• ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)
    ג'ובאני ויגנה
  • ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)
    ג'ובאני ויגנה
  • ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)
    ג'ובאני ויגנה
  • ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)
    ג'ובאני ויגנה
  • ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)
    ג'ובאני ויגנה

העיר ונציה מבקשת להבהיר: השמועות על מותי היו מוקדמות

כחודשיים לאחר ההצפה האחרונה בוונציה, תושבי העיר כבר סיימו לגרוף את המים, שוקדים על תביעות פיצויים אדירות מממשלת איטליה, ובעיקר כועסים על התקשורת ● לדבריהם, "הדיווחים המוגזמים" על פגעי מזג האוויר הביאו לירידה דרמטית במספר התיירים באחת הערים היפות בעולם ● ודווקא הגטו היהודי המפורסם נשאר יבש יחסית

בבוקר שבת שמשי אך צונן בסוף דצמבר, שחף מנמיך עוף כדי לנחות ולנבור בחיפוש אחר מזון בין כלי הבית שניזוקו ושאר ההריסות שנערמו ברחובות הגטו היהודי בוונציה. עקבות השיטפון האדיר של 12 בנובמבר עדיין ניכרים. כמה מכשירי חשמל עזובים עדיין מוטלים ברחובות צדדיים, לאחר שככל הנראה ספגו נזקי מים בלתי ניתנים לתיקון שדנו אותם לקבורה במטמנה.

מעט רחוק יותר, בקאמפו דל גטו נוּאובו (רחבת הגטו החדש), המרכז הדתי והמסחרי של הרובע, הכול שקט. זו שבת מנוחה, והקהילה היהודית שובתת מעבודה. השבת הזו היא שבת של חנוכה, וחנוכייה גדולה עומדת במרכז הכיכר.

בקאמפו דל גטו נואובו נמצאים כמה בתי כנסת, בית הארחה כשר, המוזיאון היהודי, ספרייה וכמה חנויות ובתי מלון, לצד כוחות הצבא ואכיפת החוק.

כאן מתאספים יהודים מכל העולם, רבים מהם אורחיה של קהילת חב"ד בוונציה, כדי להתפלל ולחוות את השבת באחת הערים המרתקות ביותר בעולם.

הגטו הוא גם ביתם של תושבים, סוחרים ומלונאים שאינם יהודים, אשר עובדים בשבת. חלקם פתחו שוב את דלתותיהם רק לאחרונה, לאחר שנאלצו לסגור אותן בשל הנזק שגרמו ה"אקווה אלטה", המים הגבוהים.

"דתות ותרבויות שונות מתקיימות זו לצד זו בגטו, אבל אני מאמין שיש רק אלוהים אחד שהגן על הבתים ועל החנויות בחלק הזה של העיר מפני השיטפון, שגרם כאן פחות נזק מאשר באזורים אחרים", אומר פאביו פנאצו, נוצרי שאינו מקיים את מצוות הדת ומנהל את "לוקנדה דל גטו", בית מלון בבעלות יהודית.

ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)
ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)

גטו על גבעה

הישרדותו של הגטו היא אחד מסיפורי החדשות החיוביים על השיטפון שפקד את ונציה בנובמבר האחרון. במהלך יותר מ-500 שנות קיומו הגטו כמעט לא סבל מגאות גבוהה, בזכות מיקומו באחד האזורים הגבוהים ביותר בלגונה.

הניסיון גם לימד את הוונציאנים להיות מוכנים להתמודד עם אסונות טבע כאלה במהירות וביעילות, בעזרת כלים כמו מכלים, משאבות הידראוליות וסכרים.

המקומיים השיבו לשאלותינו באדיבות. "המים הגיעו לקומת הקרקע של החנויות, אבל מרוב הבניינים הגאות נחסכה", הסבירה בעלת חנות יהודייה.

קומץ משפחות וכמה יזמים בעלי שורשים יהודיים עדיין מתגוררים ממש בתוך הגטו, אבל רובם של 450 חברי הקהילה היהודית מתגוררים מחוץ לו. ועדיין, אלו ששוחחנו אתנו באותו בוקר שבת הבהירו שהקהילה ככלל היא מלוכדת מאוד.

"רוב בני הקהילה שלנו חיים ברבעים אחרים של ונציה ובערים שכנות. הגאות הגבוהה גרמה נזק רב לבית של משפחה אחת שמתגוררת מחוץ לגטו", אומר פאולו נבארו דינה, אחד מראשי הקהילה היהודית.

לדבריו של נבארו דינה, הגטו הוא אזור פופולרי ומבוקש בשל מיקומו המרכזי. "לא מרגישים כאן את המדבוּר שמתפשט באזורים אחרים של העיר", הוא אומר.

גובה המים בגטו בנובמבר היה יוצא דופן, אומר נבארו דינה. כשהגאות הגיעה לגובה שיא של 187 ס"מ ב-12 בנובמבר, קאמפו דל גטו נואובו הוצפה. "בדרך כלל המים לא מגיעים לגובה כזה", הוא אומר.

"אם הגאות היא בין 120 ל-150 ס"מ, אנחנו מוכנים לזה. הבנו שהספרייה, שנמצאת ליד בית הכנסת בקאמפו דל גטו נואובו, תהיה בסכנה רצינית אם המים יעלו מעל ל-190 ס"מ. הרבה ספרים עתיקים ויקרי ערך יינזקו".

באי לידו, שבמזרח לגונת ונציה, שוכנים שני בתי קברות יהודיים, האחד עתיק והשני מודרני. רוחות במהירות של 100 קמ"ש טלטלו את העצים הצומחים בהם, וכמה ענפים נפלו והסבו נזק למצבות.

