דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
AP Photo/Susan Walsh

יומן וושינגטון האמריקאים מצננים את ההתלהבות

יום אחרי ההצגה הגדולה בבית הלבן, האופוריה שוקעת והאמריקאים בולמים את דהירת נתניהו ● מבחינתם, לא יהיה סיפוח מיידי ודבר לא יקרה עד אחרי הבחירות ● כחול-לבן מזהים את ההזדמנות, ומתכננים להביא את התכנית כולה לאישור הכנסת: אם נתניהו רוצה סיפוח, אז שיצביע בעד מדינה פלסטינית שבירתה במזרח ירושלים ● פרשנות

יום אחרי ההצגה הגדולה בבית הלבן, ונראה שהאופוריה קצת שוקעת. יש כנראה גם מי מנסה להקטין את גודל אירוע. הקולות והתדרוכים שיוצאים מהכיוון האמריקאי לא תואמים בדיוק את ההתלהבות, את ההדגשים ואת הקצב של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מישהו החליט להדק את המושכות על הסוס הדוהר.

השליח המיוחד לשעבר למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, דיבר אתמול (רביעי) מול ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה. גרינבלט היה שלשום בבית הלבן וזכה לשבחים עצומים מהנשיא דונלד טראמפ ונתניהו. הוא נחשב למי שעבד על כל הפרטים בתכנית המאה ומכיר כל פסיק.

"ללא הפלסטינים, התכנית הזו לא יכולה לקרות", גרינבלט הבהיר אתמול. "אם שני הצדדים לא יפעלו, לא נוכל לקדם את התכנית. לפלסטינים הייתה הזדמנות לבקש את מה שהם רוצים במשך הרבה מאוד זמן, אנחנו חושבים ששתי מדינות זה הפתרון".

מה אתה מצפה שיהיו הצעדים הבאים? נשאל גרינבלט. "בצד הישראלי, צריך לעבור את עניין הבחירות, אבל עד אז לא יהיו התקדמויות בנושא של התכנית. אנחנו נהיה חייבים לחכות ולראות. יש עוד הרבה עבודה שנצטרך לעשות מול הממשל הישראלי, אבל הישראלים די מאוחדים בנושא הזה".

גרינבלט: "בצד הישראלי, צריך לעבור את עניין הבחירות, אבל עד אז לא יהיו התקדמויות בנושא של התכנית. אנחנו נהיה חייבים לחכות ולראות. יש עוד הרבה עבודה שנצטרך לעשות מול הממשל הישראלי"

בנימין נתניהו לא היה קונה את הניסוח הזה. הקטע הפלסטיני בתכנית לא יעצור אותו. שלשום הרי אמר כי ביום ראשון הקרוב, בישיבת הממשלה, הוא יעביר את החלטת הריבונות. הדרך אצה לו. עולם הדימויים שלו מתרחב ועולה ומגיע עד הרצל, טרומן ובן גוריון.

בינתיים, יש מי ששופך קצת מים קרים על כל היוזמה, ומשנה את ההדגשים. במאמר שפרסם אמש ג'ארד קושנר, יועצו של טראמפ ואחד מיוזמי התכנית, ניכר כי האמריקאים מנסים למזער את הרושם החד צדדי שעלה מההכרזות בבית הלבן יום קודם.

"בבסיס התכנית, פתרון שתי המדינות והכרה הדדית", כתב קושנר. "אם הצדדים יגיעו להסכם סופי, הנשיא טראמפ יהיה גאה לעמוד לצד אבו מאזן כשנניף את הדגל האמריקני מעל השגרירות בפלסטין בפעם הראשונה".

בימין מרגישים מאוכזבים והעיתונאים התומכים שיצאו במחולות אתמול בוושינגטון מבקשים לקחת את הריקוד בחזרה.

קושנר: "בבסיס התכנית, פתרון שתי המדינות והכרה הדדית. אם הצדדים יגיעו להסכם סופי, הנשיא טראמפ יהיה גאה לעמוד לצד אבו מאזן כשנניף את הדגל האמריקני מעל השגרירות בפלסטין בפעם הראשונה"

בכחול-לבן, שעמדו בשקט ביום חגו של נתניהו, מזהים את המצוקה. אתמול, אחרי שנתניהו חזר בו מהעברת החלטת הריבונות בישיבת הממשלה הקרובה, הצהיר יו"ר כחול-לבן בני גנץ כי מפלגתו תביא את תכנית טראמפ כולה להצבעה בכנסת, כבר בשבוע הבא.

נתניהו, אומרים שם, רוצה להביא לכנסת רק את הסיפוח, בידיעה שזה קונה לו מצביעים בימין ומחסל כל סיכוי להסכם עם הפלסטינים. מבחינת כחול-לבן, עדיף כבר להביא את כל התכנית להצבעה – ושנתניהו יתכבד ויצביע בעד מדינה פלסטינית שבירתה במזרח ירושלים.

אז מה קרה כאן, בעצם? האם נתניהו לא ידע מה רוצים האמריקאים? האם ידע אבל התחושה ההיסטורית ניצחה אותו? האם יש כאן רק עניין טכני, והחלטה כזו מחייבת עבודת הכנה ותכנון מוקדם? אולי כל התשובות נכונות. מה שבטוח: פשוט ומהיר זה לא יהיה – ולא כך מוציאים את הליכודניקים מהבית.

אמש המריא נתניהו מוושינגטון למוסקבה, שם ינחת הבוקר לפגישה ב-11:00 עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אחריה ישוב ארצה כשעמו על המטוס נעמה יששכר ואמה יפה. בשדה התעופה בוושינגטון, בדרכו למטוס, ירו העיתונאים לעברו שאלות בצרורות. "מתי יהיה הסיפוח?" "מה לגבי מדינה פלסטינית?"

נתניהו השיב, "הכל יהיה בסדר", והחיש צעדיו לעבר המטוס.

עוד 521 מילים
סגירה