ששה מהמועמדים הדמוקרטיים המובילים בעימות האחרון ביניהם בחודש ינואר. מימין: איימי קלובישר, פיט בוטיג'ג', ברני סנדרס, ג'ו ביידן, אליזבט וורן, טום סטייר

היום שאחרי טראמפ? מה חושבים המועמדים הדמוקרטים על איראן

שבעת המועמדים המובילים של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב מסכימים על דבר אחד: יש לעשות הכול כדי להימנע מעימות צבאי עם איראן ● אבל בנוגע להסכם הגרעין וללחץ שיש להפעיל על הרפובליקה האסלאמית, יש ביניהם הרבה חילוקי דעות ● מצאו את ההבדלים

שבועיים לפני שהמפלגה הדמוקרטית פותחת בתהליך המתיש של הבחירות המקדימות, שבסיומו ייבחר מועמד המפלגה לנשיאות ארצות הברית, המשבר האיראני הופך לנושא המרכזי במדיניות החוץ שעל הפרק.

כמה מהמועמדים הרלוונטיים שנותרו במירוץ, נדרשו לעניין בעימות האחרון, שהתקיים ימים אחדים אחרי ההתקפה האיראנית על חיילים אמריקנים בשטח עיראק, ואילו מועמדים אחרים התבטאו בנושא בניירות עמדה ובראיונות.

על דבר אחד מסכימים כל הדמוקרטים: יש לעשות הכול כדי להימנע מעימות צבאי עם הרפובליקה האסלאמית. אבל בשאלות הנוגעות לעתיד תכנית הגרעין ולאופיו של הלחץ האמריקאי על טהראן, יש לא מעט הבדלים.

הנה עמדותיהם של שבעת המועמדים המובילים במירוץ למינוי הדמוקרטי.

Bernie Sanders (צילום: Greg Allen/Invision/AP)
Bernie Sanders (צילום: Greg Allen/Invision/AP)

1

ברני סנדרס

סנדרס רוצה לשוב ולהצטרף לעסקת הגרעין כאמצעי למנוע מאיראן יכולת גרעינית צבאית. "כידוע לכם, עסקת הגרעין גובשה עם אחדות מבעלות הברית שלנו", אמר הסנטור ממדינת ורמונט. "מחובתנו לתקן את מה שעשה טראמפ, לקבץ שוב את הקואליציה הזאת, ולוודא שאיראן לעולם לא תגיע לנשק גרעיני".

האתר הרשמי של סנדרס אינו מפרט מעבר לכך, אבל אתר FeelTheBern.org של תומכי סנדרס ליקט את הצהרותיו בתוספת הסברים. סנדרס רואה בהסרת איום הגרעין מצד איראן חלק ממאמץ נרחב יותר לסילוק הנשק הגרעיני מהעולם כולו.

"עלינו להגביל את תפוצת הנשק הגרעיני, עכשיו ובעתיד. עלינו לשים קץ לייצור אורניום לצורכי מלחמה," אמר סנדרס ב-2009.

סנדרס רואה בהצטרפות המחודשת לעסקת הגרעין גם אמצעי לבלימת המתיחות עם איראן בנושאים שאינם קשורים למשבר הגרעין.

ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Matt Rourke)
ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Matt Rourke)

2

ג'ו ביידן

ביידן, שהיה סגנו של הנשיא אובמה בעת שנחתם הסכם הגרעין, רואה בו הצלחה גדולה שהובילה לתוצאות המקוות. "זה עבד, עם פיקוח הדוק", אמר בעימות. "לא נראתה כל התקדמות מצד ממשלת איראן בדרך לנשק גרעיני".

"אם איראן תחזור לכבד את העסקה, ישוב הנשיא ביידן להסכם עם דיפלומטיה קשוחה ותמיכה מצד בעלות הברית בחיזוקה ובהרחבתה, תוך הפעלת לחץ נוסף על איראן בכל הנוגע לפעילויותיה האחרות"

עם זאת, בפרק מדיניות חוץ באתר הבחירות שלו, מודה ביידן כי שישנם אי-אילו פגמים בעסקת החבילה שהוא היה ממנסחיה בממשל אובמה.

הכוונה בעיקר למועד התפוגה של מקצת מההגבלות שהושתו על איראן בעסקה, וכן לעובדה שבהסכם לא אוזכרה התנהגותה הבעייתית בעניינים הלא-גרעיניים.

"אם איראן תחזור לכבד את העסקה, ישוב ביידן להסכם עם דיפלומטיה קשוחה ותמיכה מצד בעלות הברית שלנו בחיזוקה ובהרחבתה, תוך לחץ על איראן בכל הנוגע לפעילויותיה האחרות שמערערות את היציבות", נכתב במצע שלו.

פיט בוטיג'ג' (צילום: AP Photo/Gene J. Puskar)
פיט בוטיג'ג' (צילום: AP Photo/Gene J. Puskar)

3

פיט בוטיג'ג'

בעימות אמר בוטייג'ג' כי אם ייבחר לנשיא, יחזיר את אמריקה להסכם הגרעין עם איראן כאמצעי למנוע השגת נשק גרעיני. בדומה לעמדתו של סנדרס, גם בוטיג'ג' סבור שההסכם עשוי גם לבלום הסלמה במתיחות על רקע לא-גרעיני.

"על ידי ריקון ההסכם עם איראן מתוכנו", אמר בוטיג'ג', "הם הפכו את האזור למסוכן יותר ועוררו את שרשרת האירועים שעמה אנו מתמודדים כעת, אירועים שמסלימים עד לסף מלחמה".

