ראיון קושנר, טראמפ, ונישואי הכסף והכוח

אחרי שראיינה עשרות מומחים ומכרים של הקושנרים והטראמפים, העיתונאית היהודייה אנדריאה ברנשטיין העלתה על הכתב דיוקן של שתי משפחות שלא היססו לשקר, לגנוב, או סתם לכופף את החוקים כדי לשרוד ולשגשג ● כתב זמן ישראל פגש אותה בהשקת הספר "אולגירכים אמריקאים" בבוסטון

מלניה ודונלד טראמפ, איוונקה וג'ארד קושנר (צילום: (AP Photo/Mary Altaffer, File)
(AP Photo/Mary Altaffer, File
מלניה ודונלד טראמפ, איוונקה וג'ארד קושנר

האחת הייתה משפחה של פליטי שואה מפולין, האחרת משפחה בעלת שורשים בגרמניה של המאה ה-19. כעת, לאחר גיורה של איוונקה טראמפ, שתי שושלות אמריקאיות – הקושנרים והטראמפים – מאוחדות באמצעות נישואים. ושתי המשפחות מככבות בספר החדש של אנדריאה ברנשטיין, "אוליגרכים אמריקאים".

הספר, שכותרת המשנה שלו היא "משפחת קושניר, משפחת טראמפ ונישואי הכסף והכוח", הגיע לרשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס מיד לאחר השקתו.

התחנה הראשונה בסבב ההשקה לספר הייתה אולם בקמפוס של אוניברסיטת בוסטון, ב-22 בינואר. ברנשטיין זכתה לאהדה רבה מצד הקהל. כשאמרה שספרה מבקש להשיב לקדמותה את חשיבותן של האמת ושל העובדות, הם הריעו לה.

הם צחקו כשהיא סיפרה שסבו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, עזב את גרמניה בשלהי המאה ה-19, מפני ש"הוא לא רצה להתגייס לצבא". והם נהמו כשהיא ציינה: "אני שומעת את שמה של איוונקה צף כמועמדת לנשיאות ב-2024".

הם צחקו כשהיא סיפרה שסבו של נשיא ארה"ב עזב את גרמניה בשלהי המאה ה-19, מפני ש"הוא לא רצה להתגייס לצבא". והם נהמו כשהיא ציינה: "אני שומעת את שמה של איוונקה צף כמועמדת לנשיאות ב-2024"

הספר אמנם ראה אור בעת משפט ההדחה של הנשיא טראמפ בסנאט, אבל ברנשטיין החלה את העבודה עליו בקיץ 2018, במהלך משפטו של פול מנפורט, לשעבר מנהל הקמפיין של טראמפ, שבסופו של דבר הוטל עליו עונש מאסר.

"הדמויות חוזרות על עצמן, קווי העלילה חוזרים על עצמם", אמרה ברנשטיין.

בספר, היא כותבת על בדיקה שערכה לגבי אחד הבניינים של טראמפ בברוקלין. "הוא נקנה בכספו של אוליגרך אוקראיני", היא אמרה, ומוסיפה, "לא ידעתי שנהיה כאן עכשיו ונדבר על אוליגרכים אוקראינים, על כספים שזורמים לארצות הברית".

איוונקה טראמפ והיועץ הבכיר ג'ארד קושנר בעת נאומו של הנשיא דונלד טראמפ בטקס גזירת הסרט לכבוד סדנה חדשה של לואי ויטון באלברדו, טקסס, 17 באוקטובר 2019 (צילום: סוכנות הידיעות האמריקאית/אנדרו הרניק)
איוונקה וג'ארד בעת נאומו של טראמפ בטקס גזירת הסרט לכבוד סדנה חדשה של לואי ויטון (צילום: AP/ אנדרו הרניק)

מאות מרואיינים

בשיחה שקיימתי איתה, ברנשטיין, יהודייה אמריקאית, מספרת כי היא התחנכה "כחילונית בעיקר", אף על פי "שהייתי חברה בקהילת בית כנסת כל חיי הבוגרים".

