נובל אנרג'י מציגה: סליחה תקלה. ועוד תקלה. ועוד אחת

אילוסטרציה (צילום: iStock-OcusFocus)
iStock-OcusFocus
אילוסרציה

לפני פחות מחודש הושק ברוב פאר בית הזיקוק לוויתן. אתמול בערב נאלצה החברה להפסיק את עבודתו בשל "ירידת לחץ" במתקן. הזרמת הגז הופסקה, והלפיד שמופעל במקרה של חריגות בפליטות הופעל.

נובל אנרג'י מיהרה להבהיר כי מדובר באירוע "אופייני לשלב זה" כאשר היא מכוונת לשלב ההרצה של המפעל. אולם כדאי להבהיר: מדובר באירוע חריג שלא היה צריך לקרות. חשוב גם להדגיש שבכל הפעלה וכיבוי של מתקן זיקוק כזה נפלטות כמויות עצומות של מזהמים לאוויר.

אתמול בערב נאלצה החברה להפסיק את עבודת לוויתן. מדובר באירוע חריג שלא היה צריך לקרות. חשוב גם להדגיש שבכל הפעלה וכיבוי של מתקן זיקוק כזה נפלטות כמויות עצומות של מזהמים לאוויר

מתי יחזור מתקן הזיקוק לעבודה? לדברי נובל, הבוקר אמור בית הזיקוק לחדש את הזרמת הגז. כלומר, החל מאתמול בערב ועד היום בבוקר נתונים תושבי האזור לחסדיה של חברה אשר כזכור הוגדרה על ידי המשרד להגנת הסביבה: כסובלת מבעיית אמינות קשה.

ובינתיים בחוף

במקביל לתקלה באסדה, התרחשה על החוף דרמה לא פחות גדולה. החל משעות הערב נרשמו בתחנות הניטור של איגוד ערים בקיסריה ובמעיין צבי זינוקים משמעותיים בערכי המזהמים ובראשם בנזן, הידוע כמסרטן וודאי. יש לציין כי אומנם לא נרשמו חריגות מהתקן של הזיהום, אולם מדובר בזינוק משמעותי ביחס לערכים הנמדדים בשגרה וחלקם התקרבו מדי לתקן המותר.

במקביל לתקלה באסדה, התרחשה על החוף דרמה דומה. החל משעות הערב נרשמו בתחנות הניטור של איגוד ערים בקיסריה ובמעיין צבי זינוקים משמעותיים בערכי המזהמים ובראשם בנזן, הידוע כמסרטן וודאי

תחנת ניטור נוספת של איגוד ערים הממוקמת בנחשולים, לא פועלת מזה למעלה משבוע, לאחר נסיון להעביר אותה ממקומה בניגוד להסכמים. כרגיל, אזרחים עירניים מנעו ברגע האחרון את העברתה של תחנה זו ממקומה, אך איגוד ערים, אשר אחראי עליה, לא טרח מאז להשמיש אותה מחדש.

אך הסיפור האמיתי מתרחש בתחנת ניטור נוספת, גם היא ממוקמת במעיין צבי ונמצאת בבעלותה של נובל (כחלק מתנאי ההפעלה). בתחנה זו, בדיוק כאשר נובל מדווחת על התקלה באסדה, נרשם מספר קיצוני של ערכי הבנזן, ערך שניתן להגדירו כלא הגיוני. בנובל שוב מיהרו לציין כי מדובר, איך לא… בתקלה.
האם גם זאת תקלה "אופיינית לשלב זה"?

שימו לב לצרוף המקרים המאד יחודי הזה, מתקן הזיקוק מפסיק לעבוד ומתחיל בתהליך כיבוי אשר כאמור, מחייב פליטות עצומות של מזהמים. ממש באותו הזמן, במקרה לגמרי, התחנה שאמורה לנטר את הזיהום הזה מתקלקלת גם היא. בצרוף מקרים מופלא את שני המתקנים מפעילה אותה חברה בדיוק.

שימו לב לצרוף המקרים: מתקן הזיקוק מפסיק לעבוד בתהליך המחייב פליטות מזהמים עצומות. במקביל, התחנה שאמורה לנטר את הזיהום הזה מתקלקלת גם היא. את שני המתקנים מפעילה אותה חברה

חודש אחד, שלוש תקלות

אומנם בקושי חלף חודש מאז ששר הטייקונים והגז, יובל שטייניץ, חנך את בית הזיקוק האימתני, אך נדמה שבנובל אנרג'י עושים כל מאמץ לשמור על המוניטין המפוקפק של החברה. שתי התקלות של אתמול בערב לא היו התקלה הראשונה הקשורה ללוויתן. ממש לא.

