• בנימין נתניהו נושא דברים במהלך אירוע הכרזת תוכנית המאה בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
    קובי גדעון / לע"מ
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ באירוע הכרזת תוכנית המאה של הנשיא האמריקני בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
    קובי גדעון / לע"מ
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אירוע הכרזת תוכנית המאה של הנשיא האמריקני בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
    קובי גדעון / לע"מ
  • שרה נתניהו לוחצת את ידו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ באירוע הכרזת תוכנית המאה של הנשיא האמריקני בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
    קובי גדעון / לע"מ
  • שרה נתניהו מקשיבה בגאווה לראש הממשלה בנימין נתניהו באירוע הכרזת תוכנית המאה של הנשיא האמריקני בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
    קובי גדעון / לע"מ

יומן וושינגטון טראמפ הגיש לנתניהו תכנית חד צדדית עבור קמפיין הבחירות הכי חשוב שלו

בחודשים האחרונים התלבט נתניהו איך לשווק את תכנית המאה של טראמפ, הקוראת להקמת מדינה פלסטינית שבירתה במזרח ירושלים, לציבור בימין ● כשהעיתונאים הדתיים פרצו במחולות ברחובות וושינגטון, לא היה ספק שראש הממשלה הצליח במשימתו ● עכשיו נתניהו מסתער על החלת הריבונות, החזרת נעמה יששכר - ואולי, אפילו, יקבל את ג׳ונתן פולארד בארץ לפני הבחירות ● פרשנות

חודשים ארוכים, מאז נרקמה תכנית המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, התלבט והתחבט ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר אחד: איך לשווק אותה לציבור הימין. ההתלבטות הגיע לשיאה כאשר הנשיא טראמפ, באמצע האירוע לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ בשבוע שעבר, הודיע לנתניהו כי החליט לפרסם את התכנית ב-28 בינואר 2020.

נתניהו ידע שהוא מקבל תכנית שמחלקת את הארץ וגם את ירושלים. הוא ידע שהוא מאמץ תכנית שמקימה מדינה פלסטינית, גם אם בתיאוריה, אבל על שטח של 70 אחוזים מהגדה המערבית. אתמול, אחרי האירוע הנוצץ בבית הלבן שבו הציגו טראמפ ונתניהו את התכנית, אפשר היה להעריך את היצירתיות של נתניהו.

טראמפ יכול לקרוא לישות הפלסטינית איך שהוא רוצה, אמר גורם מדיני, אבל לו יש הגדרה אחרת למדינה הזו, שכמוה לא שמעו בשום חוג למדע המדינה בארץ ובעולם: "ריבונות מותנית ומוגבלת", וגם זה רק בסוף התהליך, שכמובן לא יקרה, מול הפלסטינים.

טראמפ יכול לקרוא לישות הפלסטינית איך שהוא רוצה, אמר גורם מדיני, אבל לו יש הגדרה אחרת למדינה הזו, שכמוה לא שמעו בשום חוג למדע המדינה בארץ ובעולם: "ריבונות מותנית ומוגבלת"

כך נחלץ נתניהו מאחיזת המתנחלים ומיתן את ההתנגדות שלהם. האוכלוסיה הזו הייתה החשובה לו ביותר. בימים האחרונים הגיעו ראשי היישובים והמועצות ביהודה ושומרון לוושינגטון. נתניהו ישב עם יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון ואחד הפוקדים הגדולים בליכוד, הרבה יותר משהוא נועד עם טראמפ. גם אתמול, אחרי האירוע בבית הלבן, הגיעו ראשי המתנחלים לפגישת ריכוך נוספת עם נתניהו בבלייר האוס, שהפך לבית השני של בני הזוג נתניהו בוושינגטון.

אבל זה לא עזר לנתניהו אצל כולם. עירא רפפורט מהתנחלות שילה, שתעבור ביום ראשון אחרי ישיבת הממשלה לריבונות ישראלית, לא מוכן לקנות את ההסדר.

רפפורט היה חבר המחתרת היהודית בתחילת שנות השמונים. הוא ישב בכלא עם חבריו אחרי שנתפס. עכשיו הוא זועם. אתמול הוא סימס לי ש"על חלוקת ארץ ישראל, על חלוקת ארצנו הקדושה, צריכים לשבת שבעה ולקרוע. כל מי שמחלק את ארץ ישראל שמו ייזכר כך לאורך הדורות ולאחר שארצנו שוב כולה תהיה בידינו – שמו יישכח".

עירא רפפורט: "על חלוקת ארץ ישראל, על חלוקת ארצנו הקדושה, צריכים לשבת שבעה ולקרוע. כל מי שמחלק את ארץ ישראל שמו ייזכר כך לאורך הדורות ולאחר שארצנו שוב כולה תהיה בידינו – שמו יישכח"

ונתניהו מחלק גם את ירושלים. ברגע זה בתיאוריה, אבל העיקרון ברור. על פי גורם מדיני, השכונות מעבר לגדר ההפרדה בירושלים יעברו לרשות הפלסטינית אם התכנית תיושם. אתמול אמרתי לגורם מדיני כי השכונות מעבר לגדר ההפרדה הן בשטח המוניציפלי של ירושלים ונתניהו בעצם מחלק את העיר, מה שלא עשה איש מקודמיו בימין. "נו באמת, כפר עקב. שנים ייחלנו לו", השיב הגורם, ואני נזכרתי לפתע בטרמינולוגיה של חיים רמון ויוסי ביילין.

