דבר המועמד פיט בוטיג'ג': אם אבחר, אקדיש מיליארד דולר למאבק באנטישמיות

פיט בוטיג'ג' בן ה-38, שימש עד לא מכבר כראש עיריית סַאוּת' בֶּנד, אינדיאנה ומתמודד כעת בבחירות המקדימות במפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית ● בטור מיוחד, הוא משיב בהרחבה על חמש שאלות על אנטישמיות ויהדות באמריקה, וכותב גם על בן זוגו

  • פיט בוטיג'ג' (צילום: AP Photo/Elise Amendola)
    AP Photo/Elise Amendola
  • פיט בוטיג'ג' (מימין) ובן זוגו (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
    AP Photo/Jae C. Hong
  • פיט בוטיג'ג' (שני מימין) בעימות הדמוקרטי, ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Charlie Neibergall, File)
    AP Photo/Charlie Neibergall, File
  • פיט בוטיג'ג' (משמאל) ובן זוגו (צילום: (AP Photo/Lynne Sladky, File)
    (AP Photo/Lynne Sladky, File

1

בשנים האחרונות נרשמה עלייה במספר פשעי השנאה האנטישמיים בכל רחבי ארצות הברית. ב-2018 היו שני אירועי ירי קטלניים בפיטסבורג ובפאווי, התקפות אלימות פוגעות כעת ביהודי העיר ניו יורק כדבר שבשגרה והיהודים ממשיכים להוות מטרה לרוב פשעי השנאה על רקע דתי בכל רחבי הארץ. מהי תכניתך לטיפול באנטישמיות הגואה בארצות הברית?

הטיפול באנטישמיות חייב להתחיל אצל נשיא המחויב להתנגדות לקנאות חשוכה ולשנאה על כל צורותיה, נשיא שיגנה בתוקף את האנטישמיות בכל מקום ובכל זמן שבו היא מרימה את ראשה. כרגע מה שיש לנו זה בדיוק ההפך – נשיא שסירב לגנות את הלאומנים הלבנים, הכניס אנשים האוחזים בדעות אנטישמיות אל תוך הממשל שלו, והשתמש גם הוא בביטויים אנטישמיים מבלי להתנצל על כך.

לאחרונה נפגשתי עם רבנים ועם מנהיגים יהודיים בניו יורק כדי להביע סולידריות עם הקהילה לאחר המתקפות האנטישמיות בעיר וכדי לדון בשאלה כיצד להילחם באנטישמיות הגוברת שם ובכל רחבי ארצנו. מה ששמעתי בצורה הנחרצת ביותר הוא שיש צורך במנהיגות המשתדלת להפחית את החששות ולא מתנהלת לפיהם. יש לנו נשיא שמנצל את השסעים למטרותיו, בשעה שאנו זקוקים לנשיא הפועל כדי להעלות את רמת השיח ולרפא את השסעים באומה.

חובה עלינו להשתמש במשרת הנשיאות הרמה כדי להבהיר שאנטישמיות וצורות אחרות של קנאות חשוכה ושנאה, אין להן מקום בארצנו או בכל מקום אחר בעולם. אולם בכך אין די. הממשל שלי יילחם באנטישמיות באמצעות מערך הכלים המלא העומד לרשות הממשלה הפדרלית.

ראשית, הממשל בראשותי יקדיש מיליארד דולרים למניעת רדיקליזציה וקיצוניות אלימה ולמאבק בהן. אנו נעצים את רשויות אכיפת החוק על-ידי תגבור מערך השטח של ה-FBI העוסק בלוחמה בטרור ונעביר חקיקה פדרלית שתרחיב את יכולתנו לעקוב אחר שנאה. בנוסף לכך, כדי להילחם בקיצוניות אלימה הממשיכה להתפשט כסרטן ברשת, נקדיש מימון פדרלי לחידושים טכנולוגיים ולהדרכה כדי לשפר את כלי התוכנה העוקבים אחר גילויי קיצוניות.

