הישועה לא תצמח מהפוליטיקאים

אליסון מריון צילמה את בנה בן ה-11 במהלך בריחה בסירה משריפה בעיירה שלהם ויקטוריה, אוסטרליה (צילום: אליסון מריון)
אליסון מריון
אליסון מריון צילמה את בנה בן ה-11 במהלך בריחה בסירה משריפה בעיירה שלהם ויקטוריה, אוסטרליה

היבשת האוסטרלית בוערת מאז ספטמבר. עונת השריפות חסרת התקדים החלה השנה מוקדם, וצפויה להימשך עד מרץ, אז בדרך כלל מגיעים הגשמים. שלשום חטפה אוסטרליה סופת ברד בגודל של כדורי פינג פונג, 100 מ"מ של  גשם ירדו בתוך שעות ספורות, וסופות אבק הפכו את היום ללילה.

האש, פרט לסופות גשם מפתיעות ומבורכות, אינה דועכת וקשה להישאר מעודכנים עם הנתונים. נכון לאמצע ינואר נשרפו מעל 186 מיליון דונם, לפחות 29 בני אדם נהרגו, כ-2700 בתים נשרפו עד היסוד והערכות שמרניות מדברות על מיליארד ורבע בעלי חיים שקיפחו את חייהם. בשבוע שעבר הייתה מלבורן העיר עם איכות האוויר הגרועה בעולם כאשר סידני וקנברה הולכות בעקבותיה עם זיהום אוויר חמור במיוחד, עקב העשן הסמיך שהקיף כבר חצי מכוכב הלכת.

נכון לאמצע ינואר נשרפו מעל 186 מיליון דונם, לפחות 29 בני אדם נהרגו, כ-2700 בתים נשרפו עד היסוד, והערכות שמרניות מדברות על מיליארד ורבע בעלי חיים שקיפחו את חייהם. בשבוע שעבר הייתה מלבורן העיר עם איכות האוויר הגרועה בעולם

להבות ענק בגובה של עשרות מטרים וסופות אש, בשילוב עם תנאי מזג אוויר קיצוניים של טמפרטורות שיא, רוחות חזקות וצמחייה שסובלת מיובש בשל בצורת ממושכת, יצרו עונת שריפות שהאוסטרלים למודי האש אינם זוכרים כמותה.

ממשלה אדישה

אף על פי כן, באמצע דצמבר יצא ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, לנופש משפחתי בהוואי וזכה לקיתונות של בוז על המהלך המנותק, עליו נאלץ להתנצל, בעוד אזרחים אוסטרלים מאבדים את בתיהם וחייהם בשריפות הענק.

למעשה, תגובת השלטון המרכזי מבהילה כמעט כמו השריפות – גם נוכח יערות הגשם והביצות שמעולם לא בערו קודם לכן, מתעקשת ממשלת אוסטרליה, יצואנית הפחם והגז המובילה בעולם, לדבוק בתעשיות ההרסניות המכניסות לכיסה כ-40 מיליארד דולר בשנה.

תגובת השלטון מבהילה כמעט כמו השריפות – גם נוכח יערות הגשם והביצות שמעולם לא בערו קודם לכן, מתעקשת ממשלת אוסטרליה, יצואנית הפחם והגז המובילה בעולם, לדבוק בתעשיות ההרסניות, המכניסות לכיסה כ-40 מיליארד דולר בשנה

מוריסון, שנודע בזכות הופעתו בבית הנבחרים בעודו מחייך בזחיחות וחובק גוש פחם, ביקש מאזרחיו להיות סבלניים ולשמור על רגיעה נוכח השריפות ובאותה נשימה טען שאין קשר בין חומרתן יוצאת הדופן, לטביעת הפחמן הגבוהה של המדינה והשפעתה על המשבר האקלימי.

אוסטרליה היא אחת המרוויחות הגדולות מהמשך קיומה של תעשיית הדלקים המאובנים, ובשנים האחרונות נעשו בה מספר מהלכים כדי לצמצם את הרגולציה הסביבתית המצומצמת גם כך.

התמיכה בסקטור הכרייה החזק במדינה, משותפת הן למפלגת הימין-מרכז השולטת, והן למפלגת הלייבור באופוזיציה, שאף תמכה בהגדלת ייצוא הפחם.

