• ילדים יהודים משחקים בקאנווי איילנד שבאנגליה, 13 בדצמבר 2019 (צילום: כנען ליפשיץ)
    כנען ליפשיץ
  • יעקב גרוס בישיבה ובית הכנסת של קאנווי איילנד, באזור לונדון, 13 בדצמבר 2019 (צילום: כנען ליפשיץ)
    כנען ליפשיץ
  • יעקב גרוס, מימין, מדבר עם תושב קאנווי איילנד מחוץ לבית הכנסת של העיר, 13 בדצמבר 2019 (צילום: כנען ליפשיץ)
    כנען ליפשיץ
  • טוני איטון עומד מחוץ לביתו בקאנווי איילנד, 13 בדצמבר 2019 (צילום: כנען ליפשיץ)
    כנען ליפשיץ

קאנווי איילנד, אהובתי: החרדים מלונדון נוהרים לעיר האפורה

קאנווי איילנד בבריטניה ידועה בפירות הים שלה, ברוח הים המנשבת על חופיה ובתושביה המסוגרים, שלא ממש אוהבים זרים ● אז איך הפכה ליעד נדל"ני נחשק למשפחות חרדיות? ● "היהודים החרדים נשארים בינם לבין עצמם, לא מתערבים בעניינים של אחרים, וככה גם אנחנו"

קַאנוִוי אַיילנד, העיר הבריטית הקטנה והמרופטת-למראה שבשפך התמזה, ידועה בצדפות הנמכרות בה, ברוח הים המנשבת על חופיה ובהסתגרותם של תושביה, שנרתעים מכל מי שאינו אחד משלהם. אך היא גם ביתה של אחת הקהילות החרדיות שצומחת במהירות עצומה וממהווה כבר 1% מן האוכלוסייה המקומית, ארבע שנים בלבד לאחר שהמשפחות החרדיות הראשונות עברו אליה מלונדון.

שיעור עצום, 72% מתושבי אזור הבחירה של קאנווי איילנד, קַאסְל פּוֹינְט, הצביעו בעד יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי במשאל העם ב-2016 – 21% מעל לתוצאה הארצית ומקום שלישי בתמיכה בברקזיט בכל 650 אזורי הבחירה של בריטניה.

ברקזיט, היציאה המיוסרת של בריטניה מן האיחוד האירופי, הפכה למציאות בשבוע שעבר, לא לפניה שהפילה שתי ממשלות לפני שבוריס גו'נסון, ראש הממשלה מן המפלגה השמרנית, הפך את השגתה למוקד מדיניותו.

עבור בריטניה, קאנווי איילנד היא סמל לרצון הפוליטי להסתגרות לאומית. עבור הקהילה החרדית של אנגליה, היא דוגמה לפתיחות ולאפשרות להתרחב בממלכה.

קאנווי איילנד אולי אינו נראה כמקום האידיאלי להתיישבות חרדים, אבל אז הגיעו יואל פרידמן, אב לשבעה בן 33 מלונדון, וקומץ מחבריו.

ב-2016 הם עברו לעיר וזרעו את הזרעים למה שצמח במהרה לקהילה של 76 משפחות אשר לא הצליחו לעמוד במחירי הדיור בלונדון הסמוכה.

כשהציע לחברי קהילתו בשכונת סטמפורד היל הלונדונית לעבור לקאנווי איילנד, פרידמן נתקל בתגובות של ביטול, במקרה הטוב, ובכמה מקרים בתדהמה והלם. "היו אנשים שאמרו לנו, 'אל תלכו לשם, כולם גזענים שם'"

כשהציע לחברי קהילתו בשכונת סטמפורד היל הלונדונית, המאוכלסת בחרדים רבים, לעבור לקאנווי איילנד, פרידמן נתקל בתגובות של ביטול, במקרה הטוב, ובכמה מקרים בתדהמה והלם. "היו אנשים שאמרו לנו, 'אל תלכו לשם, כולם גזענים שם, כולם בעד ברקזיט'", הוא מספר לי (פרידמן הוסיף שהוא מאמין כי היהודים החרדים מפוצלים בסוגיית הברקזיט ממש כמו אחרים בציבור הרחב).

למרות כמה תקריות פעוטות בעלות אופי אנטישמי, אומר פרידמן כי "בטוח לחלוטין" להסתובב בעיר בבגדים חרדיים, ומוסיף: "יש לנו יחסי שכנות מצוינים".

יעקב גרוס, מימין, מדבר עם תושב קאנווי איילנד מחוץ לבית הכנסת של העיר, 13 בדצמבר 2019 (צילום: כנען ליפשיץ)
יעקב גרוס, מימין, מדבר עם תושב קאנווי איילנד מחוץ לבית הכנסת של העיר, 13 בדצמבר 2019 (צילום: כנען ליפשיץ)

"הם לא יותר גרועים"

טוני איטון, שגר בבית הסמוך לכמה משפחות יהודיות, מסכים באופן כללי – אם כי מנסח את הדברים באנדרסטייטמנט בריטי אופייני. "הם לא יותר גרועים מכל אחד אחר שתרצה שיהיה שכן שלך", אומר איטון על שכניו החרדים. "הם נשארים בינם לבין עצמם, לא מתערבים בעניינים של אחרים, וככה גם אנחנו, למעשה".

