לפיד: הפלסטינים יצטרכו לקחת אחריות על גורלם

שר המשפטים מגיב בחריפות לסערה בצמרת הפרקליטות על מינויו של דן אלדד לממלא מקום פרקליט המדינה ● יועז הנדל כינה את התרבות הערבית "ג'ונגל" ועורר תגובות נזעמות ● גלנט תוקף את בנט: "מי שפיזר דברי רהב בעבר, ובבסיסם חוסר נסיון, לוקה בהבנת המצב ומתן מענה הולם לו"

יאיר לפיד בכנס המכון למחקר בטחון לאומי, הערב. "ואדי ערה לא תעבור לפלסטינים" (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
Avshalom Sassoni/Flash90
יאיר לפיד בכנס המכון למחקר בטחון לאומי, הערב. "ואדי ערה לא תעבור לפלסטינים"
07:52 עריכה

45% מהמצביעים לא רוצים את אביגדור ליברמן ו"ישראל ביתנו" בממשלה, ורק 16% רוצים אותו. כך עולה מסקר בחירות של מכון פאנלס פוליטיקס שהתפרסם הבוקר בעיתון "מעריב".

נשאלי הסקר נשאלו "איזה ממשלה הייתם רוצים שתקום אחרי הבחירות". 42% מהנשאלים – מחצית מאלה שהייתה להם תשובה לשאלה הזאת – ענו כי הם רוצים ממשלת אחדות. ואולם, 26% מהנשאלים ענו שהיו רוצים ממשלת אחדות בהשתתפות "כחול לבן" והליכוד בלבד, ורק 16% ענו שהיו רוצים ממשלת אחדות שתכלול גם את "ישראל ביתנו".

23% מהנשאלים היו רוצים ממשלת ימין צרה, בהשתתפות הליכוד והמפלגות שמימין לו והמפלגות החרדיות (הנשאלים לא נשאלו אם היו רוצים את "ישראל ביתנו" בממשלה כזאת). 19% היו רוצים ממשלת שמאל-מרכז של "כחול לבן" והעבודה-גשר-מרצ בתמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת. 16% הודו שאינם יודעים איזו ממשלה הם רוצים, ואולי בכך הם דומים יותר לחברי הכנסת עצמם.

מקרב מצביעי הליכוד, רק 44% מעדיפים ממשלת ימין צרה, בעוד 49% רוצים ממשלת אחדות, רובם (33%) בלי "ישראל ביתנו". גם 62% ממצביעי כחול לבן מעדיפים ממשלת אחדות ורק 27% מהם מעדיפים ממשלת שמאל-מרכז צרה. בקרב מצביעי ישראל ביתנו, רוב מוחלט של 88% מעדיפים ממשלת אחדות – בהשתתפות המפלגה עצמה, ורק 5% מעדיפים ממשלת אחדות צרה.  

בקרב שאר המפלגות הקטנות רוב המצביעים מעדיפים ממשלה צרה – מצביעי העבודה-גשר-מרצ והרשימה המשותפת מעדיפים ממשלת שמאל-מרכז צרה בתמיכת המשותפת ואילו מצביעי המפלגות החרדיות ואלה שמימין לליכוד מעדיפים ממשלת ימין.

במפת ההצבעות והגושים הסקר אינו צופה שינויים גדולים או הפתעות, אם כי ניכרת בו התחזקות של שתי המפלגות הגדולות על חשבון הקטנות. כחול לבן מקבלת לפי הסקר 36 מנדטים, הליכוד 33, הרשימה המשותפת 13, העבודה-גשר-מרצ 8, "ימינה" 8, יהדות התורה 8, ש"ס 7 וישראל ביתנו 7 מנדטים בלבד. "עוצמה יהודית" אינה עוברת לפי הסקר את אחוז החסימה.

במפת הגושים, גוש השמאל-מרכז-ערבים (בהנחה שקריים גוש כזה) מקבל 57 מנדטים, מספר זהה למנדטים שקיבל בבחירות לכנסת ה-22 בספטמבר ומנדט אחד יותר מ"בלוק 55 הימני-חרדי" שמקבל 56 מנדטים (מנדט אחד יותר ממה שקיבל בבחירות בספטמבר). אביגדור ליברמן הבלתי-פופולרי ממשיך, איפוא, להיות לשון המאזניים לפי הסקר.

יצויין כי חלק ניכר מהמצביעים בסקר אינם בטוחים עדיין לגבי הצבעתם ולכן יש לקחת את התוצאות בעירבון מוגבל. חוסר הביטחון הגדול ביותר ניכר בקרב המצביעים הפוטנציאליים של "העבודה-גשר-מרצ" ש-55% מהם אינם בטוחים שבסוף אכן יצביעו למפלגה, ומצביעי "ימינה" ש-51% מהם אינם בטוחים בכך.

