דונלד טראמפ עם בני גנץ, ועם בנימין נתניהו (צילום: הבית הלבן וקובי גדעון, לע"מ)
הבית הלבן וקובי גדעון, לע"מ

יומן וושינגטון גנץ קיבל מתנה, אבל נתניהו בונה על כל הקופה

בני גנץ שיעשע את טראמפ וקיבל בתמורה תמונה של יו״ר כחול לבן יושב מחויך עם נשיא ארצות הברית ● בנימין נתניהו לקח פיקוד בבית הלבן ויקבל היום עסקה שיכולה לשנות את עתידו הפוליטי ● מי צריך חסינות כשעל הפרק אפשרות לסיפוח חד צדדי ● פרשנות

"אתה רואה את הגבר הזה?" פנה בני גנץ אל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והצביע על האלוף (מיל.) אמיר אשל. "הוא היה בכל מדינות המזרח התיכון בלי דרכון".

ניכר שטראמפ אהב את הבדיחה על מפקד חיל האוויר לשעבר, שטס מעל כל שטח ערבי בימי שלום ומלחמה לאורך שנים. טראמפ, כך סיפרו לגנץ לפני הפגישה הראשונה שלו עם הנשיא האמריקאי, אוהב אנשי צבא. בעיקר הוא נהנה לשמוע על הטייס הישראלי הנועז אחרי שחיל האוויר שלו הוריד את קסאם סולימאני.

גנץ נפגש אתמול עם טראמפ בבית הלבן אחרי ראש הממשלה בנימין נתניהו. זהו אירוע מרתק בסך הכול: ראש המדינה וראש האופוזיציה באים ויוצאים אצל הנשיא האמריקאי כמו במסדר המפקד או בראיונות עבודה עוקבים, כדי שיקבע את גורלם ועתיד המדינה שלהם.

"אתה רואה את הגבר הזה?" פנה בני גנץ אל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והצביע על האלוף (מיל.) אמיר אשל. "הוא היה בכל מדינות המזרח התיכון בלי דרכון"

גנץ, הסתבר אתמול, חושב כמו חבריו לכחול-לבן שתכנית המאה של טראמפ מצוינת, אבל הוא הסתייג ממנה בהתחלה כי סירב לשחק לידיו של נתניהו. כאשר הבין כי הוא לא יכול להתמקח עם האמריקאים, הוא התהפך. השגריר דייוויד פרידמן עזר לו לקבוע את הפגישה האישית עם הנשיא ולהיחלץ מהמלכודת שטמן לו נתניהו.

החבורה של הרמטכ"ל לשעבר מיהרה להזמין חדרים במלון ג'פרסון, מרחק תשע דקות הליכה מהבית הלבן והבלייר האוס, שם שוהים בני הזוג נתניהו.

"היה לנו מזל גדול. אילו היינו באים עם נתניהו לטקס מחר (שלישי) זה היה נראה כמו אבא שלוקח את הילד שלו לעבודה", אמר אמש לזמן ישראל גורם בסביבת גנץ. "הרווחנו עכשיו תמונה של גנץ יושב עם נשיא ארצות הברית, שווה בשווה, כמו עם ראש ממשלת ישראל. זה הישג".

בני גנץ במסיבת עיתונאים אחרי פגישתו עם דונלד טראמפ ולפני שהמריא חזרה לארץ מוושינגטון (צילום: Alexi Rosenfeld)
בני גנץ במסיבת עיתונאים אחרי פגישתו עם דונלד טראמפ ולפני שהמריא חזרה לארץ מוושינגטון (צילום: Alexi Rosenfeld)

לא הכל עבר חלק עבור אנשי כחול-לבן, עם זאת. היום נפתח עם קמפיין אגרסיבי שנוהל בישראל נגד יועצו של גנץ, רונן צור. בליכוד עשו לו כיפה אדומה – נשלפו ציוצים של צור מלפני שלוש שנים בהם כינה, בין השאר, את הנשיא האמריקאי "דונלד אדולף טראמפ" – רגע לפני שגנץ היה בדרכו לחדר הסגלגל. צור, נבוך, נאלץ להתנצל, ולא העיז להתקרב לבית הלבן.

"היה לנו מזל גדול. אילו היינו באים עם נתניהו לטקס זה היה נראה כמו אבא שלוקח את הילד שלו לעבודה. הרווחנו עכשיו תמונה של גנץ יושב עם נשיא ארצות הברית, שווה בשווה, כמו עם ראש ממשלת ישראל. זה הישג"

גנץ המריא אתמול בצהריים לארץ ואולי יספיק להשתתף בדיונים שיתקיימו היום במשכן הכנסת, על הקמת הוועדה שתדון בבקשת החסינות של נתניהו.