מוריסון, שהופיע בבית הנבחרים מחייך בזחיחות וחובק גוש פחם, ביקש מאזרחיו לשמור על רגיעה נוכח השריפות, ובאותה נשימה טען שאין קשר בין חומרתן יוצאת הדופן, לטביעת הפחמן הגבוהה של המדינה והשפעתה על המשבר האקלימי

התעשיות, בתורן, תורמות כספים רבים לשתי המפלגות. קשרים עבותים ומלוכלכים קושרים בין הפוליטיקה האוסטרלית והזהב השחור ומביאים לכך שתאגידים בעלי אינטרסים הם אלו המשפיעים בפועל על המדיניות הממשלתית. הפוליטיקאים, שרבים מהם מושקעים בפחם עד צוואר, משחקים ישר לידיהם.

אוסטרליה מבצעת התאבדות אקלימית

בעוד מדענים מתריעים שוב ושוב שעל העולם לעבור לאנרגיה ממקורות מתחדשים ולזנוח במהירות את התלות בדלקים הפוסיליים, אישרה ממשלת אוסטרליה לענקית הכרייה ההודית "אדאני" לפתח במדינת קווינסלנד את מכרה הפחם הגדול בהיסטוריה של היבשת. המכרה עתיד להרוס שטחים ונהרות של קהילות ילידיות ללא הסכמתן ולפלוט לאטמוספירה 4.6 מיליארד טונות של פחמן דו חמצני על ידי פיתוח אחד ממאגרי הפחם הגדולים בעולם. לפחות שמונה מכרות נוספים עתידים לקום בעקבותיו.

ממשלת אוסטרליה אישרה לפתח את מכרה הפחם הגדול בהיסטוריה של היבשת. המכרה עתיד להרוס שטחים ונהרות של קהילות ילידיות ללא הסכמתן ולפלוט לאטמוספירה 4.6 מיליארד טונות של פחמן דו חמצני

אוסטרליה, שכלכלתה נשענת על פחם כבר 3 עשורים, מדורגת במקום ה-57 והאחרון ברשימת המדינות המחוייבות לפעולה אקלימית. היא אינה מסתפקת באי עשייה פושע רק בתחומה: החל מ-1996, ממשלותיה השמרניות חותרות תחת הסכמים בינלאומיים הקשורים לשינויי האקלים, על מנת להגן על תעשיות הדלקים המאובנים שלה.

בועידת האקלים של האו"ם בנובמבר האחרון במדריד, נציגים ממדינות שונות הפנו אצבע מאשימה לאוסטרליה על כך שחסמה, יחד עם ברזיל וערב הסעודית, התקדמות במגעים על נושאים מרכזיים ובמיוחד על פיתוח שווקי פחמן שנועדו להפחית את שיעור הפליטות.

"אוסטרליה הייתה צריכה לשלוח סימן חיובי ולהוות דוגמה להפחתת פליטות של גזי חממה בדרכה לעבור לכלכלה נטולת פחמן" אומר פרנק ג'וטסו, פרופסור לאקלים ומדיניות אנרגטית באוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה. "לצערנו, אנחנו רואים בדיוק את ההפך – אוסטרליה הולכת לכיוון ההפוך ונתפסת כאחת המדינות המשבשות את המאמצים הבינלאומיים ומאטות אותם במקום לקדמם".

אוסטרליה אינה מסתפקת באי עשייה פושע רק בתחומה: החל מ-1996, ממשלותיה השמרניות חותרות תחת הסכמים בינלאומיים הקשורים לשינויי האקלים, על מנת להגן על תעשיות הדלקים המאובנים שלה

טרולים ובוטים בשירות ההכחשה

הרשתות החברתיות וטוויטר במיוחד, מלאו בשבועות האחרונים בקמפיין אגרסיבי הטוען שעונת השריפות החמורה נובעת מהצתות מכוונות והתנגדות של "הירוקים" לנקיטת צעדים למניעת שריפות כגון פינוי שטחים או שריפה מבוקרת.

הטענה על התנגדות הסביבתנים, מגוחכת ככל שתהיה, משקפת היטב את הנרטיב אותו מקדמת התקשורת השמרנית באוסטרליה בחודשים האחרונים, ובמיוחד העיתונים וערוצי הטלוויזיה של המיליארדר רופרט מרדוק.

מרדוק, שבבעלותו 58% מכלי התקשורת באוסטרליה ולו קשרים ענפים בתעשיית האנרגיה ותאווה בלתי נגמרת לכסף וכוח, מוביל קו דומה לרוח השלטונית בארה"ב ובריטניה – הפלת האחריות על השמאל, הגנה על מנהיגים שמרנים ובעיקר, הסטת הדיון ממשבר האקלים וזריעת ספק בנכונות העובדות המדעיות.

