בורהאן מנופף לתומכיו בעצרת במחוז אומדורמן, סודאן. יוני 2019 (צילום: AP\ חוסיין מאלה)
AP\ חוסיין מאלה

המפגש של נתניהו עם מנהיג סודאן התקבל בציניות הראויה לתקופה בחירות ● גם יכולתו של הגנרל הסודאני לספק את הסחורה ולכונן יחסים עם ישראל מוגבלת, שכן כהונתו שם קצובה בזמן ● ועדיין, לא ניתן להמעיט בחשיבותה של הפגישה עם ראש מדינה ערבית שעד לא מזמן תמכה באיראן ● פרשנות

ראש הממשלה היוצא אפילו לא ניסה להעמיד פנים שהביקור שלו באנטבה, אוגנדה, ביום שני, היה בנוגע ליחסים בין ישראל לאוגנדה.

באופן ברור, הסיבה העיקרית לנסיעה בת יום אחד למרכז אפריקה, הייתה להיפגש עם המנהיג בפועל של סודאן השכנה, כך הודה נציג רשמי במטוסו של בנימין נתניהו בפניי ובפני שלושה כתבים נוספים שהצטרפו לביקור שלו.

הפגישה עם לוטננט גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ראש ממשלת המעבר של סודאן, נשמרה בסוד עד כשעתיים לפני ביצועה.

בזמן ההמתנה לדברים של נתניהו ונשיא אוגנדה יוורי מוסווני לעיתונות, אני ושלושה עיתונאים ישראלים נוספים סיירנו בבניין הממשל של אנטבה, שם התרחשה הפגישה וצילמנו סלפי עם הנוף המופלא של אגם ויקטוריה ברקע, אבל לא ראינו אפילו לרגע את בורהאן, שככל הנראה התאמץ מאוד שלא להיראות.

בורהאן, יו"ר המועצה הריבונית של סודאן, המשמשת כגוף המנהל של המדינה עד לבחירות הצפויות בנובמבר 2022, נפגש במשך קרוב לשעתיים עם נתניהו, אבל ביקש ממשרד ראש הממשלה הישראלי שלא לפרסם צילומים של הפגישה.

כ-24 שעות לאחר מכן, ביום שלישי בערב, בורהאן הכיר לראשונה באופן פומבי בפגישה שקיים עם נתניהו, ואמר כי היא נערכה מתוך "האחריות לצורך בעבודה בלתי נלאית לשימור והגנה על הביטחון הלאומי של סודאן ולממש את האינטרסים הגבוהים ביותר של העם הסודאני".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אוגנדה יוורי מוסווני. פברואר 2020 (צילום: חיים צח לע
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אוגנדה יוורי מוסווני. פברואר 2020 (צילום: חיים צח לע"מ)

ציפיות וציוצים

נתניהו, שטס לאוגנדה בתחילת יום שני, אמר כי הוא צפה "חדשות טובות מאוד לישראל" כתוצאה מהנסיעה, וחגג את הפגישה שלו – ואת העבודה שהצד הסודאני הסכים לפרסם אותה – בתור פריצת דרך משמעותית.

"היסטוריה!" הוא צייץ ביום שני בערב, זמן קצר לאחר שהצנזור הצבאי הסיר את האיסור לפרסום הנושא (העיתונים הישראלים בשטח באוגנדה תודרכו על הפגישה אבל היו מנועים מדיווח עליה).

שלא במפתיע, יריביו של נתניהו ביקרו באופן חריף את הנסיעה. חלק המעיטו בחשיבות הפגישה, וציינו כי זו הייתה "רק פגישה" שלא הובילה לביסוס קשרים דיפלומטיים מלאים עם סודאן. אחרים הזהירו כי הדבר היה פשוט מסוכן.

יריביו של נתניהו ביקרו באופן חריף את הנסיעה. חלק המעיטו בחשיבות הפגישה, וציינו כי זו הייתה "רק פגישה" שלא הובילה לביסוס קשרים דיפלומטיים מלאים עם סודאן. אחרים הזהירו כי הדבר היה פשוט מסוכן

בורהאן הסכים להיפגש עם נתניהו לאחר שזה הסכים לפתוח עבורו דלתות  בוושינגטון, אומרים המבקרים. למרות היעדר התקדמות ממשית בקשרים הדדיים, נתניהו משווק את הפגישה כהתקדמות משמעותית לקראת הבחירות, הם תקפו.

