על הקשר בין טפטופי הירי מעזה להתאבדויות הרופאים בסורוקה

צילום מסך מתוך חדשות וויינט, צילום: ירון ברנר
צילום מסך מתוך חדשות וויינט, צילום: ירון ברנר

שישה מקרי קריסה נפשית שהובילו לארבע התאבדויות ושני אישפוזים פסיכיאטרים בקרב רופאים, תוך שנה וחצי, בבית החולים סורוקה בב"ש. לו הדבר היה קורה במקום אחר בעולם הוא היה יכול להיות תסריט חזק לסדרת מתח אפלה בנטפליקס. אבל בגלל שמדובר במקרה מקומי, ההקשר מובהק, והוא פוליטי.

6 מקרי קריסה נפשית, שהובילו ל-4 התאבדויות ו-2 אישפוזים פסיכיאטרים בקרב רופאים, תוך שנה וחצי, בבית החולים סורוקה בב"ש. בכל מקום אחר בעולם זה היה יכול להיות תסריט חזק לסדרת מתח אפלה בנטפליקס

ביה"ח סורוקה כמו כל יתר בתי החולים בישראל, כולל אלו הנחשבים מובילים – סובל מתת תקינה, ואלו חדשות ישנות מאד. תת תקינה היא אחד מעמודי הטווח של מערכת הבריאות כבר שנים ארוכות וזו לא נולדה אתמול.

הסטודנטים מוותרים על חלום לימודי הרפואה לאור מצבה העגום של מערכת הבריאות והצפי לעתיד (העגום עוד יותר) מחד, מתמחים ורופאים עוזבים לחו"ל למקומות בהם התנאים שפויים מאידך, והמערכת בארץ נותרת ללא כוח עבודה.

הצוותים עצמם – אחים ואחיות, סניטריים ועובדי מנהלה, לרוב מגיעים מאוכלוסיות מיעוטים, עובדים בשכר נמוך, ועם זאת עושים את המקסימום להקדיש את תשומת הלב לכל מטופל.

בשל מגבלות הצפיפות והזמן, לרופאים אין יכולת להידרש באמת לטיפול מיטבי בכל חולה. החולים מצידם מתוסכלים, מעבר לטיפול, גם התנאים, במחלקות מסוימות אין אפילו סבון ידיים בשירותים בחדר. שואלת באמת, זו פריבילגיה? זה כלא או בית חולים?

בשל מגבלות הצפיפות והזמן, לרופאים אין יכולת להידרש באמת לטיפול מיטבי בכל חולה. החולים מצידם מתוסכלים, מעבר לטיפול, גם התנאים, במחלקות מסוימות אין אפילו סבון ידיים בשירותים בחדר

אז למה דווקא סורוקה? כי סורוקה הוא בית החולים הגדול ביותר בדרום ואחראי גם על העיר, גם על כל מי שנמצא בתווך בעוטף עזה ואת כל אוכלוסית הנגב. מעבר לקנה המידה העצום, זהו כנראה בית החולים היחיד בארץ שרוב ימי השנה נמצא בכוננות בגלל "הטפטופים" האלו. עבורם כוננות חירום היא שגרה. מכאן קל להבין שהשחיקה והעומס לא נובעים רק מתת תקינה ממנה סובלים כל בתי החולים בארץ.

המצב הביטחוני בעזה אותו נתניהו משמר בגאווה כבר שנים הוא רעה חולה שמכרסמת בפריפריה הדרומית ומלבד האזרחים הנפגעים בגוף ובנפש ממלחמת ההתשה אותה מנהל מולם חמאס – הנה, נוספו למצבה גם הרופאים. 

אפשר אחרי הכל להבין אותם. כנראה זה פשוט לא מה שהם ציפו לו. הם קיוו להיות מצילי חיים ולא שקי אגרוף של אוכלוסיה הלומת קרב. הם ביקשו לעבוד בתנאים הגיוניים ולא לעבור מחולה לחולה מבלי להספיק לאבחן, להבין, לדבר, לחייך.

הם בטח גם ציפו לגמול כספי רב יותר ולהכרה בזכויותיהם מהארגון בו הם עובדים, משרד הבריאות. בראש המשרד עמד נתניהו בשנים האחרונות והוא זה שאמור לתת את הדין אבל אנחנו כבר יודעים שהפריפריה משעממת אותו, לכן מומלץ לא לצפות. 

המצב הביטחוני בעזה אותו נתניהו משמר בגאווה כבר שנים הוא רעה חולה שמכרסמת בפריפריה הדרומית, ומלבד האזרחים הנפגעים בגוף ובנפש ממלחמת ההתשה אותה מנהל מולם חמאס – הנה, נוספו למצבה גם הרופאים

אוכלוסית הרופאים היא לא היחידה המועדת למקרי קריסה נפשית לאור שחיקה בעבודה. מי שנמצאים עוד בסיכון הם גם המורים, כמעט מאותן סיבות. הם לא יכולים באמת ללמד או לחנך בכיתות כל כך גדולות. הם רצים מכיתה לכיתה, מדקלמים חומרים שבמקרים מסוימים הם כלל לא מאמינים בהם.

הם פועלים במערכת אנכרוניסטית שלא רואה את צרכיהם ובטח לא את צרכי התלמידים. הם מתפקדים כמטחנות ציונים, ואם משרד החינוך היה מעביר היום משוב מצב נפשי למורים, איזה אחוז מהם לדעתכם היה נמצא בחרדות או דיכאון? אני מניחה שלא נמוך.

אוכלוסיה נוספת הסובלת משחיקה קשה היא השוטרים. זה תמיד היה כך משום החיכוך עם אוכלוסיות קצה, השעות המרובות והחשיפה המתמדת לאלימות. היום במצבו הנוכחי של הארגון – על אחת כמה וכמה.

אין מפכ"ל כבר שנה וחצי, ראשי אגפים פורשים, שוטרים שהתגייסו מתוך אמונה בדרך מוצאים עצמם מכלים אנרגיות באותם תפקידים לאורך שנים ארוכות מבלי להחליף ולרענן. ברמה הפיקודית הם לא מוצאים יציבות ואת השקט שנחוצים להם בכדי להתמודד עם כל הקשיים האלו ולפתח מוטיבציה. פלא שהם עצמם הופכים אלימים? לא. לא ממש.

אוכלוסיה נוספת הסובלת משחיקה קשה היא השוטרים. זה תמיד היה כך משום החיכוך עם אוכלוסיות קצה, השעות המרובות והחשיפה המתמדת לאלימות. היום במצבו הנוכחי של הארגון – על אחת כמה וכמה

ומלבד כל הקשיים האדירים הכרוכים בהתמודדות בתוך מערכות מהסוג הזה, מה שעוד משותף לשלושת הארגונים האלו – הוא שחוסנה הלאומי של ישראל תלוי בהם, דבר שלא משאיר להם ברירה. זה או לתפקד, או להתאבד.

אחה"צ פורסם בווינט כי רופא שפוטר מבית החולים טוען שעבר התעללות מרופאים בכירים בבית החולים. במקביל קראה חברת הכנסת אורלי לוי אבוקסיס לחקור את האירועים.

דפנה גלפז, אשת תכן וחוקרת תרבות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 695 מילים
סגירה