בימין חוגגים את בשורת הסיפוח בעוד שאר העולם עוקב בדאגה

הממשלה תעלה הצעה לסיפוח הבקעה ועל כל היישובים היהודים ביו"ש, כבר ביום ראשון הקרוב ● אבו מאזן: ירושלים לא למכירה, המזימה לא תצליח ● לאחר שמשך את בקשת החסינות, הוגש לבית המשפט כתב האישום נגד נתניהו ● מחר ימריא ראש הממשלה למוסקבה; ייתכן שישוב ארצה עם נעמה יששכר

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בבית הלבן, מודיעים על תוכנית ארה"ב להסכם שלום בין ישראל והפלסטינים. 28 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
AP Photo/Alex Brandon
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בבית הלבן, מודיעים על תוכנית ארה״ב להסכם שלום בין ישראל והפלסטינים. 28 בינואר 2020
07:04 עריכה

מליאת הכנסת תתכנס היום בשעה 11:00 כדי להצביע על הקמתה של ועדת הכנסת. חברי הליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה – ובהם יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין – צפויים להיעדר מהישיבה. בהקמת הוועדה – שצפויה לדון בבקשות החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל חבר הכנסת חיים כץ – עתידים לתמוך חברי כחול לבן, העבודה-גשר-מרצ, הרשימה המשותפת וישראל ביתנו. פרשן זמן ישראל, שלום ירושלמי, העריך הבוקר שנתניהו ימשוך את בקשת החסינות שהגיש.

07:11 עריכה

אחרי שבשנים האחרונות נידונה ממושכות תוכניתו של הנשיא טראמפ לאזור – תוצג הערב (שעון ישראל) היוזמה המדינית. בשעה 19:00 (12:00 שעון וושינגטון) יחשוף הנשיא האמריקאי את מה שמכונה "עסקת המאה". אף שהתוכנית נוגעת לעתידם של הישראלים והפלסטינים, רק הראשונים ייקחו חלק בהצגתה. בעוד שבישראל רבים מביעים תמיכה ביוזמה, בקרב הפלסטינים ישנה התנגדות רבתי לתוכניתו של טראמפ.

דונלד טראמפ (צילום: Evan Vucci, AP)
טראמפ בדרכו לפגישתו עם ראש הממשלה נתניהו, אתמול (צילום: Evan Vucci, AP)
07:54 עריכה

במערכת הפוליטית והציבורית סופדים ללוחם שמעון כהנר (קצ'ה), שהלך אמש לעולמו.

08:01 עריכה

יוראי להב הרצנו מכחול לבן יושבע היום לחבר כנסת. להב הרצנו התמנה לחבר בכנסת הנוכחית בעקבות התפטרותו מהכנסת של גדי יברקן, שעזב את כחול לבן והצטרף לשורות הליכוד. להב הרצנו כיהן כחבר בכנסת הקודמת, ומהשבוע שעבר הוא מכהן כחבר גם בכנסת הנוכחית. היום, עם כינוס מליאת הכנסת, ישבע להב הרצנו אמונים.

יוראי להב הרצנו (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
להב הרצנו במליאת הכנסת באפריל האחרון (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

עם התפטרות יברקן היה צריך עידן רול להתמנות לחבר כנסת, אולם הוא העדיף להמשיך בעבודתו בחברת היי-טק, ותחתיו התמנה להב הרצנו ממפלגת יש עתיד.

08:59 עריכה

ועדת הבחירות המרכזית עדכנה אתמול, שהיא מסרה למשרד החוץ את הקלפיות שישמשו את נציגי ישראל בחו"ל.

נמסרו (!) למשרד החוץ, הקלפיות לבחירות בנציגויות ישראל בחו"ל.הקלפיות ישלחו ל-96 נציגויות ברחבי העולם ????????????הבחירות…

פורסם על ידי ‏ועדת הבחירות המרכזית לכנסת‏ ב- יום שני, 27 בינואר 2020

09:30 עריכה

מחר תדון ועדת הבחירות המרכזית בבקשות לפסילת התמודדותם לכנסת של היבא יזבק, הרשימה המשותפת, עוצמה יהודית, ישראל ביתנו, העבודה-גשר-מרצ ומשפט צדק – לשחרור יגאל עמיר. היועץ המשפטי לממשלה מתנגד לכל בקשות הפסילה.

ההערכה היא שבקשת הפסילה של יזבק – שאותה הגישו הליכוד, ישראל ביתנו ועוצמה יהודית – תתקבל. לאחר מכן תידון, כמקובל, בבית המשפט העליון.

הדיונים מחר יחלו, לפי לוח הזמנים המתוכנן, בשעה 9:00 בבוקר, ויימשכו עד השעה 21:00 בערב.

09:49 עריכה

נתניהו הודיע שהוא מושך את בקשת החסינות שלו.

אזרחי ישראל, בשעה גורלית זו לעם ישראל, בעת שאני נמצא בארה"ב בשליחות היסטורית לעצב את גבולות הקבע של ישראל ולהבטיח את…

פורסם על ידי ‏Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‏ ב- יום שני, 27 בינואר 2020

10:03 עריכה

בכחול לבן החליטו, שאף על פי שראש הממשלה נתניהו הודיע שהוא מושך את בקשת החסינות שהגיש, תוקם ועדת הכנסת – כדי לדון בבקשת החסינות שהגיש חבר הכנסת חיים כץ.

10:05 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים על החלטתו של ראש הממשלה נתניהו למשוך את בקשתו לקבל חסינות מפני העמדה לדין.

10:17 עריכה

מכתבו של ראש הממשלה נתניהו ליושב ראש הכנסת אדלשטיין.

10:20 עריכה

בתוך מספר ימים צפוי להיות מוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב האישום נגד ראש הממשלה נתניהו, שיהפוך מחשוד לנאשם.

