יבוא הבקר באוניות כך שתוך 10 שנים לא ייבאו יותר בקר באוניות לשחיטה בישראל. הליך זה נקטע בעקבות הקדמת הבחירות.

"לעניין הרישיונות הייבוא. אלה שניתנים ליבואנים אינם ניתנים בשבת, אלא בימי חול בלבד. יחד עם זאת, חשוב להבהיר כי מבחינת החוק, המשרד אינו יכול לאסור כניסת אוניות לנמל. יתרה מזאת, המסע בים אינו דבר צפוי מראש, זרמים, גלים ואיתני הטבע משפיעים על משך המסע ומכאן שלא תמיד ניתן לכוון ליום כזה או אחר באופן מדויק.

"לעניין ההסגר, מדובר בהסגר בשטח מבודד, המרוחק מכל יישוב, על מנת למנוע כל סיכון לבריאותם של בני האדם ובעלי החיים האחרים. פעמים בודדות מגיעים לשטח ההסגר בעלי חיים משוטטים ואלו מנסים להיכנס לשטח, כמו בכל משק חקלאי אחר. המשרד עושה כל שביכולתו על מנת למזער ככל הניתן את כניסתם של בעלי החיים.

עוד 1,225 מילים ו-1 תגובות
כל הזמן // שבת, 29 בפברואר 2020
מה שחשוב ומעניין עכשיו

ההמונים שהדיחו את מובארכ מבקשים ממנו סליחה אחרי מותו ● העולם הערבי אדיש לגורל הפליטים הסורים ● הדאגה מהקורונה מאיימת על מצוות האסלאם ● ומי טרפד ביקור היסטורי של מובארכ בארץ, לפני 38 שנה? ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

עוד 1,075 מילים

השבט אמר את דברו טיול ברחוב שבטי ישראל בירושלים

רחוב אחד בירושלים משך אליו אצילים, צליינים, טייקונים ושליחים מאירופה במשך שנים רבות ● מיסיונרים בריטים, בנקאים שווייצרים, איטלקים, רומנים ופינים, כולם מצאו את מקומם ברחוב שבטי ישראל ● וכולם השאירו מאחוריהם מורשת היסטורית ואדריכלית מפוארת

עוד 1,091 מילים
אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
פָּאנִיקָה

"בסיומו של שבוע דרמטי, עם התפרצות הקורונה בישראל ומטחי רקטות על יישובי הדרום, אנו מתחילים להיערך לקראת שבוע שידורים מיוחד: לראשונה בתולדות ישראל יתקיים סיבוב בחירות שלישי תוך פחות משנה, ומיד לאחריו ייפתח משפט פלילי חסר תקדים של ראש ממשלה. כתבינו כבר פרושים בכל מוקדי הפאניקה, עם כל העדכונים מזרי האימה"

עוד 1,044 מילים
עודכן אתמול
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

למקרה שפיספסת

הוזלה במסע למכה? במגזר הערבי לא מאמינים לנתניהו

מוסטפה עאזם, מנכ"ל חברת התיירות אלעוליא, הוא האיש ששולח עשרות אלפי ערבים ישראלים להתפלל במכה בכל שנה ● את ההבטחות של נתניהו ודרעי להקלת המסע הזה הוא לוקח בעירבון מוגבל ● לדבריו, סעודיה מתנגדת נחרצות לטיסות מישראל, וההתבטאויות של הפוליטיקאים בארץ רק מקשיחות את עמדתה ● עד שיהיה שלום, המוסלמים הישראלים ימשיכו לשלם על טיסה כפולה ולהוציא שני דרכונים בדרך לקיום מצווה של פעם בחיים

עוד 1,823 מילים

תגובות אחרונות

ירידה דרמטית בהזמנת "טיסות בחירות"

בחברות התיירות מדווחים על ירידה דרמטית של עשרות אחוזים בהזמנת טיסות לחו"ל סביב הבחירות, בהשוואה למערכות בחירות קודמות ● הירידה החלה עוד לפני ביטולי הטיסות, והרבה לפני המלצת משרד הבריאות להימנע מלטוס ● אבל לא בטוח שזה יביא לעלייה באחוזי ההצבעה ● בדיקת זמן ישראל

"תיירות הבחירות" רשמה ירידה דרמטית ביחס למערכות בחירות קודמות, כך עולה מבדיקת זמן ישראל. הירידה בהזמנת טיסות לחו"ל החלה עוד לפני התפרצות הקורונה באמצע ינואר, והתחזקה מאז ההתפרצות. יצוין כי כל זה קרה הרבה לפני המלצת משרד הבריאות שלא לנסוע לחו"ל בכלל.

