"כתב האישום נגד נתניהו יוגש במהלך השבוע"

כתב האישום נגד נתניהו מוכן להגשה בפרקליטות, וחוק יסוד הממשלה מבהיר כיצד להגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן ● עורך הדין יובל יועז: "כל מה שצריך לקרות כדי שיוגש כתב האישום זה שמישהו בפרקליטות יוציא שליח לבית המשפט. כמה זמן זה עשוי להימשך? שעה? יומיים?" ● המשפט ייערך בירושלים, טרם נבחרו התובעים

בנימין נתניהו (צילום: Marc Israel Sellem/Pool Photo via AP)
Marc Israel Sellem/Pool Photo via AP
בנימין נתניהו

הפרקליטות תגיש את כתב האישום נגד ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו כבר מחר – ובכל מקרה עד סוף השבוע. כך מעריך גורם משפטי בכיר בשירות המדינה בשיחה עם זמן ישראל.

הערכה דומה נשמע הבוקר בקרב משפטנים, אחרי שנתניהו הודיע כי בכוונתו למשוך את בקשת החסינות שהגיש לכנסת.

נתניהו פרסם הודעה על משיכת הבקשה בעמוד הפייסבוק שלו, דקות אחדות לפני שהכנסת התכנסה כדי לאשר הקמת ועדה שתדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה. לנתניהו אין רוב בכנסת הנוכחית, ובקשת החסינות שלו היתה צפויה להידחות.

אזרחי ישראל, בשעה גורלית זו לעם ישראל, בעת שאני נמצא בארה"ב בשליחות היסטורית לעצב את גבולות הקבע של ישראל ולהבטיח את…

פורסם על ידי ‏Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‏ ב- יום שני, 27 בינואר 2020

ההערכה במערכת המשפט היא שהדיונים בבית המשפט המחוזי יתחילו בשבועות הקרובים, גם אם באופן פורמלי בלבד, ובכל מקרה לפני הבחירות לכנסת ב-2 במרץ. ולפיכך, תניהו ותומכיו צפויים לטעון כי מדובר ב"קרקס בחירות" ו"ניסיון להשפיע על מערכת הבחירות".

דווקא בשל כך, במערכת המשפט יתעקשו לנהל את הלו"ז של המחוזי בלא תלות בלו"ז המערכת הפוליטית.

חוק יסוד הממשלה מתייחס באופן ספציפי לאפשרות של הגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן, כחלק מהתייחסות בחוקי יסוד הממשלה והכנסת לכתבי אישום נגד בעלי תפקידים פוליטיים בכירים מכהנים. חוק יסוד הממשלה קובע, בין השאר, שכתב האישום יוגש בבית המשפט המחוזי בירושלים.

"אפילו יותר פשוט"

עורך הדין יובל יועז, מומחה בתחום המשפט המינהלי והחוקתי ובתחום שלטון החוק, אומר לזמן ישראל: "כל מה שהפרקליטות צריכה לעשות כעת זה להוציא שליח ממשרדי פרקליטות וכלכלה בירושלים לבית המשפט המחוזי בירושלים כדי להגיש אותו.

"או, אפילו יותר פשוט, להעביר את כתב האישום למשרד הפרקליטות הראשי בירושלים – ושהשליח יוציא אותו לביהמ"ש שנמצא מעבר לכביש. כמה זמן זה אמור לקחת? שעתיים? יומיים?"

מהרגע שנתניהו משך את בקשת החסינות שהגיש, הוא לא יוכל להגיש בקשה חוזרת, לא בכנסת הזאת וגם לא בכנסות הבאות, ואין בידיו דרכים נוספות למנוע את העמדתו לדין. עם זאת, החוק מאפשר לנתניהו להיבחר מחדש לראשות הממשלה ולהמשיך לכהן בתפקיד, או לחלופין להמשיך לפזר את הכנסת שוב ושוב ולהמשיך לכהן כראש ממשלה זמני.

עורך הדין יובל יועז (צילום: תמר יועז)
עורך הדין יובל יועז (צילום: תמר יועז)

עדיין לא נקבע מי יהיו התובעים במשפטו של נתניהו. לפי ההערכות שפורסמו בתקשורת בשעה האחרונה, אלו עשויים להיות עו"ד ליאת בן-ארי, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, יונתן תדמור, ועורכי דין נוספים מפרקליטות מיסוי וכלכלה. בן-ארי ותדמור ניהלו את המשפט שבו הועמד לדין ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט על העבירות שביצע בפרשת הולילנד.

עוד 337 מילים
סגירה