משפט ההדחה של הנשיא טראמפ: מורה נבוכים

מפגינים בארה"ב קוראים להדחת הנשיא דולנד טראמפ, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
AP Photo/J. Scott Applewhite
מפגינים בארה"ב קוראים להדחת הנשיא דולנד טראמפ, נובמבר 2019

היום (ג') ייפתח בסנאט האמריקאי משפט ההדחה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. זוהי הפעם השלישית בהיסטוריה האמריקאית שנשיא עומד בפני הדחה, כאשר הנשיאים ג'ונסון וקלינטון שעמדו להדחה לפניו, זוכו ולא הודחו בסופו של דבר.

המערכת הפוליטית האמריקאית מאוד שונה מהישראלית, ולמרות ששתיהן עומדות כעת מול הליך דומה של הדחת ראש הרשות המבצעת, השוני הוא עצום.

המערכת הפוליטית האמריקאית מאוד שונה מהישראלית, ולמרות ששתיהן עומדות כעת מול הליך דומה של הדחת ראש הרשות המבצעת, השוני הוא עצום

איך בנויה שיטת הממשל האמריקאית?

הקונגרס האמריקאי הוא הרשות המחוקקת הפדרלית של ארצות הברית, והוא מורכב משני חלקים – בית הנבחרים, שמכונה הבית התחתון ומונה 435 נבחרים ונבחרות המייצגים את מחוזות הבחירה ברחבי המדינה, הנקבעים אחת לעשר שנים – והסנאט, הבית העליון, המונה 100 סנאטורים וסנאטוריות, שניים לכל אחת ממדינות ארצות הברית.

כלומר, הבית התחתון נותן לכל מדינה כוח בהתאם לאוכלוסייתה בעוד הבית העליון מייצג את כל המדינות באופן שווה. בכל אחד משני הבתים יש ועדות, בדומה לכנסת ולפרלמנטים אחרים.

מאז בחירות האמצע ב-2018, המפלגה הדמוקרטית מחזיקה ברוב המושבים בבית הנבחרים, ובראשו עומדת ננסי פלוסי, חברת קונגרס מקליפורניה. בסנאט, לעומת זאת, ישנו רוב רפובליקני. הנשיא של הסנאט, באופן רשמי, הוא סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, אבל את רוב הפרוצדורות מנהל מנהיג הרוב, מיץ' מקונל.

מאז בחירות האמצע ב-2018, המפלגה הדמוקרטית מחזיקה ברוב המושבים בבית הנבחרים, ובראשו עומדת ננסי פלוסי, חברת קונגרס מקליפורניה. בסנאט, לעומת זאת, ישנו רוב רפובליקני

בניגוד למשטרים פרלמנטריים (כמו ישראל, בריטניה ואחרות), במשטרים נשיאותיים הנשיא נבחר ישירות על ידי המצביעים, ולא, כמו שאנחנו רגילים, על ידי הקמת קואליציה והצבעה פרלמנטרית.

בארצות הברית, נשיא נבחר אחת ל-4 שנים בדיוק, ואין שום אפשרות חוקתית של בחירות שלא מן המניין, לא במקרה של הדחה ולא במקרה של מוות או פרישה. כמו שעון, ביום שלישי הראשון של השבוע המלא הראשון של נובמבר בכל שנה שמתחלקת ב-4, ארצות הברית בוחרת נשיא. הבחירות הבאות יערכו ב-3 בנובמבר, 2020.

ומה זאת בכלל הדחה?

בגלל שאין אפשרות לבחירות שלא מן המניין, החליטו אבות האומה האמריקאים, שכתבו את החוקה, לאפשר לקונגרס להעביר את הנשיא מתפקידו אם הוא עובר על אחת מהעבירות בנות-ההדחה שמפורטות בה: בגידה, שוחד או פשעים ועוונות חמורים אחרים.