מספר 3 במפלגת כחול-לבן, משה יעלון, לשעבר שר הביטחון של נתניהו, הגיע עד לטענה כי הפרסום של הפגישה פגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל.

זה נכון שהתזמון של הפגישה – 27 ימים לבחירות – היה גורם שקשה להתעלם ממנו (נציגים ישראלים אומרים כי הסודאנים הם אלו שבחרו את התאריך).

נכון גם שהפגישה תעזור לבורהאן לחזר אחרי ארה"ב, שעדיין מגדירה את סודאן כ"מדינה תומכת טרור".  נתניהו אמר לאחרונה למזכיר המדינה מייק פומפאו, שהוא מאמין כי "סודאן עומד בפני כיוון חיובי חדש", כך נמסר ממשרדו בשני.

חרטום ביקשה מוושינגטון להסיר אותה מהרשימה המדוברת, בטענה כי היא מחויבת לדמוקרטיזציה, לאחר שהדיקטטור עומאר אל-באשיר הופל אשתקד.

הורדה פוטנציאלית מהרשימה תיקח כמה חודשים ככל הנראה, ועשויה להיחסם על ידי הקונגרס האמריקאי, אבל הממשל בארצות הברית מעריך באופן ברור את המוכנות של חרטום להיות באינטראקציה עם ירושלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ביקורו באנטבה, אוגנדה. פברואר 2020 (צילום: חיים צח / לע"מ‎)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ביקורו באנטבה, אוגנדה. פברואר 2020 (צילום: חיים צח / לע"מ‎)

לוח זמנים מעומעם

לאחר הפגישה באנטבה, פומפאו דיבר עם ברהאן והודה לו על מאמציו "לנרמול הקשרים עם ישראל" ובשיחת טלפון למחרת, הזמין אותו לביקור בארה"ב. עם זאת, ביסוס קשרים דיפלומטיים בין ישראל לסודן לא צפוי להתרחש בקרוב.

נתניהו ובורהאן הסכימו ביום שני "להתחיל שיתוף פעולה המוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות". על המטוס בחזרה לתל אביב, ראש הממשלה סירב לענות לשאלות הכתבים על פרק הזמן שלדעתו יידרש לתהליך המדובר.

נתניהו ובורהאן הסכימו "להתחיל שיתוף פעולה המוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות". על המטוס בחזרה לתל אביב, ראש הממשלה סירב לענות לשאלות הכתבים על פרק הזמן שלדעתו יידרש לתהליך המדובר

עברו חודשיים בין הביקור המפתיע של נשיא צ'אד אידריס דבי בירושלים בנובמבר 2018 לחידוש הקשרים בין המדינה האפריקאית וישראל בנג'מנה.

נראה כי בורהאן העביר ביום שלישי מסר על כך שהוא לא על סף הזמנת נתניהו לחרטום לחגיגת ביסוס הקשרים הדיפלומטיים.

"אני רוצה לחזור על כך שהדיון וההתפתחות של יחסים בין סודן לישראל נותרה האחריות של המוסדות הרלוונטיים, בהתאם למסמכים חוקתיים", הצהיר.

ה"צ'רטר החוקתי" מציין במפורש כי ממשלת המעבר בסודאן מחזיקה במנדט לניסוח "מדיניות חוץ מאוזנת, כדי לממש את האינטרסים הלאומיים של המדינה, ולעבור לשיפור ובניית היחסים הבינלאומיים של סודאן על בסיס עצמאות ואינטרסים משותפים באופן המשמר את ריבונות, ביטחון וגבולות המדינה".

המסמך לא מפרט במדויק למי יש את הסמכות לבסס יחסים דיפלומטיים. בורהאן הדגיש בהצהרתו כי הוא לא יקבל החלטה שכזו בעצמו. חלק מהחברים במועצת הריבונות, שכרגע בורהאן עומד בראשה, צפויים להתנגד לקשרים עם ישראל, בהינתן הביקורת הרבה בחרטום שעוררה הפגישה הבלתי מחייבת עם נתניהו.

יתרה מכך, הצ'רטר שנוסח על ידי בורהאן יוחלף בשנה הבאה, והוא לא יכול להתמודד בבחירות 2022, שצפויות להשלים את המעבר של סודאן לדמוקרטיה.