בנאום מדיניות חוץ שנשא ביוני באוניברסיטת אינדיאנה, חזר בוטיג'ג' על הטענה המוכרת של התומכים בהסכם עם איראן – העסקה נתנה לארה"ב את האפשרות לא לעסוק בהיבט הגרעיני ולהתרכז במעשיה השליליים האחרים של איראן.

"אל ההסכם הזה הגיעו לא כדי לסייע לאיראן, אלא מפני שזה האינטרס הביטחוני שלנו – ממש כשם שמדיניות מקבילה של התעמתות עם תמיכת איראן בטרור והיחס המזוויע שלה לזכויות אדם משקפים את הערכים והאינטרסים הביטחוניים שלנו", אמר בוטיג'ג', ששימש בעבר כראש עיריית סאות' בנד באינדיאנה.

איימי קלובישר (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
איימי קלובישר (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

4

איימי קלובישר

גם קלובישר הצהירה במהלך העימות כי תצטרף שוב להסכם, אבל בניגוד לעמיתיה שמייצגים את הזרם הליברלי במפלגה, היא הדגישה את הצורך לשפר את ההסכם בכל נוגע למועדי התפוגה של הגבלות מסוימות על ההעשרה, וכן בנוגע למידת חופש הפעולה של הפקחים הבינלאומיים.

"אני סבורה שיש שינויים שאפשר להכניס להסכם בנוגע לתפוגת סעיפים מסוימים, מספר שינויים לגבי הפיקוח, וזה מה שצריך לעשות", אמרה קלובישר.

"אני זקוקים לאסטרטגיה ראליסטית לטווח ארוך בכל הנוגע לאיראן, שתבלום את פעולותיה התוקפניות ותמנע ממנה להשיג נשק גרעיני", אמרה הסנטורית ממינסוטה איימי קלובישר

בנאום שנשאה בחודש שעבר ושבו הציגה את משנתה בתחום מדיניות החוץ, שרטטה קלובישר מדיניות לטווח ארוך שנועדה להתמודד עם פעילותה ההרסנית של איראן ועם האיום האיראני על בטחונה של ישראל.

"אני זקוקים לאסטרטגיה ראליסטית לטווח ארוך בנוגע לאיראן, שתבלום את פעולותיה התוקפניות ותמנע ממנה נשק גרעיני", אמרה הסנטורית ממינסוטה.

אליזבת וורן (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
אליזבת וורן (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

5

אליזבת וורן

בריאיון שנשאה בספטמבר במועצה ליחסי חוץ הודיעה אליזבת וורן כי תחזיר את ארצות הברית להסכם עם איראן כנשיאה, אך ציינה כי היא אינה מרוצה מסעיפי ההסכם העוסקים במועדי התפוגה. הסנטורית ממסצ'וסטס, בעלת הדעות הפרוגרסיביות, גם קראה לנקוט עמדה איתנה לנוכח תוקפנותה של איראן, והוסיפה שפרישה מההסכם הפכה את העניין לקשה יותר.

"אנו צריכים לתת את הדעת באופן מעמיק על מדיניות איראן בנושאים שאינם הגרעין, ובכלל זה תכנית הטילים הבליסטיים שלה ותמיכתה בלוחמים מטעמה באזורים השונים, שבהם היא זורעת אי יציבות", אמרה וורן. "ההסכם עם איראן הקל על ההתייחסות לבעיות אלה כאשר הסיר מהשולחן את איום הגרעין שלה".

מייקל בלומברג (צילום: AP Photo/Frank Franklin II)
מייקל בלומברג (צילום: AP Photo/Frank Franklin II)

6

מייקל בלומברג

כאשר נחתם הסכם הגרעין עם איראן ב-2015, אמר בלומברג כי יש לו "הסתייגויות עמוקות" בנוגע אליו, בעיקר לגבי סעיפי התפוגה שכלולים בו. הוא האשים את הנשיא אובמה בכך שהוא "מכפיש את המבקרים" של ההסכם.

בלומברג, שנמנע עד כה מלהשתתף בעימותים בין המועמדים הדמוקרטיים, לא הביע דעה פומבית בשאלה האם לחזור לעסקת הגרעין.

עם זאת, הוא אמר החודש ל"וושינגטון פוסט" כי ישאיר קו פתוח עם איראן ויתקין מעין גרסה של הטלפון האדום, שעמד לרשות הנשיאים של ארה"ב וברית המועצות לשעבר, בימי "המלחמה הקרה", כדי למנוע משברים גרעיניים.

טום סטייר (צילום: AP Photo/Nati Harnik)
טום סטייר (צילום: AP Photo/Nati Harnik)

7

טום סטייר

איש העסקים טום סטייר הגיע למירוץ הדמוקרטי בלי ניסיון פוליטי ומבלי שיעסוק קודם לכן בענייני מדיניות חוץ. התבטאויותיו בנושא איראן מעידות כי גם הוא, כמו המועמדים האחרים, מעוניין לשוב להסכם הגרעין.

"מה שעלה יפה אצל הנשיא אובמה הייתה ברית עם בעלות בריתנו והלחץ הכלכלי שהפעלנו על איראן כדי שתוותר על הטקטיקה הצבאית שלה. בעיניי, זה מה שקרוי אסטרטגיה"

בעימות הבהיר סטייר כי ההסכם בלם את שאיפותיה הגרעיניות של איראן. "מה שעלה יפה אצל אובמה הייתה ברית עם בעלות בריתנו והלחץ הכלכלי שהפעלנו על איראן כדי שתוותר על הטקטיקה הצבאית שלה", אמר המיליארדר שנכנס למירוץ כאלמוני ומאז הצליח לסחוף לא מעט תומכים. "בעיניי, זו אסטרטגיה".

עוד 885 מילים
סגירה