בנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

פרסום ראשון נתניהו לא יביא את תכנית המאה לממשלה בעקבות התנגדות ישראל כ"ץ

אחרי שהצליח בשבוע שעבר להרים את הארוע בוושינגטון לשיא שלא היה כמוהו, נתניהו נופל עכשיו מהפסגה יחד עם התכנית ● בימין האכזבה מרה והבלבול גדול ● הספקטרום המילולי נע בין ייאוש ואכזבה לבין שקר ורמייה ● עכשיו תולים שם תקווה אחרונה במצביעים האוונגליסטים של טראמפ ומקווים שהם יצליחו לשכנע את הנשיא האמריקאי לתמוך בסיפוח מיידי של ישובי יו"ש ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו יישב היום שעות ארוכות במטוס שייקח אותו לביקור חד יומי באוגנדה.

זו לא תהיה הנסיעה לוושינגטון לאירוע היסטורי. במחלקה הראשונה לא יתרוצצו יועצים ועוזרים, הטלפון הלווייני לא יעבוד שעות נוספות, המחשבים של השר יריב לוין והשגריר רון דרמר לא יעיפו מסמכים לכל עבר, והעיתונאים בירכתי המטוס לא יטריפו את הנוסעים מקדימה וירדפו אחרי כל פרט מידע על תכנית המאה.

לנתניהו יהיה הרבה שקט והרבה מאד זמן לחשוב. ויש לו על מה.

ראש הממשלה בוודאי ישאל את עצמו כיצד הרים את האירוע בוושינגטון לשיא שלא היה כמוהו, ועכשיו נופל מהפסגה יחד עם התכנית, ועוד מעט אולי מתרסק בכאב? למה הבטיח להחיל ריבונות על בקעת הירדן וכל היישובים ביהודה ושומרון בישיבת הממשלה שאמורה הייתה להתקיים אתמול (ראשון), אבל בסוף ביטל אותה בבושה גדולה, כי לא היה לו מה להציע ועל מה להצביע, וכי לא היה בטוח שיהיה לו רוב?

ואיך גרם למפח נפש כזה בימין? הרי רק בשבוע שעבר ישב בבלייר האוס עם כל ראשי מועצת יש"ע שהגיעו לוושינגטון לתמוך בו. אפילו רעייתו שרה ישבה לצדו בפגישות הפוליטיות האלה. הוא שכנע את המתנחלים שזו התוכנית הכי טובה לכולם. ועכשיו יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחיאני אומר שכל התוכנית הזו – שעליה נתניהו עבד עם האמריקנים שלוש שנים והייתה אמורה להוציא את הליכודניקים מהבית ולהעניק לו ניצחון מוחץ בבחירות – שכל התוכנית הזו היא בעצם "כלאם פאדי", מלים ריקות, וצריך לזרוק אותה לפח. לא פחות.

יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחיאני אומר שכל התוכנית הזו – שעליה נתניהו עבד עם האמריקנים שלוש שנים והייתה אמורה להוציא את הליכודניקים מהבית ולהעניק לו ניצחון מוחץ בבחירות – היא בעצם "כלאם פאדי", מלים ריקות, וצריך לזרוק אותה לפח. לא פחות

את הדיכאון בימין האידיאולוגי קשה לתאר. הספקטרום המילולי נע בין ייאוש ואכזבה ובין שקר ורמייה. נתניהו שומע את הקולות הללו, גם בליכוד. אף אחד לא מדבר בינתיים בגלוי, כי איש לא רוצה להיכנס בנתניהו, שהוא עדיין המלך הבלתי מעורער של הליכוד.

אבל בשיחות פרטיות איש לא מבין את עוצמת הכשל ואיך נתניהו, שעבד מול נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והאמריקאים באופן כל כך צמוד – ולכן גם הבטיח את החלת הריבונות – צריך היום למצוא איזה חבל ארץ הגון שעליו יוכל להחיל את החוק הישראלי לפני הבחירות, כי אחרת זו תהיה הפארסה הגדולה ביותר בתולדות הליכוד והמדינה.