לדבריו של נבארו דינה, הארגון האמריקאי ללא מטרות רווח "הצילו את ונציה" ("Save Venice"), אשר פועל לשימור המורשת התרבותית של עיר הלגונה, העניק לקהילה היהודית 18,000 אירו עבור תיקון הנזק שנגרם לבתי הקברות.

ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)
ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)

טפטוף של לקוחות

כמה מבעלי החנויות, המלונאים והגונדוליירים לא שמחו כל כך לראות עיתונאי. לדבריהם, התיירות נפגעה בעקבות הדיווחים המוגזמים בתקשורת על השיטפון, והזמנות רבות בוטלו. בשבועות שמיד לאחר הגאות הגבוהה, הביטולים הגיעו לשיא של 45%, וגם בראש השנה האזרחית הורגשה ירידה חדה בעסקים.

"הרבה זרים חושבים שוונציה עדיין מוצפת. למעשה, הגאות היא תופעה רגילה שבאה והולכת – זה חלק בלתי נפרד מהחיים בוונציה", אומר סוחר מקומי.

מי השיטפון גרמו לנזקים של מיליוני דולרים בוונציה, אתר מורשת עולמית, אבל לפגיעה הכלכלית תרמו גם התמונות של העיר המוצפת שהופצו בתקשורת וגרמו לתיירים רבים לוותר על התכניות שלהם לחגים.

הרב רמי בנין עומד בראש קהילת חב"ד בוונציה, שגם מנהלת מסעדה כשרה.
"אחרי 12 בנובמבר, העיר הייתה נטושה במשך כמה שבועות", אומר בנין. "אנחנו מארחים יהודים מכל העולם, אבל הרבה תיירים ויתרו".

לדבריו של מיכאל קלימני, המזכיר הכללי של הקהילה היהודית, "המים לא הגיעו לבית הכנסת ולספרייה, אבל נגרם נזק לקומת הקרקע של המוזיאון היהודי, בעיקר חנות הספרים שלו. מערכת האבטחה בכניסה נוטרלה באופן זמני".

קומת הקרקע של מבנה בית ההארחה "ג'ארדינו דיי מלוגרני", ששוכן בו גם בית האבות של הקהילה, הוצפה לגמרי, ונגרם נזק לחשמל, למעליות ולקווי הטלפון.

"אנחנו עדיין מחשבים את הנזקים ואין לנו נתונים מדויקים", אומר קלימני. "לפי הערכה ראשונית, מדובר ביותר מ-60,000 אירו".

מעיריית ונציה נמסר לנו כי מוקדם להעריך את הנזק הכולל שנגרם לרכוש פרטי בגטו, היות שנותר זמן עד למועד האחרון להגשת תביעות, שחל ב-30 בינואר.

עד כה, כ-2,800 תביעות המסתכמות ב-41 מיליון אירו הוגשו בגין נזקי ההצפות בשכונות סן מרקו וקסטלו שברובע קאנארג'ו, שבו נמצא גם הגטו היהודי.

הנזקים שנגרמו למוזיאונים, לתשתיות ולמערכת התחבורה של ונציה מסתכמים ב-354 מיליון אירו, והנזק הכולל לעיר נאמד בכמיליארד אירו.

ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)
ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)

הממשלה לא ממהרת לסייע

אלון בקר, אמן יליד ישראל שמנהל יחד עם אשתו, מיכל מרון, את "הסטודיו בוונציה", גלריית אמנות בגטו, מאשים את המערכת הפוליטית בעוקצנות מזרח תיכונית טיפוסית. "הייתי רוצה שאלה שלקחו שוחד בפרויקט מוזה יבואו לנקות ולייבש את המים בגלריה שלי", הוא אומר.

בקר מתייחס לחקירה המתמשכת של החשד לשחיתות בפרויקט הנדסי עצום, שטרם הושלם, ואשר נועד להגן על העיר ועל הלגונה מפני גאות גבוהה.

למרבה המזל, אף על פי שהמים חדרו לגלריית האמנות של בקר, הם לא הגיעו לספר התורה שאשתו איירה וכתבה בעברית ובאנגלית.

אלביס צ'קאטו מנהל את "אנטיקה אדלייד", מסעדה ברובע קאנארג'ו שמציעה אוכל ונציאני טיפוסי, וניתן להזמין בה גם מנות כשרות מיוחדות.

"השיטפון גרם נזק רציני", אומר צ'קאטו. "אם לא מייבשים מיד את המים, הם חודרים לרצפה ומעקמים אותה, כפי שקרה לנו. יעלה 60,000 אירו לתקן זאת".

כשנשאל על כך, צ'קאטו אומר שהמחשבה למכור את העסק אכן חלפה בראשו.
"כולם כאן חשבו על זה", הוא אומר. "אבל קשה למצוא מישהו שייקח את העסק. הוא יצטרך הרבה כסף, וזו השקעה מאוד תובענית".

ממשלת איטליה הקציבה לטיפול בנזקים סכום ראשוני של 20 מיליון אירו, שעשוי לגדול בהמשך בהתאם לתביעות שיגישו האזרחים לרשויות בוונציה.

אבל למרות שההנהגה מספקת מימון חירום לסיוע בהתמודדות עם שיטפונות, רעידות אדמה, מפולות והפשרת קרחונים – כל אלה הכו במדינה – ונציה, על אף חשיבותה, איננה העיר היחידה שמבקשת סיוע.

ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)
ונציה, דצמבר 2019 (צילום: ג'ובאני ויגנה)
עוד 963 מילים
סגירה