בכל מערכת בחירות שהתקיימה בשנים האחרונות נרשם גל של מה שמכונה בסוכנויות הנסיעות "חבילות בחירות": חופשות, חבילות נופש וטיולים שמתחילים בסופ"ש שלפני הבחירות, ממשיכים ב"גשר" ומסתיימים בבחירות עצמן, שמתקיימות בישראל תמיד בימי שני או שלישי (לרוב בשלישי). בבחירות מועד א' ומועד ב' שהתקיימו ב-2019 נרשמו הזמנות גבוהות במיוחד של חבילות כאלה.

לפי דיווח בחדשות 12 אתמול (חמישי), ההערכה היא שכ-100 אלף בעלי זכות הצבעה נוספים יהיו בארץ בבחירות ביום שני, לעומת הבחירות הקודמות, בשל בהלת הקורונה וביטול קווי התעופה ליעדים רבים בחו״ל. אולם בדיקת זמן ישראל מראה כי המספרים ככל הנראה גבוהים אף יותר – בגלל ירידה דרסטית בהזמנות שהחלה עוד לפני התפרצות המגפה.

מנתוני חברת טרווליסט להשוואת מחירים בתיירות, עולה כי בהזמנות שהתקבלו בדצמבר נרשמה ירידה של 15% ביחס לתקופה המקבילה לקראת הבחירות הקודמות – הזמנות מחודש יוני לסוף השבוע של הבחירות בספטמבר.

מהצלבת הנתונים עם אלה של סוכנויות נסיעות, עולה כי מדובר במגמה. עם זאת בסוכנויות הידיעות חששו מלדבר על כך לייחוס, כדי לא להודות בירידה במכירות.

בטרווליסט ובחברות נסיעות ותיירות אחרות אין הסבר מלא לירידה בהזמנות שנרשמה עוד לפני הקורונה. הסבר חלקי לכך קשור לנטייה של משפחות לצאת לחופשות בספטמבר, בתחילת שנת הלימודים וקרוב לחגי תשרי, יותר מאשר בחודש מרץ, שבו הלימודים בשיאן, ומתקיימות בו חגיגות פורים שבהן ילדים רוצים להשתתף. ואולם, חלק מהירידה היא גם ביחס לבחירות מועד א' שהתקיימו גם הן במרץ.

נמל התעופה בן גוריון (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
נמל התעופה בן גוריון (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

מאז שהתפרצה הקורונה מדובר בירידה דרמטית הרבה יותר בהזמנת נסיעות לחו"ל, כולל הזמנות לסוף השבוע הקרוב וליום הבחירות.

לפי נתוני טרווליסט מספר ההזמנות לטיסות לסין שנרשמו בפברואר ירד ב-95%, בטיסות למדינות מזרח אסיה נרשמה ירידה של 60% ל-80%,  בטיסות לאיטליה נרשמה ירידה של כ-50% ולשאר מדינות אירופה הירידה היא בין 5% ל-20%.

נתוני טרווליסט אינם כוללים ביטולים. בחברות תיירות שונות אישרו את הנתונים הללו ודיברו, בנוסף, על גל ביטולי טיסות. ואולם, ביטולי "חבילות הבחירות" נמצאים בירידה, כיוון שרוב החברות אינן מחזירות לנוסעים כסף על הטיסות לרוב היעדים, למעט טיסות שהוזמנו לסין, יפן, קוריאה ואיטליה שלגביהן הוצאה אזהרת מסע. בנסיבות אלה חוששים הלקוחות לבטל טיסות סמוך לזמן הטיסה.

"הישראלים נוטים להיכנס לבהלה ולבטל טיסות מיד אחרי אירועים כמו פיגועים, אבל נרגעים וחוזרים לטוס כמה חודשים אחר כך, גם ליעדים שהותקפו בפיגועים. אם יהיו בחירות רביעיות הן לא יושפעו מהקורונה"

"הניסיון מאירועים קודמים מראה שבהלת הקורונה וביטולי הטיסות יסתיימו מהר מאוד, גם אם הקורונה תמשיך להתפשט", העריך גורם בחברת תיירות.

"הישראלים נוטים להיכנס לבהלה ולבטל טיסות מיד אחרי אירועים כמו פיגועים, אבל נרגעים וחוזרים לטוס כמה חודשים אחר כך, גם ליעדים שהותקפו בפיגועים. אם יהיו בחירות רביעיות הן לא יושפעו מהקורונה".

