עולם של אינסוף אנרגיה

Solar Power Plant in modern city in sunset,Sustainable Renewable Energy (צילום: iStock-kynny)
iStock-kynny
Solar Power Plant in modern city in sunset,Sustainable Renewable Energy

אין צורך ואסור לאשר הקמת תחנות כוח שורפות גז נוספות, מלבד אלו שכבר אושרו בארץ. כיום ובסוף 2025 יהיו די והותר תחנות כוח גזיות היכולות לענות לביקוש לחשמל ב-2030 לפי יעדי שר האנרגיה, עם רזרבה של כ-35% מעל הנדרש מהן.

גם יו"ר דירקטוריון חברת החשמל יפתח רון טל בדעה זו, לדבריו בחנוכת תחנת משנה קיבוץ אייל ב-24 לדצמבר 2019: "אין שום סיבה שבעולם שלאורך כביש שש יקימו עכשיו תחנות חשמל ויזהמו את האוויר של תושבי מדינת ישראל […] אין שום סיבה שבעולם להקים תחנות חדשות ואם מישהו רוצה לעשות כסף, שלא יהיה על חשבון הריאות של התושבים".

במקום לקדם תחנות כוח גזיות חדשות המתוכננות למען אינטרס כלכלי של יזמים פרטיים, אפשר וצריך לקדם הקמת תחנות סולאריות על גגות מבנים ובתים, על קרקעות מופרות, על מגרשי חניה, על כבישים, וגם בשימוש דואלי על קרקעות חקלאיות.

במקום לקדם תחנות כוח גזיות חדשות למען אינטרס כלכלי של יזמים פרטיים, אפשר וצריך לקדם הקמת תחנות סולאריות על גגות מבנים ובתים, על קרקעות מופרות, על מגרשי חניה, כבישים, וקרקעות חקלאיות

כבר היום ניתן להגיע ל-30% עד 50% מאנרגיה סולארית עד 2030, כאשר הפחם ירד לאפס, יחד עם מעבר לרכבים חשמליים, ובלי שינויים מהותיים אחרים במערכת. כדי לעשות זאת צריך להתחיל מיידית, כי את ההחלטות ל- 2030 מקבלים היום. היעד ל- 2050 צריך להיות 80%-100% מהחשמל מאנרגיות מתחדשות ואפס פליטות, וזה אפשרי.

מחקר של RMI שפורסם בספטמבר 2019, מצא שבסביבות 2035 יהיה יקר יותר להפעיל 90% ממפעלי הגז המוצעים בארה"ב מאשר לבנות חוות סולאריות חדשות המשולבות באחסון חשמל בסוללות.

המשמעות היא שתחנות כוח גזיות בסיסיות המתוכננות כיום יהפכו ללא כדאיות כלכלית לפני שבעליהם יסיימו לשלם עבורם.

בסביבות 2035 יהיה יקר יותר להפעיל 90% ממפעלי הגז המוצעים בארה"ב מאשר לבנות חוות סולאריות חדשות. כך שתחנות כוח גזיות בסיסיות מתוכננות יהפכו ללא כדאיות כלכלית לפני שבעליהם יסיימו לשלם עבורם

הביקוש לחשמל אינו קבוע והוא נע במשך היום ובעונות השנה. בימי חורף קרים, ובימי הקיץ הלוהטים הביקוש לחשמל מגיע לשיא. הפתרונות העיקריים שהיו נהוגים בעולם לימים/שבועות בודדים של שיאי הביקוש, הם תחנות כוח פיקריות השורפות גז או סולר שיפעלו רק ימים ספורים, כ-100 שעות בשנה.

כיום נדרשת רזרבה בכושר ייצור החשמל של 20% מעבר לשיא הביקוש לחשמל. אלא שתחנות הכוח הרזרביות מושבתות רוב הזמן בגלל שיאי ביקוש שנמשכים בכל פעם שעות ספורות וכ-100 שעות בשנה.

הגיע הזמן לבדוק את הנחיצות של רזרבה זו שעלותה עצומה, כאשר בשנים האחרונות פותחה חלופה טובה יותר: אחסון חשמל בסוללות, בשילוב עם אנרגיה סולארית, או בנפרד.

