• שש השרות בממשלת לבנון החדשה, שרת הביטחון זיינה עכאר שלישית משמאל (צילום: Dalati Nohra/Lebanese Government via AP)
    Dalati Nohra/Lebanese Government via AP
  • איש דת מוסלמי מבקר באושוויץ, ארכיון, 2011 (צילום: AP Photo/Alik Keplicz)
    AP Photo/Alik Keplicz
  • מלך ירדן עבדאללה (צילום: AP Photo/Raad Adayleh)
    AP Photo/Raad Adayleh
  • נשים משתתפות במחאה חברתית בלוב, ארכיון, אפריל 2019 (צילום: AP Photo/Hazem Ahmed)
    AP Photo/Hazem Ahmed

מעבר לגבול: שרת הביטחון של לבנון

העולם הערבי מתחיל להכיר בהתרחשות השואה ● בישראל מדברים על סיפוח - בירדן מאיימים בביטול השלום ● שש שרות חדשות מככבות בממשלת לבנון, כולל שרת ביטחון ● ובלוב מצאו דרך מקורית להילחם בהטרדות המיניות ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

העולם הערבי מתחיל לגלות את השואה

בין הנשיאים, ראשי הממשלה, המלכים והרוזנים שהגיעו לארץ כדי להשתתף באירוע לציון 75 שנים לשחרור אושוויץ-בירקנאו, לא נרשמה אף נוכחות ערבית.

איש בירושלים לא הופתע מכך, מכיוון שנושא השואה היה בבחינת טאבו בקרב הפוליטיקאים, האקדמאים והעיתונאים הערבים במשך עשרות שנים.

הכחשת השואה היא עניין מקובל במרבית המדינות הערביות,  ובירידי הספרים של קהיר, עמאן, ביירות ודובאי ניתן למצוא את "הקלסיקות" – "הפרוטוקולים של זקני ציון", "מיין קאמפ" ועשרות פרסומים בנושאי הכחשת שואה.

עם זאת, לא ניתן להתעלם מהמגמה שהולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות: דמויות בכירות בעולם הערבי והמוסלמי מתחילות לבחון מחדש את הנושא.

ביום חמישי, שייח מחמד אל-עיסא, לשעבר שר המשפטים הסעודי שכיום מכהן כמזכ"ל הליגה המוסלמית העולמית, קיים ביקור מיוחד במינו באושוויץ-בירקנאו. ליווה אותו עם דייויד האריס, מנהל הוועד היהודי האמריקאי, ארגון ותיק שמקדם מזה שנים פרויקטים שנועדו לייצר חיבור ושיתוף פעולה בין יהודים למוסלמים.

לפני כשנתיים, אל-עיסא ביקר במוזיאון השואה של האו"ם, ולאחר מכן פרסם מכתב מרגש בו כתב על התחושות שלו לאחר הביקור במוזיאון.

במכתב הוא קרא למוסלמים בכל העולם ללמוד על תולדות השואה ולבקר במוזיאונים ואתרי הנצחה של קרבנות השואה ברחבי העולם.

איש דת מוסלמי מבקר באושוויץ, ארכיון, 2011 (צילום: AP Photo/Alik Keplicz)
איש דת מוסלמי מבקר באושוויץ, ארכיון, 2011 (צילום: AP Photo/Alik Keplicz)

כדי להבין עד כמה השינוי הזה משמעותי, צריך להזכיר שבשנת 1976 ג'מיל ברודי – אז נציג ערב הסעודית באו"ם – הכריז כי יומני אנה פרנק הם זיוף, וכי הרצח של שישה מיליון יהודים על ידי הנאצים הוא המצאה היסטורית.

כדי להבין עד כמה השינוי הזה משמעותי, צריך להזכיר שבשנת 1976, ג'מיל ברודי – אז נציג ערב הסעודית באו"ם – הכריז כי יומני אנה פרנק הם זיוף, וכי הרצח של שישה מיליון יהודים על ידי הנאצים הוא המצאה היסטורית

לביקור הבכיר הסעודי באושוויץ קדם ביקור אחר, מרגש וחשוב לא פחות: פרופסור פלסטיני, מחמד אל-דג'אני, הוביל לשם סטודנטים מאוניברסיטת אל-קודס בשנת 2014. אל-דג'אני איבד את עבודתו וסבל מהתנכלויות, אך הוא אינו מצטער על כלום וממשיך לכתוב ולהרצות על השואה ותולדותיה.

אין ספק, כי השינוי האמיתי שימגר את הכחשת השואה בעולם הערבי ייקח זמן רב. ועדיין, אנו עדים לתהליך היסטורי חשוב שמתרחש ממש עכשיו, בימי חיינו.

2

היחסים עם ירדן הגיעו לשפל היסטורי

בחירות מועד ג' בפתח, וככל שהן מתקרבות, כך מתגבר השיח על הסיפוח האפשרי של בקעת הירדן. יו"ר הליכוד נתניהו שוב מעלה את העניין הזה על נס, למרות התגובות הצוננות בעולם, ולמרות שבבית הלבן הבהירו שהם מתנגדים לכך – לפחות עד שהנשיא טראמפ יפרסם את תכנית השלום שלו.

גם יו"ר כחול-לבן בני גנץ מדבר על הסיפוח כאפשרות סבירה, אם כי הוא מתנה אותו בתרחישים שספק אם יתקיימו בקרוב: מו"מ שיוביל להסכם עם הפלסטינים.