10:23 עריכה

בלשכת יושב ראש הכנסת אישרו שקיבלו את מכתבו של נתניהו, שבו ביקש למשוך את בקשת החסינות שהגיש.

11:02 עריכה

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין פתח את ישיבתה של מליאת הכנסת. במהלך הישיבה יצהירו אמונים השרים יעקב ליצמן, נפתלי בנט וציפי חוטובלי וחבר הכנסת יוראי להב הרצנו. הצבעה תתקיים על הקמת ועדת הכנסת. זמן קצר לאחר פתיחת הישיבה כבה החשמל, אולם כעבור זמן קצר שבו האורות לדלוק.

11:13 עריכה

יוראי להב הרצנו הצהיר אמונים כחבר כנסת. יעקב ליצמן וציפי חוטובלי הצהירו אמונים כשרים, ומשולם נהרי – כסגן שר. בהמשך הישיבה צפוי גם נפתלי בנט להצהיר אמונים כשר.

משולם נהרי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
נהרי בכנסת ב-2013 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
11:17 עריכה

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין וחברים נוספים מבלוק המפלגות של נתניהו עזבו את ישיבת המליאה. את תפקיד יושב ראש הכנסת ממלא מאיר כהן.

11:53 עריכה

מהדיון בכנסת נעדר שר מטעם הממשלה. מזכירות הממשלה הודיעה שבניגוד לנהוג, לא תשלח נציג לדיון בכנסת.

12:34 עריכה

לקראת פרסום תוכניתו של נשיא ארצות הברית טראמפ הערב, מתגבר צה"ל את כוחותיו באזור הבקעה והעמקים.

12:38 עריכה

מועצת יש"ע תתנגד לתוכניתו של נשיא ארצות הברית טראמפ בשל עמדתה נגד מדינה פלסטינית.

12:42 עריכה

מליאת הכנסת אישרה את הקמתה של ועדת הכנסת ברוב של 60 תומכים, ללא מתנגדים וללא נמנעים (59 חברי כנסת הצביעו בעד; יושב הראש הוסיף את קולה של חברת הכנסת קארין אלהרר שלא הצביעה פיזית). מהדיון נעדרו חברי הכנסת של הליכוד, יהדות התורה, ש"ס וימינה.

מליאת הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מליאת הכנסת, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
12:49 עריכה

בדיון במליאת הכנסת נשאה סתיו שפיר את מה שעשוי להיות נאומה האחרון בכנסת. שפיר לא מתמודדת בבחירות הנוכחיות לכנסת. לאחר דבריה לחץ את ידה יושב ראש העבודה עמיר פרץ.

12:55 עריכה

מיני דרמה במשכן: הדיון בכנסת הסתיים, אך נפתלי בנט, שאמור היה להצהיר אמונים – עוד לא הגיע. יושב הראש מאיר כהן הודיע על הפסקה, וכעבור מספר דקות הגיע בנט – שעשה את דרכו לכנסת במסוק – והצהיר אמונים.

12:58 עריכה

הליכוד נגד גנץ, כחול לבן נגד נתניהו.

13:10 עריכה

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) הזמין נציגים מחמאס לדיון שיקיים הערב על תוכניתו לאזור של הנשיא טראמפ.

13:35 עריכה

ג'ייסון גרינבלט, ששימש יועץ מיוחד של הנשיא טראמפ, אמר אתמול לזמן ישראל, שיום הצגת תוכנית השלום הוא "יום היסטורי, בוודאות!". גרינבלט, שהיה ממנסחי "עסקת המאה", סירב להסביר את דבריו, ורק אמר לעיתונאים ששוחחו עימו: "תחזרו אליי אחרי פרסום התוכנית ותראו אם מה שאמרתי לא היה נכון". כך עדכן שליח זמן ישראל לארצות הברית, שלום ירושלמי.

בספטמבר האחרון התפטר גרינבלט מתפקידו בממשל, ומאז הוא משמש כפרקליט מצליח בוושינגטון.

ג'ייסון גרינבלט (צילום: Charles Sykes/Invision/AP)
גרינבלט בניו יורק במרץ האחרון (צילום: Charles Sykes/Invision/AP)
13:45 עריכה

כתב האישום נגד ראש הממשלה נתניהו הוגש למזכירות בית המשפט המחוזי בירושלים.

מסמך: כתב האישום בתיקי 1000, 2000 ו-4000.

הודעת היועץ המשפטי לממשלה –

כידוע, ביום 21.11.19 החליט היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה ואחרים בפרשות המכונות "1,000", "2,000" ו-"4,000".

בהתאם להוראות חוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, כתב האישום לא הוגש לבית המשפט, על מנת לאפשר דיון בבקשת ראש הממשלה מהכנסת לקבלת חסינות.

בעקבות הודעת ראש הממשלה מהיום כי הוא מושך את בקשתו לקבל חסינות מהכנסת, אנו מעדכנים כי כתב האישום הוגש לפני זמן קצר למזכירות בית המשפט המחוזי בירושלים, כמתחייב בחוק.

בית המשפט המחוזי ירושלים (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
בית המשפט המחוזי ירושלים בשנה שעברה (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
14:13 עריכה

ראש הממשלה נתניהו יטוס ביום רביעי הקרוב  מוושינגטון לרוסיה. לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, נתניהו יעדכן את הנשיא פוטין בהתפתחויות האזוריות ובתוכניתו של הנשיא טראמפ. ישנן הערכות שנתניהו ישוב מהביקור יחד עם נעמה יששכר, הכלואה במדינה מאפריל האחרון.

