פוטין נתן חנינה לנעמה יששכר, שתשוב ארצה מחר עם נתניהו

גנץ: אביא בשבוע הבא את תוכנית טראמפ לאישור הכנסת ● שגריר ארצות הברית לישראל: לפני סיפוח שטחים, יש להקים ועדה אמריקאית-ישראלית שתדון בכך ● ועדת הבחירות פסלה את מועמדותן לכנסת של היבא יזבק מהרשימה המשותפת ושל המפלגה הקוראת לשחרור יגאל עמיר ● מנדלבליט מתנגד למתן חסינות לחיים כץ ● הליכוד וימינה חתמו על הסכם עודפים

  • נשיא רוסיה פוטין במוסקבה. (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
    Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP
  • חברי העבודה-גשר-מרצ באנדרטה לזכר יצחק רבין בתל אביב, היום (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
    מרים אלסטר, פלאש 90
  • היבא יזבק בוועדת הבחירות המרכזית, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
    יונתן זינדל, פלאש 90
  • ריבלין נואם בפני הבונדסטאג בברלין, היום (צילום: Markus Schreiber, AP)
    Markus Schreiber, AP
  • שר הביטחון בנט נושא דברים בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, היום (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
    תומר נויברג, פלאש 90
  • איתמר בן גביר בוועדת הבחירות המרכזית, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
    יונתן זינדל, פלאש 90
  • ראש הממשלה נתניהו (מימין) ומזכיר ההגנה של ארה"ב אספר בבלייר האוס, היום (צילום: קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית)
    קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
  • גנץ בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, היום (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
    תומר נויברג, פלאש 90
07:08 עריכה

האם ההחלטה על סיפוח השטחים בבקעת הירדן וביהודה ושומרון תגיע לישיבת הממשלה ביום ראשון? יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, התראיין לאחר פרסום תוכנית המאה ל-CNN, ואמר כי הוא לא חושב שישראל תספח ביום ראשון את בקעת הירדן וההתנחלויות – על אף הודעתו של נתניהו.

כמו כן, יועצו של ראש הממשלה, יונתן אוריך, מחק ציוץ בטוויטר בו נכתב אמש "ריבונות על כל ההתיישבות ביום ראשון".

העיתונאית לנדאו מ"הארץ", מדווחת כי ההחלטה על הסיפוח ככל הנראה לא יובא בראשון לממשלה, וכי גורמים בליכוד מאשרים זאת.

07:12 עריכה

שחרור נעמה יששכר. ראש הממשלה בנימין נתניהו, צפוי להמריא היום היישר מוושינגטון למוסקבה, שם הוא צפוי להיפגש מחר עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "כדי לעדכן אותו בהתפתחויות המדיניות ובתוכנית המאה".

לפי ההערכות, עד אז יושלמו הליכי החנינה לנעמה יששכר, ונתניהו צפוי להחזיר אותה במטוסו לישראל, יחד עם אמה יפה.

07:13 עריכה

משרד החוץ של סעודיה הביע את תמיכתה בתוכנית המאה של טראמפ וקרא להתחיל במשא ומתן לשלום בין הפלסטינים לישראלים בחסות וושינגטון. כמו כן, נמסר כי סעודיה תומכת בכל המאמצים להשגת פתרון מקיף לסוגיה הפלסטינית.

07:17 עריכה

במשרד החוץ של קטאר הגיבו לפרסום תוכנית המאה של טראמפ: "מעריכים את המאמצים האמריקנים ליישוב הסכסוך הערבי-ישראלי, כל עוד הם לא חורגים ממסגרת הלגיטימציה הבינלאומית".

07:19 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' הגיב לאחמד טיבי בעקבות תגובתו לסעיף בתוכנית המאה המתייחס ליישובי המשולש: "הרגע הזה שבו אחרי עשרות שנים של כפיות טובה, זריקת בוץ ורפש על מדינת ישראל והתעקשות על הזהות הפלסטינית של ערביי ישראל, טיבי וחבריו מתחננים להישאר אזרחים של המדינה היהודית, רק בשביל זה היה שווה".