בשבוע שעבר, שוב הופתעה מדינת ישראל מהגשם הפתאומי שיורד בכל חורף. ההצפות והאסונות, שגבו חיי אדם, סייעו להצניע אסון פוטנציאלי גדול הרבה יותר. כזכור, כחלק מעסקת קירוב בית הזיקוק אל החוף, נחפרה רשת צינורות להובלה של הקונדנסט מהאסדה, דרך מתקן חגית בפאתי יוקנעם, לבתי הזיקוק של האחים עופר בחיפה. למי ששכח, אזכיר כי הקונדנסט הוא תוצר לואי של הפקת הגז ונחשב לחומר נפיץ ונדיף במיוחד.

בשבוע שעבר, שוב הופתעה מדינת ישראל מהגשם הפתאומי שיורד בכל חורף. ההצפות והאסונות, שגבו חיי אדם, סייעו להצניע אסון פוטנציאלי גדול הרבה יותר

בעקבות הגשמים נחשף קטע מצינור ההולכה של הקונדנסט. מי שגילה את המחדל היה אזרח שעבר במקרה במקום. קשה לדמיין את ההשלכות של הנזק במקרה של פגיעה בצינור החשוף וזליגת הקונדסט ממנו.

מדובר באירוע חמור בכל קנה מידה ומחדל בטיחותי ממדרגה ראשונה. רוב הסיכוי שלא שמעתם עליו כלל. בנוסף, עלה חשש לפיו בחרה החברה לא לבטח את תמר ולוויתן עקב קשיים כלכליים.

הכתובת על הקיר

נובל אנרג'י היא שיאנית תקלות השפך בארה"ב במשך שנים. כאן בישראל נתפסה החברה בדיווחים כוזבים חוזרים ונשנים לרשויות. החל מכמות המזהמים של בית הזיקוק תמר אשר חשפו פער של פי 30 בין ההצהרות החברה לבין הפליטות בפועל (גם זה על פי הצהרת החברה בלבד), דרך דיווחים כוזבים חוזרים ונשנים בעת בקשותיה לקבלת היתר פליטה, והתעקשותה להסתיר נתונים קריטיים על הרכב הקונדנסט של לוויתן, המהווה חלק משמעותי בהערכת היקף הפליטות.

נובל אנרג'י היא שיאנית תקלות השפך בארה"ב במשך שנים. כאן בישראל נתפסה החברה בדיווחים כוזבים חוזרים ונשנים לרשויות, כמו בענין כמות המזהמים של בית הזיקוק תמר, שחשפו פער של פי 30 בין הצהרות החברה לפליטות בפועל

גם בעת הנישוב המפורסם, התגלו פערים עצומים בין דיווחי החברה לגבי התהליך לבין הביצוע שלו בפועל. 

בתוך פחות מחודש אחד מאז הפעלת לוויתן, נאלצה החברה להתמודד עם לפחות 3 תקלות מדווחות. בין אם יד המקרה בדבר ובין אם ניהול רשלני או זלזול משווע בחיי אדם, ברור כי החברה האמריקאית מצדיקה לחלוטין את המוניטין המפוקפק שדבק בה.

בשעה זו איננו יודעים לומר מה קרה אתמול בערב על אסדת הזיקוק ובתחנת הניטור של נובל. מה שבטוח, חששותיהם של תושבי האזור מוכחים כמוצדקים וכעת יותר מתמיד, השאלה הנדרשת היא, לא אם יהיה אסון, אלא מתי הוא יקרה.

לירז רימון הוא אדם מן הישוב. פועל חברתי, ידידותי לסביבה ומיודד עם החברה. מנהל תוכן ושיווק לפרנסתו וכותב לנשמתו. שואף ליותר ונהנה ממה שיש.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
איך מסבירים שאין עדיין תחנות ניטור עצמאיות פעילות של המדינה באזור החוף אליו קודמה האסדה בניגוד למתווה הגז. איך בכלל יתכן שאין על האסדה תחנת ניטור (כמו הקופסה השחורה במטוסים) שלחברה לא ת... המשך קריאה

איך מסבירים שאין עדיין תחנות ניטור עצמאיות פעילות של המדינה באזור החוף אליו קודמה האסדה בניגוד למתווה הגז. איך בכלל יתכן שאין על האסדה תחנת ניטור (כמו הקופסה השחורה במטוסים) שלחברה לא תהיה נגישות אליה בכלל. אם הממשלה עובדת בשבילנו האזרחים, תוכיחו לנו. אל תרעילו אותנו כדי שנובל אנרג'י ותשובה ירוויחו עוד על הקופון שהם כבר גוזרים. גם כך הוא גדול מדי ומוגזם. אם לא, אנחנו נבוא איתכם חשבון וזה לא רחוק.

עוד 775 מילים ו-2 תגובות
סגירה