נשיא רוסיה פוטין לוחץ את ידה של יפה יששכר; לידם – ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה, היום (צילום: Heidi Levine, Pool via AP)
נשיא רוסיה פוטין לוחץ את ידה של יפה יששכר, אמה של נעמה; לידם – ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה, ביום חמישי האחרון בירושלים (צילום: Heidi Levine, Pool via AP)
14:25 עריכה

בתגובה להגשת כתב האישום נגדם, מסרו ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר, פרקליטיהם של שאול ואיריס אלוביץ', שהם בטוחים שיתברר כי לא ביצעו את המיוחס להם.

עתה, משהוגש כתב האישום, הדברים ייבחנו במסגרת הליך הוגן ופומבי. אנו תקווה כי יחדל מסע ההשמצות וההדלפות הברוטאליות שנמשך כשנתיים, וההליך המשפטי יחזור למקומו הנכון בו תתברר האמת. אנו בטוחים שבית המשפט יגיע למסקנה שהראיות מעידות על כך שהם לא ביצעו את העבירות ואת המעשים אשר מייחסת להם הפרקליטות.

14:33 עריכה

ועדת הכנסת התכנסה לראשונה. בפתח הישיבה נבחר חבר הכנסת אבי ניסנקורן, ברוב של 14 תומכים וללא מתנגדים, ליושב ראש הוועדה.

ניסנקורן אמר שאמורות להתקיים ישיבות ביום חמישי בבוקר וביום שלישי אחר הצהריים, אולם הואיל וראש הממשלה נתניהו משך את בקשתו, ונותרה רק בקשתו של חיים כץ – אפשר שמועדי הדיון ישתנו.

עוד אמר יושב הראש, שחבר הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו מעוניין בהקמתן של כל הוועדות הקבועות של הכנסת – דבר שמצוי בסמכותה של ועדת הכנסת.

14:47 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים על הגשת כתב האישום נגד נתניהו.

14:54 עריכה

לקראת הצגת תוכנית הממשל האמריקאי לאזור, קיימו שר הביטחון בנט והרמטכ"ל כוכבי הערכת מצב ביהודה ושומרון.

15:00 עריכה

בתגובה להגשת כתב האישום נגדו, תקפו מקורבים עלומים של נתניהו את תזמון המעשה.

אם למישהו עוד היה ספק שיש פה רדיפה אובססיבית נגד ראש הממשלה נתניהו, הוא קיבל עכשיו עוד הוכחה ברורה וחדה לכך. הלהיטות להגיש את כתב האישום המופרך נגד ראש הממשלה היא כה גדולה, עד שהם לא יכלו להמתין ולו יום אחד עד לסיום הפסגה ההיסטורית בוושיגנטון, מן החשובות בתולדות המדינה.

לא מפתיע שמי שנאבקו להכניס את תומכת המחבלים היבא יזבק לכנסת ונתנו חוות דעת מזעזעת לטובתה, רצו בריצת אמוק להגיש כתבי אישום מופרכים.

15:38 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט על הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני לא מצליח להבין מדוע הפרקליטות הזדרזה להגיש מיד כתב אישום נגד נתניהו שעומד רגע לפני אירוע היסטורי בוושינגטון, מה בער להם להשפיל את ראש הממשלה כשהוא שם, בחו"ל, מייצג את כולנו?".

15:40 עריכה

יו"ר בל"ד, ח"כ מטאנס שחאדה הודיע כי מפלגתו לא תמליץ על יו"ר כחול בני גנץ להרכבת הממשלה, בעקבות תמיכתו בתוכנית המאה. "הוא יכול לשכוח מהסיכוי לגבש 61 ממליצים אצל הנשיא", דברי שחאדה. "כחול לבן וגנץ טועים קשות בכך שהם תומכים עקרונית בתוכנית, שעלולה להוביל לאלימות ולהתדרדרות המצב באזור ומיישרת קו עם החלומות ההזויים ביותר של הימין המשיחי".

15:43 עריכה

משה בוגי יעלון (כחול לבן) על הגשת כתב האישום נגד נתניהו: "היום, לראשונה במדינת ישראל, הוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן. אמנם מדבר בראש ממשלת מיעוט ומעבר, אך היצמדותו לכסא בימים שכאלה מכתימה את מוסד ראש הממשלה כולו ומשתקת את המדינה…חייבים להתקדם".

16:08 עריכה

במכתב ששיגר יו"ר העבודה-גשר-מרצ ח"כ עמיר פרץ ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ גבי אשכנזי, הוא דורש לכנס בדחיפות את הוועדה כדי לדון בהקדם בהסלמה האפשרית בעקבות תוכנית המאה.

"כדי שנהיה ערוכים היטב לכל תרחיש, הן עמידה בלחצים הבינלאומיים והן בלחצים האזוריים, אבקש כי תכנס את ועדת החוץ וביטחון במהירות האפשרית וזאת על מנת לקיים הערכת מצב ולהיערך להתפתחויות הצפויות", כתב פרץ לאשכנזי.

16:48 עריכה

לקראת פרסום תוכנית המאה. בבית הלבן הבהירו לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הם מתנגדים לצעדים חד צדדיים מידיים כמו סיפוח בקעת הירדן או חלקים אחרים בגדה המערבית – כך אמרו מקורות ישראלים ואמריקנים לחדשות 13. 

כמו כן, לפי הדיווח, עמדת הבית הלבן הובהרה גם ליו"ר כחול לבן בני גנץ, כשהדגיש בפני טראמפ כי הוא סבור שיש ליישם את התכנית רק לאחר הבחירות. הסיבה העיקרית להתנגדות האמריקנית למהלכי סיפוח היא רצונם לזכות לתמיכה של מדינות ערביות רבות ככל האפשר לתוכנית טראמפ.

17:09 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' על הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה נתניהו: "מדינת ישראל זה כולנו. מנדלבליט לא מוסמך לדבר בשם מדינת ישראל. סיכום אירועי הימים האחרונים בשני משפטים: מדינת ישראל בעד בנימין נתניהו, השליטים מטעם עצמם נגדו. מדינת ישראל נגד היבא יזבק, השליטים מטעם עצמם בעדה. זה כל הסיפור".