07:36 עריכה

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התייחס הבוקר בגל"צ להצגת תוכנית המאה על ידי ממשל טראמפ: "מדובר בתכנית סיפוח, לא בתכנית שלום. יש כאן כפייה של מציאות חדשה, ויצירת שתי מערכות על אותו שטח. כשיש שתי מערכות חוק באותו שטח זה אפרטהייד. מדובר בהעמקת האפרטהייד בשטחים שנכבשו ב-1967 בתמיכת ארה"ב".

07:39 עריכה

אופיר סופר (ימינה): "אין ספק שהתוכנית הזאת בהיבטים רבים מקדמת אותנו קדימה בצורה משמעותית ודרמטית, אבל השאלה היא מה אנחנו נעשה, היא בהחלט טומנת בחובה מספר מוקשים. התפקיד שלנו בישראל, הוא לוודא שהדברים האלה לא יוצאים לפועל".

07:54 עריכה

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הורה על שמירת התיאום הביטחוני עם ישראל "ברמה הגבוהה ביותר", כך לפי בכירים ברמאללה שצוטטו הבוקר בעיתון הלבנוני "אל אחבאר".

אבו מאזן (צילום: Flash90)
אבו מאזן (צילום: Flash90)
08:10 עריכה

ועדת הבחירות המרכזית תערוך היום מרתון דיונים בבקשות לפסילת רשימות ומועמדים לבחירות לכנסת ה-23, ובמרכז הדרישה לפסול את ח"כ היבא יזבק מבל"ד, לה צפוי רוב.

את הדרישה לפסילתה הגישו חברי הכנסת אופיר כץ (הליכוד), עודד פורר (ישראל ביתנו) ועוצמה יהודית, בטענה כי היא מעודדת ומשבחת ארגוני מחבלים הפועלים נגד מדינת ישראל.

ח
ח"כ היבא יזבק מהרשימה המשותפת בבית המשפט העליון (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
08:13 עריכה

רביעיית כחול לבן תתכנס הבוקר לדון בתוכנית המאה.

08:29 עריכה

השר יריב לוין, שהתלווה לראש הממשלה בנימין נתניהו לנסיעתו לוושינגטון, הודיע כי ההחלטה על החלת הריבונות לא תגיע לישיבת הממשלה ביום ראשון, בניגוד להודעתו של נתניהו מאמש.

לטענת לוין, ההחלטה "מצריכה זמן היערכות ועבודת הכנה של המסמכים השונים". הוא התייחס גם לצורך לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

08:34 עריכה

צרפת הגיבה לתוכנית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. ואמרה כי פתרון שתי המדינות הוא הכרחי כדי להשיג שלום צודק ובר קיימא בין ישראל לפלסטינים. בהודעה של משרד החוץ הצרפתי נאמר כי צרפת מברכת על מאמציו של הנשיא טראמפ לגבי המזרח התיכון וכי היא תלמד את פרטי התוכנית והבהירה כי כל תוכנית תצטרך להיות בהתאם לחוק הבינלאומי.

09:13 עריכה

ח"כ היבא יזבק ממתינה לדיון במליאת ועדת הבחירות המרכזית, שם היא צפויה להיפסל מהתמודדות לכנסת ה-23. ההכרעה תעבור בסופו של דבר לבית המשפט העליון.

09:52 עריכה

ח"כ איציק שמולי, יו"ר סיעת העבודה, פנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה למנוע מהלכי סיפוח חד צדדיים בתקופת ממשלת מעבר.

"ברור למדי כי בהתאם לאמות מידה שקבעת בהתאם לפסיקת בג"ץ, כוונת הממשלה להכריז על סיפוח חד צדדי חורגת מהן באופן קיצוני בהיותה יוזמה חדשה ומרחיקת לכת, הרחוקה מהקונצזוס הציבורי", דברי שמולי.

10:11 עריכה

שר הביטחון, נפתלי בנט, הודיע במהלך הכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי על הקמת צוות מיוחד במערכת הביטחון לצורך החלת הריבונות על יהודה ושומרון ובקעת הירדן, לאחר ההכרזה על תוכנית המאה.

