גדעון סער (צילום: Flash90)
Flash90

סער: כדי להגיע להסדר, "צריך שהפלסטינים יהפכו לשוודים"

סער מצהיר כי לעולם לא יסכים למדינה פלסטינית ודוחה את תכנית המאה של טראמפ ● מי שאיתגר את נתניהו לראשות הליכוד, חזר לקמפיין עבור ראש הממשלה ומגבה את החלטתו לא להתפטר לפני פסק דין ● "לציבור יש תחושה שנגרם לנתניהו עוול על ידי המערכת המשפטית, ויש צדק בתחושות הללו״

חבר הכנסת גדעון סער דחה אמש את האפשרות שתקום מדינה פלסטינית במסגרת "תוכנית המאה" שהציג נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, והבהיר כי יתנגד להקמתה בכל סיטואציה.

"הקמת מדינונת קטנטונת כזאת בלב ארץ ישראל, בלי יכולת קיום אמיתית, בלי יכולת של עצמאות כלכלית אמיתית, לא יכולה להביא לשלום יציב ובטחון, אלא רק כבסיס להמשך התוקפנות במדינת ישראל", אמר סער שלשום (שלישי) בארוע בחירות במזכרת בתיה.

גדעון סער ואבנר הופשטיין בארוע
גדעון סער ואבנר הופשטיין בארוע "הבמה של מזכרת בתיה"

סער הדגיש כי התוכנית של טראמפ "אמנם טובה יותר מכל התוכניות האמריקאיות הקודמות, אבל הקמת מדינה פלסטינית, מסירת שטחים בנגב, רצף טריטוריאלי פלסטיני ושאר הדברים שהתוכנית מונה כחלק מההסדר – אם הפלסטינים יעמדו בשורה של תנאים – הדברים הללו לא מקובלים עלי. זה לא החזון שלי, לא היה בעבר ולא יהיה בעתיד. והוא גם לא עמדת הליכוד".

כדי שהתנאים המוקדמים למשא ומתן שהנשיא טראמפ מונה בתוכניתו יבשילו, אומר סער, "צריך שהפלסטינים יהפכו לשוודים. זה החזון האמריקאי. אז אם אתה שואל אותי אם הפלסטינים יהפכו לשוודים, אני לא מאמין בכך. ואם בכל זאת הם יהפכו לשוודים – אז תשאל אותי את השאלה על התוכנית שוב כשזה יקרה". סער גם הביע תקווה שהסיפוח בבקעה יקרה עוד לפני הבחירות.

"צריך שהפלסטינים יהפכו לשוודים. זה החזון האמריקאי. אז אם אתה שואל אותי אם הפלסטינים יהפכו לשוודים, אני לא מאמין בכך. ואם בכל זאת הם יהפכו לשוודים – אז תשאל אותי על התוכנית שוב כשזה יקרה"

בתשובה לשאלה כיצד הוא מצליח להשתתף בקמפיין למען בחירת הליכוד ובנימין נתניהו, אחרי שהצהיר בפריימריז כי ראש הממשלה "חסום ולא יוכל להקים שוב ממשלה", השיב סער כי "כאיש התנועה אני מכבד את ההכרעה הדמוקרטית ומתייצב לסייע לה בבחירות.

"אני ממש לא מתחרט על ההתמודדות שלי בפריימריז, ומשוכנע שבעתיד יבינו שעשיתי את המהלך הנכון. אני לא חוזר בי מאף מילה שאמרתי על ראש הממשלה במהלך הפריימריז".

ח"כ דוד אמסלם אמר שביבי הוא מרצדס  ואתה סוסיתא. אתה מקבל את המשוואה?
"סוסיתא זה רכב ישראלי ומרצדס רכב גרמני. אז אני מעדיף להיות סוסיתא".

הדרישות לעמדה ערכית הן התחסדות

סער נשאל מדוע באזורים רבים ברחבי הארץ, בעיקר בפריפריה שבה קיבל מספר קולות זעום יחסית, אנשים ממשיכים להאמין בראש הממשלה אחרי כל מה שנחשף אודותיו, ולמרות כל הביקורת שנמתחה נגדו.

סער השיב כי "לראש ממשלה מכהן יש יתרון דרמטי, והם גם חושבים שנתניהו הביא הישגים. אבל יש סיבה נוספת: הם מאמינים שנגרם לו עוול על ידי המערכת המשפטית בטיפול בפרשיות שלו, תחושה שלא יישמו את אותן אמות מידה על אחרים כמו במקרה של נתניהו, ובעיקר באופן שבו גויסו עדי המדינה נגדו.