17:19 עריכה

ח"כ משה גפני: "לכחול לבן יש פחות ניסיון. טובת המדינה שלא אלך עם יאיר לפיד. אחרי הבחירות נראה מה יהיה אבל לא נשב בממשלה שתוביל תחבורה ציבורית בשבת".

יו"ר ועדת הכספים אמר את הדברים בוועידת איגוד התאגידים העירוניים באילת שהתקיימה היום, והתייחס לכתב האישום נגד נתניהו: "לא חושב שב-35 שנה האחרונות היה ראש ממשלה טוב כמוהו. לא נח לי עם כתבי האישום אבל אני הולך איתו. הוא עשוי מפלדה, אף אחד מאיתנו לא היה עומד בזה".

משה גפני תוקף את אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים בכנסת. 20 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
משה גפני (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
17:21 עריכה

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר: "לא מופתע מההחלטה של מנדלבליט להגיש את כתב האישום נגד ראש הממשלה עוד לפני שחזר לארץ. שכחתם שמדובר במי שרק אתמול הכשיר את המעריצה של סמיר קנוטאר?".

17:24 עריכה

תוכנית המאה שצפויה להתפרסם הערב אמנם תופסת כותרות בישראל, אבל בוושינגטון הנושא כמעט ולא תופס תשומת לב תקשורתית.

במרבית העיתונים המרכזיים, כמו גם בתכניות הבוקר בארצות הברית, מתעסקים בהליך ההדחה של הנשיא דונלד טראמפ ובמותו של הכדורסלן קובי בריאנט. תוכנית המאה, כמעט ולא מוזכרת.

18:02 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "ההצגה בוושינגטון, החסינות והנסיעה למוסקבה הן בשוליים. הפצצה האיראנית, מערכת הבריאות והגירעון התקציבי שהוא ממש שוחד לאור היום – אלו הפצצות האמיתיות".

בראיון ל-103FM, התייחס ליברמן לנושא החסינות של ראש הממשלה: "לנתניהו מלכתחילה לא היה סיכוי לחסינות. המדינה משותקת יותר מדי זמן. אין פיקוח פרלמנטרי, אין ממשלה, המדינה מתנהלת ע"י החשב הכללי".

18:12 עריכה

יו"ר גשר, אורלי לוי, התייחסה להגשת כתב האישום נגד נתניהו: "טוב עשה ראש הממשלה שחזר בו מבקשת החסינות ושנחסך מאיתנו קרנבל האבסורד הזה. כעת אפשר לחזור ולהתעמק בנושאים החשובים שנוגעים לכולנו ולא רק לאיש אחד".

18:17 עריכה

לקראת פרסום תוכנית המאה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מוושינגטון: "זה יום היסטורי למדינת ישראל ואחד הימים החשובים בחיי. כמו תמיד, איני נותן לשום דר אחר להפריע לי מלעבוד למענכם – למען ביטחון ישראל, למען עתיד ישראל".

18:47 עריכה

ח"כ אחמד טיבי הכחיש את הדיווח לפיו יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן דיבר בשפה בוטה על נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ואף הפטיר לעברו קללות כדוגמת "כלב איבן כלב".

בראיון לחדשות 12 אמר טיבי, "לא היה ולא נברא. הדיווח פשוט איננו נכון". אם זאת, טיבי אישר כי אבו מאזן סירב לבקשה לשוחח טלפונית עם הנשיא טראמפ ולקבל הערב עותק של תוכנית המאה שתושק בוושינגטון.

19:06 עריכה

פרסום תוכנית המאה. שלדון אדלסון ורעייתו, מנהיגי אייפא"ק, שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, ד"ר דורי גולד, הרב לוי שמטוב מחב"ד בוושינגטון ועוד שורת מנהיגים הגיעו לבית הלבן לטקס ההכרזה על תוכנית המאה.

19:21 עריכה

פרסום תכנית המאה: בדברי ההקדמה להצגת התוכנית, אמר טראמפ כי אתמול נפגש עם ראש ממשלת ישראל ועם בני גנץ. "שני המנהיגים יחד איתי תומכים במצב הזה כדי להוכיח שישראל שוחרת שלום וששלום מתעלה על פוליטיקה, בזאת הם חפצים".

"מדובר בתהליך קשה ומסובך שהיה צריך לעבור כדי להגיע לרגע זה. ביום ראשון אמרתי לנתניהו וסיפרתי לו מה החזון שלי ולשלום ושגשוג. הן לישראלים והן לפלסטינים – החזון לשלום הוא שונה מאוד מכל ההצעות שניתנו בעבר. בעבר אפילו התכניות שכוונתן הייתה הטובה ביותר, היו בהן הרבה מאוד פרטים, אבל לעומת זה התכנית שלנו היא קצרה יותר, אבל היא הטובה ביותר שהונחה על השולחן", דברי טראמפ.

עוד הוסיף: "היום ישראל צועדת צעד ניכר קדימה לעבר השלום. אתמול ראש הממשלה נתניהו אמר לי שהוא מוכן לתמוך בחזון הזה כבסיס למשא ומתן ישיר וגם האלוף, גם הוא תמך במאמץ הזה. זוהי פריצת דרך עם הפלסטינים".

19:23 עריכה

פרסום תוכנית המאה: טראמפ הבהיר כי "ירושלים תמשיך להיות בירתה המאוחדת של ישראל. המאוחדת. ארצות הברית תכיר בריבונות הישראלית על השטח שימשיך להיות בריבונות ישראל. כאשר נעבור לפתרון שתי המדינות, לא נקבל אף איום בטחוני על ישראל".

