מדוע להסית אם לאחר 25 שנה מאמצים מתווה דומה?

הפגנות נגד רבין, צילום מסך
הפגנות נגד רבין, צילום מסך

למה תוכנית היתר הסיפוח פורסמה בדיוק שלשום?

עיתוי

כי שלשום הצביעה מליאת הכנסת על הקמת ועדת הכנסת לדיון בבקשת הנאשם להימלט ממשפטו. ומפני ששלשום דן הסנאט בבקשת הדחת הנשיא טראמפ מתפקידו. נתניהו נאלץ למשוך את הבקשה המביכה לחסינות. טראמפ כמובן לא יודח. אבל חשוב לשניהם לנסות להסיט את הזרקור. טראמפ כמובן מרוויח התלהבות של בוחרי הגרעין הקשה שלו: אוונגליסטים.

עיתוי: למה תוכנית היתר הסיפוח פורסמה בדיוק שלשום? כי אז הצביעה מליאת הכנסת על הקמת ועדת הכנסת לדיון בבקשת הנאשם להימלט ממשפטו. ומפני ששלשום דן הסנאט בבקשת הדחת הנשיא טראמפ מתפקידו

עיתוי נוסף: למה תוכנית היתר הסיפוח פורסמה חמישה שבועות לפני יום הבחירות השלישי בתוך פחות משנה במדינת ישראל? כדי להעניק לנתניהו הישג פוליטי פוטנציאלי: מהימין הקיצוני יחבקו את משיח בן בן-ציון אפילו חזק יותר, אך במקביל יציירו אותו כמי שעלול להקים מדינונת פלסטינית, ולכן הם צריכים לשמור עליו מימין.

ובימין הרך יותר יכולים חלק קטן ממצביעי כחול-לבן לחשוב: וואו, נתניהו התמרכז והוא גם השיג את הסכמת המשיח השני להחיל ריבונות על ההתנחלויות. אולי נצביע לו.

זוהי תכנית השגת 61 המנדטים מטעמו של מכשיר הכהניזם. בונוס: נתניהו מנסה להביך את כחול-לבן המזגזגת. הרי הם תומכים בתכנית המאה ובסיפוח הבקעה, יאמר נתניהו. אז איך יתנגדו לתוכנית הסיפוח שלי? שלא לדבר על ישראל ביתנו.

עיתוי נוסף: למה תוכנית היתר הסיפוח פורסמה חמישה שבועות לפני יום הבחירות השלישי בתוך פחות משנה במדינת ישראל? כדי להעניק לנתניהו הישג פוליטי פוטנציאלי

עיתוי שלישי: ועכשיו למוסקבה כדי להביא את נעמה הביתה במטוסו.

אפרטהייד

בגדה המערבית ישנם מיליוני נתיני משטר צבאי. הם משוללי אזרחות. לצדם מאות אלפי אזרחים ישראלים שנהנים מזכויות דמוקרטיות. ההבחנה בין 2 מערכות החוק והזכויות השונות מושתתת על מוצא אתני: 2 מערכות חוק בהתאם למוצא אתני שונה. זוהי כמובן זוועה אנטי-דמוקרטית. זהו אפרטהייד לצערי. אך לכאורה מדובר במצב זמני עד לפתרון קבע מדיני (שלא אמור להגיע לעולם).

החלת ריבונות ישראלית על היישובים היהודיים בגדה תוך שהפלסטינים עדיין כפופים למשטר הצבאי הישראלי שעוטף היבטים אוטונומיים מסוימים, פירושה הוצאת המרצע מהשק באופן רשמי: היהודים אזרחים. הפלסטינים נתינים.

אפרטהייד: בגדה המערבית ישנם מיליוני נתיני משטר צבאי. הם משוללי אזרחות. לצדם מאות אלפי אזרחים ישראלים שנהנים מזכויות דמוקרטיות. ההבחנה בין 2 מערכות החוק והזכויות השונות מושתתת על מוצא אתני

ומה עם המדינונת הפלסטינית המבותרת במתכונת בנטוסטאן של דרום אפריקה? נתניהו, איך נאמר זאת בעדינות, ממש לא מתכוון לאפשר את הקמתה.