"אתמול ההיסטוריה דפקה על דלתנו והעניקה לנו הזדמנות חד פעמית להחלת החוק הישראל על כלל ההתיישבות", אמר בנט. "בעקבות כך, הוריתי על הקמת צוות מיוחד להחלת הריבונות הישראלית על ההתיישבות היהודית באזורי יהודה ושומרון, בקעת הירדן וים המלח. הצוות יחל לפעול מיד וישלב גורמים שונים במערכת הביטחון".

10:25 עריכה

ח"כ יאיר גולן (העבודה-גשר-מרצ) תקף את תוכנית המאה, "אין פה תוכנית שלום ואין פה עסקת מאה; יש ברית בין שני חשודים בפלילים, הרוקחים תוכניות סיוע הדדיות בשביל כמה מחיאות כפיים".

10:48 עריכה

ח"כ איילת שקד התייחסה להחלת הריבונות: "הדבר תלוי בראש הממשלה, אין מכשול משפטי". 

בראיון ל-ynet הוסיפה שקד כי מדובר ב"צעד מדיני וממשלת ישראל יכולה לעשות אותו, אחר כך אפשר לחשוב אם להעביר את זה בכנסת. לדעתי יהיה לזה רוב בכנסת גם בממשלת מעבר. יש חלון הזדמנויות מסוים לבצע את המהלך המדיני ועוד לא קם היועמ"ש שיעצור דבר כזה".

11:21 עריכה

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר בבקשת הפסילה של ח"כ היבא יזבק (בל"ד-הרשימה המשותפת) – "במקום זה, בו אני עומד לפניכם, יו"ר ועדת הבחירות וחברי הוועדה, ללמד קטגוריה על היבא יזבק – אין אני עומד יחידי; עִמדי ניצבים כאן בשעה זו מליוני אזרחי ישראל קטגורים, ועוד אלפי נרצחים שנרצחו בפעולות טרור במאבק נגד מדינת ישראל".

איתמר בן גביר, אתמול (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
איתמר בן גביר, אתמול (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
11:22 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם המזכיר האמריקני מייק פומפאו בוושינגטון. "ממשיכים לעשות היסטוריה למען ישראל!".

11:24 עריכה

דיון בקשת הפסילה של ח"כ היבא יזבק. ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "בדיון על פסילתה, אמר היועמ"ש, 'היא הביעה חרטה'..זו לא חרטה – זו חרטא! תומכת בטרור ומחרטטת את כולם. אין לי ספק שוועדת הבחירות תקבל את עמדתנו ותצביע לפסול את יזבק מלהתמודד לכנסת".

12:01 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאך אתמול, ערב בחירות, הכריז בגאון על תוכנית המאה, אמר בדצמבר 2018, כי אין לו כוונה לקדם תוכנית מדינית בזמן הסמוך לבחירות, בשל היעדר הלגיטימציה הציבורית לכך. 

"הציטוט מתייחס לתוכנית מדינית או לצעדים מדיניים שאולמרט התכוון לעשות ערב הבחירות", אמר אז ראש הממשלה. "זה דבר שהיה בעיניי פסול. לא אמרתי שהוא פסול או שהוא צריך להתפטר. אמרתי רק דבר אחד – הוא לא יכול להביא תוכנית מדינית בערב הבחירות, ואני באותה דעה". נתניהו אף הדגיש: "אני לא מתכוון להביא תוכנית מדינית ערב הבחירות".

12:04 עריכה

יו"ר מפלגת העבודה-גשר-מרצ, עמיר פרץ פנה ליו"ר כחול לבן בני גנץ וביקש ממנו להודיע "שלא יהיה סיפוח ללא הסכם. מי שרוצה להמשיך את דרכו של רבין צריך לדעת שזוהי לא דרכו".

עוד הוסיף בכינוס של חברי מפלגתו באנדרטה לזכר רבין: "מי שתומך בסיפוח חד צדדי  – לא רוצה תהליך שלום או הסדר מדיני. אני קורא לכחול לבן שלא להיסחף ימינה בגלל הבחירות", דברי פרץ.