שנית, אסור להמעיט בחשיבות תפקידו המרכזי של החינוך בטיפול באנטישמיות ובקנאות חשוכה. חוסר סובלנות נובע מבורות, וציבור אזרחים משכיל הוא חלק מאושיות הדמוקרטיה. הוראת השואה היא מרכיב קריטי בטיפול באנטישמיות. אתמוך בחוק המכונה 'לעולם לא עוד', שיאשר מימון חדש בתמיכת שתי המפלגות להוראה על השואה לילדים, ואתמוך בפעילות חקיקה במטרה לוודא שפרק אפל זה בהיסטוריה יהיה חלק מן ההיסטוריה שמלמדים בבתי הספר שלנו.

אתמוך בהגדלת המימון לתכניות של המשרד לביטחון המולדת המגבירות את הבטיחות והביטחון של קהילותינו. זה כולל את התכנית למתן מענקי אבטחה למוסדות ללא כוונת רווח אשר מספקת סיוע לבתי תפילה ולמוסדות דת

שלישית, אתמוך בהגדלת המימון לתכניות של המשרד לביטחון המולדת המגבירות את הבטיחות והביטחון של קהילותינו. זה כולל את התכנית למתן מענקי אבטחה למוסדות ללא כוונת רווח אשר מספקת סיוע לבתי תפילה ולמוסדות דתיים, וביניהם בתי כנסת, כנסיות, מסגדים ומרכזים יהודיים.

רביעית, אנחה את משרד המשפטים לתת עדיפות עליונה להגשת תביעות נגד מבצעי פשעי שנאה. אתמוך במימון מלא של החוק למניעת פשעי שנאה באמצעות מתן 5 מיליון הדולרים שהחוק מאפשר כדי שמשרד המשפטים יספק 'סיוע טכני, פורנזי, תביעתי או מכל סוג אחר' בחקירה ובהגשת תביעות על פשעי שנאה, וכן מענקים לטובת הוצאות חריגות הקשורות לחקירה או תביעה במקרה של פשע שנאה. ובנוסף לאכיפת חוקי פשעי השנאה שלנו, עלינו למנוע מפשעים אלה לקרות לפני מעשה. אנחה את שירות קשרי הקהילה של משרד המשפטים, הפועל לחיזוק יכולתן של הקהילות למנוע ולפתור סכסוכים, להילחם באנטישמיות ולהפחית את המתחים בקהילות שבהן מתרחשות תקריות אנטישמיות.

פיט בוטיג'ג' (שני מימין) בעימות הדמוקרטי, ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Charlie Neibergall, File)
פיט בוטיג'ג' (שני מימין) בעימות הדמוקרטי, ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Charlie Neibergall, File)

ולבסוף, אקים כוח משימה משולב שייאבק בכל צורות הקנאות החשוכה והשנאה, כולל העלייה באנטישמיות. כוח משימה זה יתאם וימנף את משאבי הממשלה הפדרלית כדי לטפל באנטישמיות מבית.

האנטישמיות אינה מוגבלת לארה"ב, כמובן, ולכן אנחה את הממשל שלי לנקוט צעדים על מנת להבטיח שהגורמים הרלוונטיים בממשלה הפדרלית, כולל שגרירויות וקונסוליות, גורמי אכיפת החוק, ותכניות חינוך בינלאומיות, יזהו כיצד יוכלו להילחם באנטישמיות בצורה הטובה ביותר במסגרת תכניותיהם.

2

מספר מחוקקים מן המפלגה הדמוקרטית מתחו לאחרונה על ישראל ביקורת שהיו מי שהגדירו אותה כאנטישמית. היכן עובר מבחינתך הקו בין ביקורת לגיטימית על ישראל לבין אנטישמיות?