בגלל שאין אפשרות לבחירות שלא מן המניין, החליטו אבות האומה האמריקאים, שכתבו את החוקה, לאפשר לקונגרס להעביר את הנשיא מתפקידו אם הוא עובר על אחת מהעבירות בנות-ההדחה המפורטות: בגידה, שוחד או פשעים ועוונות חמורים אחרים

בשלב הראשון, בית הנבחרים מודיע על כוונתו להתחיל בבדיקה מקדמית להליך שקרוי Impeachment. למרות שבעברית המונח תורגם ל"הדחה", משמעותו יותר קרובה ל"האשמה".

הוועדות השונות של בית הנבחרים (למשל, ועדת המודיעין) דנות בחומרים שמובאים לפניהן, רשאיות לזמן עדים רלוונטיים, ובסופו של דבר, מעבירות את מסקנותיהן לועדת המשפטים של הבית, שמחליטה האם להתחיל בהליך ולהביא את סעיפי ההדחה אל מליאת בית הנבחרים, שם יצביעו על ההחלטה. שלב זה דומה במקצת להגשת כתב אישום במשפט הפלילי, ואם יש רוב, הנשיא Impeached, כלומר מואשם, וההליך עובר לשלב הבא.

השלב הבא הוא משפט ההדחה והוא מתרחש בסנאט. בית הנבחרים ממנה "מנהלים", המשמשים כתובעים ומגישים את כתב האישום לסנאט. בשלב הזה, נשיא בית המשפט העליון האמריקאי מושבע לתפקיד מנהל המשפט ומשביע את כלל הסנאטורים כמעין חבר מושבעים.

לאחר מספר ימי הערכות ודיונים, המשפט נפתח, ובתחילתו ישנן הצבעות על כללים שונים לפיהם יתנהל המשפט. אחד הדברים שעומדים במרכזו של דיון סוער במשפט הנוכחי הוא ויכוח האם יש לאפשר לסנאט לזמן עדים נוספים או האם יש להסתמך רק על המסמכים שהגיש בית הנבחרים עם תחילת ההליך.

אחד הדברים שעומדים במרכזו של דיון סוער במשפט הנוכחי הוא ויכוח האם יש לאפשר לסנאט לזמן עדים נוספים או האם יש להסתמך רק על המסמכים שהגיש בית הנבחרים עם תחילת ההליך

כדי להרשיע נשיא, על הסנאט להצביע ברוב של שני שליש מחבריו על סעיף אחד לפחות. נשיא שהורשע מודח מתפקידו באופן מיידי, והסגן שלו מושבע במקומו.

אנחנו נמצאים לאחר הדיון בבית הנבחרים והגשת האישום נגד טראמפ, והיום אחה"צ, כשיעלה הבוקר בוושינגטון הבירה, יתחילו הדיונים.

למה בכלל רוצים להדיח את טראמפ?

אם תשאלו כל מצביעה דמוקרטית בארצות הברית היא תנחר מצחוק ותתייחס לשאלה הרטורית. אבל, כמו בכל מקום, הרצונות של המצביעים והמצב המשפטי לא זהים.

למרות שרבים בארצות הברית היו בטוחים כי החקירות סביב הבחירות ב-2016 יוכיחו מעל לכל ספק כי טראמפ היה מעורב אישית בהטיית הבחירות, החוקר המיוחד רוברט מולר לא מצא הוכחות חד משמעיות לכך (אך גם לא אמר שהוא יכול להוכיח חד משמעית שהדבר לא התרחש).

למרות שרבים בארצות הברית היו בטוחים כי החקירות סביב הבחירות ב-2016 יוכיחו מעל לכל ספק כי טראמפ היה מעורב אישית בהטיית הבחירות, החוקר המיוחד רוברט מולר לא מצא הוכחות חד משמעיות לכך

למרות לחץ של דמוקרטים רבים, יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי סירבה לפתוח בהליך הדחה בעקבות שמועות או טענות על שחיתות, מפחד שהדבר דווקא יועיל לטראמפ, אך זה השתנה בספטמבר האחרון.