אף אחד בוושינגטון לא עובד בחינם. כולם רוצים הישג ומיד. ליד הבית הלבן, בקור בלתי נסבל בעליל, עמדו אתמול מפגינים, נשאו שלטים וביקשו מהנהגים לצפור אם הם חושבים שהנשיא אשם. בסנאט התקיימו באותה שעה דיוני ההדחה של טראמפ ונהגי המוניות הקשיבו להם ברדיו כמו לתסכית מתח.

טראמפ עצמו צריך להציג הישג בינלאומי. אפילו היסטורי. דווקא הנוכחות של גנץ הייתה חשובה לו כדי להבהיר שהוא לא מתערב לכאורה לצד כזה או אחר בבחירות בישראל, ולכן הזמין את שני האישים. האווירה בבית הלבן משדרת דחיפות. הדלפות על הצורך ביישום תכנית המאה בתוך שישה שבועות יוצאות ומוכחשות וחוזר חלילה. בכל זאת, גם לטראמפ יש צרות מבית ובחירות על הראש בעוד עשרה חודשים.

וכאן משתלב נתניהו, הנשכר העיקרי מעסקת המאה ומי שמתכנן ומדרבן ומוציא לאור את פרטי התכנית, שכן כל חייו הפוליטיים תלויים בה לפתע.

כפי שזה נראה מוושינגטון, נתניהו הולך למשוך את בקשת החסינות מהכנסת, כדי שלא להעניק לכחול-לבן את התענוג לדון בתיק הפלילי שלו בוועדת הכנסת מול המצלמות, עד יום הבחירות. אנשיו מודים שאין להם סיכוי לנצח בקרב הזה, ולכן הם רוצים להסיר את הדיון מסדר היום של הבחירות.

בנימין נתניהו ודולנד טראמפ בבית הלבן, 27 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
בנימין נתניהו ודולנד טראמפ בבית הלבן, אתמול (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

במקום זה נתניהו רוצה אג'נדה מדינית שתאפיל על מצבו המשפטי. אתמול הוא הגיע לבית הלבן ונראה לרגע שהוא מנהל את העניינים בחדר הסגלגל. "הנשיא ואני נעשה מחר היסטוריה", נתניהו התחייב שוב. עיתונאים אמריקאיים לא זוכרים ראש מדינה שמודיע בשם הנשיא על מהלכים היסטוריים, אבל נתניהו וטראמפ הם כנראה ישות אחת.

"היום יהיה משהו ענק", הוסיף ואמר נתניהו בשיחה עם מקורב. מהבטחות כאלה לא יכולה להיות נסיגה. אתמול פרסמנו לראשונה בזמן ישראל כי הדיבור הוא על החלת הריבונות על מעלה אדומים. הדברים מתבססים גם על אמירות של בכירים כי הסיפוח ייעשה על אזורים שבהם לא חיים פלסטינים. היום נדע אם זו אכן הכוונה של נתניהו את טראמפ.

המתח וההתרגשות בבירת ארה"ב עצומים. גם בארץ. שרים בממשלה התקשרו כדי להתעניין והעריכו כי נתניהו יביא הצעה על סיפוח שטחים כבר בישיבת הממשלה הבאה.

המתח וההתרגשות בבירת ארה"ב עצומים. גם בארץ. שרים בממשלה התקשרו כדי להתעניין והעריכו כי נתניהו יביא הצעה על סיפוח שטחים כבר בישיבת הממשלה הבאה

את וושינגטון מציפים בימים אלה פעילי ימין, ונדמה כי מועצת יש"ע נדדה לכאן, עם כל ראשי היישובים. הם באו לתמוך, אבל גם להרתיע. רבים מהם מסתכלים על הכוס הריקה: מדינה פלסטינית על פני 70 אחוז מהשטח, מובלעות ישראליות בתוך השטח הפלסטיני וסכנה של פינוי יישובים.

למרבה האירוניה, דווקא הנשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הרגיע אותם. אתמול אבו מאזן קילל וגידף את טראמפ ואת תכניתו, מה שמקרב אולי את הימין והמתנחלים לאירוע סיפוח חלומי, וחד-צדדי.

עוד 774 מילים
סגירה