יש מקום רב לחוסר-הסכמה מתוך כבוד ולוויכוח על המדיניות של ממשלת ישראל, ממש כפי שאנו מעודדים ויכוח ער בנושאי מדיניות בממשלת ארצות הברית שלנו. לא היססתי לבטא את חוסר הסכמתי עם דמויות מן הימין הפוליטי בישראל במידה שהכרזותיהם וקווי המדיניות שלהם, כמו למשל האיומים בסיפוח שטחים, אינן עולות בקנה אחד עם המדיניות רבת השנים של ארצות הברית או מערערות את הסיכויים להשגת פתרון שתי-מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

ישראל היא בת-ברית חיונית של אמריקה, וכפי שאמרתי בעבר, כשיש בינינו חילוקי דעות, מוטל עלינו לכרוך את זרוענו סביב בת-בריתנו, כפי שאדם עושה לחברו, ולהציע עצה כנה.

פיט בוטיג'ג' (משמאל) ובן זוגו (צילום: AP Photo/Lynne Sladky, File)
פיט בוטיג'ג' (משמאל) ובן זוגו (צילום: AP Photo/Lynne Sladky, File)

יחד עם זאת, ביקורת על ישראל המבוטאת, למשל, באמצעות שימוש בביטויים מסוכנים וסטראוטיפים פוגעניים על יהודים או באמצעות הכחשת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית היא דוגמה לביקורת החוצה את הקו שבין ביקורת לגיטימית לאנטישמיות.

ביחס לתנועת הבי.די.אס, אני חולק על דרכה להחרים, למשוך השקעות ולהטיל סנקציות כאסטרטגיה לקידום פתרון לסכסוך משום שהיא מטילה את כל האשם לפתחה של ישראל ודוגלת בתביעות מקסימליסטיות המרחיקות עוד יותר את הסיכויים לשלום. יחד עם זאת, המאמצים להתנגד לבי.די.אס חייבים לכבד את חופש הדיבור והביטוי המוגן על-ידי התיקון הראשון לחוקת ארצות הברית.

3

פוליטיקאים רבים ניסו לשמש כמתווכים לשלום בין ישראל לפלסטינים, ובכל זאת הקמת שתי מדינות נראית כעת יותר כחלום מאשר כאפשרות. מה הן תכניותיך המעשיות לטיפול בסכסוך בין ישראל לפלסטינים?

כאשר ביקרתי בישראל עם נציגי הקהילה היהודית האמריקנית, ראיתי בשטח את האיומים הביטחוניים המשמעותיים שישראל עומדת בפניהם. אני גם מכיר במחיר שגובה המצב הנוכחי מן הפלסטינים במונחים של כבוד והגדרה עצמית.

בקמפיין שלי הדגשתי את ערך החירות, שהוא ערך אנושי משותף. הן הישראלים והן הפלסטינים צריכים לקבל אפשרות ליהנות מחירות לעסוק בענייני היומיום שלהם בלי פחד, ולפעול כדי להשיג רווחה כלכלית למשפחותיהם. לכן אני ממשיך להאמין שפתרון שתי מדינות המשיג את השאיפות הפלסטיניות הלגיטימיות ועונה על צורכי הביטחון של ישראל נותר הדרך היחידה האפשרית להתקדמות.

איש מן הצדדים לא עשה עדיין את הוויתורים הקשים הנחוצים כדי להשיג שלום. לבת-בריתה החזקה והאמינה ביותר של ישראל, ארה"ב, יש הזדמנות לעצב דרך בונה יותר באמצעות ההדרכה הקשוחה והכנה שמחייבות הידידות וההוגנות.

