יאיר גולן: הסיפוח הלהיט את השטח, הליכוד: הוא ירד מהפסים

אחרי 3 פיגועים ב-12 שעות ועשרות בלוני נפץ, רוה"מ סייר בגוש עציון, הרמטכ"ל בבית לחם, ארדן מתמקד בהר הבית, וגנץ הבטיח לסגור חשבון עם המחבלים ● צה"ל מתגבר כוחות בגדה ● מנדלבליט בולם ועדת בדיקה למח"ש ● שמולי על העברת תקציב ביטחון תזונתי: "עליבות והונאה" ● אולמרט ואבו מאזן ישתפו פעולה נגד תוכנית טראמפ

נתניהו מבקר חיילי גולני שנפצעו הלילה בפיגוע דריסה בירושלים (צילום: חיים צח / לע"מ)
חיים צח / לע"מ
נתניהו מבקר חיילי גולני שנפצעו הלילה בפיגוע דריסה בירושלים
07:25 עריכה

שורה של אירועים ביטחוניים התרחשו הלילה:
– בירושלים נהג דרס 12 חיילים ונמלט, מצבו של אחד מהם – קשה;
– צה"ל הרס בג'נין בית של מחבל; צעיר פלסטיני נהרג בעימות במקום;
– חיל האוויר, כך דווח בסוריה, הפציץ יעדים איראניים במדינה;
– בתגובה לשיגור פצצות מרגמה והפרחת בלוני נפץ, צה"ל הפציץ מטרות של חמאס בעזה.

07:47 עריכה

במערכת הפוליטית והציבורית מגנים הבוקר את פיגוע הדריסה שאירע בירושלים.

08:15 עריכה

אתמול הודיע ראש הממשלה נתניהו שהיום ב-16:00 יאמר "משהו שהוא מאוד חשוב לעתיד של כולנו". לא ברור אם המתיחות הביטחונית המוגברת, ובכלל זה הפיגוע בירושלים, תשפיע על ההודעה המתוכננת.

09:36 עריכה

חבר הכנסת איציק שמולי תוקף את שר החינוך רפי פרץ –

10:12 עריכה

במערכת הפוליטית מוסיפים לגנות את הפיגוע בירושלים.

11:09 עריכה

אחרי שישיבת הממשלה האחרונה בוטלה, אמש הפיצה מזכירות הממשלה את סדר היום לישיבתה הקרובה, שתיערך ביום ראשון. במשרד האוצר הופתעו לגלות שהממשלה מתכוונת להעביר עשרות מיליוני שקלים לאשקלון, מבלי שהחשב הכללי עודכן בכך – כך פרסמה ליאל קייזר בתאגיד השידור כאן. באוצר אומרים שלא ברור אם יש מקור תקציבי להוצאה המתוכננת.

11:18 עריכה

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ויושב ראש הרשות הפלסטינים אבו מאזן מקיימים מגעים לעריכת מסיבת עיתונאים משותפת בניו יורק בשבוע הבא, שבה יביעו את התנגדותם לתוכנית של ממשל טראמפ למזרח התיכון. אהוד יערי דיווח בחדשות 12, שהשניים סיכמו לערוך את מסיבת העיתונאים.

12:02 עריכה

נתניהו: זאת רק שאלה של זמן עד שנתפוס את המפגע שביצע את הפיגוע בירושלים.

12:56 עריכה

מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה דן אלדד, שמונה לממלא מקום פרקליט המדינה, חרף התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה, פנה במכתב לעמיתיו הפרקליטים –

 אני רואה בתפקיד זה שליחות ציבורית אמיתית, במיוחד בתקופה רגישה ומאתגרת זו. קיבלתי על עצמי את התפקיד מתוך אחריות, דאגה ואמונה במערכת אכיפת החוק היקרה לכולנו מאוד. הגיעה העת לפעול ברגישות, מקצועיות וממלכתיות והכל למען חיזוק שלטון החוק ואמון הציבור במערכת, כפי שמתחייב מכולנו בתקופה רגישה זו. אני מתחייב לפעול כך, כפי שפעלתי בכל תפקידיי ושנותיי כמשרת ציבור, שטובת הפרקליטות, חיזוקה, ומעמדה הציבורי והעצמאי היו תמיד נר לרגליי.

