הגן הבוטני בירושלים (צילום: Jessica Steinberg/Times of Israel)
Jessica Steinberg/Times of Israel

מסיבת גן: לגלות מחדש את הגנים הבוטניים בירושלים

הגנים הבוטניים בירושלים הם סוד עירוני שלא מוכר לישראלים רבים ● עכשיו חושפים שם שפע אטרקציות חדשות ותכניות שאפתניות לעתיד

עברו שנים מאז שהסתובבתי בגנים הבוטניים של ירושלים, הממוקמים בקצה הדרום-מזרחי של קמפוס גבעת רם. אך הזמנה מחנה רנדל, המנכ"לית החדשה של הגנים, וילידת בריטניה, משכה אותי להגיע ולראות מה חדש בגנים, על גבעותיהם ויותר מ-6,000 מינים של צמחים ובעלי חיים החיים שבהם.

רנדל רצתה להשוויץ בחממה הטרופית, ששופצה לאחרונה. היא נפתחה מחדש בסתיו והיא מחקה מיני יער גשם, עם כ-300 מיני צמחים, ביניהם עצי בננה, צמחי קפה, סחלבים, קקטוסים ואזור מדברי נפרד. בכולם מטפל גנן אחד. לאורך הדרך, אותה עשינו בקרונית גולף, יש להודות, כיסינו הרבה שטח, ולמדתי מספר דברים:

1

הגנים הבוטניים של ירושלים הם לא גינה לתצוגה עם מרבדי פרחים מטופחים בקפידה. מדובר במכון מדע ומחקר, עם כ-400 מינים נדירים או כאלה הנמצאים בסכנת הכחדה. נתון זה הופך אותם ליעד עבור מדעני צמחים מסביב לעולם, שמגיעים ללמוד על מגוון המינים הגדלים באקלים הישראלי החם והיבש (יש גם אזורים של פריחה לראווה – היכנסו לאתר לעונות ומיקומים ולצמח החודש).
בגן עובדים שבעה גננים במשרה מלאה ו-200 מתנדבים. בית ספר שדה במתחם הגן מציע לתלמידי בית ספר מקום בו הם יכולים ללמוד יום לימודים שלם. יש תכניות חודשיות וסדנאות שבועיות לילדים, משפחות ובני נוער. מבקרים יכולים ליצור סיורים בהדרכה עצמית עבורם של הגנים, על בסיס החי והצומח שהם רוצים לחקור, או להיות מבקרים מהספה בבית ולבחון את המינים ברשת. בנוסף, קורס חדש למדריכות עבור נשים חרדיות מציע למשתתפות הזדמנות לעבודה, ויוצר צוות של מדריכים עבור המספר הגדול של מבקרים חרדים המגיעים לגנים.

הגן הבוטני בירושלים (צילום: Jessica Steinberg/Times of Israel)
חנה רנדל, הגן הבוטני בירושלים (צילום: Jessica Steinberg/Times of Israel)

2

המיקום הייחודי של ישראל על גבי כדור הארץ מאפשר למגוון רחב של מינים לגדול בגנים, המייצרים מרחב ירוק שמהווה מרכז לחקר של גיוון ביולוגי. הארגון הוא חלק מפורום בינלאומי של גנים בוטניים, עם ביקורים של מומחים בינלאומיים לגינון שרוצים ללמוד כיצד לטפח צמחים מסוימים באקלים היבש והצחיח של ישראל, אומרת רנדל, ומציינת כי המומחים האוסטרלים לגינון מהגנים הבוטניים המלכותיים במלבורן, מרחיבים בגן את האופקים של הידע שלהם, על רקע שינויי האקלים הפולשניים. צוות הגן משתף פעולה גם עם גנים בוטניים אחרים בישראל, באמצעות פגישות ושיתוף שירותים, בנושאים הנעים בין דישון או שתילה.

הגן הבוטני בירושלים (צילום: Jessica Steinberg/Times of Israel)
הגן הבוטני בירושלים (צילום: Jessica Steinberg/Times of Israel)

3

הגנים מושכים נכון להיום סביב 200,000 מבקרים בשנה, מספר לא עצום, אשר צפוי לצמוח משמעותית, אומרת רנדל. חלק גדול מהמבקרים הם תלמידים של בית ספר יסודי, משום שהגנים הם חלק מתכניות במימון משרדי החינוך, המדע והגנת הסביבה. כל ילדי ירושלים יכולים להיכנס לגנים בחינם, וצוות הגן עוזר ביצירת תכניות בבתי ספר מקומיים. אחד מהיעדים הפופולריים ביותר בגנים עבור ילדים הוא שביל התגליות לילדים, שביל באורך 460 מטר שעוצב על ידי מנכ"ל מוזיאון ישראל הנוכחי עידו ברונו (מעצב תעשייתי בהכשרתו), המציג את הסביבה בה חיים עצים, לרבות מרכיבים של מים, סלע, צמרות עצים ושורשים. חלק מהשביל הוא "שביל הצמרות", בו המבקרים מסיירים בין צמרות העצים, רואים איך מים זורמים בשורה של משאבות ידניות הנמצאות במקום, לומדים על הקרקע קרקע עם דוגמאות ממשיות, והולכים ב"שורשים שלנו", מנהרה קרירה ושקטה מעשה ידי האמן וויל בקרס, העשויה מענפים ושורשים של עץ איקליפטוס.

4

רנדל מתכננת להביא יותר תרבות לגנים, כמו הופעות של תזמורת הרחוב של ירושלים באגם ומחזות מקוריים שיוצגו על במות ברחבי הגן. אמנים סביבתיים ואדריכלי נוף וסטודנטים מבצלאל יוזמנו לסייר בגנים, ולהשתמש בהם בתור מקום למחקר ולהשראה. אחד המבנים המתוכננים הוא ה-Hub, שמיועד להיות מרכז יצירתי לארגון ויזמים העובדים בתחום הסביבה והקיימות ומשתפים את המאמצים שלהם עם הקהילה הכללית של ירושלים.

5

ישנם מספר בניינים חדשים בקמפוס, לרבות כיתה בת שתי קומות ומקום לאירועים הצופה על אגם הליליות (זמין לאירועים פרטיים). בסמוך לחניון ובנגישות דרך מנהרה, נמצאת "בוטניקה", חנות מאווררת ומזמינה, מלאה בפריטים לגינון ביתי ומתנות. מעבר לשביל נמצא מרכז הגן, עם משתלה לרכישת צמחים, ובית קפה פנימי ונעים, המוכר גם ריבות, לחמים ומתוקים.

הגן הבוטני בירושלים (צילום: Jessica Steinberg/Times of Israel)
הגן הבוטני בירושלים (צילום: Jessica Steinberg/Times of Israel)
עוד 567 מילים
סגירה