08:00 עריכה

פרשן זמן ישראל, שלום ירושלמי, הסתובב בשוק מחנה יהודה בירושלים וכתב בטור שפרסם הבוקר באתר: "פעילים של הליכוד הסתובבו אתמול בשוק מחנה יהודה עם דגלים גדולים, צעיפים ושלטים… הכרוז בראש החבורה קרא להוציא מהבית את כולם ביום הבחירות – 'גם את הרהיטים אם צריך'. הרוכלים נראו קצת אדישים. האבטחה בשוק, אחרי הפיגועים, הזכירה ימים שכולם רוצים לשכוח".

ירושלמי חזר בפרשנותו על התחזית, שבה הוא אוחז בכל השנה האחרונה, לפיה בנימין נתניהו יישאר ראש הממשלה בכל תרחיש שהוא. לפי תחזיתו של ירושלמי, לא תקום ממשלת אחדות של שתי המפלגות הגדולות בלא נתניהו, ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יחזור בסופו של דבר לגוש הימין – ועד אז יתקיימו עוד ועוד מערכות בחירות.

"יו"ר ישראל ביתנו יכול להכריע את הבחירות הבאות רק לצד אחד, הימין", כתב ירושלמי "אין לו שום אופציה במרכז-שמאל, כי הוא לא יקים ממשלה שנשענת על קולות ערבים. משום כך, ההבטחה של ליברמן להקים 'ממשלה ציונית-ליברלית' אחרי הבחירות היא קשקוש דמיוני שנועד להשאיר אותו רלוונטי.

"ליברמן יאלץ לחבור לקואליציה עם נתניהו שנוא נפשו, החרדים שהוא מתעב והמשיחיסטים של ימינה שהוא מקלל מדי יום", קבע ירושלמי, "אם גם זה לא יקרה, אפשר לחשוב כבר על בחירות בקיץ הקרוב".

כוחות סיוע בזירת ההתרחשות בעיר העתיקה בירושלים, 6 בפברואר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
כוחות סיוע בזירת ההתרחשות בעיר העתיקה בירושלים, 6 בפברואר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
09:08 עריכה

על רקע "יוזמת המאה" של טראמפ וההסלמה הביטחונית החמורה בשטח, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, המתנגד ליוזמת המאה, הודיע הבוקר כי הוא מוכן לפתוח לאלתר ולפתוח בשיחות שלום. היריב שאיתו יתנהל המו"מ לפי התמונה, הוא שותפו למפלגה עמיר פרץ.

10:44 עריכה

בתחקיר עיתון "הארץ" שהתפרסם הבוקר נטען כי ח"כ זאב אלקין קיבל תרומות אסורות עבור התמודדותו לראשות עיריית ירושלים – וכי מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, "הוציא בזול" את ח"כ אלקין, לאחר שזה הביא לבחירתו לתפקיד המבקר. 

"אלקין הריץ את אנגלמן, והמבקר הוציא אותו בזול כשקיבל תרומות אסורות במיליוני שקלים", נכתב בתחקיר של גידי וייץ וחיים לוינסון, "הכישלון בבחירות העירוניות הותיר את אלקין עם חובות במיליוני שקלים, שאותם כיסו מיליונרים שנתנו לו ערבות. אנגלמן החליט לשלול ממנו 3% בלבד מכספי מימון הבחירות".

"מאז נכנס לתפקיד מבקר המדינה נטען נגד מתניהו אנגלמן כי הוא גומל למי שקידם את בחירתו לתפקיד, בנימין נתניהו", נטען בתחקיר הארץ, "שבועות ספורים לאחר שנבחר אישר המבקר לרה"מ לקבל הלוואה של מיליוני שקלים למימון הגנתו המשפטית ממקורבו, איש העסקים ספנסר פרטרידג', שאף העיד במשטרה בתיק 1000".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בוועידת "כלכליסט", היום (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בוועידת "כלכליסט", היום (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
12:20 עריכה

ממשלה צרה של השמאל-מרכז? אביגדור ליברמן מציף תנאי עם רף גבוה מאוד:

12:31 עריכה

מלחמת הרשויות מתחדשת: שר המשפטים אמיר אוחנה שוב תקף הבוקר בחריפות שר המשפטים את התנהלות צמרת הפרקליטות.

אוחנה פרסם הבוקר מכתב בתגובה למחאה בפרקליטות על החלטתו למנות את עו"ד דן אלדד לממלא מקום פרקליט המדינה.

"אני מאמין ביכולתו של עו"ד דן אלדד לתרום לפרקליטות במהלך כהונתו" כתב אוחנה, "אם לשפוט לפי האופן שבו התקבל המינוי בציבור (ובניטרול עזיבת קבוצות ווטצאפ כאלה ואחרות) גם הציבור חושב כך".