התקריות האנטישמיות הבודדות, אמרו כמה מבני הקהילה היהודית, התרחשו בגלל צעירים מחרחרי ריב, לרוב שיכורים, ולא בגלל קבוצה אידאולוגית או התנגדות מאורגנת כלשהן לנוכחות היהודית.

התקריות האנטישמיות הבודדות, אמרו כמה מבני הקהילה היהודית, התרחשו בגלל צעירים מחרחרי ריב, לרוב שיכורים, ולא בגלל קבוצה אידאולוגית או התנגדות מאורגנת כלשהן לנוכחות היהודית בעיר

איטון עבר מלונדון למחוז אסקס, בו שוכנת קאנוויי איילנד, בשנות ה-70 של המאה הקודמת. בדיוק כמו החרדים, גם בני דור הבייבי בום הגיעו לכאן כדי לשפר את איכות חייהם ולהצליח לרכוש בית במציאות בה שוק הדיור גואה.

אך רבים מאלה שעזבו את לונדון לטובת קאנוויי איילנד גם היו להוטים להותיר מאחוריהם את העיר שנעשתה רב-תרבותית מדי לטעמם בעקבות גלי הגירה מאסיה, אפריקה ואזורים אחרים באירופה לפני כ-50 שנה. התופעה המכונה "בריחת הלבנים" לקאנווי איילנד עשויה להסביר כיצד המפלגה השמרנית, שהיא מפלגת מרכז-ימין, ניצחה שם בכל מערכות הבחירות למעט אחת מאז 1983.

כמו בארה"ב, חרדים בבריטניה מצביעים כפי הנראה ברובם המוחץ למפלגות ימין, והאוריינטציה הפוליטית של קאנווי איילנד עזרה למשתקעים החדשים להרגיש בבית. "אנחנו שמרנים, הם שמרנים", כך אמר יעקב גרוס, אב לשישה שאחראי על האבטחה בקהילה היהודית של קאנווי איילנד על המגזר היהודי והמגזר לא-יהודי. "למרות ההבדלים בינינו, יש השקפת עולם שאנו שותפים לה".

אבל הפוליטיקה היא לא מה שהביא את היהודים לקאנווי איילנד, שבה כ-40,000 תושבים ו-16,000 בתים.

בשנותיו בצפון לונדון, השוכנת כשעה נסיעה מקאנווי איילנד, התגורר פרידמן בבית שכור ובו שלושה חדרי שינה, ששוויו יותר ממיליון ליש"ט – סכום בלתי מושג בשביל רוב המשפחות החרדיות ופי 2 ממה שעולה נכס בקאנווי איילנד.

"אפילו אלה שיש להם די כסף לא יכולים לקנות בית שם משום שיש כזה מחסור", אמר גרוס, התומך בעזיבת האיחוד האירופי אף-על-פי שהברקזיט גרמה לעסק שלו, עסק לצעצועי חצר, לקרוס. חוסר הוודאות סביב לברקזיט גרמה למטבע הבריטי להיחלש אל מול הדולר, וזה פגע ברווחיו, כך אמר.

"אבל ברקזיט היא עדיין הדבר הנכון לעשות למען הארץ הזאת", הוסיף.
הגלישה הזו מסטמפורד היל משקפת התפתחות דמוגרפית ביהדות בריטניה.

לפי דוח משנת 2015 של המכון למחקר מדיניות יהודית, החרדים צפויים להפוך עד 2031 לקבוצה הגדולה ביותר בקהילה היהודית. השנה היווה מספר הלידות בקרב החרדים 47% מכלל הלידות אצל יהודים.

שיעור הילודה היהודי הלא-חרדי בבריטניה הוא 1.98 ילדים לאשה, רק מעט מעל לממוצע הארצי. לחרדים יש בדרך כלל לפחות ארבעה ילדים ושיעור הנישואים המעורבים בקרבם נמוך הרבה יותר.

יעקב גרוס בישיבה ובית הכנסת של קאנווי איילנד, באזור לונדון, 13 בדצמבר 2019 (צילום: כנען ליפשיץ)
יעקב גרוס בישיבה ובית הכנסת של קאנווי איילנד, באזור לונדון, 13 בדצמבר 2019 (צילום: כנען ליפשיץ)

ישיבה עירונית, בערך

לבה הפועם של הקהילה היהודית בקאנווי איילנד היא הישיבה; זו לא ממש ישיבה, אלא כינויו המקומי של המרכז הקהילתי היהודי שנבנה בתוך בית ספר לשעבר. הישיבה ממוקמת יותר מקילומטר וחצי מצפון למרכז העיר, המכיל מתחם חנויות סגור וכבישים מטולאים ללא שוליים, שמדרכותיהם עמוסות במקרים רבים בסחורה השייכת לחברות הבניין הקטנות ומוסכי הפחחות הממלאים את האזור.

