בנימין נתניהו בשדה התעופה בן גוריון לפני ההמראה לוושינגטון.26 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
קובי גדעון / לע"מ

יומן וושינגטון נתניהו מבטיח לעשות היסטוריה, אבל בימין לא יקבלו פחות מסיפוח

נוכחותם של ראשי הרשויות ממועצת יש״ע בשדה התעופה הבהירה לראש הממשלה כי בלי לפחות ריבונות על הבקעה או על מעלה אדומים, אין מה לדבר ● ״ביום שלישי נעשה היסטוריה״, הבטיח להם נתניהו ● היום הוא יקבל מטראמפ שעה וחצי של טקסי קבלת פנים ופגישות רשמיות, לפני שנשיא ארה״ב יקדיש לבני גנץ 45 דקות אישיות ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא אתמול מרכב השרד באיטיות. על כבש המטוס חיכו לו שלושה ראשי רשויות ממועצת יש"ע שהוזמנו מראש, אבל נתניהו נראה כמובן מופתע. אליהו שבירו, ראש עיריית אריאל – שדומה דמיון מפתיע לארנון מילצ'ן, ראש מועצת אלקנה אסף מנצר וראש המועצה באורנית, איחלו לנתניהו הצלחה במסע לוושינגטון.

נתניהו ניגש לעיתונאים והרים את הרף לגובה שיא. "ביום שלישי נעשה היסטוריה", הוא הצהיר. מהצהרה עוצמתית כזו אין חזרה. הבילד-אפ שעשה נתניהו לתכנית המאה של טראמפ – שהוא עצמו כתב כנראה חלקים ממנה – לא יכול להסתיים בנסיגה, אפילו לא חלקית. הגרעין הקשה בימין לא יסבול משחקים כאלה. בלי ריבונות על הבקעה או על מעלה אדומים לפחות אין מה לדבר, ורצוי בישיבת הממשלה הקרובה. אחרת זו לא היסטוריה, זה חרטא.

הבילד-אפ שעשה נתניהו לתכנית המאה של טראמפ לא יכול להסתיים בנסיגה, אפילו לא חלקית. הגרעין הקשה בימין לא יסבול משחקים כאלה. בלי ריבונות על הבקעה או על מעלה אדומים לפחות אין מה לדבר

לנתניהו יש עוד סיבה ליצור דרמה אזורית ובינלאומית גדולה היום  (שני) ומחר. אנחנו בזמן בחירות, זה ברור, וצריך להאפיל על כתבי האישום ודיוני החסינות, שנתניהו מאבד בהם שליטה פרוצדורלית יחד עם סיעתו בכנסת והוא ילך לבחירות עם הזמנה להקראת כתב האישום בבית המשפט המחוזי ירושלים.

נתניהו רוצה לגמד גם את הביקור של בני גנץ בוושינגטון, ואת הפגישה של יו"ר כחול-לבן עם הנשיא. הקו ברור: גנץ בא והלך להתעסק בקטטות החסינות, ונתניהו נשאר בוושינגטון לעשות היסטוריה עם נשיא ארצות הברית.

בינתיים הבית הלבן פרסם את לוחות הזמנים של הנשיא טראמפ לשני ושלישי, ואלו כוללים טקסי קבלת פנים ופגישות בסך של שעה וחצי עבור נתניהו היום ב-11:00 (שש בערב שעון ישראל), בהשתתפות סגן הנשיא מייק פנס ושר החוץ מייק פומפאו. זאת, לעומת 45 דקות שיקדיש טראמפ מיד אחר כך לגנץ בפגישה סגורה. ביום שלישי, נתניהו זוכה ל-45 דקות נוספות הכוללות מסיבת עיתונאים ופוטו-אופ משותפים.

זו אולי הדרך של נתניהו להגיב על התמרון המרשים של גנץ ביומיים האחרונים. גנץ נחלץ מהמלכודת שנתניהו טמן לו, השיג פגישה אישית עם הנשיא ולא ישתתף מחר ב"הצגה ההיסטורית" בבית הלבן. הוא לא רוצה להיות תפאורה. אתמול זכה גנץ בנקודות רבות נוספות כאשר צולם בשדה התעופה, ממתין כאחד האדם בתור לצ'ק אין. איפה גנץ ואיפה גינוני המלכות של נתניהו?

אגב, צריך לזכור שגנץ היה הנספח הצבאי בשגרירות בוושינגטון, והמסדרונות בממשל האמריקאים ממש לא זרים לו.