בקמפיין שלי הדגשתי את ערך החירות, שהוא ערך אנושי משותף. הן הישראלים והן הפלסטינים צריכים לקבל אפשרות ליהנות מחירות לעסוק בענייני היומיום שלהם בלי פחד, ולפעול כדי להשיג רווחה כלכלית

כדי לשמר את היציבות באזור, יתמוך ממשלי בשיתוף פעולה ביטחוני איתן בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית, שבו נעזרו שני הצדדים ביעילות כדי להילחם בטרור. הקיצוצים בסיוע שעשה הנשיא טראמפ כאמצעי ענישה כלפי הפלסטינים הם מסוכנים. כאשר קיצץ את הסיוע הביטחוני לרשות הפלסטינית, סיוע המשמש לשיתוף פעולה הדוק עם ישראל, הוא איים על הביטחון של ישראל ושל הפלסטינים. וכשהחליט לקצץ את הסיוע לבתי החולים הפלסטינים וליוזמות לקשרים אישיים בין ישראלים לפלסטינים, הוא הקטין את הסיכויים לשלום.

כדי לשמור על קיומו של פתרון שתי המדינות למען העתיד יש להרים קול כאשר אחד הצדדים נוקט צעדים שיפחיתו את סבירותו. ארצות הברית חייבת לפעול לאורה של מחויבות בלתי מעורערת לערכי השלום והביטחון.

4

האם יש חלק כלשהו בתרבות היהודית האמריקנית, או דמות יהודית כלשהי מן ההיסטוריה, שהייתה לה משמעות מיוחדת בחייך?

כראש עיריית סאות' בנד, אינדיאנה, הייתה לי הזכות לעמוד בראש קהילה מגוונת נפלאה הכוללת בתוכה את הקהילה היהודית החזקה של סאות' בנד. כמו בערים רבות ברחבי ארצות הברית, יהודים שהיגרו לאמריקה נסעו לערים הגדולות והקטנות שבהן היו להם קרובי משפחה. סאות' בנד אינה יוצאת מכלל זה, והקהילה היהודית שם התפתחה ומילאה תפקיד מוביל בכל היבט של החיים.

פיט בוטיג'ג' (מימין) ובן זוגו (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
פיט בוטיג'ג' (מימין) ובן זוגו (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)

ישנם בתי כנסת רבים ושונים, המייצגים את הזרמים השונים ברחבי העיר, וביניהם טמפל בית-אל, שנמצא רק כמה רחובות מביתנו, ושבו בעלי צ'סטן ואני נהנינו להשתתף בתפילות שבת

למדתי להכיר היטב את הקהילה היהודית שלנו. ישנם בתי כנסת רבים ושונים, המייצגים את הזרמים השונים ברחבי העיר, וביניהם טמפל בית-אל, שנמצא רק כמה רחובות מביתנו, ושבו בעלי צ'סטן ואני נהנינו להשתתף בתפילות שבת.

ידידים קרובים, תומכים, עמיתים ומורי-דרך אישיים שהינם יהודים עזרו לי ללמוד על החוויה היהודית האמריקנית ועל עושרה של התרבות היהודית התורמת כל כך הרבה לקהילות שלנו ולארצנו.

5

האם השתתפת בסדר פסח או בטקסי חגים יהודיים אחרים? אם כן, מה היו הנסיבות, וכיצד חווית את המאורע?

היה לי הכבוד להשתתף בסדר פסח בשנה שעברה אצל משפחה יהודית בניו המפשייר. במהלך הטקס, ראיתי כיצד יש בכוחו לקרב רחוקים בתוך משפחות, וגם להוות מקור לקהילה ולמסורת המקשרת את שומריה לאחרים ברחבי העולם, ולדורות הקודמים והבאים. זו הייתה חוויה מרגשת שגרמה לי לחשוב על רבים מן המרכיבים המשמעותיים במנהגי המסורת הדתית שלי עצמי, וגרמה לי להיפתח ולהבין דרכים שונות של שמירה על דת, תרבות וערכים.

ההשקפות והדעות המובעות במאמר זה הן של הכותב בלבד ואינן מבטאות בהכרח את דעותיה של סוכנות JTA או של חברת האם שלה, 70 Faces Media.

עוד 1,310 מילים
סגירה