הרשתות החברתיות וטוויטר במיוחד, מלאו בשבועות האחרונים בקמפיין אגרסיבי, הטוען שעונת השריפות החמורה נובעת מהצתות מכוונות והתנגדות של "הירוקים" לנקיטת צעדים למניעת שריפות, כגון פינוי שטחים או שריפה מבוקרת

אחד מעיתוניו המרכזיים חזר וטען שהשריפות השנה אינן יוצאות דופן בהשוואה לעונות קודמות, שקר גס בהתחשב בעובדה שב-2019 לבדה, נשרפו במדינת ניו סאות' וויילס יותר שטחים מאשר 15 השנים שקדמו לה, יחד.

בעוד שהצתות הן אכן בעיה אוסטרלית ידועה, מספר החשודים בהצתות נמוך מזה שפורסם בתקשורת ובכל מקרה, פעילותם של מציתים בעונת השריפות הנוכחית אינה עומדת בסתירה להוכחות המדעיות בדבר תרומתו של האקלים המשתנה לעונת שריפות ארוכה וחמורה יותר מבעבר.

הלשכה למטאורולוגיה פרסמה ששינויי האקלים "משפיעים על תדירותם וחומרתם של תנאים המאפשרים שריפות חורש מסוכנות באוסטרליה ובמקומות נוספים בעולם, בין השאר על ידי השפעתם על הטמפרטורות, תנאי הלחות ודפוסי מזג האוויר."

אחד מעיתוניו המרכזיים חזר וטען שהשריפות השנה אינן יוצאות דופן בהשוואה לעונות קודמות, שקר גס בהתחשב בעובדה שב-2019 לבדה, נשרפו במדינת ניו סאות' וויילס יותר שטחים מאשר 15 השנים שקדמו לה, יחד

יוצאים לרחובות למרות הכל

בשנה האחרונה, עם ההתעוררות הציבורית הנוגעת למשבר האקלים ההולך ומחריף, גברו המחאות והלחץ הציבורי על הממשל לנקוט בפעולה דרמטית על מנת לבלום את המשבר.

בשביתת התלמידים הגלובלית בספטמבר 2019, יצאו לרחובות אוסטרליה כ-300,000 איש. כעת, אדישות ההנהגה אל מול המציאות, שרבים מתארים כאפוקליפטית, מעוררת זעם רב בקרב האוסטרלים. ראש הממשלה ממעט לבקר בעיירות השרופות לאחר שזכה לקבלות פנים צוננות במיוחד ובהן אזרחים מקללים וכבאי שסירב ללחוץ את ידו.

השריפות גרמו עד עתה לפליטות פחמן דו חמצני בשיעור של ⅔ מכמות הפליטות השנתית של אוסטרליה אבל מוריסון ממשיך להתעקש שארצו "ממלאת את חלקה" בהפחתת הפליטות, אף שיעדיה רחוקים מלהספיק על מנת לקיים את הסכם פריז שבתורו, אינו מספיק כדי לשמור על ההתחממות בסף הבטוח.

בשביתת התלמידים הגלובלית בספטמבר 2019, יצאו לרחובות אוסטרליה כ-300,000 איש. כעת, אדישות ההנהגה אל מול המציאות, שרבים מתארים כאפוקליפטית, מעוררת זעם רב בקרב האוסטרלים

בימים האחרונים התגברה המחאה, ועשרות אלפים יצאו לרחובות בחמש ערים מרכזיות וחסמו כבישים באופן בלתי אלים, תוך קריאה למוריסון להתפטר ולסיום עידן הדלקים הפוסיליים. הצטרפו אליהם בסולידריות עצרות מחאה במעל 50 ערים ברחבי העולם, כל זאת על רקע החמרת הענישה על אקטיביזם סביבתי בכלל ואקלימי בפרט, הן באוסטרליה והן באירופה.

חוקים המגבילים את חופש המחאה עברו בפרלמנט של מדינת קווינסלנד באוקטובר ובהם איום של שנתיים מאסר על אי ציות אזרחי וקנסות בגובה עשרות אלפי דולרים. חוקים דומים אמורים לעבור גם בטזמניה, חזית נוספת של מאבקים סביבתיים באוסטרליה.

סקוט מוריסון אף הגדיל לעשות ודרש שגופים ירוקים יענשו על פעילותם למען הסטת כספים מתעשיות מזהמות, בתגובה לפרישתו של הבנק המרכזי בשוודיה מתמיכתו בפרויקט אדאני ו-60 חברות נוספות שחזרו מכוונתן לממן את הפרויקט.