12:26 עריכה

בתום דיונים שהתקיימו משעות הבוקר, מליאת ועדת הבחירות המרכזית החליטה לפסול את ח"כ היבא יזבק מהתמודדות לכנסת ה-23 מטעם מפלגת בל"ד. כעת ההחלטה צפויה לעבור לבית המשפט העליון, שם הסוגייה תוכרע סופית.

12:57 עריכה

במערכת הפוליטית, מימין ומשמאל מגיבים להחלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את ח"כ היבא יזבק מריצה לכנסת ה-23.

שר החינוך רפי פרץ: "שמח שהצדק נעשה"

ח"כ אחמד טיבי: "הודעה חשובה לנציגי ועדת הבחירות מטעם הליכוד – גם אם תהיה מערכת בחירות עשירית, ותפסלו כל מי שחטא במבטא ערבי – עדיין תשארו עסקנים גמדים ליגה ז'".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), יוזם ההצעה לפסילה: "אין מקום לתומכי טרור בכנסת ישראל".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "מברך על החלטת ועדת הבחירות המרכזית. מקומה בפרלמנט ברמאללה".

מפלגת ימינה בירכה את ההחלטה: "חופש הביטוי אינו מצדיק קידומה של תומכת טרור. מי שהיללה את הרוצח סמיר קונטר ראויה לייצג את חמאס, לא את אזרחי ישראל".

13:15 עריכה

תוכנית המאה של ממשל טראמפ מעלה סתירה ביחס לסוגייה הרגישה של תפילות בהר הבית, כך לפי פרסום של Times Of Israel.

תחת הסטטוס קוו הנוכחי, שמחזיק מעמד כבר 52 שנים, מוסלמים יכולים להתפלל במקום בעוד שיהודים מורשים לבקר תחת מגבלות כבדות, בזמן קבוע.

תוכנית השלום אמנם קוראת לסטטוס קוו להמשיך ללא הפרעה, אולם המסמך בן 80 העמודים מכיל סעיף האומר כי "יש לאפשר לאנשים מכל דת להתפלל בהר הבית, תוך התחשבות בזמני התפילות והחגים של כל דת".

הר הבית (מתחם אל אקצה) (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
הר הבית (מתחם אל אקצה) (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
13:20 עריכה

נשיא המדינה ראובן ריבלין במהלך נאומו בבונדסטאג בברלין על תוכנית המאה: "מדובר בהזדמנות לפלסטינים ולישראלים לחדש את השיח ביניהם".

"אמש בוושינגטון חזינו ברגעים שיכולים להביא תקווה גדולה", אמר הנשיא. "לאחר שנים ארוכות של קיפאון מדיני, הציג הנשיא טראמפ תוכנית שיכולה להאפשר לשני העמים לחדש את ערוצי השיח, ולהתקדם אל עבר עתיד משותף".

13:38 עריכה

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הניה, מתנגד לתוכנית המאה המאה של נשיא ארצות הברית טראמפ: "חמאס מתנגדת לכל הסכם, עסקה או תוכנית שמפחיתה מהזכויות של העם הפלסטיני".

13:54 עריכה

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "עצם אזכור הרעיון של שלילת אזרחות לאזרחי המדינה פוסלת את כל ה'תוכנית' שאינה תוכנית שלום ממילא. שלילת אזרחות היא בזויה, מטורפת וצריכה לטלטל כל דמוקרט או סתם בעל מצפון".

14:05 עריכה

הדיון בפסילתה של לריסה טרימבובלר, אשתו של הרוצח יגאל אמיר. ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר-מרצ): "20 שנה אחרי שנחקק בכנסת 'חוק יגאל עמיר', נכנסים לכאן ברגל כסה אשתו וסייעניו כדי להפיץ את משנתו הרעילה ולהביא לשחרורו מהכלא. אין לי שום כוונה לשתף פעולה עם נסיונה של הרשימה המתחזה להסתיר את מטרה האמיתית".

14:06 עריכה

ועדת הבחירות המרכזית פסלה את מועמדות מפלגתה של לריסה טרימבובלר בבחירות לכנסת ה-23 ברוב 13 תומכים – ללא מתנגדים.

