בעיית האמינות של נפתלי בנט

הרב רפי פרץ (״מילה זאת מילה״) משך אליו את כל תשומת הלב והלעג בשבוע שעבר, למזלו של נפתלי בנט ● אלמלא פרץ, אולי היו מצביעי הימין שמים לב לדיבורים הריקים ולהבטחות שהופרו מצדו של יו״ר ימינה ושר הביטחון ● פרשנות

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
נפתלי בנט

ביום חמישי האחרון, בסיומה של יממה דרמטית שבמהלכה חברו בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ לימין החדש כדי להקים שוב את ימינה, כתב יו"ר הרשימה נפתלי בנט ברשתות החברתיות: "התאחדנו! לא בלוק טכני. סיעה מאוחדת לפני ואחרי הבחירות". ההתחייבות הזאת העלתה תהיה בלתי נמנעת: מדוע?

בליל הבחירות האחרונות, שעה בלבד לאחר פרסום מדגמי הטלוויזיה, כבר מיהר בנט להתפצל עם הימין החדש מימינה, כדי להוביל עם איילת שקד סיעה זעירה בת שלושה חברי כנסת.

בבחירות האלה מצבה של הימין החדש טוב יותר. הפעם יש לה ארבעה נציגים עד המקום השביעי הריאלי בימינה, מה שאמור לכאורה לחזק את הנטיה להתפצל שוב. גם ההבטחות הרבות לקדם יהדות מקרבת תומכות בהתפצלות והובלת קו עצמאי.

התנהלות בנט בשנה האחרונה מעידה שאין לדברים שהוא אומר שום רלוונטיות לניסיון להסיק מה הן תוכניותיו העתידיות.

אם היה אומר שהימין החדש תתפצל לאחר הבחירות מימינה, היה לכך אותו משקל שיש לאמירה ההפוכה. כמו מורו ורבו ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנט הצטייר בשנה האחרונה כמי שאינו מהסס לשחרר הכרזות והצהרות חסרות כיסוי, כל עוד הן משרתות אותו בטווח המיידי.

כמו מורו ורבו ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנט הצטייר בשנה האחרונה כמי שאינו מהסס לשחרר הכרזות והצהרות חסרות כיסוי, כל עוד הן משרתות אותו בטווח המיידי

הדוגמה הטריה ביותר היא מהשבוע שעבר. שעות ספורות בלבד קודם שסיכם עם סמוטריץ' על ריצה משותפת, פרסמו בנט ושקד הצהרה חד-משמעית. "הערב אנחנו מביאים בשורה גדולה. מפלגת הימין החדש רצה כמפלגה עצמאית", אמר בנט, ושקד הוסיפה: "אני קוראת לכם, אנשי ימין שהצביעו ליברמן או כחול-לבן, יש לכם בית. בואו אלינו, לימין החדש".

הצהרה דומה שיחרר בנט גם באמצע דצמבר, אז כתב בטוויטר כי "תנועת הימין החדש מתמודדת באופן עצמאי כמפלגה לאומית ממלכתית, של כל העם". לפני פחות מחודש התחייב לדרוש לאחר הבחירות את משרד הדתות, כדי למנות רב ראשי ציוני-דתי מתון, ולבצע רפורמות בגיור, בכשרות, בנישואין ובתחומים נוספים. ההתחייבות הזאת היא היפוכה של ההתחייבות לשמור על האיחוד עם פרץ וסמוטריץ'.

לא רק מהלכים פוליטיים נופלים קרבן לבעיית האמינות של בנט.

במאי האחרון קרא לחסל את ראשי החמאס בעזה, הצעה שנעלמה מסדר היום שלו מרגע שמונה לשר הביטחון. גם הביקורת על העברת הכספים לחמאס הפכה חסרת משמעות מרגע שהתיישב בלשכה בקריה, וכך גם הביקורת החריפה שמתח על ההסדרה בעזה, אותה כינה בין השאר "פרס למחבלים".

במאי האחרון קרא לחסל את ראשי החמאס בעזה, הצעה שנעלמה מסדר היום שלו מרגע שמונה לשר הביטחון. גם הביקורת על העברת הכספים לחמאס הפכה חסרת משמעות מרגע שהתיישב בלשכה בקריה

גם הקמפיין שהריץ בנט לפני בחירות אפריל על מנהרות חמאס ברצועה עשה שימוש בשקר בוטה. בחודשים שקדמו לבחירות חזר בנט תחת כל עץ רענן ומעל כל מיקרופון, על הטענה שהוא זה שהביא לקבינט תוכנית להשמדת המנהרות קודם למלחמת צוק איתן.

במאמר באתר ערוץ 7 כתב בנט: "אני שר הכלכלה נפתלי בנט, [הבאתי לראשונה] בפני הקבינט הבטחוני את בעיית המנהרות והנחתי תכנית להשמדתן. עד אז, הקבינט לא הכיר את הנושא". בפועל, כפי שמתואר בפירוט בדו"ח מבקר המדינה, בנט ראוי לשבחים על כך שבשבועיים שקדמו לצוק איתן הוא דרש לגבש תוכנית כזאת, אך הוא מעולם לא גיבש אותה.

בנט אינו הפוליטיקאי היחיד הנתפס באי דיוקים, הבטחות ריקות ושקרים, אך ההצטברות החריגה – ארגון בדיקת העובדות "המשרוקית" תפס אותו משקר 12 פעמים – והבוטות של הדיבורים הריקים, מציבות אותו בראש המצעד המפוקפק. ההצטברות הזאת מסכנת את המותג 'נפתלי בנט', ומאיימת להצמיד אליו את חוסר האמינות גם בעיני האלקטורט הימני.

לא פחות מבעיית האמינות, מעוררת ההתנהלות הפוליטית של בנט תהיות עמוקות על מידת ההתאמה שלו להנהגה. מאז פרש עם שקד להרפתקת הימין החדש הוא מצטייר כאדם גחמני וחסר איפוק, ש"רץ לספר לחבר'ה" מוקדם מדי ללא הפעלת שיקול דעת. הדוגמה העדכנית והבוטה ביותר לכך היא ההודעה על התמודדות עצמאית של הימין החדש, רגע לפני הסיכום עם סמוטריץ'.

בנט אינו הפוליטיקאי היחיד הנתפס באי דיוקים, הבטחות ריקות ושקרים, אך ההצטברות החריגה והבוטות של הדיבורים הריקים, מציבות אותו בראש המצעד המפוקפק

אחד הפעילים בימין החדש ניסה לתרץ זאת כשיפור עמדות במשא ומתן מול מנהיג האיחוד הלאומי, אך סמוטריץ' היה ממילא נואש וחסר ברירות לנוכח סלידתו מרפי פרץ, ובנט היה יכול להגיע איתו להסכם זהה גם מבלי להתבזות. למזלו של בנט, פרץ בא לעזרתו וספח אליו את כל האנרגיות השליליות עם "מילה זאת מילה".

אז האם בנט אכן ויתר על "הימין הליברלי", ומתכוון לפעול בכנסת הבאה כחבר באותה רשימה עם סמוטריץ' ופרץ תומכי הכפייה הדתית? אם לשפוט לפי התנהלותו בשנה האחרונה, קרוב לוודאי שגם הוא עצמו עוד לא החליט. הדבר היחיד שברור לו הוא שמילה היא לא מילה, אלא אמצעי פוליטי בעל גמישות בלתי מוגבלת.

עוד 697 מילים
סגירה