חוקים המגבילים את חופש המחאה עברו בפרלמנט של מדינת קווינסלנד באוקטובר ובהם איום של שנתיים מאסר על אי ציות אזרחי וקנסות בגובה עשרות אלפי דולרים. חוקים דומים אמורים לעבור גם בטזמניה

נסיונות אלו להפוך מחאה אזרחית בלתי אלימה לעבירה על החוק, הביאו לשינוי הסטטוס של אוסטרליה מדמוקרטיה "פתוחה" לדמוקרטיה "צרה" בדו"ח משנת 2019 הסוקר את מצב החברה האזרחית וזכויות אדם ב – 196 מדינות.

בעוד שמשבר השריפות באוסטרליה הופך למשבר פוליטי וחברתי חריף, ניתן ללמוד ממנו מספר דברים:

המערכת הפוליטית הקיימת אינה מסוגלת להתמודד עם האיום הקיומי שמציג משבר האקלים עקב פגמים בסיסיים באופן בו היא בנויה. ממשלות העולם ממשיכות להעדיף אינטרסים תאגידיים ורווח כספי קצר טווח על פני רווחת האזרחים ושגשוגן של המערכות הטבעיות המחזיקות את כולנו בחיים.

העולם בזבז למעלה מ-4 עשורים על דיבורי סרק כאשר תעשיות האנרגיה המזהמות ממשיכות לתקוע מקלות בגלגלים של כל עשייה אקלימית משמעותית, בעודן משקיעות מיליארדי דולרים בזריית חול בעיניי הציבור.

נסיונות אלו להפוך מחאה אזרחית בלתי אלימה לעבירה על החוק, הביאו לשינוי הסטטוס של אוסטרליה מדמוקרטיה "פתוחה" לדמוקרטיה "צרה" בדו"ח מ-2019, הסוקר את מצב החברה האזרחית וזכויות האדם ב-196 מדינות

למעלה מ-30 שנה מתקיימות ועידות אקלים בינלאומיות המסתיימות בכישלון מהדהד עקב התכופפות לבעלי אינטרסים כלכליים. התנועה הסביבתית העולמית ניסתה כבר את כל הדרכים המקובלות והמנומסות העומדות לרשותה, החל מלוביזם, דרך עצומות ועד לצעדות.

אף אחד מאפיקי הפעולה האלה לא הצליח להניב שינוי מדיניות משמעותי, לא לוקאלית ולא גלובלית, עד לשנה האחרונה בה המודעות הציבורית למשבר גברה באופן ניכר.

המאמצים הגלובליים של אלפי ארגונים ירוקים ואקטיביסטים נושאים פרי – 12 טיריליון דולר כבר הוסטו להשקעות לא מזהמות ברחבי העולם אולם מרבית המדינות, גם אלו עם הכוונות הטובות ביותר, עדיין מדשדשות מאחור ונסמכות אחת, על אי הפעולה של השנייה.

ובינתיים אצלנו

אוסטרליה לא רק דומה לישראל ברגישותה האקלימית, אלא גם באקלים הפוליטי שלה. אי יציבות פוליטית באוסטרליה הביאה לבחירתם של 7 ראשי ממשלה בתוך עשור ואילו כאן, אנו עומדים בפני מערכת בחירות שלישית בתוך שנה ואין לדעת אם ומתי תוקם סופסוף ממשלה מתפקדת. בעוד שממשלת הימין בישראל מכירה במשבר וטוענת שהיא מחוייבת לפעול לגביו, היעדים עליהם התחייבה הם מהנמוכים מבין מדינות ה-OECD.

אוסטרליה לא רק דומה לישראל ברגישותה האקלימית, אלא גם באקלים הפוליטי שלה. אי יציבות פוליטית באוסטרליה הביאה לבחירתם של 7 ראשי ממשלה בתוך עשור ואילו כאן, אנו עומדים בפני מערכת בחירות שלישית בשנה

ישראל מתחממת במהירות, כמעט פי שניים מהממוצע העולמי, ואנחנו יושבים לחופיו של ים, שמפלס המים בו הולך ועולה בכ-6 מ"מ בשנה. מרחביה המדבריים עתידים לגדול, כמות המשקעים צפויה להצטמצם והיובש יחמיר.

גלי חום ושריפות חורש קטלניות הם רק עניין של זמן ועדיין ממשלת ישראל ממשיכה לאשר קידוחי נפט ולקדם אנרגיית גז מזהמת ומסוכנת על פני מהלכים נרחבים לפיתוח טכנולוגי ותשתיתי של אנרגיות מתחדשות.

המדינה אינה ערוכה לשינויים שכבר כאן, ונדמה שלא משנה עד כמה ברורות העובדות, ממשלת ישראל ממשיכה להתנהל בבועה אקלימית משל עצמה ולקדם מדיניות אנרגטית מיושנת המיטיבה עם מעטים, ואינה שמה את טובת האזרחים בראש מעייניה.