19:26 עריכה

"הפלסטינים יזכו לעיר בירה במזרח ירושלים, שם ארצות הברית גם תפתח שגרירות", הכריז טראמפ בהצגת תוכנית המאה. 

"אף פלסטיני ואף ישראלי לא יעקרו מביתם", אמר טראמפ ואמר כי ישראל תעבוד בשנים הקרובות עם מלך ירדן על מנת להבטיח שהסטטוס קוו של הר הבית יישמר והאמצעים יינקטו "כדי להבטיח שכל המוסלמים שרוצים לעשות בשלווה ולהתפלל בהר הבית יוכלו לעשות כן".

19:30 עריכה

הצגת תוכנית המאה: הנשיא טראמפ פנה ישירות למחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית: "אני רוצה שתדע שאם אתה תבחר בדרך השלום, ארצות הברית ומדינות רבות אחרות, נהיה שם כדי לסייע לך בדרכים רבות ונהיה שם בכל צעד מן הדרך כדי לסייע".

19:43 עריכה

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) בתגובה ראשונה לתוכנית המאה: "בחיים לא ביקרתי במסיבת טבע, אבל אמרו לי שמריצים סרטים יחד עם הרבה אקסטזה וניתוק מהמציאות. נראה לי שזה מה שקורה עכשיו בבית הלבן".

19:54 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון, לצידו של טראמפ: "ישראל תחיל ריבונות על הבקעה ועל כל היישובים היהודים ביהודה ושומרון שכלולים בתוכנית שלך. ההחלטה הזו תשאיר את האפשרות לפתרון מול הפלסטינים בשנים הבאות".

נתניהו פנה לנשיא טראמפ ואמר לו כי הוא "מסכים לקיום משא ומתן עם הפלסטינים על בסיס העסקה שלך. זאת תכנית מצוינת לישראל, לשלום, בכנות אדוני הנשיא, בהתחשב בכל הפעולות שעשית עבור ישראל, אני לא מופתע. אתה הייתה החבר הכי טוב שהיה לנו אי פעם בבית הלבן. בכנות, למרות שהיו לנו כמה חברים יוצאים מן הכלל בין הקירות האלה, זה אפילו לא קרוב".

19:59 עריכה

בחמאס מגיבים לתוכנית המאה: "אנחנו דוחים את עסקת המאה ונאבק בכובש". 

"נפעיל את כל סוגי ההתנגדות", אמר סגן ראש הלשכה המדינית חמאס. "זו פלסטין, טראמפ, זו לא חברה פרטית".

20:19 עריכה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שוחח עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על תוכנית המאה שהוצגה הערב בבית הלבן, ואמר כי היא עשויה להיות צעד חיובי.

"המנהיגים שוחחו על הצעת ארה"ב לשלום בין ישראל והפלסטינים, שתוכל להיות צעד חיובי להמשך", נמסר מטעם ג'ונסון.

20:20 עריכה

כך נראית המפה שצורפה למסמכי תוכנית המאה:

20:24 עריכה
20:29 עריכה

ציוץ בטוויטר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעברית, מציג את המפה הקונספטואלית תחת הכותרת "חזון לשלום". "תמיד אעמוד לצד מדינת ישראל והעם היהודי, אני תומך בחוזקה בבטיחותם ובטחונם ובזכותם לחיות במולדתם ההיסטורית. הגיע הזמן לשלום!".

20:38 עריכה

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי): כל ארץ ישראל שייכת לעם ישראל ואנו מצווים לחזק אחיזתנו בה ולא לעוזבה לאחרים. מדינה פלסטינית לא היתה מעולם ולא תהיה כאן לעולם…במציאות בה המעצמה הגדולה בעולם מציעה לישראל הסכם שבתוכו החלת הריבונות על בקעת הירדן והישובים היהודיים ביו"ש, הכרה בינלאומית בהתיישבות ביהודה ושומרון, עלינו לקבל את המתווה ולראות בו עוד שלב חשוב בחיזוק אחיזתנו בארץ ישראל".

20:40 עריכה

לאחר פרסום תוכנית המאה יועצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מפרסם סלוגן חדש: "נתניהו. עושים שלום בטוח".

20:51 עריכה

התגובות במערכת הפוליטית לתוכנית המאה מתחלקות גם הערב, לימין ולשמאל: בימין מברכים ומכריזים על יום היסטורי, בעוד בשמאל מדגישים כי מדובר בעיתוי של ערב בחירות.

מכחול לבן, מפלגתו של בני גנץ: "הנאום החשוב וההיסטורי של טראמפ, ידיד אמת של מדינת ישראל והעם היהודי, מתיישב לחלוטין עם הקרונות המדיניים והבטחוניים של כחול לבן".

עוד נמסר: "הערב ברור יותר מאי פעם שמדובר בתוכנית רצינית, מעמיקה ומקיפה שיישומה כ-4 שנים. על מנת ליישמה ישראל חייבת להתקדם לממשלה חזקה ויציבה שבראשה עומד מי שכל זמנו ומרצו מוקדש לביצור ביטחונה ועתידה ולא נאשם בעבירות שחיתות חמורות".

השר יואב גלנט (ליכוד), הכריז "היסטוריה!". "ארצות הברית אימצה באופן מלא את הנימוקים הישראלים בהיבטי אסטרטגיה וביטחון כבסיס להסדרת הסכסוך הישראלי פלסטיני. ברכות לנשיא טראמפ ולראש הממשלה נתניהו".

יו"ר העבודה-גשר-מרצ, עמיר פרץ: "את גורלנו נקבע בעצמנו במשא ומתן ישיר עם הרשות הפלסטינית שבסופו הסכם שיבטיח מדינה יהודית ודמוקרטית בגבולות בטוחים".