באמצע ספטמבר התפרסם כי אחד מעובדי הבית הלבן הגיש תלונה, לפיה ביולי 2019 שוחח טראמפ עם נשיא אוקראינה, וולודומיר זלינסקי. בשיחה דרש טראמפ שזלינסקי יפתח בחקירה אודות שחיתות, כביכול, בה מעורב האנטר ביידן, בנו של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן שאף מתמודד על המועמדות של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות.

לפי אותו חושף שחיתויות, שתימלל את השיחה בעצמו כחלק מתפקידו בבית הלבן, טראמפ התנה את הסיוע הצבאי שארצות הברית מגישה לאוקראינה בכך שהחקירה תיפתח ובכך בעצם דרש התערבות זרה במערכת הבחירות של 2020, בהן הוא מתמודד לכהונה שנייה.

לפי אותו חושף שחיתויות, שתימלל את השיחה בעצמו כחלק מתפקידו בבית הלבן, טראמפ התנה את הסיוע הצבאי שארצות הברית מגישה לאוקראינה בכך שהחקירה תיפתח ובכך בעצם דרש התערבות זרה במערכת הבחירות של 2020

עם רוב דמוקרטי מוצק בבית ומידע ברור על פעולות לא חוקיות של הנשיא, החליטה פלוסי לפתוח בחקירה לקראת הליכי האשמה והדחה של טראמפ, והחלה חודשיים של דיונים, בהם עלו והעידו בכירים במשרד החוץ ובבית הלבן כי טראמפ התנה את המשך הסיוע בכך שזלינסקי יצהיר פומבית על פתיחת חקירה נגד האנטר ביידן. לעומת זאת, רבים אחרים קיבלו הוראה ישירה מהנשיא לא להעיד בחקירות.

לאחר חודשיים, ב-18 בדצמבר, בית הנבחרים אישר את הליך ההדחה על שני סעיפים: ניצול לרעה של כוח והפרעה לפעילות הקונגרס, ברוב של 230 מול 197 לסעיף הראשון, ו-229 מול 198 לסעיף השני.

לאחר חודשיים, ב-18 בדצמבר, בית הנבחרים אישר את הליך ההדחה על שני סעיפים: ניצול לרעה של כוח והפרעה לפעילות הקונגרס, ברוב של 230 מול 197 לסעיף הראשון, ו-229 מול 198 לסעיף השני

ומה עכשיו?

עכשיו אנחנו צפויים להליך משפטי-פוליטי בסנאט, שידמה משפט שנערך לנשיא, אך נוכחותו שם אינה נדרשת ונראה כי הוא גם לא יזומן ולא יתנדב להגיע בעצמו.

אחד הדיונים העיקריים סביב המשפט הוא רצונם של סנאטורים דמוקרטים להביא עדים נוספים שטראמפ חסם מלהופיע וכעת מחויבים להופיע, על פי חוק, אם יזומנו, ועדים שהתנדבו להעיד בהליך, כמו היועץ לבטחון לאומי לשעבר, ג'ון בולטון, שעדר חתולים שחורים עבר בינו לבין טראמפ בעקבות התנהגותו של טראמפ במהלך כהונתו.

הרפובליקנים, בראשותו של מיץ' מקונל ובהוראה ישירה וברורה של טראמפ, מבקשים שהמשפט יהיה קצר ככל האפשר ולדחוס אותו על פני 12 שעות כל יום, מה שיהפוך אותו להצגה המשעממת ביותר בעיר ויבריח צופים שעלולים להיות מושפעים מהעדויות לקראת הבחירות הקרובות.

הרפובליקנים, בהוראה ישירה של טראמפ, מבקשים שהמשפט יהיה קצר ככל האפשר ויידחס ל-12 שעות כל יום, כך שיהפוך להצגה המשעממת בעיר, ויבריח צופים שעלולים להיות מושפעים מהעדויות בבחירות הקרובות

הדמוקרטים, לעומתם, בהנהגתו של מנהיג המיעוט בסנאט צ'אק שומר ובסיוע סנאטורים בולטים אחרים המתמודדים על המועמדות הדמוקרטית, מעוניינים להנגיש את המשפט הזה לציבור ולהציג כמה שיותר מידע.