יריב לוין עם שלום ירושלמי, אבי בלום ודנה ויס במטוס ראש הממשלה לוושינגטון. 26 בינואר 2020 (צילום: מיכל גרסטלר)
יריב לוין עם שלום ירושלמי, אבי בלום ודנה ויס במטוס ראש הממשלה לוושינגטון (צילום: מיכל גרסטלר)

העיניים הישראליות נשואות הבוקר בוושינגטון לפגישה של טראמפ עם יו"ר כחול-לבן. איזה יחס נשיאותי הוא יקבל, מה הוא יאמר על דיל המאה? היחס בכחול-לבן לעסקה הזו מסויג כלפי חוץ, למרות שהם חושבים שזו ההצעה הטובה ביותר שישראל קיבלה אי פעם. אסור להם להפגין התלהבות יתר, אלא לחכות להתפתחויות משבריות בימין ולהחזיר בינתיים את סדר היום למסלול החסינות. גם זה חלק מהמשחק הפוליטי בבחירות הללו.

היחס בכחול-לבן לעסקה מסויג כלפי חוץ, למרות שהם חושבים שזו ההצעה הטובה ביותר שישראל קיבלה אי פעם. אסור להם להפגין התלהבות יתר, אלא לחכות להתפתחויות משבריות בימין ולהחזיר בינתיים את סדר היום למסלול החסינות

בחזרה להיסטוריה. נתניהו מתמסר מרצון או שלא מרצון לימין האידיאולוגי הקשוח בהתנחלויות ובכלל. במטוס לוושינגטון הוא מוקף בשר יריב לוין, נטורי קרתא של הליכוד, מי שישב כמעט על כל פרט בתכנית; ושגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן, איש ימין לכל דבר, שהוא בעצם שגריר ישראל בארצות הברית נוסף על השגריר רון דרמר, שגם הוא בטיסה.

ראש המל
ראש המל"ל מאיר בן שבת (מימין) ושגריר ארה"ב ישראל דיוויד פרידמן (במרכז) מוקפים בעיתונאים, בעת תפילה על מטוס ראש הממשלה לוושינגטון (צילום: שלום ירושלמי)

היום יגיע לוושינגטון יוסי דגן, ראש מועצת שומרון ואחד האנשים החזקים בליכוד. דגן ייפגש כאן עם מנהיגים אוונגליסטים שמעניקים השראה דתית ופוליטית לטראמפ ולכל המחזה הזה. לוין, דרמר, דגן והאחרים יבקשו לנטרל את הסיכוי האחרון להפוך את התוכנית הזו לדיל דו-צדדי. הם ינסו למחוק מפרוטוקול התכנית את המונח מדינה פלסטינית ואת פינוי המאחזים. האם יצליחו? נדע מחר כאשר תוצג התכנית בבית הלבן. "המאמצים יימשכו עד הרגע האחרון", אומר אחד מהם.

ואם זה לא יצלח, נתניהו ולוין יסבירו שמדובר בסך הכל בישות פלסטינית תיאורטית וחסרת כוח, כפי שהיא קיימת היום. הסיפוח האפשרי של מעלה אדומים יחד עם שטחי E1 יחשמלו את הימין וינטרלו את ההתנגדות. "סמוטריץ' אולי לא ישתכנע, אבל הליכודניקים המתנדנדים יבינו שהם צריכים לחזור הביתה", כפי שמבטיח שר בכיר.

הסיפוח האפשרי של מעלה אדומים יחד עם שטחי E1 יחשמלו את הימין וינטרלו את ההתנגדות. "סמוטריץ' אולי לא ישתכנע, אבל הליכודניקים המתנדנדים יבינו שהם צריכים לחזור הביתה", כפי שמבטיח שר בכיר.

מטוס ראש הממשלה נחת בבסיס אנדרוז בוושינגטון בשלוש לפנות בוקר שעון ישראל ושעת ערב בארצות הברית לאמריקה מזועזעת, שעסוקה באבל על קובי בריאנט, אחד מגדולי שחקני האן בי איי בהיסטוריה, שנהרג אתמול עם בתו הבכורה ג'יאנה בהתרסקות מסוק. אמריקה לא תתעניין היום בביקורם של נתניהו או גנץ. אבל לא את אמריקה הם באו לכבוש הפעם.

במהלך הטיסה המתישה לוושינגטון קרא נתניהו את ספרו ההיסטורי של וינסטון צ'רצ'יל, כרגיל, אך ליתר ביטחון הוא הצטייד גם בספר על 12 עצות לחיים טובים. "לך בכוחך זה והושע את עם ישראל", ציטט בפניו מישהו מספר שופטים לפני הנחיתה, ובמטוס השתררה לרגע אווירה משיחית משהו.

עוד 758 מילים
סגירה