עוד הוסיף פרץ: "התוכנית מגיעה בעיתוי של ערב בחירות בישראל, בו אין לגיטימציה לממשלה הקיימת לבצע מהלכים מדיניים, למרות הגיבוי האמריקאי, ועל כן יש לטפל בה רק לאחר הבחירות, כאשר תכהן ממשלה שתקבל את אמון אזרחי ישראל".

שר הביטחון נפתלי בנט מימינה: "ההיסטוריה דופקת בדלת. כעת, המערכה עוברת מוושינגטון לחדר הממשלה בירושלים. לא לדחות לאחרי הבחירות, ולא להסתפק בריבונות חלקית – לקחת הכל ועכשיו".

"לא נאפשר שממשלת ישראל תכיר במדינה פלסטינית בשום מצב", הבהיר בנט. "בימים הקרובים יש להביא להחלטת ממשלה את הצו להחלת הריבונות הישראלית על כלל שטחי הההתיישבות".

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ: "לביבי אין מנדט לספח אפילו דונם אחד".

ח"כ איציק שמולי (העבודה): "דיל המאה הוא הונאת המאה שלא תוביל לשלום אלא לסיפוח חד צדדי ולתבערה".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש-הרשימה המשותפת) בתגובה לאירועי הערב: "טראמפ ונתניהו גאים להשיק את עסקת האפרטהייד שרקמו ביחד כדי לעזור אחד לשני, ובדרך דורסים כל מוסכמה בינלאומית לגבי פתרון שתי המדינות. נאבק בכל יוזמות הסיפוח – לפני ואחרי הבחירות".

איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית, מודיע כי מפלגתו תתנגד לכל מתווה הכולל מסירת שטחי ארץ ישראל והקמת מדינת פלסטינית.

20:54 עריכה

ח"כ איילת שקד (ימינה): "אנחנו נמצאים ברגע היסטורי עבור מדינת ישראל. החלק המסוכן של התוכנית, קרי הקמת מדינה פלסטינית או הכרה במדינה פלסטינית לא יקרה". 

20:57 עריכה

יושב ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, המחזיק בתיק יחסי החוץ של מועצת יש"ע ונמצא כעת בוושינגטון, על רקע הצגת תוכנית המאה: "בתוכנית ישנם הישגים רבים ולצידם אתגרים מאוד לא פשוטים למדינת ישראל ולהתיישבות. נצטרך לשבת ולחשוב כיצד ניתן לממש ולמנף את התוכנית למען מדינת ישראל".

רביבי עמד בקשר רציף עם נציגי הממשלה: "התוכנית המוצעת אינה מושלמת, אולי אפילו יותר נכון שהיא רחוקה מלהיות מושלמת, היא מאפשרת מצד אחד הישגים להתיישבות ואף ביסוס של חלק מרכזי ממנה ומהצד השני היא מציבה אתגרים שלא כולם קלים ופשוטים כמו ההכרזה על מדינה פלסטינית, הכרה בשכונות המזרחיות בי-ם כבירה פלסטינית ועוד. מולם נצטרך לשבת ולחשוב כיצד ניתן להתמודד. חובה עלינו לנהוג עם ההצעה בחכמה ולא רק מתוך תחושות הבטן הקשות".

21:00 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת הגיב לתוכנית המאה: "כמו מדיניות ההפרדה בדרום ארצות הברית, האפרטהייד, מלחמת וייטנאם ואינספור כתמים אחרים בהיסטוריה האנושית, גם הכיבוש יסתיים והעם הפלסטיני יחיה במדינת עצמאית לצד מדינת ישראל".

21:02 עריכה

לאחר הצגת תוכנית המאה, בישיבת הממשלה הקרובה נתניהו יביא את ההחלטה להחיל את החוק הישראלי בבקעת הירדן, צפון ים המלח, ובכל היישובים ביהודה ושומרון.

21:09 עריכה

שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן: "ישראל רשאית לספח את ההתנחלויות בכל זמן".

21:11 עריכה

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) מפנה לסעיף בתוכנית המאה המתייחס לאפשרות של העברת יישובי המשולש בכפוף להסכמת הצדדים: "במקום נוהרים באוטובוסים לקלפיות, נתניהו ביקש מטראמפ אוטובוסים לטרנספר את האזרחים הערבים. לא יקום ולא יהיה".

21:13 עריכה

תנועת "שלום עכשיו" על רקע פרסום תוכנית המאה: "ככה לא בונים שלום. טראמפ ונתניהו הציגו הערב מופע אחיזת עיניים מנותק מהמציאות. סיפוח כל ההתנחלויות בתמורה למדינת פלסטינית מחוררת הוא חסר כל היתכנות".

21:17 עריכה

השר יובל שטייניץ (ליכוד): "יום היסטורי למדינת ישראל! ההזדמנות להכרה בינלאומית בזכותנו ובריבונותנו בחבלי יהודה ושומרון ובקעת הירדן תחזק את הביטחון, תבטיח את עתידנו בארצנו ותוביל לשלום בטוח".

21:23 עריכה

גורמים במשרד החוץ הירדני לאחר ההצהרות של הנשיא טראמפ וראש הממשלה נתניהו: "פעולות חד צדדיות מצד ישראל שמטרתן לשנות את המציאות מבחינת הריבונות על הקרקע להשלכת חמורות".

21:31 עריכה

נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, התייחס לתוכנית המאה של נשיא ארצות הברית טראמפ: "ירושלים לא למכירה וכל הזכויות שלנו לא למכירה או לפשרה. המזימה לא תצליח".

עוד הוסיף: "ההנהגה הפלסטינית מוסרת את תמיכתה בהמונים הפלסטינים המוחים ומתנגדים לעסקת המאה. היא לא תעבור! אלה רגעים מכריעים. נתחיל מיד בנקיטת כל הצעדים שדורשים את השינוי ברשות הפלסטינית בהתאם להחלטות המועצה המרכזית. אנו עומדים איתן נגד המזימות והתכניות שבאות להביא לקיצה של הסוגיה הפלסטינית".