הסיבה לרצונם של הדמוקרטים די ברורה – גם לו יצליחו לשכנע כמה סנאטורים רפובליקנים שכבר הצביעו בעבר נגד טראמפ, הם לא יצליחו להגיע לרוב של שני שלישים. הברירה היחידה שנותרה להם היא להשתמש בהליך ההדחה, שמעיקרו אינו משפטי גרידא אלא פוליטי, כחלק מקמפיין הבחירות לנשיאות עוד בטרם נבחר/ה מועמד/ת.

זה יעזור לטראמפ או לא?

קשה לומר. טראמפ, כאדם, הוא בלתי צפוי. כפי שזה נראה עכשיו, ואם הוא יישמע לעצת עורכי הדין שלו, נראה שהוא לא יסבול מכך יותר מדי, ואולי אפילו ישתמש בזה בקמפיין הבחירות שלו ויטען שהוא זוכה מההאשמות שהדמוקרטים טופלים עליו וש"תפרו לו תיק" (נשמע לכם מוכר?).

רוב המצביעים שלו בכלל לא מתעניינים בפוליטיקה, ומבחינתם הוא מייצג אותם כשהוא נלחם באליטות, למרות שהוא בעצמו אחד החברים הבכירים באותן אליטות (גם זה נשמע לכם מוכר?). בתקופה שבה הכלכלה האמריקאית יציבה, בניגוד לתחזיות השחורות של האנליסטים, והגאווה הלאומית מרקיעה שחקים, זה די והותר למצביעיו.

אם טראמפ יישמע לעצת עורכי דינו, נראה שלא יסבול מכך יותר מדי, ואולי אפילו ישתמש בזה בקמפיין הבחירות שלו, בטענה שזוכה מההאשמות שהדמוקרטים טופלים עליו וש"תפרו לו תיק" (נשמע לכם מוכר?).

מצד שני, ייתכן שעדים נוספים שישודרו בשעות צפיית השיא בארה"ב יועילו לדמוקרטים. חלק מהעדים הפוטנציאלים, כמו ג'ון בולטון, נחשבים לבעלי סמכות בתחומם ולא נגועים באג'נדות פוליטיות מלבד שמירה על בטחונה של ארצות הברית.

בולטון היה רק אחד משורה של בכירים בממשל שהתפטרו או פוטרו בשלוש השנים האחרונות בעקבות סכסוכים אישיים או מהותיים עם הנשיא, והם עדיין זוכים להערכה גם בקרב הרבה מהרפובליקנים.

אם דבריו של בולטון יצליחו להגיע, באמצעות המשפט, לבתים רבים בארצות הברית, ייתכן והם יטו את הכף מספיק במדינות המתנדנדות כדי ליצור שינוי בדפוסי ההצבעה. חשוב לזכור שלמרות שטראמפ ניצח בבחירות, להילארי קלינטון היו כ-3 מיליון יותר קולות. לצערה ולצערם של הדמוקרטים, הדבר לא תורגם לניצחון באלקטורים.

בולטון היה רק אחד משורה של בכירים בממשל שהתפטרו או פוטרו בשלוש השנים האחרונות בעקבות סכסוכים אישיים או מהותיים עם הנשיא, והם עדיין זוכים להערכה גם בקרב הרבה מהרפובליקנים

בכל מקרה, הבחירות בארצות הברית יערכו עוד פחות משנה, ובעוד שנה ויום יושבע הנשיא – בין אם זה טראמפ, שוב, או נשיא/ה דמוקרטי/ת מבין 12 המתמודדות והמתמודדים על המועמדות, במרוץ שיחל רשמית בעוד שבועיים עם אסיפות הבחירות באיווה.

עמית לב-ברינקר, יליד 1982 ותל אביבי, נשוי ללוק ואב לראובן (השחור) ונחמה (הטריקולורית), הייטקיסט ביום ואקטיביסט בלילה, אבל לא אחרי 21:30

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,477 מילים
סגירה