13:19 עריכה

לפי סקר של דייקרט פולס, הליכוד מקבל 34 מנדטים, וכחול לבן – 33. ישראל ביתנו זוכה לשבעה מושבים בכנסת. המחנה המזוהה עם הימין זוכה ל-57 מנדטים – אחד יותר מזה של המחנה המזוהה עם השמאל.

הרשימה המשותפת מקבלת בסקר 13 מושבים, העבודה-גשר-מרצ – עשרה, ש"ס – שמונה, כך גם יהדות התורה, וימינה – שבעה.

14:08 עריכה

חברי הכנסת עאידה תומא סלימן ועופר כסיף מהרשימה המשותפת הגיעו היום לתמוך במוחמד בכרי במשפט הדיבה, שמתנהל נגדו בבית המשפט המחוזי בלוד. לדיון בבית המשפט על הסרט "ג'נין ג'נין" הגיעו גם חברי הכנסת אלעזר שטרן מכחול לבן ומתן כהנא מימינה. עימות התגלע במקום בין תומכים של בכרי לבין מתנגדיו.

14:38 עריכה

בינתיים בטוויטר: מיקי חיימוביץ' משתפת באיזה בית השקעות לא תשים את כספה, בצלאל סמוטריץ' קורא להחלת ריבונות, ישראל כ"ץ סופד לקירק דאגלס ועוד ציוצים נבחרים של חברי כנסת.

14:40 עריכה

כ-60% מהערבים אומרים שייתכן שלא יצביעו לאותה רשימה שלה הצביעו בבחירות הקודמות – כך נמצא בסקר שנערך על ידי הערוץ הערבי ואתר פאנט וממצאיו פורסמו היום ב"גלובס". נתון זה עשוי להטריד את חברי הרשימה המשותפת, שזכו למרבית קולותיו של הציבור הערבי שהשתתף בבחירות.

15:03 עריכה

פיגוע שלישי בתוך יממה: חייל נפצע קל מפיגוע ירי בצומת הפרסה שליד ההתנחלות דולב, צפון מערבית לרמאללה. החיילים השיבו אש לרכב היורה ונפתח מצוד אחריו.

מוקדם יותר היום שוטר מג"ב נפצע מפיגוע ירי בעיר העתיקה בירושלים. המחבל, ישראלי נפצע ופונה לבית חולים.

במהלך הלילה אירע פיגוע דריסה בבירה, ובו נפצעו 12 חיילים שהיו בדרך להשבעה בכותל. החשוד בדריסה המכוונת לא אותר.

15:26 עריכה

בעקבות ההסלמה הבטחונית נתניהו מבטל הצהרה שתוכננה לשעה 16:00 ובמקום זאת יצא לסיור שטח והערכת מצב.

15:28 עריכה

אבי גבאי הגיע לסיכום על היקף הפיטורים בסלקום.

15:38 עריכה

האוצר הסכים להעביר למשרד הרווחה תוספת של 6 מיליון שקל לחודשים הקרובים, כך שגם בחגי אפריל הקרוב, 11 אלף משפחות יוכלו לרכוש את סלי המזון באמצעות התלושים של תכנית הבטחון התזונתי הממשלתית.

מיקי חיימוביץ' חושבת שה"משבר" הזה מעיד על חולשה ממשלתית ולא מהווה הישג של שר הרווחה אופיר אקוניס. גם ניסנקורן מנסה לגזור קופון על מה שאמור להיות מובן מאליו. איציק שמולי חושב שאין סיכוי שהתוספת הקטנה תספיק למיזם עד אפריל ושזו "עליבות".

16:14 עריכה

נביל אבו רודיינה, דוברו של אבן מאזן, תולה את אשמת ההסלמה בעסקת טראמפ ואילו שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' חושב שהתשובה ל-3 הפיגועים שהתרחשו מאז הלילה, היא כמובן סיפוח השטחים.

