בנימין נתניהו (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL

עתידו של נתניהו תלוי בעתיד המדיני של ישראל, ולהיפך

נתניהו חזר אמש לארץ חדור מטרה ● ראש הממשלה רואה מול העיניים רק את הבחירות המתקרבות ● יש לו את הכישרון המדיני והדחף להחיל ריבונות על השטחים שאישרו האמריקנים או על חלק מהם ● והוא יודע שרק המהלך הזה, פלוס כמה יוזמות שהוא מכין עד הבחירות, יוכלו להוציא את בוחרי הימין מהבית ● פרשנות

את שני האירועים הללו הרימו לשמיים. הציפיות הרקיעו לשחקים. הבחירות בארץ והמצוקה המשפטית של בנימין נתניהו הזרימו אנרגיות עצומות גם לעסקת המאה וגם לתהליך השחרור של נעמה יששכר.

השיא היה אתמול, בקרמלין ובשדה התעופה של מוסקבה. נתניהו סידר לעצמו פגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ששמח לשתף איתו פעולה בכל דבר ועניין, בעיקר אם יש על השולחן גם כמה נכסי נדל"ן רוסיים וטובים בלב ירושלים.

ולדימיר פוטין ובנימין נתניהו בקרמלין, 30 בינואר 2020 (צילום: Maxim Shemetov/Pool Photo via AP)
ולדימיר פוטין ובנימין נתניהו בקרמלין, אתמול (צילום: Maxim Shemetov/Pool Photo via AP)

נתניהו בא לדווח לפוטין על פרטי תכנית המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שקצת הולכת ומסתבכת בינתיים. גורם מדיני במטוס יספר אחר כך שפוטין ישב בפגישה על מפות התכנית והתעניין בכל פרט ובשמות היישובים. אם הוא יתמוך בתוכנית ללא סייג, זה יהיה הישג – אבל סביר להניח שהנשיא הרוסי לא יאמץ בפומבי תכנית של טראמפ, גם אם הוא מסכים לה.

כך או כך, האינטרס המדיני נפגש עם פסטיבל השחרור של נעמה יששכר, אחרי עשרה חודשים בכלא הרוסי. נתניהו יצא מהפגישה בקרמלין והלך לפגוש בשדה התעופה את האסירה המשוחררת.

פוטין ישב בפגישה על מפות התכנית והתעניין בכל פרט ובשמות היישובים. אם הוא יתמוך בתוכנית ללא סייג, זה יהיה הישג – אבל סביר להניח שהנשיא הרוסי לא יאמץ בפומבי תכנית של טראמפ, גם אם הוא מסכים לה

תמונת הניצחון הזו תוכננה מראש. שורת העיתונאים והצלמים עמדה ליד המטוס בסופת שלג מוסקבאי, כדי לתפוס את הצעדה המחויכת והמרגשת של בנימין ושרה נתניהו עם יששכר ואמה יפה. אף פריים לא התפספס. בקרוב בתעמולת הבחירות של הליכוד.

נתניהו מאמין שאין ישראלי שאינו דומע מול תמונות האם והבת המתחבקות בחום. הוא עצמו הרים את הקמפיין הזה במשך חודשים של מערכות בחירות. בפריימריז מול גדעון סער הוא התחייב ש"אני אביא את נעמה הביתה". אתמול הוא סובב מטוס שלם מוושינגטון דרך מוסקבה כדי להוכיח לציבור בארץ שרק הוא יכול.

נעמה ויפה יששכר צועדות לצד שרה ובנימין נתניהו אל המטוס בשדה התעופה במוסקבה, 30 בינואר 2020 (צילום: רפאל אהרן)
נעמה ויפה יששכר צועדות לצד שרה ובנימין נתניהו אל המטוס בשדה התעופה במוסקבה (צילום: רפאל אהרן)

במטוס הסביר נתניהו כי נחלץ לשחרר את נעמה בגלל שהיא נפלה קורבן למאבק בין המעצמות הגדולות וסיבוכים בין ישראל ורוסיה בנושאים רבים, כולל בעיות ההגירה והעבודה בישראל. רק הוא הצליח לפרק את המוקש הזה ולמנוע סיכון אסטרטגי. כל קשר בין שחרור יששכר ובין הבחירות בעוד חודש וקצת נפסל, כמובן.

נעמה יששכר, צעירה נחמדה וסימפטית, ישבה ליד אמה במחלקה הראשונה במשך הטיסה ואכלה ממרח שוקולד השחר ובמבה שהיא אוהבת. סרט וידיאו של בני הזוג נתניהו משוחחים עם נעמה ויפה במטוס כבר מסתובב ברשתות החברתיות. "אתם יודעים מה הלקח מכל העניין הזה?" שאל נתניהו את הנוכחים, "אין תחנות ביניים. לא טסים בטרנזיט".