אביה הוא הפילוסוף ותלמידה של חנה ארנדט ריצ'רד ג'יי ברנשטיין, שהמליץ לבתו לקרוא את מאמרה של ארנדט "אמת ופוליטיקה", שפורסם ב"ניו יורקר" ב-1967, בזמן שעבדה על "אוליגרכים אמריקאים".

התרומות של צ'רלס קושנר למפלגה הדמוקרטית סיבכו אותו עם החוק. "הוא חתם על המחאות ששייכות לחברות שלו. זו השתמטות מתשלום מסים – הכסף שייך לאזרחי ארצות הברית של אמריקה"

ברנשטיין, המתגוררת בניו יורק, מסקרת את דונלד טראמפ מזה כמה עשורים, בכלל זאת בפודקאסט שלה Trump, Inc, ברדיו הציבורי של ניו יורק/פרופבליקה.

"העבודה על הספר הייתה ממש, ממש קשה", היא אמרה לקהל. "זה היה הספר הראשון שלי, וכל הזמן הזה גם שידרתי ועבדתי על הפודקאסט". במהלך העבודה על הספר היא ראיינה יותר מ-200 אנשים, ונחשפה למקורות מידע רבים.

"הבחינה המדוקדקת של רישומי עסקים, רישומי בתי משפט, כל הדברים האלה תרמו לסיפור", היא אומרת בשיחתנו. "תשומת לב למה שקורה בחדשות. וגם בחינת חומרים ארכיוניים בנוגע למצבים ההיסטוריים של המשפחות".

תמונה מ-1902 של אליזבת ופרידריך טראמפ , מהגרים לארצות הברית וסבו וסבתו של דונלד טראמפ (צילום: רשות הציבור)
תמונה מ-1902 של אליזבת ופרידריך טראמפ, מהגרים לארצות הברית וסבו וסבתו של דונלד (צילום: רשות הציבור)

סודות ושקרים משפחתיים

בשיחה עם מנחת האירוע, טוניה מוסלי, היא אמרה שבשונה מההיסטוריה של בני משפחת טראמפ בגרמניה, "סיפור הרקע של משפחת קושנר הרבה פחות ידוע".

על פי הספר, סבתו של קושנר, רייחל (ראה) קושנר, שרדה את השואה, יחד עם אביה נחום ואחותה ליזה. אבל אמה הינדה, אחיה חנון ואחותה אסתר מתו.

לדברי ברנשטיין, בצפון-מזרח פולין, אזור מוצאה של משפחת קושנר, אוכלוסייה של עשרות אלפי יהודים הצטמצמה ל-300 בני אדם תחת הכיבוש הנאצי.

חלק מהניצולים חשבו שאם החזיקו מעמד עד אז, הנאצים יותירו אותם בחיים; אחרים, בהם ראה, נחום, ליזה וחנון, נמלטו דרך מנהרה שנחפרה מתחת לגדר הגטו, חוטי תיל וזרקורים. חנון אבד לאחר מכן ונורה למוות.

ראה הצטרפה לקבוצת פרטיזנים יהודים בהנהגת טוביה בלסקי. היא גם פגשה נגר צעיר מהשטעטל, יוסל ברקוביץ'. אחרי המלחמה היא נישאה לו בבודפשט.

כדי להגיע לארצות הברית, ברקוביץ' עשה כמה דברים, אומרת ברנשטיין. הוא שינה את שם משפחתו לזה של אשתו, וטען שהוא בנו של נחום קושנר, לא החתן שלו. הוא גם אמר שמשפחתו מגרמניה.

צ'רלס קושנר יוצא מבית המשפט (צילום: AP/מייק דרר)
צ'רלס קושנר יוצא מבית המשפט (צילום: AP/מייק דרר)

"חוקי ההגירה העדיפו מהגרים מגרמניה", אומרת ברנשטיין. "הוא היגר לארצות הברית עם שני דולר בכיס", בעזרתה של החברה לסיוע למהגרים עבריים, היאס.

בארצות הברית חלה תפנית בחייו של הנגר לשעבר ברקוביץ' – כעת ג'וזף קושנר – בעקבות המחסור בדיור לחיילים ששבו מהחזית והסיוע הממשלתי למטרה זו. לדברי ברנשטיין, "הכישורים שלו היו כל כך נדרשים… עד מותו, הוא הגיע משני דולר למיליון יותר מפעם אחת".