21:33 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "אני מברך את הנשיא טראמפ שכחלק מתוכנית השלום, אימץ את התוכנית שלי לחילופי שטחים ואוכלוסיות שפרסמתי בשנת 2004. עמידה על עקרונות והצגת משנה סדורה תמיד מוכיחות את עצמן".

21:36 עריכה

השרה גילה גמליאל (ליכוד): "כשנכנסתי לפוליטיקה חלמתי על הרגע בו אכהן בממשלה שתכיר בריבונותו על היישובים ביהודה ושומרון ובקעת הירדן. לאחר השנים הקשות בהן עמדנו במתקפות פנימיות ובינלאומיות שניסו לערער את אחיזתנו בארצנו אנו נמצאים היום בראשיתו של מהלך היסטורי שהוביל ראש הממשלה שלנו, נתניהו. מצפה ליום ראשון".

21:39 עריכה

ארגון חיזבאללה הגיב לתוכנית המאה: "אנו מגנים בתוקף את 'תוכנית הבושה' שממשל טראמפ התחיל על חשבון הפלסטינים. מדובר בצעד מסוכן ביותר שיהיו לו השלכות מאוד רעות על עתיד האזור והעמים באזור".

21:42 עריכה

ח"כ ניר ברקת (ליכוד): "תודה לנשיא טראמפ ולראש הממשלה נתניהו על ההחלטה להחיל ריבונות על הבקעה, צפון ים המלח והיישובים ביהודה ושומרון כבר ביום הראשון הקרוב. החלת הריבונות מייצרת הזדמנות ענקית לחזק את ההתיישבות והכלכלה שלה על ידי פיתוח אזורי תעשייה חדשים, תיירות ותחומים נוספים".

21:44 עריכה

השר אמיר אוחנה (ליכוד): "היום הזה יזכר בדברי הימים של עם ישראל. זוהי שעתם הגדולה של הנשיא טראמפ וראש הממשלה נתניהו, שאלמלא הניסיון המדיני, העשיר, התבונה, האיפוק והראייה למרחוק – לא הייתה באה לעולם".

21:57 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' התייחס לתוכנית המאה של טראמפ: "בתכנית, כפי שהיא הוצגה היום על ידי הנשיא טראמפ, יש גם חלק רע ומסוכן, שגם אם אף אחד לא מאמין – כולל האמריקאים עצמם – שימתממש, אסור לקבל אפילו הצהרתית. הבשורה הטובה היא שממשלת ישראל לא נדרשת לקבל את התכנית".

עוד הוסיף: "אנחנו ממשיכים להתנגד לכל סוג של ריבונות ערבית בארץ ישראל ולמסירה של סנטימטר אחד ממנה. לא היום ולא בעתיד, לא במפורש ולא במשתמע. במובן הזה אנחנו לא מקבלים את התכנית האמריקאית אלא לוקחים ממנה את החלקים הטובים".

"שיר המעלות בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים… אז יאמרו בגויים הגדיל ה' לעשות עם אלה… הזורעים בדמעה ברינה יקצורו"…

פורסם על ידי ‏בצלאל סמוטריץ'‏ ב- יום שלישי, 28 בינואר 2020

22:02 עריכה

שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, תקף את תוכנית המאה של טראמפ: "הדבר יחסל את פתרון שתי המדינות ותגנוב אדמות לפלסטינים".

22:03 עריכה

ח"כ יואב קיש (ליכוד) ברך את נתניהו על "הישג מדיני מדהים והיסטורי", וקרא להחלת הריבונות על כל שטחי ההתיישבות היהודית בישראל.

22:06 עריכה

השר זאב אלקין (ליכוד): "יום היסטורי ותקופה היסטורית ללא ספק. החלת ריבונות ישראלית על לפחות 30% מבקעת הירדן באופן מיידי כן וכן! הקמת מדינה פלסטינית בלב הארץ, שתהיה מדינת טרור והסתה אנטי ישראלית לא ולא!".

22:13 עריכה

נתניהו לאחר פרסום תוכנית המאה: "ישראל מקבלת מיד הכרה אמריקנית להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן וצפון ים המלח וכל ההתנחלויות. הכל כלול. ישראל מתייחסת באופן שווה לכל ההתנחלויות. דין איתמר כדין תל אביב. ישראל מקבלת הכרה אמריקנית לשטחים נוספים בגדה כולל עתודות שטח לפיתוח התנחלויות", דברי ראש הממשלה אותם הביא שליח זמן ישראל לפמליית ראש הממשלה שלום ירושלמי.

עוד הוסיף: "צה"ל ימשיך לשלוט בכל השטח כולל צירי גישה. אף אחד לא ייעקר מביתו. ההכרה האמריקנית מונעת סנקציות בינלאומיות נגד ישראל במידה של סיפוח. החלת החוק הישראלי תיעשה בשתי פעימות – קודם אביא לאישור הממשלה בישיבה הקרובה החלטה להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן וכל ההתנחלויות. לאחר עבודת מטה בישראל ובתיאום עם ארצות הברית תובא לממשלה החלת החוק הישראלי על שטחים נוספים. זה ייקח קצת זמן".

נתניהו המשיך פירט: "נבטל את הממשל הצבאי מעל חצי מיליון ישראלים בהתנחלויות בעקבות החלטת הממשלה. אחרי החלת החוק הישראלי יוסרו כל ההגבלות על הבניה ועל סוגיות נוספות שבעבר היו צריכים אישור אמריקני. רוב המאחזים הבלתי חוקיים הם באזורים שיישארו בידי ישראל. ישראל תמשיך לעד לשלוט ביטחונית בכל שטחי הגדה. לפלסטינים לא יהיה שדה תעופה. הם יקבלו רציף עבורם בנמלי אשדוד וחיפה. השליטה על כל מעברי הגבול תמשיך להיות בידי ישראל".

