נעמה חופשיה, אבל האושר כאן מהול בעצב

וולרי זינצ'נקו, עורך דינה של נעמה יששכר, קיבל את הבשורה על שחרורה הערב ברגשות מעורבים ● הוא שמח על כך שתשוב מחר לישראל, אך מאוכזב מהתנהלות רוסיה, מהנזק למערכת הצדק במדינתו ומהצורך לפנות לערכאות דיפלומטיות ● טור מיוחד לזמן ישראל

נעמה יששכר (צילום: באדיבות משפחת המצולמת)
באדיבות משפחת המצולמת
נעמה יששכר

שחרור אדם מהכלא הוא תמיד רגע מאושר. כשהשקעת מאמצים במאבק למען שחרורו של אדם, ואתה יודע בוודאות שהוא חף מפשע, האושר כפול.

זו הסיבה לכך שאני באמת שמח על השחרור המתקרב של נעמה יששכר, חזרתה הביתה ואיחודה עם אהוביה. אני שולח ברכות מעומק לבי לכולם.

חזינו בסולידריות מרשימה עם נעמה מצד החברה הישראלית, עורכי דין, עיתונאים ודיפלומטים, וכן הממשלה, לרבות נציגים בדרגות הבכירות ביותר.

זו דוגמה נפלאה לשיתוף פעולה אפקטיבי בין החברה האזרחית, הקהילות המקצועיות והרשויות.

גם ברוסיה הסיפור נגע באופן עמוק בעיתונאים, עורכי דין, פעילי זכויות אדם, אישי ציבור ואנשים שפשוט היה אכפת להם. לכולם מגיעים על כך הכבוד וההערכה הכנים ביותר.

זה היה בלתי אפשרי שלא לשחרר את נעמה: המשפט שלה היה לא הוגן בצורה בוטה, וחשפנו את העובדה הזו באופן ברור בשימוע שהתקיים בבית הדין לערעורים, וריכז תשומת לב ועניין בינלאומיים, הן ציבורי והן לא-ציבורי

זה היה בלתי אפשרי שלא לשחרר את נעמה: המשפט שלה היה לא הוגן בצורה בוטה במיוחד, וחשפנו את העובדה הזו באופן ברור בשימוע שהתקיים בבית הדין לערעורים, וריכז תשומת לב ועניין בינלאומיים, הן ציבורי והן לא-ציבורי.

התגובה שניתנה מטעם בית הדין לערעורים מייצגת את חוסר הצדק של התיק הזה: היא מכילה 20 עמודים של טענות ההגנה ביחס לפגמים שלא ניתן להפריכם במהלך המשפט, ועמוד אחד – הצהרה חסרת משמעות – על הסיבה לכך שטענות ההגנה בוטלו, ללא הניסיון הקטן ביותר לספק טיעונים מהותיים.
וזו טיפת הרעל שהופכת אושר פשוט לאושר מהול בדמעות.

ולדימיר פוטין ובנימין נתניהו (צילום: Marc Israel Sellem/POOL/FLASH90)
ולדימיר פוטין ובנימין נתניהו (צילום: Marc Israel Sellem/POOL/FLASH90)

כן, נעמה חופשיה. אבל המשפט שלה היה לעג לצדק. היא בילתה תשעה וחצי חודשים במעצר, מתויגת בתווית של עבריינות סמים, האשמה שגויה לחלוטין ונטולת בסיס עובדתי או משפטי. האם זה הוגן? האם זה חוקי? האם זה צודק? למרות ההבטחה של הנשיא פוטין, שום דבר לא בסדר.

מדוע פעולה של רחמים בדרג הגבוה ביותר של המדינה, חנינה נשיאותית, נדרשת כדי לתקן ולטייח את הנזק שנעשה על ידי גורמי אכיפת החוק חסרי הלב והבורים, שפברקו תיק, ובשורה התחתונה לקחו בחורה זרה בשבי?

כן, נעמה חופשיה. אבל המשפט שלה היה לעג לצדק. היא בילתה תשעה וחצי חודשים במעצר, מתויגת בתווית של עבריינות סמים, האשמה שגויה לחלוטין ונטולת בסיס עובדתי או משפטי. האם זה הוגן? האם זה חוקי?

מדוע בית המשפט נמנע מביצוע החובה היחידה והבלעדית שלו למימוש הצדק, ואפשר את ההתעלמות מהאבסורדיות הברורה של האישומים נגד נעמה?

ולבסוף, בתור אזרח רוסיה ועורך דין, אני שואל מדוע המוניטין של המדינה שלי היה צריך להיפגע בצורה שכזו, ולהפוך למקור של פחד ובוז, בעקבות אי מימוש הצדק במקרה זה.

שאלות מטרידות אלו מונעות מאיתנו להחשיב את התיק של נעמה יששכר בתור תיק פתור ועניין של העבר, שלא לדבר על עניין שנשכח.

עוד 401 מילים
סגירה