אופוזיציה

ההתנגדות לכיבוש, להתנחלות ולמתווה טראמפ אינה צריכה להיות פועל יוצא של החשש מפני בידוד בינלאומי (שיכול להתחולל אם טראמפ יפסיד למועמד הדמוקרטי בבחירות 2020. בטח אם יהיה מדובר בסנדרס). הרי כרגע אין בידוד בינלאומי. להפך.

וההתנגדות לכיבוש, להתנחלות ולמתווה טראמפ אינה צריכה להיות פועל יוצא של חשש מהתלקחות ביטחונית (אף שהאלימות עלולה להתחדש). עבאס פעל לבלימת אלימות מאז עלייתו לנשיאות הרשות הפלסטינית בשנת 2004. פיגועי התופת נבלמו. רקטות אינן מומטרות מערי הרשות.

ההתנגדות לכיבוש, להתנחלות ולמתווה טראמפ גם אינה צריכה להיות פועל יוצא של השיקול הכלכלי (אין לתאר את היקף הנזק הכלכלי העצום שהוליד הכיבוש. אך הוא טמן בחובו גם ניצול קולוניאלי מפיק רווחים. וכל הסדר מדיני יחייב הוצאות עתק).

ההתנגדות לכיבוש, להתנחלות ולמתווה טראמפ צריכה להיות פועל יוצא של תפיסת עולם הומניסטית ודמוקרטית: ללא מדינה פלסטינית או ללא הענקת אזרחות לכל הפלסטינים בגדה – מדינת ישראל לא תהיה דמוקרטיה. היא תהיה מדינת אפרטהייד. זכותם של הפלסטינים לריבונות ואזרחות אינה פחותה מזכותם של הישראלים. אז או מדינה פלסטינית או הענקת אזרחות לכל הפלסטינים בגדה. אחרת זה אפרטהייד. זה הכל.

ההתנגדות למתווה טראמפ אינה צריכה לנבוע מחשש לבידוד בינלאומי, התלקחות בטחונית או שיקול כלכלי. זכות הפלסטינים לריבונות ואזרחות אינה פחותה מזכות הישראלים. אז או מדינה פלסטינית – או הענקת אזרחות לכל הפלסטינים בגדה. אחרת זה אפרטהייד

רבין

בתקופת ההפגנות נגד רבין שבהן צעקו שהוא בוגד ושרו בדם ואש את רבין נגרש וצרחו מוות לרבין ובמקביל הוציאו רבנים פסקי הלכה מטורפים בדבר דין רודף ודין מוסר (דינו של הרודף והמוסר בהלכה הוא מוות), דיבר רבין על מתווה דומה למתווה טראמפ במובנים מסוימים (בהבדלים מהותיים: היו אז הרבה פחות התנחלויות ומתנחלים בגדה, רבין לא דיבר על סיפוח הבקעה אלא רק על נוכחות צבאית ישראלית שם וכמובן שרבין לא התכוון להותיר את מכלול ההתנחלויות המבודדות שאינן בגושי ההתיישבות).

בחסות הערפל שעטף את הסכמי אוסלו, ניתן היה להבין שרבין חותר למדינה פלסטינית מפורזת על פני 80-85 אחוזים משטח הגדה תוך סיפוח מעלה אדומים וגושי ההתיישבות וכן תוך פירוק ההתנחלויות שמחוץ לגושי ההתיישבות ותוך הבטחת סידורי ביטחון בבקעת הירדן. דובר על אי חלוקת ירושלים, על בירה פלסטינית באבו דיס ועל התחשבות בפלסטינים באגן הקדוש.

בשנים ההן היה מדובר במתווה מרחיק לכת. מובן שהוא לא היה ריאלי דיו. אבל הנחתו על השולחן באופן פוטנציאלי הייתה מעשה אמיץ. מהפכני.

בתקופת ההפגנות נגד רבין שבהן צרחו "מוות לרבין" ורבנים הוציאו פסקי הלכה מטורפים של דין רודף ודין מוסר (שדינו בהלכה מוות), דיבר רבין על מתווה דומה למתווה טראמפ במובנים מסוימים. מדוע להסית אם לאחר 25 שנה מאמצים מתווה דומה?

מתווה טראמפ ימני ממנו באופן ניכר, אבל במובנים מסוימים הוא דומה לו. השאלה אפוא היא מדוע להסית אם לאחר 25 שנה מאמצים מתווה דומה. אבל זה חלב שנשפך. או נכון יותר, דם שנשפך. לשווא.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 782 מילים
סגירה