מייק פנס ובנימין נתניהו בשגרירות ארה"ב בירושלים, ב-23 בינואר 2020 (צילום: Matty Stern/U.S. Embassy Jerusalem)
Matty Stern/U.S. Embassy Jerusalem

תוכנית טראמפ מסבכת את נתניהו מימין, ועל זה בדיוק בונים בכחול-לבן

עוד לא ירד המסך על אירועי פורום השואה הבינלאומי ופרשת נעמה יששכר, וכבר עולה מסך חדש, על תכנית מדינית דרמטית שתהפוך לנושא מרכזי בבחירות הקרבות ● זו לכאורה ההצגה של נתניהו, אך ראש הממשלה יצטרך לגייס את כל הכוחות השיווקיים שלו כדי למכור את תוכנית טראמפ למחנה הימין, בעוד שראשי כחול-לבן, שעבדו בתיאום עם הבית הלבן בחודשים האחרונים, יתמכו בה כאיש אחד ● פרשנות

בואו נביט כמה ימים קדימה, אל סוף השבוע הבא, יום או יומיים אחרי הדרמה הגדולה בבית הלבן והצגת "עסקת המאה" של דונלד טראמפ בפני בנימין נתניהו ובני גנץ. מה קורה מרגע זה ואילך?

נתניהו מגייס את כל הכוחות השיווקיים שלו כדי לשכנע את חבריו בימין שזו התוכנית הימנית ביותר שהציג אי פעם נשיא אמריקאי. הוא יאמר כי המדינה הפלסטינית, שמצוינת בשמה המפורש בתוכנית המאה, היא בעצם צילום מצב של הרשות הפלסטינית הנוכחית: מפורזת, חסרת אונים ונטולת כוח לסכן את ישראל.

"הם יכולים לקרוא לעצמם איך שהם רוצים", יאמר נתניהו. "אנחנו יודעים מה זה אומר, ואנחנו יודעים שאנחנו שולטים על כל המרחב הביטחוני. במקום רשות, שיקראו לעצמם ישות, או מדינה פלוס, או מדינה מינוס. אין לנו בעיה".

"הם יכולים לקרוא לעצמם איך שהם רוצים", יאמר נתניהו. "אנחנו יודעים שאנחנו שולטים על כל המרחב הביטחוני. במקום רשות, שיקראו לעצמם ישות, או מדינה פלוס, או מדינה מינוס. אין לנו בעיה"

בפעם הקודמת זה לא עזר לו. לפני 21 שנה, באוקטובר 1998, חזר נתניהו מארצות הברית אחרי שחתם על הסכם וואי, שכלל נסיגות מהגדה המערבית. נתניהו ניסה להסביר לאנשי הימין שהשיג הסכם פנטסטי אשר רק יחזק את ההתיישבות ביהודה ושומרון. ארבעה חברי קואליציה לא השתכנעו, פרשו, והחישו את נפילת הממשלה הראשונה של נתניהו.

זה כל הסיפור גם הפעם. "עסקת המאה" של טראמפ היא בעצם היום השביעי והמשלים של מלחמת ששת הימים. טראמפ, בהשראה אוונגליסטית שמכוונת את המהלכים הפוליטיים שלו, מדרבן את ישראל לבצע מהלכים היסטוריים שאיש מראשי הממשלה של ישראל לא העז לעשות, כולל נתניהו.

התוכנית של טראמפ מחילה ריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח, על ההתנחלויות, על רוב השטח המוניציפלי של ירושלים, מספחת לישראל 20 אחוזים לפחות משטחי הגדה, כולל כל גושי ההתיישבות, והופכת את המדינה הפלסטינית שהוא מציע בשטח לבדיחה.

ובכל זאת, המונח "מדינה פלסטינית" שמהלך אימים על הליכוד וימינה יצוין בתוכנית. נתניהו ושגריר ישראל בארה"ב רון דרמר, שעבדו מול האמריקנים בשנה האחרונה, לא הצליחו לפרק את המוקש הזה, שהוא בעצם המחויבות היחידה והמוגבלת של האמריקאים לנרטיב הפלסטיני.

אתמול שוחחתי עם שר בכיר בליכוד. "אני לא מקבל שום מדינה פלסטינית", אמר. "אני אצביע נגד. מה זה מדינה פלסטינית מפורזת? ברגע שזו מדינה, חלים עליה חוקים בינלאומיים. אסור לך להיכנס פנימה. זה יהיה יותר גרוע מעזה, כי לעזה אנחנו עדיין יכולים להיכנס".

שר בכיר בליכוד: "אני לא מקבל שום מדינה פלסטינית. אני אצביע נגד. מה זה מדינה פלסטינית מפורזת? ברגע שזו מדינה, חלים עליה חוקים בינלאומיים. אסור לך להיכנס פנימה. זה יהיה יותר גרוע מעזה, כי לעזה אנחנו עדיין יכולים להיכנס"

מי שמכיר את התוכנית לפרטיה טוען שהמכשלה העיקרית היא ההתנחלויות המבודדות הגדולות שיישארו בתוך המדינה הפלסטינית המיועדת. אין מי שמבין את היכולת וההיתכנות שלהן להתקיים. יש לי תחושה שגם נתניהו לא רוצה סיפוח מאסיבי כזה. נתניהו, בניגוד לטראמפ, מודע לסכנה הקיומית שאורבת לישראל ממדינה דו-לאומית.

כך או כך, לנתניהו מחכה משימה קשה מול הפרצופים העקומים שמחכים לו בבית. על זה בונים בכחול-לבן.

ראשי המפלגה מכירים את התוכנית של טראמפ לפרטי פרטים. לבית הלבן היה חשוב לגייס גם את האופוזיציה של נתניהו – אחרי שתי מערכות בחירות שבעטיין פרסום תוכנית טראמפ נדחה, ואחרי שלמדו בספטמבר כי האפשרות שנתניהו לא יהיה שוב ראש ממשלה בהחלט ריאלית, הוחלט שם לא לשים את הביצים בסל של הליכוד בלבד. בחודשים האחרונים, האמריקאים נועדו עם בני גנץ, יאיר לפיד, משה יעלון וגבי אשכנזי ועדכנו אותם בכל סעיף.

ראשי כחול-לבן, מצידם, מקבלים את התוכנית ולכשתתפרסם בשבוע הבא, הם יתמכו בה כאיש אחד. בקוקפיט מכנים את תוכנית המאה "תכנית ישראלית" וסבורים כי 90 אחוזים בציבור הישראלי יתמכו בה, אבל היא תתהפך על נתניהו בימין, ולא רק אצל נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ', שכבר יצאו נגדה.

בקוקפיט מכנים את תוכנית המאה "תכנית ישראלית" וסבורים כי 90 אחוזים בציבור הישראלי יתמכו בה, אבל היא תתהפך על נתניהו בימין, ולא רק אצל נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ', שכבר יצאו נגדה

גנץ גם ייסע לוושינגטון, לכאורה לבקשת נתניהו. במסיבת העיתונאים אמש עם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, אמר ראש הממשלה ופנס עצמו אישר זאת, כי גנץ הוזמן לוושינגטון לבקשת נתניהו. רוחב הלב הזה, של מי שאך יומיים קודם לכן לגלג על המתחרה וחיקה אותו כשהוא מגמגם, הפתיע רבים.

לפי השמועות בוושינגטון, הבית הלבן הוא זה שדרש שגנץ יגיע עם נתניהו – אך לבקשת ראש הממשלה וכג'סטה חברית, הסכימו להציג זאת כאילו ההזמנה היא יוזמה של נתניהו. בין אם זה נכון או לא, לנתניהו אין מה להפסיד מנוכחותו של גנץ במסע המדיני: יו"ר כחול-לבן עלול להפוך לסטטיסט בהצגה הגדולה של טראמפ-נתניהו.

ראש הממשלה, בתיאום עם טראמפ, או ההיפך, משתלטים על סדר היום של הבחירות בישראל. עוד לא ירד המסך על אירועי פורום השואה הבינלאומי ופרשת נעמה יששכר, וכבר עולה מסך חדש, על תכנית מדינית דרמטית שתהפוך לנושא בבחירות הקרבות, ועל האירועים בבית הלבן ביום שלישי הבא, שיאפילו על דיוני מליאת הכנסת באותו יום, על בקשת החסינות של נתניהו.

בליכוד, כך נדמה, הרימו ידיים מהאפשרות למנוע את הסרת החסינות של נתניהו לפני הבחירות. "איבדנו את הכוח בכנסת. אין לנו בעצם מה לעשות, אם כחול-לבן שולטים בוועדת הכנסת", הודה בכיר בליכוד. זה בעצם הקו של נתניהו. ליצור דרמות אדירות, ברצף, כמה שיותר, בארץ ובעולם, כדי להשכיח את צרת התיקים הפליליים, ואת מועד פתיחת משפט השוחד שצפוי לו.

בליכוד, כך נדמה, הרימו ידיים מהאפשרות למנוע את הסרת החסינות של נתניהו לפני הבחירות. "איבדנו את הכוח בכנסת. אין לנו בעצם מה לעשות, אם כחול-לבן שולטים בוועדת הכנסת", הודה בכיר בליכוד

נתניהו יתנפל על תכנית טראמפ בכל הכוח. הוא יכריז, למשל, על תנופת בנייה בירושלים וישחרר תוכניות שהוא עיכב – בגבעת המטוס, למשל. הוא יחגוג בגוש עציון, באריאל ובמעלה אדומים. הוא יכריז כי תם עידן ההקפאה ויחנוך שם כבישים ובתי ספר בכל שעה עגולה, עם טקסים רבי רושם ודגלי ישראל על כל עמוד חשמל.

והכול, כמובן, יצולם ויעלה לפייסבוק בזמן אמת, כחלק מקמפיין הבחירות של הליכוד.

עוד 895 מילים
סגירה