בנימין נתניהו נהנה מהתרומות הפוליטיות של צ'רלס קושנר במהלך הקריירה הפוליטית שלו. הוא ונתניהו כל כך התקרבו, שביבי התארח בבית קושנר בליווינגסטון, ניו ג'רזי, לפני תחילת כהונתו השנייה כראש ממשלה ב-2009

לדברי ברנשטיין, בצבירת הון הנדל"ן שלהן, משפחות קושנר וטראמפ הרוויחו מתכניות הניו דיל ומהגזענות הממוסדת, "כל אחת בדרכה שלה".

היא עקבה אחר התרומות הפוליטיות של בני המשפחות, ולדבריה בחנה "חקירות של שנים, רישומי בתי משפט" הנוגעים לדונלד טראמפ ולאביו, פרד טראמפ. "הם נתנו כל כך הרבה כסף למערכת, בציפייה לתמורה ישירה", היא אמרה.

בינתיים, לדברי ברנשטיין, אביו של ג'ארד קושנר, צ'רלס, "היה תורם דמוקרטי מאוד מאוד גדול". היא מציינת בספרה שגם ראש הממשלה בנימין נתניהו נהנה מהתרומות הפוליטיות של צ'רלס קושנר במהלך הקריירה הפוליטית שלו, וכותבת כי "הוא ונתניהו כל כך התקרבו, שביבי התארח בבית קושנר" בליווינגסטון, ניו ג'רזי – אם כי זה קרה לפני תחילת כהונתו השנייה כראש ממשלה ב-2009.

המושל יו קארי מצביע על תוכניות בית המלון היאט ניו יורק/מרכז הכנסים, 28 ביוני 1978, בטקס החניכה. משמאל: דונלד טראמפ, בנו של המפתח העירוני פרד טראמפ; ראש עיריית ניו יורק אד קוץ'; קארי; ורוברט דורמר, סגן מנהל מחלקת הפיתוח העירוני (צילום: AP)
המושל יו קארי מצביע על תכניות מלון היאט ניו יורק, 28 ביוני 1978, בטקס החניכה. משמאל: דונלד טראמפ, בנו של המפתח העירוני פרד טראמפ; ראש עיריית ניו יורק אד קוץ'; קארי; ורוברט דורמר, ס. מנהל מחלקת הפיתוח העירוני (AP)

הסתבכות עם החוק

היא סיפרה לקהל כיצד התרומות של צ'רלס קושנר למפלגה הדמוקרטית סיבכו אותו עם החוק. "הוא חתם על המחאות ששייכות לחברות שלו. זו השתמטות מתשלום מסים – הכסף שייך לאזרחי ארצות הברית של אמריקה", היה אמרה. אחיו מארי תבע אותו, ועל פי הספר, התובע הכללי של מחוז ניו ג'רזי דאז, כריס כריסטי, "גייס את אחותו ואת גיסו של צ'רלס קושנר כעדים".

לדברי ברנשטיין, צ'רלס קושנר שילם ל"פקד במשטרה כדי שישכור עובדת בתעשיית המין, שתפתה את בעלה של אחותו". הוא שלח לאחותו קלטת וידאו של המפגש בין השניים, והיא "מסרה את הקלטת לכריס כריסטי", אמרה ברנשטיין. "צ'רלס קושנר נעצר על שיבוש מהלכי משפט והטרדת עד. הוא טען לחפותו, הודה באשמה ושירת מאסר של שנה".

 צ'רלס קושנר שילם לפקד במשטרה כדי שישכור עובדת בתעשיית המין, שתפתה את בעלה של אחותו. הוא שלח לאחותו קלטת וידאו של המפגש בין השניים, והיא "מסרה את הקלטת לכריס כריסטי, אמרה ברנשטיין

בתוך שלוש שנים משחרורו של צ'רלס קושנר, ב-2009, בנו ואיוונקה טראמפ נישאו בטקס יהודי אורתודוקסי תחת חופה במועדון הגולף הלאומי של טראמפ בבדמינסטר, ניו ג'רזי. בין 500 האורחים נמנו ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודולף ג'וליאני והשחקנית נטלי פורטמן. ברנשטיין פותחת את ספרה בסצנת החתונה.