כיום נדרשת רזרבה שעלותה עצומה בייצור החשמל, למרות ששיאי הביקוש נמשכים שעות ספורות. הגיע הזמן לבדוק את נחיצות הרזרבה הזו, אחרי שפותחה חלופה טובה יותר: אחסון חשמל בסוללות, בשילוב עם אנרגיה סולארית, או בנפרד

אגירת חשמל בסוללות עונה לבעיה של שיאי הביקוש, מגדילה את יציבות הרשת ומספקת ביטחון אנרגטי. כבר היום ניתן להתקין מערכות לאחסון חשמל בסוללות עצמאיות או המשולבות במערכות הסולאריות.

מערכות האחסון יקבלו עודפי חשמל מהמערכות הסולאריות בצהרי היום ומתחנות הכוח ה'רגילות' בלילה. הן ישחררו את החשמל בשעות הבוקר לפני התחלת ייצור חשמל משמעותי מהמערכות הסולארית והעליה בצריכת החשמל העסקית, ובשעות הערב עם הירידה בתפוקה הסולארית והעליה בצריכת החשמל הביתית. הטכנולוגיה קיימת ומוכחת והשימוש בה הולך וגובר בעולם.

בנושא זה כדאי לשמוע את יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, "אנו מתקדמים לעולם של אין סוף אנרגיה. יהיה אפשר לאחסן חשמל בצורה יעילה. כל אחד מאתנו יוכל לייצר חשמל ולמכור את העודפים, כל אחד מאיתנו יהיה יצרן וצרכן".

בנושא זה כדאי לשמוע את יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, "אנו מתקדמים לעולם של אין סוף אנרגיה. יהיה אפשר לאחסן חשמל בצורה יעילה. כל אחד מאתנו יוכל לייצר חשמל ולמכור את העודפים, כל אחד מאיתנו יהיה יצרן וצרכן"

דברי המומחים

דוח "בחינת חלופות להשבתת יחידות 4-1 באורות רבין", של המשרד להגנת הסביבה מאוגוסט 2016, שנכתב על ידי צוות יועצים ומומחים, ביניהם ד"ר גיל פרואקטור, חברת אקוטריידרס, ד"ר דן וינשטוק, לשעבר מנהל מינהל החשמל במשרד האנרגיה, גיורא דקל, לשעבר מנהל תחנת הכוח אורות רבין, ברנרד ורנסקו, לשעבר מנהל תחנות הכוח רוטנברג ואשכול, ואמנון ביבי, לשעבר מנהל תחנות הכוח אשכול ותחנות הכוח טורבינות גז קובע:
"ניתן להשבית את יחידות 4-1 [יחידות פחמיות בחדרה] ולשמור על רזרבה מינימאלית של 20% ללא צורך תוספת כושר ייצור עד שנת 2030 , בהנחה של עמידה ביעדים הלאומיים של 17% התייעלות אנרגטית ו- 17% ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בשנת 2030."

בראיון לעמירם ברקת שפורסם בגלובס ב- 30 לדצמבר, בתגובה לשאלה "מלבד חברת החשמל יש היום לא מעט יזמים שמקדמים בניית תחנות כוח גדולות בגז טבעי. אולי לא צריך עוד כל-כך הרבה תחנות? העולם הרי עובר לאנרגיה מתחדשת?" אמר יו"ר דירקטוריון חברת החשמל יפתח רון טל: "לדעתי אם כל מה שכבר אושר ייבנה – מיצינו את תחנות הכוח בגז. המבחן הוא בהצלחת המעבר לאנרגיות ירוקות."

בתגובה לשאלה אם לא צריך כל כך הרבה תחנות כוח של גז טבעי, ענה יו"ר דירקטוריון חברת החשמל יפתח רון טל: "לדעתי אם כל מה שכבר אושר ייבנה – מיצינו את תחנות הכוח בגז. המבחן הוא בהצלחת המעבר לאנרגיות ירוקות"

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה ב- 5 לנובמבר את התוכנית להקמת תחנת כוח פרטית שתופעל בגז בתחום המועצה האזורית דרום השרון, בהספק של 1,300 מגוואט.

תחנת כוח זו, כמו כל התחנות הפרטיות שמתוכננות לפי החלטת הממשלה מ-2017, נולדו בחטא ואין צורך בהן. צריך לחסל אותן מוקדם ככל האפשר לפני שהמדינה תסתבך בתביעות פוטנציאליות כפי שהיה בפרויקט אשלים הטרמי. הציבור והדורות הבאים הם שישלמו את המחיר על כך.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 831 מילים
סגירה