מהרשות הפלסטינית יידרשו הפסקת תשלומים למחבלים, משיכת תלונות מבית הדין הבינלאומי והפסקת ההסתה נגד ישראל. כמו כן, ארצות הברית תדרוש מהפלסטינים להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית. "גם אם הפלסטינים יעמדו בכל התנאים, ישראל תשמור על שליטה בים, באוויר, ביבשה, במרחב האלקטרומגנטי ותמשיך לשלוט במעברים".

22:18 עריכה

האיחוד האירופי הגיב ליוזמת השלום של טראמפ: "התוכנית מספקת הזדמנות להשיק מחדש את המאמצים לפתרון בר קיימא לסכסוך הישראלי-פלסטיני".

עוד נמסר כי ייבחנו ויעריכו את ההצעות שהועלו. "זה ייעשה על סמך עמדתו הממוסדת של האיחוד האירופי ומחויבותה לפתרון שתי המדינות".

22:24 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה: "תוכנית הסיפוח והטרנספר של ביבי וטראמפ כוללת אור ירוק לשלילת האזרחות של מאות אלפי ערבים תושבי המשולש. אנחנו נאבק בגזענות המופרעת הזאת בכל האמצעים שיש לנו. כל אזרח – ערבי ויהודי – שמאמין בדמוקרטיה ושלום מוכרח להתנגד לתוכנית המסוכנת הזאת".

במסמך התוכנית מפורטים יישובי המשולש בהם מדובר: כפר קרע, ערערה, באקה אל גרביה, אום אל פאחם, קלנסוואה, טייבה, כפר קאסם, טירה, כפר ברא וג'לג'וליה.

"החזון בוחן את האפשרות, בכפוף להסכמת הצדדים, שגבולה של ישראל יועבר מחדש כך שיישובי המשולש יהפכו לחלק מהמדינה הפלסטינית. בהסכמה כזו, זכויות האזרח של תושבי המשולש יהיו כפופות לחוקיה ושיפוטה של הרשות הרלוונטית", לשון המסמך.

22:28 עריכה

בחברון מברכים על תוכנית המאה על "ההתייחסות לחברון, עיר היסוד ושורשי העם היהודי, עיר האבות והאמהות, והבנת מקומה ההיסטורי כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל".

עם זאת, ציינו בהודעה מטעמם, "התוכנית כוללת גם חלקים קשים ובלתי אפשריים של ויתורים על חלקים בארץ ישראל לטובת האויב שוחר הטרור. בצד השמחה על ההישג ההיסטורי, נמשיך להתנגד בתוקף לכל רעיון של חלוקת הארץ, ושל הקמת מדינה פלסטינית חלילה".

22:32 עריכה

השר רפי פרץ: "זה הוא ערב היסטורי…ערב חג. החלת הריבונות על בקעת הירדן ויהודה ושומרון, חייבת להיות כבר עכשיו ואנו מחזקים את ראש הממשלה נתניהו במהלכיו, ונצביע ביום ראשון בממשלה בגאון. עם זאת, לא ניתן יד להקמת מדינה פלסטינית".

22:49 עריכה

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". כמו כן, במפלגתו בירכו את נתניהו ואת טראמפ על "ההכרה ההיסטורית המרגשת בזכותו של ישראל בארץ ישראל. ש"ס תתמוך בהחלת ריבונות באופן מיידי על בקעת הירדן ושטחי יהודה ושומרון בישיבת הממשלה הקרובה. אסור להחמיץ או לדחות את ההזדמנות".

23:12 עריכה

אי אפשר היה להתעלם ביומיים האחרונים מההתלהבות שאחזה בפרשן חדשות 12 עמית סגל. כאחד העיתונאים הבולטים ביותר בעשור האחרון ונציג מובהק של מחנה הימין בתקשורת, סגל לא הסתיר את התלהבותו מתוכנית המאה של טראמפ – ומהסיפוח המיידי של ההתנחלויות ביהודה ושומרון, כולל ישוב הולדתו עפרה.

הערב, רגע לפני שתרועות הפסטיבל מוושינגטון נאלמות, סגל הגיש את הסיכום שלו בפוסט נרגש למדי בפייסבוק.

השינוי ההיסטורי שחל הערב בבית הלבן ניתן לסיכום במשפט אחד: עד היום נתנה ישראל שטחים וקיבלה מילים, ומהיום היא מקבלת שטחים…

פורסם על ידי ‏עמית סגל Amit Segal‏ ב- יום שלישי, 28 בינואר 2020

23:14 עריכה

השרים דודי אמסלם ומירי רגב מהליכוד הצטרפו לשורת המברכים את ראש הממשלה בנימין נתניהו וחוגגים את בשורת הסיפוח שהוא מביא מוושינגטון הערב.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ראיתי ושמעתי את נאום טראמפ ואחר כך את נאומו הארוך של נתניהו.לפי מה שנאמר וההופעה עצמה,נראתה לי הופעה מאולצת .שניהם מחויבים אחד לשני בתקופה לא נוחה לשניהם. חשבתי לפי מחיאות הכפיים,האם הל... המשך קריאה

ראיתי ושמעתי את נאום טראמפ ואחר כך את נאומו הארוך של נתניהו.לפי מה שנאמר וההופעה עצמה,נראתה לי הופעה מאולצת .שניהם מחויבים אחד לשני בתקופה לא נוחה לשניהם. חשבתי לפי מחיאות הכפיים,האם הליכוד פתח את ההופעה הראשונה במערכת הבחירות דווקא בוושינגטון?.
נ.ב. כראוי,לא נעדר שמה של הגברת בראשית הנאום.

סגירה