במרכז המסחרי יש מכולת כשרה, בית כנסת ואולם אירועים, שהוא ללא ספק החלל היפה ביותר בבניין שרובו מתפורר. ישנן גם כיתות לכ-350 ילדי הקהילה. בשבת אחר הצהריים, ילדים חרדים משחקים ברחובות השקטים ליד הישיבה.

 בקאנווי איילנד אין בית ספר יהודי, מכיוון שהקמתו תחייב פיקוח ממשלתי. כמה בתי ספר חרדיים באנגליה עומדים בפני סגירה משום שלא עמדו בדרישה לכלול בתכנית הלימוד חינוך מיני ואת תורת האבולוציה

באופן רשמי, כל הילדים לומדים בחינוך ביתי. בקאנווי איילנד אין בית ספר יהודי, מכיוון שהקמתו תחייב ביורוקרטיה לא מעטה ופיקוח ממשלתי. כמה בתי ספר חרדיים באנגליה עומדים בפני סגירה משום שלא עמדו בדרישה לכלול בתכנית הלימודים שלהם חינוך מיני, את תורת האבולוציה ודרישות ליבה אחרות.
בפועל, מתחם הישיבה משמש כבית ספר בהפרדה מגדרית, אם כי הכיתות נקראות חוגים. במקום יש גם מקווה טהרה. אבל אין בקאנווי איילנד רב. הקהילה עדיין מחפשת מועמד מתאים, הסביר גרוס.

בחודש שעבר, ניזוק חלק ממתחם הישיבה בעקבות שריפה: אחד התלמידים שכח לכבות את החנוכיה. הלהבות כובו במהירות וגרמו למרכז נזק מועט, אמר פרידמן.

הקהילה היהודית של קאנווי איילנד, עמותה רשומה המייצגת את האוכלוסיה היהודית, ארגנה שיעורי שחייה בברכה הנמצאת בסמוך. שעות נפרדות הוקצו לבנים ולבנות, ציין פרידמן. "לילדים כאן יש חיים נהדרים", אמר תושב חרדי שעבר לקאנווי איילנד והזדהה רק בשם שאול. "הם יכולים לשחק בחוץ, להשאיר את האופניים לא נעולים. זה עולם שונה לגמרי מלונדון".

שאול, אשתו וחמשת ילדיהם עברו מסטמפורד היל לפני שלוש שנים. שם התגוררו בדירת שני חדרים. "אני ממש אוהב את הרוח מן הים", אמר, בעודו עומד תחת שמש אחר-הצהריים בחודש שעבר.

קאנווי איילנד היא רק אחת הקהילות בבריטניה שבהן השתקעו יהודים חרדיות מלונדון בשנים האחרונות בתום חיפושים אחר דיור בר השגה. קהילות דומות נוצרו במנצ'סטר, הנמצאת כ-290 קילומטרים צפונית ללונדון, וגייטסהד, עיר חרדית ובה כ-8,000 תושבים, הממוקמת עוד כ-160 קילומטרים צפונה.
אולם באזור לונדון, קאנווי איילנד היא יחידה במינה.

"אנשים יכולים עדיין לעבוד שם ולגור פה", אמר פרידמן. "הם יכולים עדיין להישאר חלק מחיי המשפחה של סטמפורד היל".

הקהילה שלו מפעילה שירות אוטובוס ארבע פעמים ביום לצפון לונדון.
מכיוון שיהודים נוספים מגלים עניין במעבר לקאנווי איילנד, הקהילה היהודית המקומית נוקטת אמצעי זהירות כדי למנוע מן המגמה הזו לגרום לעליית מחירים, אמר גרוס. "יש ועדה. יש מגבלה נוקשה על הסכום שאנחנו מרשים לרוכשים חדשים להציע", הסביר.

ההיצע נובע מהגעתם של בני דור הבייבי-בום לגיל פרישה וממכירת נכסיהם בקאנווי איילנד כדי לקנות דירות קטנות יותר עכשיו, לאחר שילדיהם עזבו את הבית, הסביר פרידמן. "זה אומר שיש זמינות", אמר, "ומקום לצמוח".

טוני איטון עומד מחוץ לביתו בקאנווי איילנד, 13 בדצמבר 2019 (צילום: כנען ליפשיץ)
טוני איטון עומד מחוץ לביתו בקאנווי איילנד, 13 בדצמבר 2019 (צילום: כנען ליפשיץ)
עוד 1,126 מילים
סגירה