במטוס הסביר נתניהו כי נחלץ לשחרר את נעמה בגלל שהיא נפלה קורבן למאבק בין המעצמות הגדולות. רק הוא הצליח לפרק את המוקש הזה וכל קשר בין שחרור יששכר ובין הבחירות בעוד חודש וקצת נפסל, כמובן

יששכר סיפרה שהסוהרות והאסירות לא הפסיקו להזכיר לה כמה היא בת מזל שראשי המדינה שלה מסייעים לה. מאות אלפי אסירים נמקים בבתי כלא בעולם, גם ישראלים, והיחידים שעוזרים להם, במקרה הטוב, הם עורכי הדין היקרים שלהם.

בחזרה לסיפור המדיני. לאיש לא ברור מה גרם להתנפלות האמריקנית על התוכנית שהם בעצם יזמו וחיברו. הבלבול כאן עצום. אנשי נתניהו שמעו את השגריר דיוויד פרידמן קובע ביום שלישי שאפשר לספח את בקעת הירדן, צפון ים המלח וההתנחלויות כבר מחר. נתניהו עצמו מיהר בתדריך בבלייר האוס ביום שלישי להודיע כי יחיל את הריבונות בישיבת הממשלה הקרובה.

אתמול הודה גורם מדיני במטוס כי בעצם העוגה לא אפויה. המפה הצבעונית אמנם הוצגה, עם תחומי החלוקה של השטח הישראלי והפלסטיני, אבל יש עדיין על מה לעבוד. האמריקנים רוצים לעבור על כל מילימטר. הגורם המדיני, שרץ אלי סיפוח היסטורי בתחילת השבוע, נשמע לפתע זהיר וחושש יותר. האם יצליח לממש את התכנית לפני הבחירות, למרות ההתנגדות של ג'ארד קושנר? "נקווה שכן", הוא אמר.

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בבית הלבן, בעת הצגת תכנית המאה. 28 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בבית הלבן, בעת הצגת תכנית המאה ביום שלישי (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

זה המקום לומר משהו על היחסים בין טראמפ ונתניהו. אדם המקורב לנשיא האמריקני סיפר לי בוושינגטון כי טראמפ מעריץ ואוהב את נתניהו, אבל את ישראל הוא מחבב רק בגלל התמיכה האוונגליסטית שיכולה להבטיח לו את הניצחון בבחירות בנובמבר. הכישלונות של נתניהו בנסיונותיו לנצח את בני גנץ ולהקים ממשלה אכזבו לחלוטין את טראמפ, שחשב שנתניהו הוא וינר.

נתניהו, אומר המקורב, ניסה להסביר כי גנץ לא ניצח, אבל הנשיא לא השתכנע. זו גם הסיבה שטראמפ הכניס את גנץ וראשי כחול-לבן עמוק לתוך פרטי התכנית, מתוך הנחה שהוא יכול להיות ראש הממשלה בקרוב. זו, אגב, גם התזה של ראשי כחול-לבן.

נתניהו חזר אמש לארץ חדור מטרה. הוא רואה מול העיניים רק את הבחירות המתקרבות. יש לו את הכישרון המדיני והדחף להחיל ריבונות (הוא שונא את המילה סיפוח) על השטחים שאישרו האמריקנים או על חלק מהם. הוא יודע שרק המהלך הזה, פלוס כמה יוזמות שהוא מכין עד הבחירות, יוכלו להוציא את בוחרי הימין מהבית.

נתניהו חזר אמש לארץ חדור מטרה להחיל ריבונות על השטחים שאישרו האמריקנים או על חלק מהם. הוא יודע שרק המהלך הזה, פלוס כמה יוזמות שהוא מכין עד הבחירות, יוכלו להוציא את בוחרי הימין מהבית

ואם זה לא יקרה, הוא ילך לסיבוב נוסף, אבל הפעם כשהוא כבר עומד לדין על שלושה כתבי אישום, ולא בטוח שישרוד. העתיד הפוליטי והאישי של נתניהו תלוי היום בעתיד המדיני של ישראל, ולהיפך.

פברואר 2020 יהיה סמבטיון גועש, מדיני, פוליטי ומשפטי, ויחרוג מגבולות המדינה. הצונאמי החל ביום שלישי השבוע בבית הלבן ויסתיים (חלקית) ב-2 במרץ. עד אז, יהיו הפתעות נוספות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
חייבת למחות שוב ושוב על השימוש במילה " כישרון" ככל הנוגע לנתניהו. כוחו נובע משימוש דורסני של אמצעים שהמדינה כגוף ארגוני מעמידה לרשותו ולא לרשות אחרים. נתניהו משתמש בהם ללא מצפון, ואחריו... המשך קריאה

חייבת למחות שוב ושוב על השימוש במילה " כישרון" ככל הנוגע לנתניהו. כוחו נובע משימוש דורסני של אמצעים שהמדינה כגוף ארגוני מעמידה לרשותו ולא לרשות אחרים. נתניהו משתמש בהם ללא מצפון, ואחריות כלפי אזרחי המדינה כמו אחרון הדיקטטורים . לא גאון, ולא קוסם.

עוד 792 מילים ו-1 תגובות
סגירה