אגב, בירת ה"ריבונות המותנית והמוגבלת" תהיה אבו דיס, אמר הגורם המדיני. גם זה פתרון מבית מדרשו של ביילין, ונקבע בהסכם ההבנות שהכין באוקטובר 1995 עם נשיא הרשות הפלסטינית כיום, מחמוד עבאס, במה שנודע כ"מסמך ביילין-אבו מאזן".

למעשה, הפלסטינים כבר הקימו באבו דיס את משכן הפרלמנט שלהם, אבל הבניין לא הושלם ועומד נטוש ככל שהתהליך המדיני נעצר. כפי שזה נראה אתמול, הוא ימשיך ויהיה נטוש לעד, ולא יוכרז לעולם כבניין הכנסת של הריבונות המוגבלת.

במלים אחרות, טראמפ ונתניהו אימצו רעיונות מכל מיני תכניות אחרות שרצות בשטח שנים רבות, כדי לבנות את התכנית החד-צדדית שלהם.

אחת ההצעות המדהימות היא העברת הכפרים במשולש לידי הריבונות המוגבלת. הגורם המדיני דיבר אתמול בנונשלנטיות על האפשרות להעביר לריבונות הפלסטינית הזו רבע מליון ערבים, אזרחי ישראל, שימצאו את עצמם יום אחד תושבים של מדינה אחרת. זה, אגב, רעיון חילופי השטחים של אביגדור ליברמן, שנתניהו מעולם לא דיבר עליו ולא אימץ אותו.

אבל עכשיו הכל שונה או הכל כלול, בלשונו של ראש הממשלה. הזמן דוחק, המשפט הפלילי מתקרב והבחירות עומדות בפתח, גם אצל טראמפ וגם אצל נתניהו. זה הזמן לזרוק רעיונות לסיר ולבשל תכנית סיפוח פנטסטית, שהונחה אתמול על השולחן שבו סעדו רק טראמפ ונתניהו.

התכנית אכן היסטורית ואינה דיבורי סרק שלא היו מביאים תוצאה בקלפי. זוהי תכנית לביצוע מיידי וחד צדדי, כבר ביום ראשון הקרוב בישיבת הממשלה – תכנית שהולכת לשנות את פני המזרח התיכון לעולמי עד, ולפרק כל סיכוי להסדר עם הפלסטינים, אם היה כזה.

התכנית אכן היסטורית ואינה דיבורי סרק. זוהי תכנית לביצוע מיידי וחד צדדי, כבר ביום ראשון הקרוב בישיבת הממשלה – תכנית שהולכת לשנות את פני המזרח התיכון לעולמי עד, ולפרק כל סיכוי להסדר עם הפלסטינים

לעולם לא נדע האם נתניהו באמת רצה את תכנית הסיפוח הזו, או שיזם אותה בצוק העתים. זמן ישראל חשף לראשונה עוד באוגוסט השנה, כי נתניהו פועל לקבל תמיכה פומבית מנשיא ארה"ב, אשר יספק גיבוי ועידוד להחלת הריבונות הישראלית על היישובים היהודים ביהודה ושומרון – דיווח שדובר ראש הממשלה הכחיש בתוקף אז.

אתמול טען הגורם המדיני שעד היום לא החלנו את הריבונות, כי היינו חוטפים סנקציות באו"ם, ואילו עכשיו האמריקאים איתנו אז אין חשש. ההסבר קצת דחוק, כי האמריקאים היו בולמים ממילא כל סנקציה.

נתניהו אמר אתמול שהוא לא מתכוון לכתוב ספר אוטוביוגרפי, כך שאולי לא נדע לעולם איך עבד כאן יצר ההישרדות. בכל מקרה, החיבוק לתכנית בימין הוא גדול, ומי שראה את העיתונאים הדתיים יוצאים במחול "עוצו עצה ותופר" הבין שיש כאן הישג אדיר למתנחלים, שמקבלים מטבע קשה ומסתכנים בהמחאות ריקות שעברו לפלסטינים הכועסים.

היום (רביעי) ימריא ראש הממשלה מוושינגטון למוסקבה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יעודכן ונעמה יששכר תשוחרר. ואם לא די בכך, נתניהו מקווה לשלוף שפן נוסף מהכובע: לפי אחד המקורות בליכוד, שבוע לפני הבחירות ינחת בארץ גם ג'ונתן פולארד.

ואם לא די בכך, נתניהו מקווה לשלוף שפן נוסף מהכובע: לפי אחד המקורות בליכוד, שבוע לפני הבחירות ינחת בארץ גם ג'ונתן פולארד

האירועים האדירים האלה, שמתרחשים מול עינינו, הם קמפיין הבחירות הטוב ביותר של נתניהו אי פעם. האם הוא יחזיר אליו את בוחרי הימין שעזבו, ועכשיו יתרשמו מחדש מהמנהיגות והיכולת המרשימה, יתעלמו מהמשפט הפלילי שעומד להיפתח וישימו מח"ל בקלפי? האם תכנית המאה היא תכנית ההיחלצות הפוליטית הגדולה בהיסטוריה, או שהיא רק תלווה את ראש הממשלה המיוחד הזה ברעש גדול אל ההתרסקות בבחירות במרץ ובכלל? בקרוב נדע.

בינתיים, אנחנו מרחפים בתוך דרמה ומתקשים להאמין שכל זה קורה במציאות. נתניהו הבטיח יום היסטורי – ובהחלט קיים. השאלה היא, איזו היסטוריה נכתבת עכשיו, והאם ההיסטריה מכתיבה אותה.

עוד 943 מילים
סגירה