סקר: 6.5% יוותרו על זכות ההצבעה בגלל הקורונה

האם הירידה החדה בהיקף הטיסות לחו"ל תביא לעלייה בשיעור ההצבעה? ניתן להעריך שכן, אבל היא עשויה להתקזז עם ירידה בהצבעה בשל מחלת הקורונה עצמה. לפי סקר של "מדגם", כ-400 אלף איש בעלי זכות בחירה שוקלים שלא להגיע כלל לקלפי ביום הבחירות, מתוך חשש להידבק בווירוס הקורונה.

הנסקרים נשאלו: "האם את/ה שוקל/ת, או לא שוקל/ת, לוותר על זכות ההצבעה שלך ולא להגיע לקלפי ביום הבחירות בשל החשש מנגיף הקורונה?" 6.5% מהנשאלים השיבו בחיוב. לפי הסקר, השיעור הגבוה ביותר של האנשים שחוששים להגיע לקלפי בגלל הקורונה הם דווקא צעירים – 14% מהנשאלים בגילאי 18-34, וזאת למרות שמחלת הקורונה מסכנת בעיקר מבוגרים מגיל 60 ומעלה.

הנסקרים גם נשאלו אם הם חוששים להגיע לקלפי בגלל האירועים הביטחוניים בדרום. התשובות מראות שלאירועים בדרום אין כל השפעה על הכוונה להצביע.

עוד 565 מילים

פס"ד העליון בשאלת הפונדקאות: פריצת דרך במשפט החוקתי

פסיקת בית המשפט העליון אמש לאפשר לזוגות חד-מיניים ולגברים יחידים לגבש הסדר פונדקאות בישראל, מצטרפת לשורה של פסקי דין אשר דאגו לזכויות האזרח של קהילת הלהט״ב ● אך פסק הדין אתמול יוצא דופן גם מהבחינה המשפטית ● ערב הבחירות, בחר לו בית המשפט עיתוי מעניין לפרסם פסק דין חוקתי בעל השלכות מרעישות ● פרשנות

עוד 769 מילים

סקר אחרון בהחלט: גוש הימין מתחזק

נתניהו לקראת משפטו: "ממש לא מתכוון לבקש עסקת טיעון" ● פרץ: "נקים ממשלה עם כחול לבן ותמיכה של ישראל ביתנו והרשימה המשותפת"​ ● נתניהו בתגובה: "האמת נחשפה, גנץ סגר ממשלה בתמיכת המשותפת וליברמן" ● גנץ פיטר את יועצו הבכיר ישראל בכר שקרא לו "סכנה לישראל"

עוד 37 עדכונים

ליברמן מפזר פייק הערכות, והתקשורת קונה את זה

יו״ר ישראל ביתנו מקבל זמן אוויר יקר-ערך בתוכניות פופולריות בערוצי התקשורת בזכות הצהרות ונבואות, לצד סקופים ביטחוניים שאסורים בפרסום ● עד כה ליברמן הבטיח שנתניהו יפרוש, שלא תהיה ממשלה עם החרדים, לא תקום ממשלה בתמיכת הערבים, ולא יהיו בחירות רביעיות ● הוא גם הצהיר כי גנץ לא בשל לראשות הממשלה ● אז מי כן? ליברמן כמובן ● פרשנות

אביגדור ליברמן אימץ שתי דרכים שעוזרות לו להישאר רלוונטי ולהשיג ראיונות שווים בתוכניות פופולריות. הדרך הראשונה היא לעורר תקווה: ליברמן מגיע לאולפנים עם אייטמים מופרכים וניתוחים חסרי שחר שמבשרים על לכתו של בנימין נתניהו מיד אחרי הבחירות, יהיה מה שיהיה.

הדרך השנייה, שנוספת על הראשונה: ליברמן מספק סקופים מתחום עיסוקו המיניסטריאלי האחרון במשרד הביטחון, עובר עבירות צנזורה, אבל למי אכפת.

במוצאי שבת האחרונים הוא הגיע ל"פגוש את העיתונות" בערוץ 12 וחשף את הנסיעה לקטאר של ראש המוסד ואלוף פיקוד הדרום. אתמול בבוקר כבר התאכזבו המראיינים השונים מכך שהוא לא שחרר להם עוד איזה סוד ביטחוני שכזה, אבל הסתפקו בבשורה על פי ליברמן: ראש הממשלה בנימין נתניהו סיים את דרכו.