אוחנה תקף במכתבו את הטענה שאלדד אינו מוכשר לתפקיד: "אינני יכול לקבל טענה זאת. הפרקליטות, ככל שירות המדינה, איננה 'חצר פרטית' של אף עובד מדינה, וכולנו מצווים לפעול על פי חוק. בכל ימי כעובד מדינה לא עלה בדעתי 'לא לקבל' את מי שהוגדר כממונה עלי. יכולתי לאהוב את הממונים עלי יותר או פחות, יכולתי להסכים או לא להסכים איתם, אך הייתי מחויב וכך נהגתי לקבל אותם".

"אני מצפה מכל עובדי ומנהלי הפרקליטות, אלה שאוהבים זאת ואלה שפחות לעבוד יחד, בשיתוף פעולה ראוי, באמונה ובקבלה עם מ"מ פרקליט המדינה שמונה על פי חוק – עו"ד דן אלדד". לציבור ורק לציבור יש את הזכות 'לקבל' או 'לא לקבל' את הנבחרים שבהם הוא מעוניין, בהכרעת רוב באופן דמוקרטי".‎

"היות שבדרך די מוזרה (בטוויטר) הגיע אליי יחד עם כל עם ישראל מכתבו שבנדון של היועץ המשפטי לממשלה, הממוען אליכם, אך מתייחס בין היתר אלי ולמ"מ פרקליט המדינה, אני מרגיש חובה להגיב על חלק מהדברים שנאמרו בו".

"לצערי המכתב האמור איננו נותן דוגמא ל'שילוב כוחות כאיש אחד', שכן היה מצופה ככל שאין לשיטת היועץ מניעה משפטית ליתן את ברכת הדרך למ"מ פרקליט המדינה החדש, לאחל לו הצלחה בתפקידו וליתן לו את הגב המלא לשאת בעול האחריות הכרוכה בתפקיד בעיקר בתקופה מורכבת ומאתגרת זו".

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי מינוי ממלא המקום לפרקליט המדינה עורר סערה של ממש, שכמעט הובילה להתפטרות. אחרי הודעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על כך שהוא מסיר את התנגדותו למינוי דן אלדד, בכירים בפרקליטות שקלו להתפטר.

שתי בכירות ליאת בן ארי, היום המשנה לאכיפה כלכלית של פרקליט המדינה – ונורית ליטמן, המשנה של פרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים – הוציאו את עצמן מקבוצת וואטספ של בכירי הפרקליטות מיד לאחר הודעת היועץ המשפטי על הסרת התנגדותו למינוי.

ליאת בן ארי (צילום: דוברות משרד המשפטים)
ליאת בן ארי (צילום: דוברות משרד המשפטים)

 

 

13:08 עריכה

הממשלה נגד הממשלה: שר העלייה והקליטה, יואב גלנט, תקף היום את שר הביטחון נפתלי בנט, על הידרדרות המצב הביטחוני בימים האחרונים. "מי שפיזר דברי רהב בעבר לוקה במתן מענה הולם לחמאס כיום, קבע גלנט. גלנט חבר כבר חמש שנים בקבינט המדיני-ביטחוני, ועדיין הוא משוכנע ש"ניתן וצריך לשנות את המצב".

ח"כ מתן כהנא מ"ימינה", מפלגתו של בנט, ענה לגלנט: "ממליץ לשר גלנט, שכבר הודיע בעבר כי הוא תומך בפינוי ישובים והקמת מדינת טרור פלסטינית במרכז הארץ לחזור לעסוק בענייני העליה והקליטה בהם יש לו נסיון עשיר".

אנשי משטרה בזירת הפיגוע בירושלים, 6 בפברואר 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אנשי משטרה בזירת הפיגוע בירושלים, 6 בפברואר 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
14:05 עריכה

ח"כ יועז הנדל מ"כחול לבן" אמר בראיון לרווית הכט במוסף הארץ: "אני חושב שהתרבות הערבית מסביבנו היא הג'ונגל". התגובות הנזעמות למשפט הפרובוקטיבי, ולעיתון שהפך אותו לכותרת הכתבה שבגדול פרגנה להנדל, עורר תגובות נזעמות.

יועז הנדל (צילום: Flash90)
יועז הנדל (צילום: Flash90)

"מה עיתון הארץ מעניק במה לדיבורים כל כך גזעניים?", תהה אחד המגיבים לכתבה, "הרי בגרמניה זה לא היה עובר אם היו מוציאים מאמר בעיתון כמו 'הארץ' נגד יהודי. מה נהיה, אלוף בן? אם תכנית הלימודים של לקחי השואה יצרה דעות כמו של יועז הנדל, מקומה בפח".