במילים אחרות, למרות הפגישה עם נתניהו, בורהאן לא מחויב לגיבוש רשמי של קשרים. אפילו אם ירצה בכך, הוא עשוי שלא להצליח בכך בזמן שנותר לו בתפקיד.

פגישה, אפילו פומבית, לא תמיד מובילה לביסוס יחסים רשמיים. ביוני 2017, נשיא מאלי, איברהים בובאקר קייטה, לא התנגד לצילום שלו מנשק את נתניהו בשולי הוועידה האזורית בליברה. אבל המדינות לא ביססו קשרים דיפלומטיים.

בנימין נתניהו, ונשיא צ'אד אידריס דבי. ינואר 2018 (צילום: (קובי גדעון\לע"מ))
בנימין נתניהו, ונשיא צ'אד אידריס דבי. ינואר 2018 (צילום: (קובי גדעון\לע"מ))

ההנהגה הפלסטינית לא מרוצה

רמאללה גינתה את הפגישה באנטבה וקראה לה "סכין בגב", למרות שהיא לא הובילה באופן אינהרנטי לשינוי בעמדה של סודאן לגבי הסכסוך עם הפלסטינים, התומך ביצירת מדינה פלסטינית בקווי 1967 עם מזרח ירושלים בתור בירה.

"העמדה מעולם לא השתנתה ולעולם לא תשתנה, והיא ממשיכה את הקונצנזוס במדינות הערביות וההחלטות של הליגה הערבית", הדגיש בורהאן ביום שלישי.

גם סודאן, חברה מלאה בליגה הערבית מאז 1956 ונכון לעכשיו חלק מהמועצה שלה, הצביעה בשבת בעד דחיית תכנית השלום של הממשל האמריקאי.

בניגוד לצ'ד וגינאה, שתי מדינות אפריקאיות בעלות רוב מוסלמי שחידשו קשרים עם ירושלים בשנים האחרונות, סודאן היא מדינה ערבית. ושלא כמו צ'ד וגינאה, מעולם לא היו לה יחסים דיפלומטיים עם מדינת ישראל

עם זאת, פגישת נתניהו ובורהאן הייתה חשובה מאוד. בניגוד לצ'ד וגינאה, מדינות בעלות רוב מוסלמי שחידשו קשרים עם ירושלים בשנים האחרונות, סודאן היא מדינה ערבית. ושלא כמו צ'ד וגינאה, מעולם לא היו לה יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

למעשה, חרטום וירושלים היו בעבר אויבות מרות. במהלך מלחמת העצמאות, שש פלוגות של צבא סודאן הצטרפו למצרים בלחימה מול המדינה הצעירה.

ישראלים רבים משייכים את חרטום ל"שלושת הלאווים" – "לא להסכם שלום עם ישראל, לא להכרה בישראל, לא למשא ומתן עם ישראל" – שנוסחו על ידי פסגת הליגה הערבית בבירת סודאן לאחר תום מלחמת ששת הימים.

סטודנטים סודנים שורפים את דגל ישראל בעת הפגנה בחרטום נגד התקיפות של ישראל בעזה. סודאן 2008 (צילום: (AP\ עבד ראוף))
סטודנטים סודנים שורפים את דגל ישראל בעת הפגנה בחרטום נגד תקיפות ישראל בעזה, 2008 (צילום: (AP\ עבד ראוף)

ועדיין, התפתחות חשובה

עד 2016, סודאן הייתה בעלת ברית קרובה של איראן, ועזרה לה להבריח רקטות וכלי נשק אחרים לארגוני טרור בעזה. העובדה כי מנהיג מדינה שכזו מוכן לדון בפתיחות על "נורמליזציה" עם ישראל,  אפילו אם המקור הוא מניעים נסתרים ובתזמון מסקרן בשיא מערכת בחירות בישראל, היא אכן התפתחות דרמטית.

הפרי הראשון של "שיתוף הפעולה" הבילטרלי עליו הסכימו בורהאן ונתניהו הוא פתיחת המרחב האוויר של סודאן למטוסים ישראלים. יש עוד לעבוד על מספר עניינים טכניים, אבל הודעה רשמית צפויה להגיע תוך מספר ימים, אמר נתניהו.

בעוד שהמסלול ליחסים דיפלומטיים מלאים עדיין נראה ארוך, הפגישה באנטבה עשויה לכל הפחות לתרום לקיצור חלק משעות הטיסה מישראל לדרום אמריקה.

עוד 1,080 מילים
סגירה