הגיע הזמן לבטל את הסטטוס קוו

בצלאל סמוטריץ' בכנס השקת קמפיין ימינה (צילום: פלאש90)
פלאש90
בצלאל סמוטריץ׳ בכנס השקת קמפיין ימינה

בשנת 1947 נשלח מכתב החתום על ידי ראשי ההסתדרות הציונית בשם "הסטטוס קוו". מדובר במסמך שהסדיר את הצביון היהודי של המדינה היהודית שבדרך.

מטרתו הייתה לגייס את אגודת ישראל למען הקמת מדינת ישראל והוא נגע ב-4 סוגיות מרכזיות: שבת, כשרות ענייני אישות וחינוך. "הסטטוס קוו" הוא לא מסמך מחייב, הוא לא חוק ואין לו שום תוקף אמיתיֿ.

מסמך ה"סטטוס קוו" מ-1947 הסדיר את הצביון היהודי של המדינה היהודית שבדרך, ונגע ב-4 סוגיות מרכזיות: שבת, כשרות, ענייני אישות וחינוך. הוא לא מסמך מחייב, הוא לא חוק ואין לו שום תוקף אמיתיֿ

וכשגורמים דתיים ומשיחיים מנסים לכפות על הציבור החילוני את עמדותיהם הם חוזרים לסטטוס קוו כאילו מדובר במסמך מוסכם. האחרון שעשה את זה הוא סמוטריץ' שביטל אוטובוסים מוקדמים בשבת בטענה "שזה הסטטוס קוו". העיקר להתעמר בחילונים.

שנה אחרי, ב-1948, נחתם מסמך נוסף – מגילת העצמאות. המסמך קבע שמדינת ישראל "תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע ומין". משום מה המסמך המהותי זה לא מעניין את הימין כשהוא העביר את "חוק הלאום" וכשהוא מכשיר שרצים כמו איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לכנסת. אנשים שעמדותיהם עומדות בניגוד מוחלט לרוח מגילת העצמאות.

אז למה "הסטטוס קוו" כן ומגילת העצמאות לא? למה עלינו, הציבור החילוני, לכבד מסמך מכונן אחד אם הימין לא מכבד מסמך מכונן אחר?

שנה אחרי, ב-1948, נחתם מסמך נוסף – מגילת העצמאות, שקבע "שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע ומין". משום מה המסמך המהותי זה לא מעניין את הימין כשהעביר את "חוק הלאום" ומכשיר שרצים כמו בן-גביר וסמוטריץ' לכנסת

האמת היא שאין סיבה – צריך להכריז על הסטטוס קוו כמסמך בטל ומבוטל.

שבת חופשית, נישואים חופשיים, ביטול הרבנות ופירוק מערך הכשרות.

סטטוס קוו חדש שמתאים לשנת 2020

שמאלני ציוני גאה, תל אביבי, לומד משפטים ומלמד עברית. הוביל מחאות למען קהילת להט״ב, שיויון לנשים והדמוקרטיה הישראלית וכעת דובר של ח"כ יאיר גולן. גר עם הכלבה שלו, ירדנה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 266 מילים
סגירה