פרשנות חודש וחצי לבחירות, הליכוד והימין בכאוס מוחלט

החיבור הכפוי בימינה, מחיקת הבית היהודי, אירועי בקשת החסינות, הפיאסקו של מינוי השרים הבכירים, פרשת ביטן והיחסים המעורערים עם אדלשטיין - כל אלו הופכים את הליכוד והימין לזירה של התכתשויות ותככים, דווקא בימים שבהם צריך איחוד שורות ● שר בליכוד לזמן ישראל: "עם הטירוף הזה אי אפשר ללכת לבחירות"

בנימין נתניהו, נפתלי בנט וישראל כ"ץ במליאת הכנסת (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
בנימין נתניהו, נפתלי בנט וישראל כ"ץ במליאת הכנסת

חודש וחצי לפני הבחירות, ואין לבנה אחת שאינה מפורקת בחומה שמחזיקה את הליכוד ואת הציונות הדתית.

אירועי החסינות, הפיאסקו של מינוי השרים הבכירים, פרשת דוד ביטן והיחסים המעורערים עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין – כל אלו הופכים את הליכוד לזירה של התכתשויות ותככים דווקא בימים שבהם צריך איחוד שורות. "עם הטירוף הזה אי אפשר ללכת לבחירות", אמר אתמול שר בליכוד לזמן ישראל. כמה שהוא צודק.

ואם זה לא מספיק, באו האירועים המביכים סביב הגשת הרשימות שלשום והרחיבו את חזית המאבק של בנימין נתניהו. ראש הממשלה נלחם בכולם. מסיים מאבק עם הרב רפי פרץ ועובר לנפתלי בנט, איילת שקד ובצלאל סמוטריץ', ואחר כך עם איתמר בן-גביר וחוזר חלילה. והכל על רקע המשבר הפנימי המדהים בתוך מפלגות הציונות הדתית.

הכל מתחיל בסיפור החסינות, שמוציא את נתניהו מדעתו. זה ברור. האירועים הסוערים ביום רביעי בוועדת הבחירות השכיחו את קרבות המאסף של נתניהו באמצעות שליחיו בוועדת הכנסת ביום שני. נתניהו מבין כי הוא רודף אחרי הרוח, הרוב בכנסת התחלף, והוא לא יוכל למנוע את ההתנגדות לבקשת החסינות שלו. הוא חייב לפחות למשוך את ההחלטה עד הבחירות.

נתניהו מבין כי הוא רודף אחרי הרוח, הרוב בכנסת התחלף, והוא לא יוכל למנוע את ההתנגדות לבקשת החסינות שלו. הוא חייב לפחות למשוך את ההחלטה עד הבחירות. את הריקושטים סופג אדלשטיין

את הריקושטים סופג אדלשטיין. מקורבי נתניהו דורשים ממנו עכשיו למנוע את כינוס המליאה שתאשר את ועדות הכנסת, ולהקריב את עצמו למען הבוס. "ואם כחול-לבן ידיחו אותו, אז מה?", אומר מקורב לראש הממשלה. הוא אפילו רואה בזה סוג של יתרון בבחירות: "מה אביגדור ליברמן יגיד ברחוב הרוסי? הדחתי את אדלשטיין, אסיר ציון?"

ההסתבכות הפלילית של נתניהו מנעה גם את מינוי השרים בליכוד. ביטן, מי שהיה אמור להיות שר חקלאות, הפך בינתיים אופוזיציונר כמעט גלוי של ראש הממשלה. מקור בליכוד סיפר לזמן ישראל שביטן שאל את נתניהו, "למה אני לא שר?" ונתניהו ענה לו: "כי יש לך המלצה לכתב אישום". ביטן הגיב: "ומה יש לך?"

ביטן התנגד לשריון של גדי יברקן בליכוד והוא לא אהב את ההתנהגות מול בן-גביר. שלשום בערב הוא הלך איתו יד ביד עם הטפסים לוועדת הבחירות.