מלך ירדן עבדאללה (צילום: AP Photo/Raad Adayleh)
מלך ירדן עבדאללה (צילום: AP Photo/Raad Adayleh)

גם אם רבים בישראל מבינים שבשלב הזה מדובר בתעמולת בחירות ותו לא, בירדן מתייחסים להצהרות על עתיד גורלה של בקעת הירדן במלוא הרצינות, כמו גם לאפשרות שהנשיא טראמפ יפרסם את תכניתו המדוברת בקרוב.

בחצר המלך אומרים בצורה ברורה: אם ישראל תספח את בקעת הירדן, הסכם השלום עמה יבוטל. מה עוד צריך לקרות כדי שבירושלים יבינו שהמשחק הזה באש יביא בסוף לפיצוץ אזורי אדיר שיפגע מאוד בישראל?

היחסים עם ירדן עלו על שרטון כבר לפני שנים, על רקע הקיפאון המדיני, החשש הירדני משינוי הסטטוס קוו בהר הבית ותחושה של זלזול בממלכה ההאשמית.

לפני מספר חודשים ביקרתי בעמאן במסגרת משלחת של מכון מתווים למדיניות חוץ אזורית, ושוחחתי עם בכירם ירדנים על עתיד היחסים בין המדינות.

נתניהו במהלך מסיבת העיתונאים בה הודיע כי יחיל את הריבונות על בקעת הירדן (צילום: פלאש90/הדס פרוש)
נתניהו במהלך מסיבת העיתונאים בה הודיע כי יחיל את הריבונות על בקעת הירדן (צילום: פלאש90/הדס פרוש)

כולם נשמעו פסימיים, וצפו הידרדרות נוספת. לצערי, כולם צדקו. היום הר הבית שוב תוסס מהסתה מתמשכת, ומשליך על המצב הרגיש בממלכה ההאשמית.

כמו כן, בחצר המלך אומרים בצורה ברורה: אם ישראל תספח את בקעת הירדן, הסכם השלום עמה יבוטל. מה עוד צריך לקרות כדי שבירושלים יבינו שהמשחק הזה באש יביא בסוף לפיצוץ אזורי אדיר שיפגע מאוד בישראל?

3

לראשונה, אישה תכהן כשרת ביטחון בלבנון

המחאות נגד השחיתות בלבנון מסרבות לגווע, אך השינוי הפוליטי שם נמשך, והשבוע אף הבשיל לכדי הרכבת ממשלה החדשה. הממשלה תכלול 14 שרים ו-6 שרות, שאחת מהן, זיינה עכאר, תשמש כשרת הביטחון וכסגנית ראש הממשלה.

עכאר, ששימשה כמנהלת חברת ייעוץ לבנונית גדולה שנוסדה על ידי בעלה, איש העסקים ג'וואד אדרה, מחזיקה בתואר במדעי החברה מהאוניברסיטה הלבנונית האמריקאית היוקרתית – ואין לה ניסיון מעשי בתחום הביטחון.

עכאר, ששימשה כמנהלת חברת ייעוץ לבנונית גדולה שנוסדה על ידי בעלה, איש העסקים ג'וואד אדרה, מחזיקה בתואר במדעי החברה מהאוניברסיטה הלבנונית האמריקאית היוקרתית – ואין לה ניסיון מעשי בתחום

כאשר נשמעה ביקורת על כך שראש הממשלה חסן דיאב מינה מישהי שאיננה באה "מהתחום", התחוללה סערה אמיתית ברשתות החברתיות הלבנוניות.

רבים הגנו על השרה הטרייה, וטענו שגם לחלק מהגברים שמילאו את התפקיד היוקרתי בעבר לא היה ניסיון רלוונטי לפני ששודרגו לתפקיד הבכיר.

חמש משש השרות בממשלת הביטחון החדשה (שרת הביטחון אינה בתמונה) (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
חמש משש השרות בממשלת הביטחון החדשה (שרת הביטחון אינה בתמונה) (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

בסביבתו של דיאב אף טענו, שהוא קשוב למפגינים, ומשתדל למנות שרים שאין להם רקורד ציבורי בעייתי, כדי להרכיב ממשלת טכנוקרטים נקיית ידיים.

יחד עם זאת, לא כל השרים בממשלה החדשה הם פרצופים חדשים. רבים מהם מוכרים היטב לציבור הלבנוני, שממשיך להפעיל לחץ על ראש הממשלה החדש, כדי למגר את השחיתות והנפוטיזם ששולטים בלבנון ביד רמה.

4

בלוב הענישו את הנערים שהטרידו מינית

בעיר הלובית אדג'דביה, שנמצאת בשליטת הצבא הלובי הלאומי הנאמן לממשלתו של פאיז סראג' בטריפולי, מצאו דרך מקורית להיאבק בהטרדות המיניות.

כוחות הביטחון בעיר, כמו גם אנשי משטרה בערים סמוכות, החלו לתפוס נערים המואשמים בהטרדות המיניות של נערות ונשים ברחבות – ולגלח את ראשם.

נשים משתתפות במחאה חברתית בלוב, ארכיון, אפריל 2019 (צילום: AP Photo/Hazem Ahmed)
נשים משתתפות במחאה חברתית בלוב, ארכיון, אפריל 2019 (צילום: AP Photo/Hazem Ahmed)

הגולשים הלוביים הביעו תמיכה רבה במהלך המפתיע, והפוסטים שהכילו את הצילומים עם ראשיהם הגלוחים של המטרידים הפכו לויראליים.

לא ברור אם אמצעי זה ירתיע את המטרידים או יגרום להם להבין שמה שהם עשו שגוי, אך לעת עתה נרשמה ירידה מסוימת בכמות ההטרדות המיניות באדג'דביה.

עוד 828 מילים
סגירה