תיק פלילי 67104-01-20

בית המשפט המחוזי ירושלים (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
בית המשפט המחוזי ירושלים

הבוקר, 28/1/2020 נודע כי עורכי דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הגישו מכתב ליו"ר הכנסת יואל יולי אדלשטיין ובו הודעה כי ראש הממשלה מושך את בקשת החסינות שהגיש לכנסת.

לא חלפו שעות אחדות, ומשרד המשפטים הודיע כי היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט הגיש את כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגד בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ וארנון נוני מוזס, לבית המשפט המחוזי בירושלים.

נתניהו, שגורר את ישראל כבר בפעם השלישית לבחירות סביב נושא אחד – חסינותו, הבין באיחור מסוים כי הכללים השתנו. מפלגת כחול לבן הצליחה לגייס רוב חברי כנסת על מנת להקים את ועדת הכנסת ולדון בחסינותו וככל הנראה לדחות את בקשתו.

נתניהו, שגורר את ישראל כבר בפעם השלישית לבחירות סביב נושא אחד – חסינותו, הבין באיחור מסוים כי הכללים השתנו. מפלגת כחול לבן הצליחה לגייס רוב חברי כנסת להקמת וועדת הכנסת ולדון בחסינותו וככל הנראה לדחות את בקשתו

לו נתניהו היה מתעקש ודבק בבקשת החסינות, כחול לבן הייתה מרוויחה עיסוק מתמשך של התקשורת בחסינות ובכתבי האישום שלו, בתקופה קריטית של קמפיין בחירות לקראת הבחירות הקרובות ב–2 מרץ 2020.

כעת נותר לנתניהו אולי הקלף האחרון בחפיסת הקלפים ההולכת ומתדלדלת שלו – עסקת המאה.

אל לנו לטעות – עסקת המאה היא לא העסקה הגדולה שאמורה לפתור את סכסוך הדמים בין ישראל לפלסטינים – עסקת המאה אמורה לתת לנתניהו את האפשרות למלט את עצמו מאימת הדין.

הרעיון הוא כזה: נתניהו חוזר מוושינגטון "מצויד" בהצעה מרחיקת לכת של האמריקנים לפתרון הסכסוך. האמריקאים הכינו את השטח ועשו עבודת שטח בקרב המדינות הערביות המתונות אשר חלקן לפחות צפויות לתמוך בעסקה האמריקאית.

אל לנו לטעות – עסקת המאה היא לא העסקה הגדולה שאמורה לפתור את סכסוך הדמים בין ישראל לפלסטינים – עסקת המאה אמורה לתת לנתניהו את האפשרות למלט את עצמו מאימת הדין

נתניהו יטען מעכשיו כי ברגע היסטורי כזה, שבו הוא עומד להביא את השלום המיוחל לישראל, לא הגיוני שהתהליך ייעצר, במחיר דמים כבד אפשרי, רק בשל "זוטות" כמו שלושה כתבי אישום.

נתניהו יפמפם מעתה ועד הבחירות כי הבחירות נסובות סביב השאלה מי יביא שלום למדינת ישראל. נתניהו בונה על כך שלבישת מעיל היוניקלו השחור והתמקדות בנושאים מדיניים-בטחוניים יהיו שובר השוויון שיחזיר מצביעים "הביתה" לליכוד.

נתניהו גם ישלוף בימים הקרובים קלף נוסף שנוגע לרגשות של הציבור בישראל – השבת נעמה יששכר מרוסיה. העיסוק התקשורתי בעסקת המאה ממילא ידחיק כל עיסוק אפשרי במחירים הבלתי מתקבלים על הדעת שישראל כנראה שילמה לרוסיה תמורת התרגיל שעשתה רוסיה במעצר אזרחית ישראלית שגם אם חטאה – הרי שמדובר בעבירה מינורית.

נתניהו יטען מעכשיו כי ברגע היסטורי כזה, שבו הוא עומד להביא את השלום המיוחל לישראל, לא הגיוני שהתהליך ייעצר, במחיר דמים כבד אפשרי, רק בשל "זוטות" כמו שלושה כתבי אישום

אם נתניהו יצליח בתכניתו לייצר גוש של 61 חברי כנסת – הוא יפעל בכל הכוח לשים טריז בין הציבור לבין מערכת המשפט. הטיעון יהיה שהציבור ידע מה מצבו המשפטי והצביע לו – ומערכת המשפט לא יכולה לפעול בניגוד לרצון העם.

מה יקרה אם נתניהו לא יזכה בגוש של 61 חברי כנסת?
נתניהו בונה על כך שליברמן ומפלגת ישראל ביתנו לא יצטרפו לממשלה של גנץ. ליברמן וחברי הכנסת שלו עלולים לא לתת ידם לתוכנית המאה והקמת מדינה פלסטינית. באופן אבסורדי – ככל שתוכנית המאה של טראמפ תהיה יותר מרחיקת לכת, כך יקשה על ליברמן ללכת עם גנץ, בידיעה שגנץ אמר למעשה כן לתוכנית.

אז נחזור למצב שבו גוש הימין וגוש השמאל לא יכולים להקים ממשלה. משם הדרך לבחירות קצרה.

אם יצליח בתכניתו לייצר גוש 61 חברי כנסת – הוא יפעל בכל הכוח לשים טריז בין הציבור לבין מערכת המשפט. הטיעון יהיה שהציבור ידע מה מצבו המשפטי והצביע לו – ומערכת המשפט לא יכולה לפעול בניגוד לרצון העם

חוסר יציבות פוליטי הוא כר נרחב לתעלולים פוליטיים וחוקתיים. אנשים מסוגו של נתניהו משגשגים בביצות חוסר הודאות של הדמוקרטיה.
הוא יעשה הכל כדי להיחלץ מתיק פלילי 67104-01-20.

עו"ד גונן בן יצחק, בן 48 נשוי + 4. ממייסדי ארגון העובדים "תנופה לעובד". בעבר איש שב"כ ומפעילו של "הנסיך הירוק", והיום פעיל חברתי וחבר עמותת "חוזה חדש" נגד השחיתות השלטונית, ועמותת "ישראל יקרה לנו" הנלחמת ביוקר המחייה בישראל

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 587 מילים
סגירה