ליברמן מבטיח כך: לא יהיו בחירות רביעיות; לא תהיה ממשלת אחדות; תקום ממשלה בלי נתניהו; בממשלה הזו לא יהיו חרדים ולא ערבים. אחרי שניכה את הערבים והחרדים, וגם את נתניהו, הוא נשאר עם 90 חברי כנסת.

למה נתניהו יהיה בחוץ? כי אחרי הבחירות ראש הממשלה הולך לעסקת טיעון, מכיוון שאין לו רוב בליכוד לפסקת ההתגברות. למה הוא לא הולך לעסקת טיעון לפני הבחירות? אין לליברמן תשובה. ומי יהיה ראש הממשלה, אם לא נתניהו? ליברמן טוען שבני גנץ אינו בשל לתפקיד. מי כן בשל? ליברמן עצמו, כנראה.

כל כך הרבה שטויות והערכות סותרות. אגב, גורמים משפטיים בכירים שמעורבים בתיק נתניהו מעריכים כי ראש הממשלה פספס את ההזדמנות לעסקת טיעון, שאותה הציע לו בשעתו עו"ד יעקב ויינרוט המנוח. הטענה היא כי היום, אחרי כל המתקפות על הפרקליטות, המדינה היא זו שלא תסכים להסדר טיעון עם נתניהו. את האפשרות הזו ליברמן לא לוקח בחשבון הצר שלו, כנראה.

לליברמן יש גם שופר, ח"כ אלי אבידר. אתמול בערב שמעתי אותו בונה את הממשלה של ליברמן, מקים ומפרק בדרך מפלגות, מרחיק ומקרב פוליטיקאים ומחלק תפקידים לכל עבר.

אבידר הוא פוליטיקאי אלמוני, חבר כנסת רק מאפריל 2019, אבל בהשראת ליברמן הוא מרגיש כמו בעל הבית, גם אם מפלגתם "ישראל ביתנו" התדרדרה אתמול לשישה מנדטים בסקרים. "בימינה יש אנשים טובים, אבל יש כאלה שלא נוכל לשבת איתם", הכריז אבידר, למשל. "[בצלאל] סמוטריץ' לא יישב איתנו, אלא אם הוא ישנה את דעותיו".

בואו נעשה סדר: לליברמן אין ממשלה. הוא במגמת ירידה וחייב כותרות. גם אם נתניהו לא ישיג גוש של 61 חברי כנסת בימין – איש לא יפרק את הליכוד ויערוק לגוש המרכז-שמאל.

נתניהו הצליח להדביק לליברמן את הסלוגן "מי שמצביע ליברמן בוחר בבחירות רביעיות". ליברמן מנסה להתחמק, בונה תזה אלטרנטיבית, ומתבל אותה עם סיפורי סבתא. עצוב רק שיש מי שקונה את הסחורה הזו בתקשורת, ומסייע לליברמן להפיץ פייק הערכות.

עוד 391 מילים

הקיפאון הפוליטי והסקרים מצביעים על סיכוי גבוה לבחירות רביעיות ● לפי החוק, אם הנשיא והכנסת ימצו את כל האפשרויות להרכבת ממשלה, הבחירות אמורות להתקיים ב-22 בספטמבר - אם כי גם ה-15 בספטמבר וה-12 באוקטובר באים בחשבון ● במקרה שהח"כים יוותרו על חלק מהזמן שהחוק מקציב להם, הבחירות יתקיימו כנראה בשבוע הראשון של יולי ● זמן ישראל עושה חשבון

עוד 719 מילים

רה"מ האיטלקי מזועזע מתגובת ישראל לקורונה

בלעדי באיטליה קיבלו בהפתעה את ההודעה על עצירת הטיסות, ומתקשים להבין את חוסר האמון של ישראל כלפיהם ● ד"ר אהרן מאירוף, יועץ בכיר למערכת הבריאות האיטלקית, לזמן ישראל: "רה"מ קונטה אמר לאנשיו כי התנהלות ישראל במשבר הקורונה תמוהה ביותר - בעיקר הפסקת הטיסות"

ממשלת איטליה והעומד בראשה המומים מהתנהלות ממשלת ישראל ואף נפגעו ממנה. כך מספר לזמן ישראל ד"ר אהרן מאירוף, שכיהן עד לאחרונה כמנהל מערך החירום של ממשלת איטליה במחוז לומברדיה, ומשמש כיום כיועץ בכיר למערכת הבריאות האיטלקית.

לדברי מאירוף, הוא נמצא בקשר רציף ויומיומי עם מקורבי ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה. "קונטה שוחח היום עם שר הבריאות ובכירי מערכת הבריאות באיטליה ואמר, ההתנהלות של הישראלים במשבר הקורונה, בעיקר ההחלטה להפסיק את הטיסות בין המדינות, תמוהה ביותר.