נתניהו יעשה חשבון נפש במטוס לאוגנדה, אבל גם חשבון פוליטי. איך הוא ינהג עכשיו? הוא יכול להביא את עסקת המאה לממשלה ולהעביר אותה בקושי ברוב קולות, אבל הוא יצטרך להשקיע מאמץ אדיר מול שרי הליכוד. כולם שם נרתעים מהמדינה הפלסטינית שמונחת בצד השני של המשוואה של טראמפ וג'ארד קושנר.

אם נתניהו נפל הפעם, זה קרה באלמנט הכי חזק שלו – השיווק. כל ההסברים (הנכונים) שלו כאילו המדינה הפלסטינית היא בסך הכל "ריבונות מותנית ומוגבלת" שקשה להניח שתקום אי פעם לא משכנעים את הליכודניקים. הדמוניזציה שעשה נתניהו עצמו במשך השנים לרעיון מדינה הפלסטינית עובדת עכשיו נגדו. אף שר לא רוצה לראות את "המדינה" הזו תופסת 70 אחוזים מיהודה ושומרון, ובתוכה מובלעות יהודיות.

"התוכנית הזו רעה לישראל", אמר אתמול אחד השרים בליכוד לזמן ישראל. "יש בה פרדיגמות אנטי-לאומיות – המדינה הפלסטינית הזו, החיבור לרצועה, השטחים בנגב, הבירה במזרח ירושלים. אתה מדבר אתי על שכונות מעבר לגדר שיעברו למדינה הפלסטינית. מה זה? קח את מחנה הפליטים שועפאט. זו שכונה בין הגבעה הצרפתית ופסגת זאב. מה אנחנו רוצים, שיירו משם טילים על שתי השכונות האלה? זה הרי יותר גרוע מהירי שהיה על גילה באינתיפאדה. זה הרבה יותר קרוב".

"אתה מדבר אתי על שכונות מעבר לגדר שיעברו למדינה הפלסטינית. מה זה? קח את מחנה הפליטים שועפאט. זו שכונה בין הגבעה הצרפתית ופסגת זאב. מה אנחנו רוצים, שיירו משם טילים על שתי השכונות האלה?"

כאמור, נתניהו יכול אולי להעביר את התוכנית בעזרת השרים מהמפלגות החרדיות והמיניסטרים המתונים בליכוד. לפי החישוב שלי, 14 מתוך 25 השרים בממשלת המעבר עשויים לתמוך, אבל ההתנגדויות יהרסו את כל החגיגה ולכן נתניהו החליט לוותר על הרעיון.

דמות המפתח כאן הוא שר החוץ ישראל כ"ץ, שנחשב עדיין למקורב מאד לראש הממשלה. כ"ץ, וזה מתפרסם כאן לראשונה, מתנגד לתכנית ויצביע נגדה אם תעלה בממשלה. בקיצור, אף אחד לא ירצה לרוץ בפריימריז של הליכוד עם כתם התמיכה במדינה פלסטינית בלב הארץ, למרות שהמדינה הזו היא בדיחה.

מי שראה את נתניהו מושך כתפיים במטוס שהחזיר אותו לארץ ממוסקבה, ביום חמישי האחרון, הבין שהוא נקלע לסיטואציה בלתי אפשרית. אתמול בערב הגיע ראש הממשלה לחגיגה משפחתית גדולה של ח"כ מיקי זוהר, דיבר שלוש דקות וטס מהמקום. מאות הליכודניקים שגדשו את אולם השמחות במתחם דוריה, ליד אשקלון, כינו את פרשת תכנית המאה "פיגוע מדיני". והתעלומה כאן רק הולכת וגדלה.