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, צייץ תגובה חריפה משלו:

14:12 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט ביקר בבתי החולים הדסה עין כרם ושערי צדק את חיילי צה"ל שנפצעו בפיגוע הדריסה בירושלים. בנט אמר לחיילים במהלך ביקורו: "נגיע למחבלים ונפגע בהם. אנחנו מגבים אתכם – המשיכו לשמור על חיינו ועל עצמכם". הוא הוסיף כי "אנחנו מסיימים ימים לא פשוטים, אנחנו לפני ימים טעונים".

כוחות משטרה בזירת הפיגוע בירושלים, 6 בפברואר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
כוחות משטרה בזירת הפיגוע בירושלים, 6 בפברואר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
14:41 עריכה

נשיא המדינה רובי ריבלין ציין שנה לפטירתו של הסופר עמוס עוז:

15:03 עריכה

הליכוד: "יועז הנדל הוא גרבוז של 2020". עוד נכתב מטעם המפלגה: "הוא מתייחס למצביעי הליכוד כ'מנטליות של דרבוקות'. זה היחס שלו לאנשים שחזרו הביתה, לארץ ישראל, עם תרבות עשירה ומפוארת. שיתבייש!".

15:06 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ: "המצב הבטחוני בימים האחרונים רק ממחיש את מה שכולם מרגישים: נתניהו מאבד שליטה ונוהג בחוסר אחריות. הוא הפך את הקבינט לקרקס, מחליף שרי ביטחון כמו גרביים ומכפיף את מדיניות החוץ לצרכי קמפיין. בשונה ממנו, אני אנהל את מדיניות הביטחון בצורה רצינית ואחראית ואדאג להחזיר את ההרתעה".

15:07 עריכה

ח"כ יועז הנדל (כחול לבן) הגיב לסערה שעוררו דבריו: "אפשר לא להסכים עם הביקורת שלי על הבנייה הבלתי חוקית של הבדואים בנגב אבל כדאי לא להסתיר את המחדל בספינים. מי שחושב שתרבות הקונצרטים עליונה על אחרת הוא זה שיש לו בעיה. אני לא שם".

15:10 עריכה

מועצת יש"ע הודיעה כי תקיים ביום רביעי עצרת בדרישה לספח את בקעת הירדן, צפון ים המלח ויישובי יו"ש עוד לפני הבחירות. העצרת תתקיים מול משרדי האו"ם בירושלים, ביום הדיון במועצת הביטחון בתוכנית השלום של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

15:25 עריכה

נתניהו השיק יועצת חדשה לענייני עסקים קטנים.

16:19 עריכה

שר החוץ ישראל כץ שולח חיזוקים לעם הסיני המתמודד עם נגיף הקורונה.

17:27 עריכה

השר רפי פרץ בתגובה לדבריו של ח"כ יועז הנדל: "גאה להיות חל מתרבות של דרבוקות".

18:37 עריכה

ח"כ ניצן הורוביץ (העבודה-גשר-מרצ): "הנדל, האוזר, בוגי… זה ימין קשה, והם גם לא מסתירים את זה…באופן טבעי הם גם רוצים קואליציית ימין".

19:51 עריכה

מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, התראיין הערב אצל "אופירה וברקו" והתייחס לשאלה האם המהלכים של נתניהו הובילו לכך שהם פחות נשמעים, כחודש לפני הבחירות. "אם נתניהו עושה לנו בית ספר, ואנחנו נעלמנו, אז איך אנחנו מובילים בסקרים? הוא עושה תעלולי בחירות ואנחנו מתעסקים בדברים החשובים – בניהול מדינה. אי אפשר לעבוד על אזרחי ישראל. הם מבינים שבן אדם שיצטרך לקום בבוקר לבית המשפט, הוא לא יכול לנהל מדינה".

איך אתם תומכים בעסקת המאה?
"אנחנו היינו בלופ של עסקת המאה כבר לפני כמה חודשים. העסקה היא בסיס למשא ומתן. לכל אחד יכולים להיות ויכוחים בתוך העסקה. העובדה שנתניהו עמד עם טראמפ בוושינגטון, ואמר שהוא חתם על עסקה שמובילה להיפרדות מדינית – זה אינטרס של מדינת ישראל. הפלסטינים יצטרכו בשלב מסוים לקחת אחריות על גורלם".

האם אתה יכול לומר – "יש לנו סיכום עם ליברמן"? 
"אנחנו מדברים עם כל השחקנים במגרש הפוליטי והסיבה שהם ממשיכים לדבר איתנו זה שאנחנו לא הולכים לטלוויזיה ואומרים מה דיברנו".

סגירה