״קונטה השתמש במילה 'גוועלד', ביידיש, שאותה למד ממני, ואמר, הישראלים פשוט עושים גוועלד. קונטה ונתניהו שוחחו בטלפון כמה פעמים, וקונטה אמר כי השיחות הללו לא גרמו לו להבין את התנהלות ישראל טוב יותר".

מאירוף אמר כי הוא מבין את החרדה בישראל מפני הידבקות. "אני מבין היטב את הצד של הישראלים, כי מצבים של מחלה חדשה ולא מוכרת עם הדבקה מהירה מעוררים חרדה מובנת. מצד שני, אני מבין היטב גם את התגובה של קונטה והאיטלקים, שמרגישים וחושבים שהתגובה הישראלית מוגזמת לחלוטין והיסטרית, ואני חושש שהם צודקים.

הם מרגישים שזה חוסר אמון מצד ישראל כלפי ממשלת איטליה על התפקוד שלה, שאינו במקום ואינו מגיע לה".

ג'וזפה קונטה (צילום: (Chris J Ratcliffe/Pool via AP))
ג'וזפה קונטה (צילום: (Chris J Ratcliffe/Pool via AP))

האם הפסקת הטיסות זה לא מה שאיטליה ומדינות אחרות עשו לא מזמן לסין? מדוע אסור לישראל לעשות זאת לאיטליה?

"בהחלט צריך לנהוג בזהירות, אבל כדאי לזכור שאיטליה איננה סין. צפון איטליה במיוחד היא אזור מתועש ועשיר, והרשויות כאן התגברו על המחלה במהירות רבה, גם בבידוד האזור הנגוע וגם בטיפול".

ובכל זאת יש שם אחוזי תמותה גבוהים מאוד יחסית לקורונה.

"החולים שנפטרו היו קשישים עם מחלות רקע. כדאי לזכור שזה אזור קר עם אוכלוסייה מבוגרת. אני לא ממליץ לישראלים לנסוע כרגע לאזור הנגוע, אבל עצירת טיסות לאיטליה היא מוגזמת לדעתי, וכנראה שגם בממשלת איטליה מרגישים ככה".

עוד 265 מילים

לנתניהו עדיף שהליכוד ינצח - אבל שהגוש יפסיד

עם 61 מנדטים, נתניהו יעמוד מול האפשרות שהיועמ״ש ובג״ץ יכריעו כי נאשם בפלילים אינו יכול להרכיב ממשלה ● לעומת זאת, עם הליכוד כמפלגה הגדולה אבל ללא אפשרות להקים ממשלה, נתניהו יישאר ראש ממשלת המעבר עוד חצי שנה לפחות ● בזמן הזה, הוא ירגיל את הציבור לאפשרות שראש ממשלה מכהן יכול במקביל לנהל משפט פלילי, עד שהמציאות תהפוך בעיני רבים לנורמה ● פרשנות

עוד 853 מילים

הורים בתלמה ילין דורשים: להדיח את הנהלת ביה"ס

בעקבות חשיפת זמן ישראל מאות הורים של תלמידים מ"תלמה ילין" ובוגרים של בית הספר שיגרו למשרד החינוך עצומה הקוראת להחליף את הנהלת המוסד, "שכשלה בכל מובן", לאחר חשיפת אי-הסדרים הכספיים במקום ● הם מפנים אצבע מאשימה גם כלפי ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק: "אנו דוחים מכל וכל את ניסיונות הנואלים של ראש העיר להתנער מאחריותו למצב בית הספר המוזנח ולהפקרתו בידי ניהול כושל"

עוד 572 מילים

הכו אותי, ריססו אותי בגז, אבל לא ישברו אותי

המשפחה שלו נמלטה מאוקראינה, אבל האקטיביסט אולכסנדר למנוב מאמין שההיסטוריה עומדת לצד מחוללי הרפורמות ● "לפני 10 שנים הייתה אצלנו הרבה הומופוביה, עכשיו זה שונה" ● "בעבר אנשים אמרו 'אין בעיה של שחיתות'. עכשיו יש לנו עיתונות חוקרת טובה. אנחנו אוהבים לראות תחקירים שחושפים שחיתות, וזה מפעיל לחץ על מערכת המשפט" ● "אנשים יודעים שאני יהודי עם משפחה בארץ, זה לא עניין" ● ויש מה ללמוד מישראל ● ראיון אופטימי

עוד 2,277 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה