הפגנה של פלסטינאים ליד גדר ההפרדה. 2017 (צילום: Flash90)
Flash90

סקר בלעדי רק 1 מכל 5 ישראלים תומך בסיפוח ובאזרוח הפלסטינים

סקר חדש בדק את היחס של הציבור להקמת "פדרציה ישראלית", שתספח את יהודה ושומרון, תעניק זכויות לפלסטינים ותחולק ל"סטייטס" כמו בארצות הברית ● 49% מתנגדים לרעיון, ובמגזר הערבי מתלהבים יותר ● הפתרון הפופולרי ביותר הוא עדיין שתי מדינות לשני עמים ● רפי סמית: "שני הדברים שהכי מאיימים על הציבור היהודי הם אבדן הריבונות היהודית ואבדן הרוב היהודי, והתשובות משקפות זאת"

נתניהו וגנץ מנופפים לקראת הבחירות בכוונתם לספח את בקעת הירדן לישראל. על רקע זה, וכן על רקע "עסקת המאה" של נשיא ארה"ב טראמפ, סקר שערך מכון סמית עבור תנועת הפדרציה בדק את יחס הציבור לרעיון נוסף שנועד לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני וכולל, בין השאר, סיפוח: רעיון הפדרציה.

תכנית הפדרציה, שמקדמים בשנים האחרונות מספר פעילים פוליטיים ואנשי רוח יהודים וערבים, כוללת סיפוח של יהודה ושומרון לישראל, הענקת אזרחות לפלסטינים ביו"ש והפיכת כל הארץ (פרט לעזה) למדינה דו-לאומית אחת שתחולק למחוזות יהודיים וערביים, בדומה למדינות בארה"ב ולקנטונים בשווייץ.

לפי הסקר, המתפרסם באופן בלעדי בזמן ישראל, 45% מהנשאלים מתנגדים לרעיון הסיפוח-אזרוח של יו"ש והפיכת ישראל לפדרציה דו-לאומית, ורק 21% מהנשאלים תומכים בו. יותר משני שלישים מהנשאלים, שגיבשו דעה על הרעיון החדש, מתנגדים לו, ול-34% מהנשאלים אין דעה מוגדרת.

בקרב הנשאלים היהודים 49% מתנגדים לפדרציה ורק 18% תומכים בו, ואילו ל-33% אין דעה.

מפה של 30 הקנטונים המוצעים בישראל (צילום: מקור: אתר האינטרנט של תנועת הפדרציה)
מפה של 30 הקנטונים המוצעים בישראל (צילום: מקור: אתר האינטרנט של תנועת הפדרציה)

בקרב הנשאלים הערבים המצב הפוך: 35% מהנשאלים הערבים תומכים בכינון פדרציה דו-לאומית ורק 26% מתנגדים לה. רוב הנשאלים הערבים, שגיבשו דעה על הרעיון, תומכים בו, ול-39% מהערבים אין דעה מגובשת.

בקרב היהודים, התמיכה בפדרציה עולה ככל שהעמדות הפוליטיות של הנשאלים קרובות יותר לשמאל. 12% מאנשי הימין שנשאלו תומכים ברעיון הפדרציה, לעומת 62% שמתנגדים לו. בקרב אלה שמגדירים את עצמם כמרכז-שמאל ושמאל, שיעור התמיכה ברעיון מגיע ל-32%, לעומת 38% שמתנגדים לו.

ההתנגדות לרעיון ה"סיפוח-אזרוח" גדולה יותר בקרב דתיים, חרדים ומסורתיים מאשר בקרב חילונים. כמו כן מתנגדים לרעיון יותר ילידי הארץ מאשר עולים, יותר נשים מאשר גברים, ויותר צעירים מתחת לגיל 34 ממבוגרים

בקרב אלה שמתכוונים להצביע לעבודה-גשר-מרצ יש שוויון בין התומכים למתנגדים – 37% תומכים ברעיון הפדרציה ו-37% מתנגדים לו.

14% מקרב מצביעי הליכוד תומכים בפדרציה, 8% ממצביעי ש"ס  ו-10% מאלה שמתכוונים להצביע "ימינה" ו"עוצמה יהודית", וזאת למרות שתכנית הפדרציה כוללת השארה של ההתנחלויות ביו"ש על כנן.

עוד עולה מהסקר כי ההתנגדות לרעיון ה"סיפוח-אזרוח" והמדינה הדו-לאומית הפדרלית גדולה יותר בקרב דתיים, חרדים ומסורתיים מאשר בקרב חילונים. כמו כן מתנגדים לרעיון הזה יותר ילידי הארץ מאשר עולים, יותר נשים מאשר גברים, ויותר צעירים מתחת לגיל 34 מאשר אנשים מבוגרים יותר.

גדר ההפרדה (צילום: Hadas Parush/Flash90)
גדר ההפרדה (צילום: Hadas Parush/Flash90)

תמיכה נרחבת בהשארת המצב הקיים

משתתפי הסקר נשאלו איזה פתרון מדיני הוא הטוב ביותר בעיניהם –  רעיון הפדרציה, השארת המצב הקיים או הפתרון המוכר של שתי מדינות לשני העמים, ישראל ומדינה פלסטינית. 39% מהנשאלים ענו שפתרון שתי המדינות הוא הטוב ביותר, 30% תומכים בהשארת המצב הקיים ו-13% בפדרציה.

בקרב יהודים שליש מהנשאלים ענו שהם מעדיפים את השארת המצב הקיים על כנו ושליש ענו שהם תומכים בפתרון שתי המדינות, ורק 13% העדיפו מדינה פדרלית אחת. בקרב הנשאלים הערבים 54% תומכים בשתי מדינות, 18% תומכים בפדרציה ו-6% תומכים בהשארת המצב הקיים.

רוב מוחלט של נשאלים בסקר – 81% – לא שמעו מעולם על רעיון הפדרציה והכירו אותו דרך שאלות הסוקרים. רק 17% מהנשאלים היהודים, 29% מהנשאלים הערבים ו-19% מכלל משתתפי הסקר שמעו על רעיון הפדרציה.

"אנשי ימין תופשים את רעיון הפדרציה כאיום על הריבונות היהודית על כל ארץ ישראל, שבעיניהם היא הדבר החשוב ביותר. לרוב אנשי הימין נוח עם המצב הקיים, ומאחר שפתרון הפדרציה הוא מורכב וכרוך בפשרות ובסיכונים, כמו כל פתרון, הם מוותרים עליו"

"שני הדברים שהכי מאיימים על ציבור היהודי בישראל הם אבדן הריבונות היהודית ואבדן הרוב היהודי, והתשובות לסקר הזה הן נגזרת של היחס לשני האיומים הללו", מסביר מבצע הסקר, רפי סמית.

"נראה בבירור שאנשי ימין תופשים את רעיון הפדרציה כאיום על הריבונות היהודית על כל ארץ ישראל, שבעיניהם היא הדבר החשוב ביותר", אומר סמית. "לרוב אנשי הימין נוח עם המצב הקיים, ומאחר שפתרון הפדרציה הוא מורכב וכרוך בפשרות ובסיכונים, כמו כל פתרון, הם מוותרים עליו.

רפי סמית (צילום: באדיבות המרואיין)
רפי סמית (צילום: באדיבות המרואיין)

"אנשי שמאל-מרכז מחפשים פתרון שיבטיח שוויון זכויות לערבים בלי לוותר על הריבונות היהודית בחלק מהארץ ועל הרוב היהודי. רעיון הפדרציה שמשאיר את עזה בחוץ, ומבטיח רוב יהודי במדינה המאוחדת, וכן שיהודים וערבים ינהלו את העניינים שלהם ויניפו את הדגלים שלהם בקנטונים שלהם, נתפש על ידי חלק מאנשי השמאל-מרכז כפתרון מעניין ותחליף אפשרי לפתרון שתי המדינות".

רעיון הפדרציה כולל השארה של ההתנחלויות על כנן ומחיקה של הקו הירוק, זה לא אמור לקרוץ לאנשי ימין ולהרגיז אנשי שמאל-מרכז?

"מסתבר שלא בהכרח. אנשי שמאל-מרכז לא רוצים לפנות התנחלויות ולשמור על ההפרדה בתור מטרה אלא בתור אמצעי. אם אפשר להשיג פתרון באמצעים אחרים הם לא בהכרח נגד. אנשי ימין לא צריכים את הפדרציה כדי לשמור על ההתנחלויות, ההתנחלויות נשמרות גם ככה, וגם ההפרדה".

80% מהנשאלים שלכם לא שמעו אף פעם על תכנית הפדרציה, הם מבינים בכלל על מה הם עונים בסקרים מהסוג הזה?

"מן הסתם חלקם מבינים וחלקם לא. אין ספק שלישראלים יש סלט בראש מרוב תכניות מדיניות ופתרונות ורעיונות שלא יוצא מהם בפועל שום דבר. לפי החוקיות בתשובות אני חושב שרוב הנשאלים בסקר הזה הבינו היטב את רעיון הפדרציה והתשובות שלהם נובעות מההבנה שהמציאות מורכבת".

עוד 725 מילים
סגירה