14:17 עריכה

עמיר פרץ, יו"ר העבודה-גשר-מרצ בירך על פסילת מפלגתה של לריסה טרימבובלר.

"מברך על קבלת עתירתנו. הרוצח הנתעב הפך את אשתו לאשת קש כדי להכשיר רישום מפלגה מעוותת, אך ההגיון והצדק ניצחו".

14:43 עריכה

דיווח ב"ישראל היום": ישיבת הממשלה בה תעלה ההחלטה להחיל את הריבונות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן מתוכננת ליום שלישי הקרוב.

14:44 עריכה

נציגי מרצ נעדרו מההצבעה על פסילת מפלגתה של לריסה טרימבובלר.

15:04 עריכה

לריסה טרימבובלר-עמיר הגיבה על פסילת מפלגתה, משפט צדק, מהתמודדות לכנסת: זו השתקה.

15:15 עריכה

לאחר שורה של קריאות ביניים, יושב ראש ועדת הבחירות, ניל הנדל, הוציא מהדיון את נציג הליכוד, עורך הדין יעקב מצא. כעבור מספר דקות אפשר הנדל למצא לשוב אל הישיבה.

15:25 עריכה

ועדת הבחירות המרכזית דחתה את ההצעה לפסול את התמודדותה לכנסת של הרשימה המשותפת. 18 מהנציגים – אנשי כחול לבן, הרשימה המשותפת, העבודה-גשר ומרצ – התנגדו ליוזמת עוצמה יהודית לאסור על התמודדותה של הרשימה המשותפת, וארבעה נציגים – חברי הליכוד וישראל ביתנו – תמכו בהצעה.

15:39 עריכה

יושב ראש ש"ס אריה דרעי הודיע שהעניק לנציגי סיעתו, יואב בן צור ומשה ארבל, חופש הצבעה בבקשת החסינות מפני העמדה לדין, שהגיש חבר הכנסת חיים כץ. "חברי הכנסת יצביעו לפי שיקול דעתם, לאחר שישמעו את טיעוני הצדדים בוועדה", מסר.

15:42 עריכה

הליכוד וימינה חתמו על הסכם עודפים. גם בבחירות האחרונות חתמו שתי הרשימות על הסכם עודפים.

המועד האחרון לחתימה על הסכמי עודפים הוא 20 בפברואר.

15:52 עריכה

בוועדת הבחירות המרכזית החל הדיון בבקשת מפלגת משפט צדק לפסול מהתמודדות לכנסת את העבודה-גשר-מרצ.

16:05 עריכה

ועדת הבחירות המרכזית דחתה פה אחד – עם 26 תומכים וללא מתנגדים – את הבקשה לפסול מהתמודדותה לכנסת את רשימת העבודה-גשר-מרצ. הדיון בבקשה ארך מספר דקות בלבד. את בקשת הפסילה הגישה מפלגת משפט צדק, שבראשה עומדת לריסה עמיר.

בשעה 16:30, אחרי שהוועדה תשוב מהפסקה, תידון הבקשה לפסול מהתמודדות את מפלגת ישראל ביתנו.

16:13 עריכה

בעמוד הפייסבוק של הבית הלבן פורסם סרטון, המסכם את יוזמת טראמפ.

President Trump Unveils His Bold Vision for Peace

It's time for a new approach to achieve security, dignity, and opportunity for Israel and the Palestinian people.Today, President Trump unveiled a bold vision for peace.

פורסם על ידי ‏‎The White House‎‏ ב- יום שלישי, 28 בינואר 2020

16:31 עריכה

שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן אמר, שבטרם תספח ישראל שטחים, יש להקים ועדה אמריקאית-ישראלית, שתדון בכך. "איני יודע כמה זמן זה ייקח", אמר פרידמן בתדריך לעיתונאים. אתמול, לעומת זאת, אמר פרידמן שישראל יכולה להתחיל בסיפוח בקעת הירדן וההתנחלויות ביהודה ושומרון מייד.