ביטן שאל את נתניהו, "למה אני לא שר?" ונתניהו ענה לו: "כי יש לך המלצה לכתב אישום". ביטן הגיב: "ומה יש לך?"

נתניהו כרך את עצמו עם הבעיות הקשות במפלגות הדתיות. הוא תבע איחוד של כל הפלגים, כדי להבטיח שקולות לא ילכו לאיבוד. נתניהו עשה הכל בדרך הקשה והמפותלת. הוא רצה בפנים את בן-גביר. ימים ושעות הוא נלחם עבור השילוב בצמרת הפוליטית בישראל של מייצג תורת הגזע של מאיר כהנא. נתניהו נכשל. בן-גביר נשאר בחוץ.

עכשיו נתניהו מאשים את בנט, שקד וסמוטריץ' ומספר שהם מתכננים את הדרך לקואליציה בראשות גנץ וכחול-לבן. מלחמת הציוצים בין נתניהו וסמוטריץ' אמש הייתה צינית ומושחזת, וסיפרה את סיפור הקמפיין שצפוי לנו בתוך הנגמ"ש הימני.

"נתניהו", חידד סמוטריץ', "חושש שסמוטריץ' יצביע בעד הגירוש מגוש קטיף, יישא את נאום בר אילן, יגן על מערכת המשפט במשך עשר שנים וימנע את פינוי חאן אל אחמר. חתיכת שמאלני הסמוטריץ' הזה".

אז מה קורה כאן? נתניהו רואה את הסקרים שבהם כחול-לבן מקבלת בין שניים לחמישה מנדטים יותר מהליכוד. הוא חייב לצמצם את הפער ולמנוע תמונת ניצחון מבני גנץ ויאיר לפיד.

הרשימה של בנט, סמוטריץ', שקד ופרץ מקבלת בין שבעה לעשרה מנדטים, ונתניהו יכול לכסח אותה כדי להעביר מנדטים לליכוד, בלי להסתכן מדי. אחרי שבנה את ימינה מחדש, נתניהו נפנה להרוס שם קומה או שתיים.

וממילא בציונות הדתית הכל נופל כעת. משבר מנהיגותי, פוליטי, חברתי ואישי כזה לא ראינו הרבה שנים. הרב פרץ הוא הלצה פוליטית לא מוצלחת. הטענות של בן-גביר ומיכאל בן-ארי על אפליה עדתית וגזענות נגד מזרחיים במגזר מזעזעות, ומורידות את הסיכוי שעוצמה יהודית תוותר על המרוץ, גם אם 84 אלף הקולות הללו ילכו לפח.

הרשימה של בנט, סמוטריץ', שקד ופרץ מקבלת בין 7 ל-10 מנדטים, ונתניהו יכול לכסח אותה כדי להעביר מנדטים לליכוד, בלי להסתכן מדי. אחרי שבנה את ימינה מחדש, נתניהו נפנה להרוס שם קומה או שתיים

אם ימינה תקבל 7 או 10 מנדטים, כמו שמנבאים הסקרים בערוצי החדשות, פירוש הדבר הוא שהבית היהודי, המפד"ל של פעם, כמעט ונמחקת. הרב פרץ הוא המייצג היחידי שלה בימינה.

ומילה אחרונה על הסקרים שפורסמו אתמול בתחנות הטלוויזיה והרדיו. התמונה מפחידה למדי. אחרי כל הפילוגים והאיחודים והמשברים, אנחנו מקבלים תמונת ראי של תוצאות הבחירות בספטמבר. אין הכרעה. אין ממשלה בלי הליכוד. הבלוק הימני שומר על עצמו. הרשימה המשותפת מחוץ למשחק הפוליטי.

הסיוט של הבחירות הרביעיות הולך ומתקרב, אלא אם יקרו מהלכים דרמטיים בקרב המפלגות הגדולות – בליכוד או בכחול-לבן.

עוד 691 מילים
סגירה