16:22 עריכה

למרות ההחרפה במצב הבטחוני, אולמרט לא מבטל עדיין הצהרה משותפת לו ולאבו מאזן בהתנגדות לתכנית טראמפ. בימין משתגעים מהדיווח על מסיבת העיתונאים המתוכננת לראש הממשלה (והאסיר לשעבר) ליו"ר הרשות.

17:00 עריכה

צה"ל יתגבר כוחות בגדה המערבית, בעקבות פיגוע הדריסה שאירע הלילה בירושלים, לאחר מכן פיגוע הירי בעיר העתיקה ובשעות הצהריים פיגוע ירי מרכב חולף צפון מערבית לרמאללה. רק התוקף מהעיר העתיקה נורה ונהרג, והתברר שמדובר בערבי ישראלי מחיפה, מוכר בחנות פרחים, מאכיל חתולים.

17:33 עריכה

בליכוד מצטרפים לגינויים בימין לחבירה של אולמרט לאבו מאזן בהתנגדות לתכנית טראמפ.

אורנה ברביבאי מכחול-לבן אומרת עכשיו בגלי צה"ל שאולמרט יעשה טעות אם ייפגש עם אבו מאזן ויצטרף למתנגדים. "יש מענה צה"ל ערוך וידע להתמודד. צר לי אם תהיה הסלמה מכוונת במקום לדבר על איך פותרים את הסכסוך".

17:50 עריכה

תנועת עומדים ביחד קיימה היום הפגנות במשולש, במחאה על סעיף חילופי השטחים בתכנית טראמפ. במקביל, אנשי ימין יצאו היום לצמתים כדי להפגין בעד החלת ריבונות / סיפוח חדד צדדי של השטחים.

18:08 עריכה

היועמ"ש אביחי מנדלבליט פירסם לפני מספר דקות את החלטתו בעניין הקמת ועדת בדיקה למח"ש, שאותה רצה ליזום שר המשפטים אמיר אוחנה. לפי היועמ"ש, קיימת מניעה משפטית להקמת ועדה שכזו שנועדה לצרכי בחירות..

18:43 עריכה

פלסטיני שחשוד בביצוע פיגוע הדריסה בירושלים הלילה אותר ונעצר בגוש עציון. נתניהו קיים סיור במחסום המנהרות בגוש עציון ונתן את ההצהרה הבאה: "אבו מאזן, זה לא יעזור לך – לא הדקירות, לא הדריסות, לא הצליפות ולא ההסתות. אנחנו נעשה כל מה שצריך כדי להגן על ביטחוננו".

ראש הממשלה נתניהו בסיור ביטחוני במחסום המנהרות (צילום: חיים צח / לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו בסיור ביטחוני במחסום המנהרות (צילום: חיים צח / לע"מ)
18:53 עריכה

נתניהו בשידור חי ברמלה, עף על עצמו כהרגלו כאילו אין 3 כתבי אישום, הסלמה בטחונית ושלל בעיות מסביב. "אתה ימני תצביע ליכוד … לגנץ בלי המשותפת אין ממשלה ואת זה הוא מנסה להסתיר בכל דרך, זה לא רק עניין של מתמטיקה, הסיסמה שלהם זה 'בואו חייבים להתקדם'. אתה מתקדם לבחירות רביעיות או לממשלה של ביבי … תעשו להם שיעור בחשבון פשוט, וזו האמת, לגנץ אין ממשלה בלי המשותפת, אין לו, ואם אתם לא רוצים ממשלה בלי המשותפת אתה מצביע ליכוד כי רק ליכוד גדול ימנע בחירות ויביא הכרעה".

19:06 עריכה

השר לבטחון פנים גלעד ארדן מתגבר כוחות בירושלים, לקראת תפילות יום השישי בהר הבית, ואומר שזהו המוקד הרגיש ביותר. ארדן הנחה את המשטרה "להפעיל את כל האמצעים כדי למנוע מופעי הסתה ופיגועי השראה".