16:48 עריכה

מסתמן: נעמה יששכר, הכלואה ברוסיה מחודש אפריל האחרון, תשוחרר ממאסרה ותשוב מחר ארצה יחד עם ראש הממשלה נתניהו.

17:08 עריכה

חברת דיירקט פולס ערכה אמש סקר, שבו נמצא שהליכוד אמנם מגדיל את כוחו, אך עדיין אין הכרעה.

17:17 עריכה

"המשפט של נתניהו יימשך בין שש לשבע שנים" – כך אמר גורם בכיר בפמליית ראש הממשלה בשיחה עם שליח זמן ישראל לוושינגטון, שלום ירושלמי. להערכת הגורם הבכיר, נתניהו ינצח בבחירות הקרובות. עוד אמר שלא תהיה בעיה שנתניהו יוסיף לכהן כראש הממשלה בזמן משפטו כי "הוא יגיע לשם (לבית המשפט) רק לצורך מתן העדות שלו. זה יקרה אחרי שיחקרו מאות עדים אחרים", הבהיר.

17:21 עריכה

ועדת הבחירות המרכזית דחתה את ההצעה לפסול מהתמודדות לכנסת את רשימת ישראל ביתנו. בהצעה, שהוגשה על ידי אני ואתה – מפלגת העם הישראלית, תמכו חמישה חברים בוועדה והתנגדו לה 21.

עם סיום ההצבעה תמו דיוני הוועדה בבקשות לפסילת מועמדים ורשימות לכנסת.

17:36 עריכה

שגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן, אמר שממשל טראמפ לא מבקש לכפות שינוי בסטטוס קוו – כך שיתאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית (מתחם אל אקצא). כך פורסם הערב ב-Times of Israel.

בכך הגיב הדיפלומט האמריקאי לסתירה שהתעוררה במסמך שפרסמה אתמול ארצות הברית: מחד נטען שיש לשמור על הסטטוס קוו, אך מאידך ישנה קריאה לאפשר לבני כל הדתות להתפלל בהר הבית.

דייוויד פרידמן (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana, File)
פרידמן בוושינגטון במרץ האחרון (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana, File)

בתדרוך לעיתונאים אמר פרידמן שהממשל האמריקאי מקווה שכחלק מההסכם שיושג יהודים יוכלו להתפלל במקום המקודש להם יותר מכל.

17:56 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתנגד למתן חסינות מפני העמדה לדין לחבר הכנסת חיים כץ – כך נכתב במסמך שהוגש היום ליושב ראש ועדת הכנסת, אבי ניסנקורן, לקראת דיון בעניין שיתקיים מחר.

מסמך: עמדת מנדלבליט בעניין בקשת החסינות של חיים כץ.

אביחי מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מנדלבליט בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, אתמול (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

הודעה מטעם היועץ המשפטי בעניין זה –

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מסר ליושב ראש ועדת הכנסת את התייחסותו לבקשת חבר הכנסת חיים כץ למתן חסינות בעניינו. לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, יש לדחות את הבקשה, שכן לא מתקיימת לגבי חבר הכנסת כץ אף אחת מארבע העילות המפורטות בחוק חסינות חברי הכנסת.

בעמדתו מבהיר היועץ המשפטי לממשלה, בין היתר, כי הוא אינו מקל ראש ברגישות הרבה הגלומה בבחינת התנהלותו של חבר כנסת במסגרת הליכי חקיקה כעבירה פלילית, וכי כתב האישום בעניינו של כץ לא נועד להתערב בעבודתם הסדירה של חברי הכנסת ואין בו כדי לשקף כל כוונה לקבוע נורמות חדשות בנוגע לעבודת חברי הכנסת. אדרבה, המעשים המפורטים בכתב האישום בעניינו של חבר הכנסת כץ הם חריגים ביותר בנסיבותיהם ואינם תואמים את דרכי העבודה המקובלות בכנסת. על כן, קיים שוני משמעותי בין מקרה זה לבין מקרים אחרים של קידום חקיקה על ידי חברי כנסת, כמפורט בעמדה. היועץ המשפטי לממשלה מציין, כי חלק מחריגות מעשיו של חבר הכנסת כץ נובע מכך שהם כללו מצגי שווא מרמתיים, בין היתר כלפי חברי כנסת אחרים, באופן אשר היה בו כדי להשפיע על יכולתם של חברי כנסת להפעיל את שיקול דעתם באופן ענייני ועל בסיס מצע עובדתי נכון ומלא.