ישראל מתחממת במהירות, כמעט פי 2 מהממוצע העולמי, ואנחנו יושבים לחוף ים, שמפלס המים בו הולך ועולה בכ-6 מ"מ בשנה. מרחביה המדבריים עתידים לגדול, כמות המשקעים צפויה להצטמצם והיובש יחמיר


מילים רבות כבר נכתבו על מה צריך להיעשות. המשותף לכולן הוא שמדובר בשינוי משמעותי ורדיקלי לא רק באורח החיים שלנו אלא בעיקר בתפיסה התודעתית ובאופן ההתנהלות שלנו בעולם. אנחנו סופסוף מתעוררים להבין שהתרבות שלנו מנתקת אותנו מהקשר הבסיסי שלנו עם הפלנטה, מהיותנו חלק בלתי נפרד ממנה והעולם הטבעי.

פרט להפחתת מזהמים ופליטות על ידי מעבר לאנרגיות מתחדשות עלינו לשנות מהיסוד את השימוש שלנו באדמות ולהפסיק שימוש בפרקטיקות הרסניות בחקלאות, תוך צמצום אכילה מהחי והגדלת התזונה מהצומח.

יש להתחיל באופן מיידי בשימור ושיקום הטבע, בהקצאת שמורות בים וביבשה בהן יחול איסור על עבודות פיתוח ולקדם שתילת עצים נרחבת והגנה על העצים הקיימים, כחלק מהתאמת המרחב האורבני להשפעות האקלים המשתנה.

פרט להפחתת מזהמים ופליטות על ידי מעבר לאנרגיות מתחדשות עלינו לשנות מהיסוד את השימוש שלנו באדמות ולהפסיק שימוש בפרקטיקות הרסניות בחקלאות, תוך צמצום אכילה מהחי והגדלת התזונה מהצומח

נוסף על כך יש להפחית באופן ניכר את הצריכה חסרת הרסן, המדלדלת את המשאבים מהר מכפי שהם מצליחים להתחדש תוך כדי יצירת פסולת בכמויות שלא ניתן להתמודד איתן. על הכלכלה להתבסס על עקרונות הכלכלה המעגלית תוך השארת מאות שנים של ניצול בני אדם והטבע מאחור, והתקדמות לעולם בו שוררים צדק חברתי וסולידריות אנושית. 

קשה להפריז בחשיבותו של לחץ ציבורי על הממשל בעת הנוכחית. "מרד אפריל" של הקבוצה המייסדת של התנועה האקטיביסטית הגלובלית "המרד בהכחדה" כלל 11 יום של אי ציות אזרחי בלתי אלים ברחבי לונדון.

גשרים, רחובות וכיכרות נחסמו לתנועה בפעולות יצירתיות שונות, שכל מטרתן לשבש את גישת ה"עסקים כרגיל", העלאת המודעות למשבר האקלימי והאקולוגי והפעלת לחץ על הממשלה לפעול מיידית. בתחילת מאי הכריז הפרלמנט הבריטי על מצב חירום אקלימי ובכך מילא את הדרישה הראשונה של התנועה – הכריזו על מצב חירום אקלימי ואמרו את האמת.

קשה להפריז בחשיבותו של לחץ ציבורי על הממשל בעת הנוכחית. "מרד אפריל" של הקבוצה המייסדת של התנועה האקטיביסטית הגלובלית "המרד בהכחדה" כלל 11 יום של אי ציות אזרחי בלתי אלים ברחבי לונדון

הגיע הזמן שגם ממשלת ישראל, תהיה איזו ממשלה שתהיה, תשים את המשבר האקולוגי בראש סדר העדיפויות שלה ותפעל בהתאם, שכן הוא עתיד להשפיע על כל אספקט בחיים של כולנו.

מכיוון שהישועה לא תצא מהפוליטיקה ותאפשר לנו לחזור לענייננו, זהו התפקיד שלנו ליצור חברה אזרחית, מעורבת ואקטיבית הדורשת פעולה דרסטית כדי לבלום את השפעותיו החמורות ביותר של המשבר האקלימי. 2020 זו השנה שלנו לשים פתק הצבעה למפלגות המחויבות להגנה ופעולה סביבתית אבל בעיקר, לצאת לרחובות עד שננצח במאבק הכי חשוב מאז ומעולם.

 

צלמת דוקומנטרית ואשת תוכן. חברה בצוות המדיה והצילום בתנועה הסביבתית הגלובלית "המרד בהכחדה", אזרחית העולם ואמא מודאגת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
עוד 2,088 מילים ו-5 תגובות
סגירה