אתמול בערב הגיע ראש הממשלה לחגיגה משפחתית גדולה של ח"כ מיקי זוהר, דיבר שלוש דקות וטס מהמקום. מאות הליכודניקים שגדשו את אולם השמחות ליד אשקלון, כינו את פרשת תכנית המאה "פיגוע מדיני"

אחת הסוגיות שמשגעות את שרי הליכוד המאוכזבים, אלה ששמעו בשיחת ועידה עם נתניהו מוושינגטון כי השבוע מחילים ריבונות, נוגעת לשגריר רון דרמר. "משהו כאן מטורף", אומר לי אחד השרים. "דרמר הוא החבר הטוב ביותר של קושנר. הם עושים הכל ביחד. מה קרה כאן? איך קושנר התהפך עליו ועלינו פתאום?".

אז מה עושים? האפשרות היחידה שנותרה לנתניהו כדי לצאת מהמשבר מול אנשי הימין המתנחלים, ולהציל משהו לקראת הבחירות, היא לספח. ולא את כפר עציון או את אורנית, אלא שטח ארץ נרחב. האמריקנים יספגו מעכשיו את כל הלחץ, אבל לא בטוח שזה יעזור.

"הסיכוי היחידי שלנו הוא לשכנע את הנשיא טראמפ שסיפוח חד-צדדי גדול יעזור לו עצמו בבחירות", אמר לי אחד השרים הבכירים. עיקר הלחץ יופעל עכשיו על האוונגליסטים.

בימין מאמינים כי רק הם, הבייס הכי חשוב של טראמפ, יכולים לחייב את הנשיא האמריקאי לתת אור ירוק להחלת הריבונות הישראלית על ההתיישבות ביו"ש. את האוונגליסטים לא מעניינת מדינה פלסטינית – מעניינת אותם רק מדינת היהודים בארץ ישראל אשר ניתנה להם בתנ"ך. לחץ מאסיבי מהם, עלול להעמיד את טראמפ במצב של אין ברירה.

"אם זה יקרה, אפשר יהיה לומר שמדובר בחלון הזדמנויות היסטורי, ולהשיג אישור של היועץ המשפטי לממשלה. בכל מקרה אחר של סיפוח, היועץ יתנגד – ואז הכל אבוד", סיכם השר, והחליק שתי ידיים זו בזו, סימן לסוף פסוק.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
שלום ירושלמי, הכתבה שלך היא גיבוב של ספקולציות במקרה הטוב ואוסף שיטות במקרה הפחות טוב. ולזיכרונך הקצר, נתניהו כבר נפח את נפיחת הסיפוח כמה פעמים מאז התהדק חבל הכלא על צווארו. מה השתנה הפ... המשך קריאה

שלום ירושלמי, הכתבה שלך היא גיבוב של ספקולציות במקרה הטוב ואוסף שיטות במקרה הפחות טוב. ולזיכרונך הקצר, נתניהו כבר נפח את נפיחת הסיפוח כמה פעמים מאז התהדק חבל הכלא על צווארו. מה השתנה הפעם? ואין לנפיחותיו של נתניהו שום קשר לשום תוכנית. ולגבי תוכנית טראמפ, אם התוכנית טובה היא תרקום עור וגידים

מי שחשב שאפשר לסמוך על ביבי כנראה חי על הירח. ובכלל זה העיתונות. כל החגיגות שהעיתונות עשתה שם היו פתטיות ומגוחכת. ואבוי לנו אם אתם שמחים ומכנים מחטף של ראש ממשלה שלא נבחר ולא זכה לאמון ... המשך קריאה

מי שחשב שאפשר לסמוך על ביבי כנראה חי על הירח. ובכלל זה העיתונות. כל החגיגות שהעיתונות עשתה שם היו פתטיות ומגוחכת. ואבוי לנו אם אתם שמחים ומכנים מחטף של ראש ממשלה שלא נבחר ולא זכה לאמון הכנסת "ארוע היסטורי".

עוד 943 מילים ו-2 תגובות
סגירה