18:26 עריכה

41% מהציבור סבורים שהתוכנית האמריקאית, שהוצגה אמש, היא "תרגיל בחירות", ו-35% מחזיקים בדעת שזהו "רגע היסטורי". 24% מהנשאלים בסקר, שפורסם הערב בחדשות 13, השיבו שאינם יודעים.

71% מהמשיבים אמרו שהגשת כתב אישום נגד נתניהו לא תשפיע על הצבעתם בבחירות, בעוד ש-20% מהמרואיינים אמרו שהיא תשפיע. תשעה אחוזים מהנסקרים אמרו שאינם יודעים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ באירוע הכרזת תוכנית המאה של הנשיא האמריקני בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
טראמפ מציג את תוכניתו האזורית, כשנתניהו לצידו, אתמול (צילום: קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית)

טעות הדגימה בסקר, שכלל 743 נשאלים, היא 3.6%.

18:47 עריכה

ראש הממשלה נתניהו יבקר בשבוע הבא באוגנדה. לפי הערכות לביקור במדינה – אליה ימריא נתניהו ביום שני הקרוב – יש קשר להתמודדות ישראל עם אוכלוסיית המהגרים מאפריקה.

19:09 עריכה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אישר את בקשת החנינה שהגישה נעמה יששכר, הכלואה במדינה מחודש אפריל האחרון.

ולדימיר פוטין (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
פוטין בקרמלין, היום (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
19:30 עריכה

"כרגע כל מה שאני רוצה זה לחבק את הבת שלי, נעמה" – אמרה יפה יששכר בתגובה לכך שנשיא רוסיה פוטין חנן את בתה.

זה רגע שחיכיתי לו כמעט שנה, עברתי מסע ארוך שאני לא מאחלת לאף אחד לעבור. כרגע כל מה שאני רוצה זה לחבק את הבת שלי נעמה. אני מודה מקרב לב לראש הממשלה בנימין נתניהו על הנחישות מדינית והמאמצים הכבירים מול הממשל הרוסי. אני מבקשת להודות לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין על שגילה חמלה ונענה לבקשת בתי נעמה לחזור לארץ.

נשיא רוסיה פוטין (מימין) ויפה יששכר (צילום: Aleksey Nikolskyi, Sputnik Kremlin Pool Photo via AP)
פוטין (מימין) ויפה יששכר בשבוע שעבר (צילום: Aleksey Nikolskyi, Sputnik Kremlin Pool Photo via AP)
19:35 עריכה

שידור ישיר: יושב ראש כחול לבן בני גנץ מגיב לתוכניתו האזורית של הנשיא טראמפ בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי.

19:43 עריכה

בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי יושב ראש כחול לבן בני גנץ אמר שיביא בשבוע הבא לאישור הכנסת את התוכנית האזורית, שהציג אתמול נשיא ארצות הברית טראמפ.

בני גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
גנץ בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, הערב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
19:50 עריכה

אחרי שהודיע הערב שיביא לאישור הכנסת את תוכנית טראמפ, תקפו בליכוד את יושב ראש כחול לבן גנץ.

20:03 עריכה

יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן שיגר מכתב, בכתב יד, לראש הממשלה נתניהו, שבו נכתב שתוכנית טראמפ היא התנערות, מבחינת הפלסטינים, של ישראל וארצות הברית מהסכמי אוסלו. לכן, הבהיר הנשיא הפלסטיני, הרשות רואה עצמה רשאית להתנער מהתיאום הביטחוני שהיא מקיימת עם ישראל.

השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שייח העביר את המכתב – שנכתב בערבית – לשר האוצר משה כחלון. עוד פורסם שאבו מאזן סירב לקבל מכתב אישי ששלח לו נשיא ארצות הברית טראמפ. כך דיווחה הערב דנה ויס בחדשות 12.