"התחושה היא שאין פרופורציה כאן, בין חומרת המעשים של נתניהו לבין היקף המאמץ ושיטות הפעולה כדי לגייס עוד ועוד עדי מדינה. אתה גם צריך לשאול את עצמך את השאלה הזאת, איך יכול להיות שיש כאלה מוטיבציות? אני לא אומר שיש צדק בכל טענות ראש הממשלה, והתנגדתי לאמירה על הפיכה שלטונית – אבל צריך להאזין טוב לתחושות של הציבור כי בחלק מהדברים יש ממש".

בנימין נתניהו וגדעון סער, 2013 (צילום: Flash 90)
בנימין נתניהו וגדעון סער, 2013 (צילום: Flash 90)

מה הפרשנות שלך לגבי השאלה מתי ראש ממשלה חייב להתפטר אחרי הגשת כתב אישום?
"החוק ברור. החוק ברור. החוק אומר שעד לפסק הדין הוא יכול להמשיך לכהן בתפקידו".

השאלה אם הוא רשאי להרכיב ממשלה חדשה. החוק לא מתייחס לכך
"מה ההבדל? זאת התחכמות. אם הוא יכול לכהן למה הוא לא יכול להקים ממשלה חדשה?"

מה עמדתך הנורמטיבית?
"תקשיב, זו שאלה של מי שפוסל את ההסדר הנורמטיבי שקיים בחוק. אני רוצה לחדד את הנקודה הזאת. מותר לשנות את החוק, אני לא אוהב את ההתחסדות שאומרים 'אבל מה עמדתך הערכית'?"

דרישה לעמדה ערכית זאת התחסדות?
"אני אסביר לך למה: כשהחוק מאפשר לכהן עד פסק דין, הוא נותן עדיפות לערך מסוים, הערך הדמוקרטי. במילים אחרות החוק נותן עדיפות לבחירה של העם על פני ההחלטה של התובע הכללי שהגיש כתב אישום. זאת בחירה ערכית של החוק".

מה אתה היית עושה באותו מצב?
"יכול להיות שאני באופן אישי הייתי מסיק מסקנות אחרות מראש הממשלה".

מתוך שיקול של טוהר מידות?
"אני לא רוצה להיכנס לסוגיה הזאת של מה אני הייתי עושה כי אנחנו במערכת בחירות ואני שוקל כל מילה שלי".

אז יש לך תשובה שאתה לא יכול לחלוק איתנו?
"אני תמיד אומר את האמת. אבל לא תמיד אני אומר את כל האמת. לפעמים אני לא אומר כל דבר, כי אנחנו בתקופה מאד רגישה של בחירות".

אני לא טיפוס שאפשר לסחוט אותו

סער התייחס גם לאשתו, גאולה אבן-סער, שהתפטרה מהגשת המהדורה המרכזית של "כאן 11" לפני שנה, כשסער חזר לשורות הליכוד לקראת בחירות אפריל 2019. אבן-סער גם השתתפה בקמפיין של סער, לפני חודשיים, כשאיתגר את נתניהו על ראשות הליכוד. ועדיין, סער עצמו מתעקש כי אישתו איננה אשת ציבור אלא "אישה פרטית".

גאולה אבן-סער (מימין) וגדעון סער (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
גאולה אבן-סער וגדעון סער (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

כשהיא תוקפת את ראש הממשלה, היא עושה את זה כאדם פרטי, כעיתונאית או כרעייתו של יריבו הפוליטי?
"לכל אזרח, אפילו לאישתי, יש את הזכות לומר את דעתו במדינה דמוקרטית. אישתי התפטרה מהגשת החדשות, דבר שאף אחד אחר לא היה עושה, וגם היום היא יכולה לחזור, כי לא ביקשו ממנה לעזוב. להיפך, ביקשו ממנה להישאר. היא החליטה שהיא לא רוצה להיות בפוזיציה שתהווה עילה להתקפות עליה או עלי או על שנינו".

כשהיא אומרת שחוויתם רדיפה קשה זה משהו שתואם איתך?
"זו דעתה וגם אני אמרתי דברים דומים. ניסו לפגוע באישתי, ניסו לפגוע במקום העבודה שלה, זה ידוע וזכותה לומר את דעתה".

אתה עצמך  חווית ניסיונות סחיטה נגדך?
"לא, לא, לא. בשביל שינסו לסחוט אותך אתה צריך להיות טיפוס שאפשר לסחוט אותו. אותי אי אפשר לסחוט. הכל גלוי: מה שעשו לאישתי, מה שעשו לבת שלי, מה שניסו לעשות לי, מה שקורה ברשתות החברתיות. הכל נמצא שם. הכל קיים, הכל ידוע".

עוד 835 מילים
סגירה