נתניהו השתלט על סדר היום התקשורתי עם סיור בגוש עציון והופעת בחירות בכנס ברמלה, וגנץ משחרר הערב ציוץ המברך את הצבא על מעצר חשוד בדריסה בירושלים.

19:28 עריכה

נציגי ערים מהמשולש קיימו היום כינוס חירום נגד מה שהם מגדירים כסעיף הטרנספר שהוא בעצם חילופי שטחים בין המדינה הפלסטינית לישראל. הכנס התקיים בחסות תנועת עומדים ביחד והיו שם חשודיים מיידים מהשמאל, כמו הח"כים זנדברג ורז ממרצ, וכן וואליד טאהא מהמשותפת.

היו גם נציגים יהודים מרשויות מקומיות, כמו אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון, שאמר כך: "למרות שזו תוכנית פופוליסטית שנועדה לייצר כותרות בתקופת בחירות, יש דברים שצריך להגיד להם עד כאן. אני כאן כדי להגיד עד כאן לנסיון לסכסך בין קהילות, אנחנו פה לעמוד ביחד".

לצדו היה שם גם עילאי הרסגור, סגן ראש עיריית כפר סבא, שאמר כך: "מה שרע להם הוא שכל כך טוב לנו ביחד, כי יש אנשים שחיים מהסכסוך הזה. ואנחנו צריכים להראות להם שאין שום סיכוי להפריד בינינו".

הפגנה בכפר קאסם נגד חילופי שטחים בתכנית טראמפ (צילום: דוברות עומדים ביחד)
הפגנה בכפר קאסם נגד חילופי שטחים בתכנית טראמפ (צילום: דוברות עומדים ביחד)
20:14 עריכה

במערכת הבטחון נערכים לפיגועי השראה ולהתפרעויות מחר בהר הבית, לצד המשך מה שמוגדר כ"משוואת תגובה" מול בלוני הנפץ בדרום, ובסך הכל לכמה ימים מתוחים וניסיונות לביצוע פיגועים. התאום עם הרשות הפלסטינית נמשך ויש כוונה להחזיר את השקט.

שר הבטחון נפתלי בנט קיים התייעצויות בקריה בתל אביב. הרמטכ"ל אביב כוכבי סייר בבית לחם בליווי אלוף פיקוד מרכז נדב פדן, מפקד אוגדת יו"ש, ותת אלוף יניב אלאלוף מפקד החטיבה המרחבית עציון ומפקדים נוספים.

כוכבי: "אין לנו שום כוונה לאפשר לטרור להצליח. הדירקטיבה ברורה מאוד לשטח, ברורה מאוד עד לאחרון הכוחות – לסכל ולמנוע כל פעילות. כשאני אומר טרור אני מתכוון גם לאבן, בקבוק תבערה, בלוני נפץ, כל אלו הם טרור. המסר הוא חד וברור, לא הפיגוע הזה, לא בלון הנפץ, לא הירי בצירים, כל הפעולות האלה – לא יצליחו. צה"ל ממוקד לזירה הפלסטינית בשבועות האחרונים ואנחנו נעמיד מענה חד וברור לכל האירועים הללו".

אביב כוכבי ונדב פדן בבית לחם, היום (צילום: דובר צה"ל)
אביב כוכבי ונדב פדן בבית לחם, היום (צילום: דובר צה"ל)
20:22 עריכה

בימין תוקפים בחריפות את האלוף במיל. וח"כ בהווה יאיר גולן שמאשים אותם בגל הטרור הנוכחי.

21:28 עריכה

גנץ אמר שהוא ואולמרט לא עובדים אחד אצל השני וכתב חדשות 12 לא הבין את התשובה, וגם בליכוד מיהרו לתקוף את גנץ.

21:35 עריכה

צרור בלונים מחוברים לחפץ חשוד אותר בבית שמש. אלמוג בוקר מדווח על צרור כזה שעשה דרכו לקרית גת, ונראה שזה כבר פיתוח דור ב'.

22:10 עריכה

איילת שקד מגבירה הילוך בלחצי הסיפוח המיידי והחד צדדי, במסגרת קמפיין הבחירות של ימינה.

סגירה