"זו סצנה מדהימה של האיחוד בין שתי המשפחות", היא מסבירה.

ברנשטיין סיפרה שבחתונה נכחו גם איל העיתונות רופרט מרדוק ואשתו דאז ונדי מרדוק, ושהם היו "מאוד קרובים" לג'ארד ואיוונקה והתערבו למען חזרתם זה לזרועות זה, לאחר שנפרדו על רקע הבדלי דת בתקופה שבה יצאו יחד.

"רופרט מרדוק היה מנטור של ממש עבור ג'ארד", אמרה ברנשטיין. לדבריה, כאשר קושנר רכש לאחר מכן את ה"ניו יורק אובזרבר", הוא "למד מהדרך שבה מרדוק השתמש בעיתון שלו", לרבות "הרעיונות שהוא בחר לעמודי המערכת של העיתון".

"לא היה מדובר בהזדמנות פתאומית", היא אמרה. "זה מישהו שהוא נהיה במשך זמן ארוך מאוד", בדרכו להצטרף לקמפיין של טראמפ לנשיאות.

מוסלי, שהנחתה את השיחה עם ברנשטיין, ציינה שצ'רלס קושנר נתן לבנו תמונה של הוריו, סבו וסבתו של ג'ארד, עבור משרדו החדש בבית הלבן.

"ג'ארד התראיין לטיים ונשאל על סיפורי מהגרים, על העובדה שסבו וסבתו שינו את הפרטים על יחסיהם כדי להיכנס למדינה", הזכירה ברנשטיין.

"הוא ענה, 'אני לעולם לא אגיד משהו רע על החותן שלי'. התמונה של ג'ו וראה, סבו וסבתו ניצולי השואה, התמונה שאביו נתן לו, נמצאת בבית הלבן, ועליה המילים 'אף פעם אל תשכח מי אתה'".

"אני לא יודעת אם אני מבינה את זה עד הסוף, איך בכל פעם שג'ארד נשאל על זה, הוא רואה את משפחתו כסיפור הצלחה, כמי שבנו את עצמם מכלום, וכמה זה מדהים שהנכד שלהם הגיע לבית הלבן", אמרה ברנשטיין. "אבל כשהוא נשאל על מדיניות כלפי פליטים או מהגרים, הוא נאטם, משנה את הנושא".

המחברת והעיתונאית אנדריאה ברנשטיין עם ספרה החדש "אוליגרכים אמריקאים", אחרי אירוע השקה לספר באוניברסיטת בוסטון, מסצ'וסטס, 22 בינואר 2020 (צילום: ריץ' טנוריו)
המחברת והעיתונאית אנדריאה ברנשטיין עם ספרה החדש "אוליגרכים אמריקאים", אחרי אירוע השקה לספר באוניברסיטת בוסטון, מסצ'וסטס, 22 בינואר 2020 (צילום: ריץ' טנוריו)

ג'ארד לא הולך לשום מקום

מאז הבחירות, חברי קבינט רבים באו והלכו, בהם ראשי הסגל לשעבר ריינס פריבס וג'ון קלי, מזכיר ההגנה לשעבר ג'יימס מאטיס והיועצים לביטחון לאומי לשעבר ה"ר מקמאסטר, מייקל פלין וג'ון בולטון. אולם לאורך כל הדרך, אמרה ברנשטיין, ג'ארד שמר על השפעתו.

"אפשר לראות, אפילו עכשיו, שג'ארד מרגיש חזק יותר, עם כל השיחות בינו לבין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הקשרים עם הסעודים, הוא מרגיש 'אני מחדש, אתם כולכם הולכים יותר מדי בדרך הישנה, אני כאן כדי לפעול בדרך חדשה'", אמרה ברנשטיין.

לדבריה, קושנר הוא "לא רק מאוד חזק – הוא מאוד מקורב". היא מציינת שהוא יכול ללכת מפגישת קבינט לארוחת ערב משפחתית. "עם טראמפ, קרבה זה כוח, משפחה זה כוח".

 

עוד 1,281 מילים
סגירה