20:08 עריכה

במערכת הפוליטית והציבורית מגיבים לחנינתה הערב של נעמה יששכר בידי נשיא רוסיה פוטין.

20:33 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים להודעתו של בני גנץ, שיביא לאישור הכנסת בשבוע הבא את תוכניתו של הנשיא טראמפ.

21:11 עריכה

אחרי שנשיא ארצות הברית טראמפ הציג את תוכניתו לאזור ולאחר שהוגש לבית המשפט כתב האישום נגד ראש הממשלה נתניהו, ערכו חברות החדשות של כאן, קשת ורשת סקרי דעת קהל בענייני השעה. בסקרי המנדטים שלהם, לא הימין ולא השמאל זוכה לרוב – כפי שהיה עד עתה (ישראל ביתנו, כנהוג, אינה נלקחת בחשבון בחישוב זה).

בשלושת הסקרים לא עברה עוצמה יהודית את אחוז החסימה. המפלגה קיבלה 1.1% בכאן, 2.1% ברשת ו-2.2% בקשת.

בסקר שהוצג בחדשות 12 נמצא שמחצית מהציבור בישראל – 50% – תומכים בתוכניתו של הנשיא טראמפ, 24% מתנגדים, ו-26% אמרו שאינם יודעים.

בתאגיד השידור כאן מצאו ש-61% מהציבור סבורים שהתוכנית לא תביא לשלום, 10% חושבים שהיא תוביל לשלום, 29% ענו שאינם יודעים.

בשאלת החלת הריבונות הישראלית בבקעת הירדן ובהתנחלויות ביהודה ושומרון – אמרו 43% שהם תומכים בכך, 28% מתנגדים, כך דיווחו בכאן. בחדשות 13 אמרו 51% מהמשיבים שהם תומכים בהחלת הריבונות הישראלית על ההתנחלויות, 26% מתנגדים, ו-23% לא הביעו עמדה.

שאלה נוספת עסקה בראש הממשלה נתניהו. בחדשות 12 מצאו, ש-52% סבורים שנתניהו לא יכול לנהל מדינה לאחר שכתב האישום בעניינו הוגש לבית המשפט, 39% חושבים שהוא יכול, ו-9% אמרו שאינם יודעים. בתאגיד דיווחו ש-48% מהציבור סבורים שנתניהו לא יכול להוסיף ולכהן כראש הממשלה כשמתנהל נגדו משפט, 37% סבורים שהוא יכול.

21:57 עריכה

אחרי שהליכוד כינה את גנץ "טרמפיסט", כי, לטענתם, הוא מנסה לתפוס טרמפ על תוכנית המאה, בכחול לבן תקפו את נתניהו.

22:04 עריכה

עורך דינה של נעמה יששכר אמר שהיא תפגוש מחר את ראש הממשלה נתניהו בשדה התעופה, והיא תשוב ארצה יחד איתו.

22:06 עריכה

בראיונות לחדשות 12 ולחדשות 13 אמר מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, שבתוכניתו התייחס הממשל האמריקאי להיסטוריה של האזור ולמציאות בשטח כיום.

בשני הראיונות חזר פומפאו על דברי הנשיא אמש – שמוצעים לפלסטינים 50 מיליארד דולרים ומיליון מקומות עבודה. בחדשות 13 טען, שזו הזדמנות טובה יותר מאלה שהוצעו בעבר. הוא דחה את הטענה שעיתוי הפרסום הוא פוליטי: "תמיד יהיו ביקורות וציניקנים".

22:21 עריכה

על רקע הצגת תוכניתו של הנשיא טראמפ לאזור, יתגבר צה"ל את אוגדת יהודה ושומרון ואת אוגדת עזה.

22:29 עריכה

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין אמר הערב, שאם תובא בפני הכנסת החלטה להחלת ריבונות ישראלית – הוא יפעל לכנס את מליאת הכנסת באופן מיידי ולאשר את ההצעה בהליך מזורז. בוועידת איגוד התאגידים העירוניים באילת אמר אדלשטיין, שהכנסת לא תהווה גורם מעכב.

סגירה